Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:09

katiavl schreef:
vind ik ASO soms vaag want mensenwetenschappen vind ik absoluut vaak niet aso waardig.

Ehm ik heb humane wetenschappen gedaan wat daar zowat mee gelijkstaat, en sorry maar dat is toch ècht wel ASO-waardig hoor Bloos .

En Jennylicious, Biepje is een Belg, die heeft het dus over Nederlanders Haha! .

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:14

katiavl schreef:
Vlaams is toch ook dialect, wat ze in nederland ook hebben

Ik vind trouwens alle vlaamse dialecten prachtig Clown ! Van het platte en soms onverstaanbare west-vlaams, tot het bijna-duitse limburgse dialect.. Ik zit zelf met een kempisch dialect, dat nogal 'boers' kan klinken, maar toch vind ik het jammer dat ik het maar half/half kan spreken. Ik kan echter wel perfect overschakelen van dialect naar algemeen foutloos nederlands.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:20

xKatleentjex schreef:
katiavl schreef:
vind ik ASO soms vaag want mensenwetenschappen vind ik absoluut vaak niet aso waardig.

Ehm ik heb humane wetenschappen gedaan wat daar zowat mee gelijkstaat, en sorry maar dat is toch ècht wel ASO-waardig hoor Bloos .

En Jennylicious, Biepje is een Belg, die heeft het dus over Nederlanders Haha! .

O nou ik vind dus het Vlaams zo, zoals Biepje het Nederlands vind.
Hoezo maken wij nou weer spellingsfouten en alles? Jullie hebben de taal toch overgenomen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:25

Wij hebben toch nooit de taal van jullie overgenomen? We komen alletwee uit dezelfde taalfamillie, alleen hebben wij die iets anders ontwikkeld dan jullie. Maar we hebben nooit gezegd 'Hé daar spreken ze Nederlands, laten wij dat ook doen'. Blond

Het enige verschil is dat Nederlands officieel een taal is, omdat Nederlands waar je ook gaat hetzelfde klinkt (accenten daargelaten en dialecten). Vlaams klinkt heel anders en heeft ook veel andere woorden hier dan aan de andere kant van het land, waardoor het quasi onmogelijk is er een officiele taal van te maken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:34

Jaimyliefje schreef:
oneilltje79 schreef:
Wat me heel erg opvalt is dat nederlanders veel stipter op tijd zijn als belgen. Verder idd het eten. En ik denk dat de belse jeugd beleefder is. Maar dat de nederlandse jeugd meer rechtuit en direct is.

Nooit geweten dat ik een belg was Nagelbijten / Gniffelen
haha, ik ben altijd te laat...

Ik vind dat je tussen volkeren niet echt verschillen kunt noemen omdat iedereen verschillend is. Het is maar net wie je tegen komt.

De taal is wel erg verschillend, natuurlijk. En jouw tweede puntje klopt trouwens wel..

Dat van op tijd komen is toch een echt cultuurverschil waarmee het vaak botst tussen belgen en nederlanders.

De ziekenhuizen vind ik beter, van de belgische ambulancedienst ben ik geschrokken. Was er laatst bij dat iemand door vrijwilligers zonder veel medische kennis werd ingepakt voor de ambulance. Er werd ernstig nekletsel vermoedt, maar er kwam niet eens een dokter bij. Ze waren aan het klunzen met het materiaal en hebben er een uur over gedaan om dat in elkaar te zetten. Was echt belachelijk, maar daar dachten de belgen hetzelfde over!
ben blij dat als er in NL een ambulance komt er professioneel opgeleid personeel opzit. Hier zijn dat gepensioneerde stelletjes enzo, die dat vrijwillig doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:37

Mischien omdat ik zelf pietje precies ben die altijd op tijd wilt komen. Maar heb veel nederlandse vrienden die hier studeren die dat niet zijn. Mischien wel door de emigratie naar belgie. hihi Tong uitsteken

Het opgevoed zijn om u te zeggen tegen personen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:45

Katiavl:
Wikipedia schreef:
Plastic is een groepsnaam afkomstig uit het Engels, in het Nederlands heet het ook wel plastiek. Het woord wordt ook in de Nederlandse taal veel en in ruime zin gebruikt als alternatief voor "kunststoffen".

