Vrouw op klaarlichte dag 70 keer gestoken. (filmpje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Vrouw op klaarlichte dag 70 keer gestoken. (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:33

Laura24 schreef:
Maar dat je in het verleden iedere keer hebt geholpen, betekent dat niet dat je dat een volgende keer ook zou doen. "in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst" Clown

Wat is dit voor ontmoedigingsbeleid Haha! Verward

I agree to disagree Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:36

Schimmelig schreef:
Laura24 schreef:
schimmelig: toch blijf ik ook van mening dat je niet weet wat je in zo'n situatie doet... Elke keer is anders, dus zelfs als je het eerder hebt meegemaakt, weet je nooit zeker of je weer (zo) zal handelen. Jij zegt zelfkennis, maar het heeft meer te maken met de lichamelijke reactie die volgt op de situatie.

Ik was er altijd van overtuigd dat ik direct in zou grijpen als ik een ongeluk zag gebeuren. Medische opleiding, wel wat gewend. Een tijd terug is er, tijdens onze les (bak ligt aan de weg), een meisje aangereden door een auto. Ik ben toen direct van mijn paard gesprongen, onder het hek door en ben gaan helpen, samen met mijn instructrice. Voor mijn gevoel duurde het een eeuwigheid voordat ik iets deed, heb ik echt een minuut ofzo zitten denken van "oh oliebol, wat nu", maar volgens anderen stond ik vrijwel direct naast het meisje (mn instructrice nóg sneller Knipoog ). Ik kon toen adequaat handelen en hoewel alles voor mijn gevoel in slowmotion ging, ging het eigenlijk heel snel. De schok kwam pas later. Een paar weken later werd er vlakbij mijn werk (helaas alweer Verdrietig ) iemand aangereden terwijl ik er vlak langs liep. Ik verstijfde, en kon helemaal niets. Gelukkig liepen er net 2 ambulancebroeders voorbij die meteen in gegrepen hebben, want ik voelde heel goed dat áls ik al ingegrepen zou hebben, dat veel te laat zou zijn geweest. 2 bijna identieke situaties, 2 totaal verschillende reacties.

Zelfs ambulancepersoneel, die toch behoorlijk afschuwelijke dingen zien, en artsen etc, verstijven wel eens, en het is hun werk. Dus m.i. kan je gewoon nooit zeggen: dát zou ik doen. Je kan hoogstens hopen dat je dat daadwerkelijk zou doen.

Wacht even. Ik lees: 'Ik was er altijd van overtuigd dat ik direct in zou grijpen als ik een ongeluk zag gebeuren' en dan 'Ik ben toen direct van mijn paard gesprongen, onder het hek door en ben gaan helpen...'. 1+1=? Jij zegt dat je zou helpen en deed dat. Dat is precies wat ik nu zeg en ook al in het verleden zo is gebleken in mijn geval.

Lees even alles. Dan zie je ook dat ze de 2e keer dat zoiets gebeurde niet kon helpen....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:37

Haha, zeker geen ontmoedigingsbeleid Haha! Vind het zeker goed om in te grijpen, en hoop ook van harte dat ik dat in zo'n situatie zou doen... "vroeger" zei ik ook altijd dát ik dat zou doen... Vandaar mijn uitleg dat het geen garantie is Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:40

Ik las alles, maar in dat 2e geval hielpen er andere mensen. Ik denk niet dat Laura24 degene aan haar/zijn lot overgelaten had als er niemand in de buurt was. Verstijven, da's een redelijk natuurlijke eerste reactie, maar die is niet permanent.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:45

Zou iemand mij de link kunnen sturen? Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:47

btw die 2e vrouw is overleden, dus vermoedelijk had ik ook niet veel uit kunnen richten Bloos

edit: maar in de tijd van verstijven, hadden het wel 70 messteken kunnen zijn Knipoog

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:48

Boven aan de quote staat waar het vandaan komt, kan je het zelf ook vinden.

Brr echt erg om te zien en dat die vrouw zomaar opstaat!
Wel raar dat er nog geen politie is ofzo?

