Man geeft les aan z'n 18 kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Re: Man geeft les aan z'n 18 kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:43

Sizzle schreef:
Het grootste probleem vind ik de ondoorzichtigheid. Iedereen kan wel roepen dat dit soort 'doorgeslagen' christenen aardige mensen zijn, maar ik ken er ook die ik nog geen 2 tellen vertrouw. Op school heb je dan nog een mentor, thuis heb je alleen je vader. Voor hetzelfde geldt is dat een kei-aardige vent, maar met hetzelfde gemak kan hij ook van de 'hardhandige' opvoeding zijn of hele rare dingen profeteren.

Dat moet haast wel, als Lodenstein in Amersfoort al niet streng genoeg is, daar is er toch een geweigerd omdat zijn familie (lees zus) niet christelijk genoeg was.................

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:27

Ocharme die kinderen. Hoe moet je tegenwoordig in deze wereld als deze functioneren als je bent opgevoed in de 19de eeuw?

Leuk dat hij zijn standpunten wil tonen aan de wereld enzo, maar dat z'n kinderen daar het slachtoffer moeten van worden .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:28

Waarom zouden ze per sé slachtoffer zijn? Misschien vinden ze het zelf wel helemaal goed en denken ze daar later nog zo over? Voor ons lijkt het gewoon negatief.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:54

Arme kinderen, echt zielig van die vader. Die leeft nog in het stenen tijdperk en die kinderen zijn de dupe.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:55

Scheve mond Okeee, in welke tijd leven we?
Dit zou ik echt niet accepteren van mijn vader/ouders..

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:58

Aranel schreef:
Scheve mond Okeee, in welke tijd leven we?
Dit zou ik echt niet accepteren van mijn vader/ouders..

Ze leven hun geloof idd een beetje streng ouderwets na. Maarja, als je niet beter weet dan zul je het wel accepteren denk ik...

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:07

Kweetnietje1 schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3091 ... html?p=4,2

Citaat:
Man geeft les aan z'n 18 kinderen
SPAKENBURG - Henk Koelewijn (48) is vader van achttien kinderen. Geen school is goed genoeg, dus hij geeft ze zelf les.

De kinderen hebben allemaal dezelfde 44-jarige moeder. De Oud-Gereformeerde familie heeft thuis geen televisie, internet, gas, water en licht.

Elke dag rijdt hij zijn jongsten heen en weer van Spakenburg naar Barneveld (100 km), want daar zit de enige goede lagere school van Nederland.

Maar er is geen middelbare school in ons land die kan voldoen aan Koelewijn's eisen. Even probeerde hij er eentje in Amersfoort, maar dat bleek geen succes.

"Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet", vertelt Koelewijn aan De Pers.

De rechtschapen vader geeft zijn tieners daarom zelf les, op vmbo-t niveau. De meiden leren daarnaast typen en de jongens lopen al mee in het bedrijf van pa.

Maar de nieuwe wethouder strooide roet in het eten. De zaak kwam voor de kinderrechter, maar die oordeelde dat de kinderen door het thuisonderwijs "niet in hun ontwikkeling bedreigd worden".

De wethouder betreurt de vrijspraak voor Koelewijn. "Die vrijstelling had eigenlijk de afgelopen jaren ook al niet verleend mogen worden."

Werkelijk...uit welke wereld komt deze Nederlandse rechter? Arme kinderen.

Ik vroeg me iets anders af...Van welk planeet komt die vader...Kom op zeg we leven niet in de middeleeuwen, dus tv, gas, water, internet enz. hoeft die heus niet te gaan vermijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:51

Tieneke schreef:
Waarom zouden ze per sé slachtoffer zijn? Misschien vinden ze het zelf wel helemaal goed en denken ze daar later nog zo over? Voor ons lijkt het gewoon negatief.

Het probleem is dat je binnen zo'n gesloten opvoeding ook weinig zicht hebt op wat er verder IS buiten je eigen wereldje. En dat alle invloeden wel afgekapt zullen worden door vaderlief. Zo weet ik zo'n gezin waar de zoon zich heeft trachten te onttrekken, want hij mocht bijv. geen CD's hebben, dat was een uitvinding van de duivel volgens zijn ouders. Zijn vader heeft de CD's die hij stiekem had gekocht allemaal kapot gebroken. Zoiets vind ik jammer. Liefhebben is ook kunnen loslaten en vertrouwen op de wijsheid en de kracht van je kinderen. Een kracht die ze op deze manier niet eens kunnen ontwikkelen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:54

Tavanta schreef:
Sizzle schreef:
Het grootste probleem vind ik de ondoorzichtigheid. Iedereen kan wel roepen dat dit soort 'doorgeslagen' christenen aardige mensen zijn, maar ik ken er ook die ik nog geen 2 tellen vertrouw. Op school heb je dan nog een mentor, thuis heb je alleen je vader. Voor hetzelfde geldt is dat een kei-aardige vent, maar met hetzelfde gemak kan hij ook van de 'hardhandige' opvoeding zijn of hele rare dingen profeteren.