Maar ik denk dat jullie Belgen eerder 'plastiek' zeggen, dan wij Nederlanders ('plestik').

Qua op tijd komen, ik probeer altijd op tijd ergens te zijn. Lukt niet altijd, maar dat heeft dan te maken met vertraging van het openbaar vervoer ofzo Lachen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:42

Jennylicious schreef:
Biepje schreef:
Neejoor, kleine prospectie in Nederland zorgt altijd weer voor een hoeraatje voor de beleefdheid in België.

Jullie taalgevoel is op zijn zachtst gezegd onbehoorlijk, geen mooie volzinnen, spelfouten, om maar te zwijgen van jullie kennis van andere talen.

Idd aan Vlaams kan ik me ook doodergeren.
Wil je Nederlands praten? Doe dat dan ook zoals het hoort, en ga geen excuus verzinnen door wat jullie babbelen Vlaams te noemen. Verder vind ik niet dat er nog veel meer verschillen zijn dan dat er zijn opgenoemd.

Ik moet wel eerlijkheidszalve zeggen dat ik het op NL bedoeld had, over Vlaams ga je mij niet snel horen klagen Clown . Als ik hier op bokt.nl zit te lezen, dan krijg ik het van het aantal dt-fouten en de meest gruwelijke zinsconstructies, als je het dan al een zin wilt noemen. Hier in Vlaanderen wordt er nog echt op gehamerd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:15

Ik verbaas me vooral over de taalverschillen. Belgen kennen (over het algemeen) toch wat frans, en zeker engels. In nederland lijkt de talenkennis echt miniem in mijn ogen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:17

Maar daar heb je ook gelijk in hoor. Ik ben zelf nederlands maar ik word ook gek van al die spelfouten en missende leestekens..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:18

BraveSpots schreef:
Ik verbaas me vooral over de taalverschillen. Belgen kennen (over het algemeen) toch wat frans, en zeker engels. In nederland lijkt de talenkennis echt miniem in mijn ogen.

Was het niet zo dat nederlanders juist heel goed engels konden? Dacht ik laatst gehoord te hebben..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:46

Ik denk dat de talenkennis van Nederlanders en vlaamse Belgen het beste is van Europa. In andere landen vinden ze eerder dat wij ons maar aan hun taal moeten aanpassen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:55

Nederlanders zijn groter dan belgen Clown (vrouwen: gemiddelde lengte in Nederland = 168.3, gemiddelde lengte in België: 164.5). Maar wij (vlamingen weliswaar)zijn dan, ondanks ons kleine gestalte, wel slimmer Vork (volgens het Pisa-onderzoek)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:16

Nederlanders en Frans/Duits/deftig Engels zonder accent... Logisch ook dat wij ons moeten aanpassen wat de taal betreft, Nederlands is nu eenmaal geen veelgesproken taal in de wereld.

Tantjeuh: ons verstand is meer geconcentreerd door onze kleine gestalte Knipoog

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:18

Ik, als Belg zijnde, weet eindelijk dankzij dit topic dat een 'tosti' een croque monsieur is Nagelbijten / Gniffelen

Verder was ik eens in de winkel 'Hippe Hond' in Eindhoven en ik had mijn eigen hond bij.
Hij nam een speeltje vast van hun hond dus ik zei: Nee Bailey, dat is niet van u!