Dat moet haast wel, als Lodenstein in Amersfoort al niet streng genoeg is, daar is er toch een geweigerd omdat zijn familie (lees zus) niet christelijk genoeg was.................

En dan maar tegen de Islamitische scholen aanschoppen.... Hoe erg zijn deze (gereformeerde)scholen?? Alleen als je een bepaald geloof op een bepaalde manier naleeft ben je welkom. Doe je dat niet dan ben je dus niet goed genoeg en niet welkom. Heb uw naaste lief....Van mij mogen ze al die scholen verbieden. van Islamitisch tot Gereformeerd. Leer kinderen dat een ieder gelijk is. Wat je ook gelooft. Leer ze om een ander te waarderen om wie hij/zij is. Oftewel leer ze om tolerant te denken en verder te kijken dan hun kerk of school....
Laatst bijgewerkt door shera op 22-01-08 22:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:54

heb bewondering voor welshcobfan, zulke mensen zouden er meer moeten zijn.
elkaar respecteren hoewel je er zelf niet in gelooft.

vind het zelf een beetje overdreven.
zeker van gas, water en licht.
ik ben gelovig(niet refo) maar zou denken dat God dit gegeven heeft om het leven aangenaam te maken.
je kunt achter alles wel wat zoeken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:01

Urielle schreef:
Tieneke schreef:

Het probleem is dat je binnen zo'n gesloten opvoeding ook weinig zicht hebt op wat er verder IS buiten je eigen wereldje. En dat alle invloeden wel afgekapt zullen worden door vaderlief. Zo weet ik zo'n gezin waar de zoon zich heeft trachten te onttrekken, want hij mocht bijv. geen CD's hebben, dat was een uitvinding van de duivel volgens zijn ouders. Zijn vader heeft de CD's die hij stiekem had gekocht allemaal kapot gebroken. Zoiets vind ik jammer. Liefhebben is ook kunnen loslaten en vertrouwen op de wijsheid en de kracht van je kinderen. Een kracht die ze op deze manier niet eens kunnen ontwikkelen.

Natuurlijk heb je gelijk, maar daarom hoeft dit niet zo te lopen. Wie weet zijn die kinderen gelukkig dat ze niets van de buitenwereld weten? Dat weten wij toch niet? Wie weet hebben ze de behoefte helemaal niet om veel over de buitenwereld te weten. Als zij dat willen, moeten ze dat zelf toch weten? Wellicht is hun visie op liefhebben en ouderschap ook anders dan de onze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:27

Vroeg of laat worden ze wel een keer met de buitenwereld geconfronteerd - eventueel pas als beide ouders overleden zijn. En dan vrees ik voor een hele grote schok.
Wij zijn als klein kind al vroeg in kleine stapjes met de grote boze buitenwereld geconfronteerd. Deze kinderen kennen dat niet, krijgen ineens de vloedgolf. En ik vrees een vloedgolf aan dirt, die ook nog eens veel heftiger ervaren wordt dan door degenen die in een regulier gezin opgroeien.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:36

Dat hangt er maar vanaf hoe oud ze dan zijn en in welke fase van hun leven ze dan staan. Wie weet wonen ze dan zelf al op zichzelf of hebben ze dan zelf al kinderen. Ze hebben ook een bedrijf en dus zullen ze toch wel enig contact hebben met andere mensen. Dus wie weet loopt het helemaal niet dramatisch met een grote shock af. Misschien wel, maar misschien ook niet. En dat kunnen we niet voorspellen, we kunnen enkel gissen daarnaar.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:39

Hmmm - zo lang ze niet te ver van huis gaan zal die vloedgolf ook wel meevallen... Je moet ze niet loslaten op de wallen, denk ik.

Wat zou er allemaal mis kunnen gaan als ze ineens met de 'grote boze buitenwereld' geconfronteerd worden?
Ik denk dat je op voorhand niet kan zeggen dat deze kinderen minder goed op het leven zijn voorbereid dan het gemiddelde andere kind.

Ze worden nu niet geconfronteerd met de relatieve zegeningen van radio, tv en internet. Mind you: internet is een uitvinding van de laatste 10 jaar. Ja, dat heeft best wat opgeleverd, maar wat mis je in het leven als je niet op internet kan? Misschien kost internet de frequente gebruikers juist wel diepgang in de dagelijkse omgang met de mensen om je heen. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik kan me het heel goed voorstellen.

Ik kan me ook voorstellen dat je leven sowieso anders is met 17 broers en zussen. Ik vermoed dat je dan een andere relatie met je ouders en je broers en zussen hebt dan wanneer je een van twee kinderen bent. Misschien is dat wel van veel grotere invloed dan het opgroeien zonder radio, tv en internet.

Wel jammer dat alle 18 kinderen zonder aanziens des persoons VMBO-t opgeleid worden. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor alle 18 de aangewezen opleiding is die het best aansluit bij de individuele talenten.

En als rechtgeaarde christen zou hij toch moeten weten dat je daarmee moet woekeren...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:45

Vind het een goede bedoeling van de vader..
Hij zet zich er wel volledig voor in en heeft het beste voor met zijn kinderen.

maar die bedoeling is imo wel iets teveel is doorgeslagen richting het extreme..
Nagelbijten / Gniffelen

Wat meekrijgen van wat er in de wereld gebeurd lijkt me niet zo slecht..
Tv,radio en internet hebben naast negatieve kanten, ook positieve kanten Ja

Urielle schreef:
Tieneke schreef:

Mooi gezegd Ja
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 22-01-08 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:48

Maar daar heb je natuurlijk ook kranten, tijdschriften en boeken voor...

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:49

Miss_m schreef:
Zelfs daar heb je wel eens een computer nodig Tong uitsteken(offertes enz.)
Denken ze dat die dingen bijten ofzo.
Achja ze moeten het zelf weten maar voor mij is het niks Tong uitsteken

Nee hoor, zwart voegen (en dan bedoel ik niet de kleur) is veel lucratiever, en een goeie snij/knip voeger is moeilijk te vinden en kan leuk geld vragen..........
Dus computer is zeker niet noodzakelijk.[/quote]

dus dat mag wel ? Tong uitsteken(zwartwerken)
Is ook niet goed volgens de Bijbel .. Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:50

Komt die man uit de middeleeuwen, pfff en die moeder is nu 44, hoe oud was ze dan bij het eerste kind, als ze er nu 18 heeft, net een legkip!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:52

sjorsie schreef:
Komt die man uit de middeleeuwen, pfff en die moeder is nu 44, hoe oud was ze dan bij het eerste kind, als ze er nu 18 heeft, net een legkip!

Ik hoop maar dat er een paar tweelingen tussen zitten Nagelbijten / Gniffelen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:53

haha idd, arme vrouw

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:43

Zwaar mishandeld zullen ze ongetwijfeld niet worden, maar vind het toch wel redelijk extreem.

Had in de krant ook nog gelezen dat hij uit de zwarte kousen kerk geschopt was omdat hij ze niet streng genoeg vond, was een grijze kousen kerk want er was iemand vreemd gegaan en ze stuurden geen mensen weg die zich verzekerden. Dus ik weet ook niet wat voor vriendjes/vriendinnetjes die kinderen hebben behalve elkaar, want na de basisschool komen ze ook niet meer op school, in de kerk dus ook niet.

Kijk mensen mogen van mij geloven wat ze willen, maar geloof dat dit wel heel ver gaat.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:49

shera schreef:
En dan maar tegen de Islamitische scholen aanschoppen.... Hoe erg zijn deze (gereformeerde)scholen?? Alleen als je een bepaald geloof op een bepaalde manier naleeft ben je welkom. Doe je dat niet dan ben je dus niet goed genoeg en niet welkom. Heb uw naaste lief....Van mij mogen ze al die scholen verbieden. van Islamitisch tot Gereformeerd. Leer kinderen dat een ieder gelijk is. Wat je ook gelooft. Leer ze om een ander te waarderen om wie hij/zij is. Oftewel leer ze om tolerant te denken en verder te kijken dan hun kerk of school....

Als je echt wil weten hoe erg de gereformeerde scholen zijn, shoot me. Ik heb er zelf op gezeten. Ik was misschien niet meteen de modelleerling, maar ik ben daar echt wel gestimuleerd om een eigen mening te vormen. En ja.. ik heb ook geleerd om tolerant te denken, en iedereen te respecteren ongeacht hun geloof. Juist daar heb ik geleerd dat het oke is vragen te stellen bij alles wat je aanneemt of gelooft.

Mijn oude school: http://www.pieterzandt.nl
De hyve van mijn oude school: http://pieterzandt.hyves.nl/
Ik: http://elsjefiederelsje8-p.hyves.nl/

Hiermee bedoel ik niet, dat ik het eens ben met de manier waarop deze meneer zijn kinderen opvoedt. Maar om om deze redenen nu de gereformeerde scholen meteen weer op de schop te nemen vind ik wat ver gaan. Veel mensen weten niet waar ze over praten, en alles wat onbekend is, is eng.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:09

Renza schreef:
en ze stuurden geen mensen weg die zich verzekerden.

Is verzekering slecht dan? Waarom dat Verward

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:13

Miss_m schreef:
Achterlijk zeg.
Wat voor bedrijf zou die vader hebben als ie tegen computers en tv enz is.
is welk bedrijf werkt er tegenwoordig niet met computers enz?

idd Nagelbijten / Gniffelen

en 18 kinderen. gaat 't niet gewoon om het geld? schoolgeld is wel veel voor 18 kinderen he Clown

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:14

@ Urielle: Als je iets overkomt is dat Gods wil - dat heb je dan blijmoedig te accepteren. Verzekeren zou tonen dat je je niet bij Gods wil neer wil leggen.