En toen zei die Nederlandse dame ook: zeggen jullie in Belgie ook al U tegen je hond? Lachen
Ik bedoel het dan gewoon als bezitsvorm als in: dat is niet van jou, maar wij zeggen dan u Lachen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:19

LauraMc schreef:
BraveSpots schreef:

Was het niet zo dat nederlanders juist heel goed engels konden? Dacht ik laatst gehoord te hebben..

Nee. Nederlanders denken van zichzelf dat ze heel goed Engels kunnen, maar volgens onderzoek overschatten ze zichzelf blijkbaar. (Nu de bron nog vinden...)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:20

Ik, als Belg zijnde, weet eindelijk dankzij dit topic dat een 'tosti' een croque monsieur is Nagelbijten / Gniffelen

Verder was ik eens in de winkel 'Hippe Hond' in Eindhoven en ik had mijn eigen hond bij.
Hij nam een speeltje vast van hun hond dus ik zei: Nee Bailey, dat is niet van u!

En toen zei die Nederlandse dame ook: zeggen jullie in Belgie ook al U tegen je hond? Lachen
Ik bedoel het dan gewoon als bezitsvorm als in: dat is niet van jou, maar wij zeggen dan u Lachen

Edit: Verder zijn Belgische mensen een beetje meer ingetogen denk ik.
Als een Belg ergens op bezoek gaat en er wordt gevraagd of ze koffie willen is het meestal: ooh alleen als je hebt staan hoor.
Een Nederlander hoor ik eer zeggen: ooh koffie, lekker! Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:20

tantjeuh schreef:
Nederlanders zijn groter dan belgen Clown (vrouwen: gemiddelde lengte in Nederland = 168.3, gemiddelde lengte in België: 164.5). Maar wij (vlamingen weliswaar)zijn dan, ondanks ons kleine gestalte, wel slimmer Vork (volgens het Pisa-onderzoek)

Altijd al geweten Vork

Glaasje prik? Is dat limonade, of bruiswater.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:21

Glaasje prik Verward prik is de koolzuur in limonade en bruiswater

water zonder prik heet in belgie trouwens plat water. Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:23

oneilltje79 schreef:
Glaasje prik Verward prik is de koolzuur in limonade en bruiswater

water zonder prik heet in belgie trouwens plat water. Nagelbijten / Gniffelen

Ja, dat wist ik maar de ober kwam ermee toen ik in nederland was. Haha!

Wat noemen jullie dan plat water?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:28

Gewoon water, in NL is water niet plat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:08

Kyle schreef:
Nee. Nederlanders denken van zichzelf dat ze heel goed Engels kunnen, maar volgens onderzoek overschatten ze zichzelf blijkbaar. (Nu de bron nog vinden...)

Toch worden nederlanders meer dan eens gecomplimenteerd voor hun kennis van de engelse taal
(althans ik wel , op schiphol,dagelijks bijna!)

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:34

naadje24 schreef:
Kyle schreef:

Toch worden nederlanders meer dan eens gecomplimenteerd voor hun kennis van de engelse taal
(althans ik wel , op schiphol,dagelijks bijna!)

Mijn ouders ook hoor (ik neem mezelf niet als voorbeeld omdat ik juist talen studeer), in Amerika vroegen ze zelfs van waar in Engeland ze kwamen Nagelbijten / Gniffelen Ik kan de bron toch niet meer terugvinden, dus je moet me natuurlijk niet geloven, maar ik hoor vaak van die verschrikkelijke fouten van Nederlanders die trots zeggen 'we have hardly worked'... Maar zonder die bron is het natuurlijk misschien meer een vooroordeel, sorry Vork

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:42

En dan kom je weer uit bij het boek "I always get my sin". Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:45

LauraMc schreef:
En dan kom je weer uit bij het boek "I always get my sin". Haha!

Elk jaar staat er in de krant de grootste examenblunders. En dan kom je bij engels toch grappige dingen uit.

Zoals vleermuis in het engels? Fladdermouse Haha!

Denk dat de talenkennis afhankelijk van school is, en natuurlijk of je talenknobbel bent.