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:58

Jemig wat een gezicht!
Ik denk dat als ik met een groepje was ik zeker wel had ingegrepen, er staan zoveel mensen, met een beetje teamwork moet het toch lukken die man eraf te krijgen?
Ik zeg niet dat ik zo snel zou handelen hoor.
Maar als ik het zo bedenkt, zou ik alle moeite doen te helpen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:44

Emmaa schreef:
Ik denk dat als ik met een groepje was ik zeker wel had ingegrepen, er staan zoveel mensen, met een beetje teamwork moet het toch lukken die man eraf te krijgen?

Het is eerder hoe meer mensen er rondom een drama staan, hoe minder kans je hebt dat je geholpen wordt. Als er meerdere mensen staan wordt er véél makkelijker gedacht "er staan toch zoveel mensen? Iemand anders zal wel ingrijpen." of "Ik wil wel ingrijpen, maar wat als de aanvaller mij aanvalt, zal de rest ook zo moedig zijn om mij te helpen? Ik wacht even af op de rest, en als er een iemand begint dan ga ik mee."

Maar als je als enige getuige bent, dan ga je vaker sneller over tot actie. Omdat je je dan geroepen voelt. Er is niemand anders op wie je de verantwoordelijkheid kan schuiven, dan voelen de meesten pas alsof het leven van het slachtoffer van hun afhangt en dan hang je de dappere jan uit door er een stokje tussen te steken (tenzij je natuurlijk op dat moment echt bang bent).

Je kan het mensen niets kwalijk nemen dat ze niet reageren in zo'n situatie. Dat is geen uitzondering of laf, dat is gewoon mens eigen.

De allergrootste groep mensen is de groep mensen die als ze niet in de situatie staan de anderen uitschelden voor lafaards en bij hoog en laag beweren dat als zij in de situatie zouden zitten ze wel hulp zouden bieden. Totdat ze natuurlijk zelf in die situatie zitten en zeven kleuren schijten.

Dan heb je de groep die toegeeft waarschijnlijk zelf te bang te zijn om te reageren en naar alle waarschijnlijkheid niet zal durven reageren in deze situatie. Ik reken mezelf tot deze groep, ik voel me nu wel alsof ik het wel zou aandurven maar eens ik daar sta piep ik toch even anders (die man die langs mij staat is veel breder gebouwd, hij kan het beter in mijn plaats doen...)

En dan heb je de àllerkleinste groep met de grote bek aan de zijlijn, die zegt dat hij zeker zal reageren in zo'n situatie en die het ook ècht daadwerkelijk doet. Maar gezien het aantal incidenten in vol publiek en gezien het aantal mensen die echt bereid zijn met gevaar voor eigen leven hun medemens te helpen. Chapeau voor deze dapperen, maar je kan pas weten als je bij deze dappere hoort als je echt in zo'n situatie hebt gezeten (waar je met een groep was) en je zo gehandeld hebt.

Verder zijn er genoeg experimenten geweest die allemaal hetzelfde hebben uitgewezen: Het overgrote merendeel van de mensen is beter met zijn mond dan met zijn handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:56

Idd laura en katleentje.
Kan me helemaal vinden in die uitleg.
Het is allemaal zo makkelijk als je er niet bij bent geweest.
Zo makkelijk ik doe dit en ik doe dat, of je had dit en je had dat moeten doen...
Hier achter de pc kan ik dat ook ruig zeggen, zonder angst, zonder emotie..maar op de plek zelf?
En die ene keer wel, kan ik het dan de andere keer ook?
Geen idee en ik hoop het ook nooit uit te hoeven proberen...

Maar die straf...dat is pas wat ik niet kan snappen...

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:00

Vreselijk.. Echt schokkend..

Die man ging ook maar door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:15

Waarom schijnen sommige mensen te denken dat zij het wel beter hadden gedaan dan deze omstanders Verward Is dat gewoon arrogantie of ontwetendheid.. of ondoordachtheid?

Want stel je voor dat je daar staat: je loopt gewoon over straat, komt net terug van een middagje shoppen, een dag werken, het kan vanalles zijn... plotseling zie je hoe een dolle, overduidelijk doorgedraaide en gewapende man op een vrouw insteekt, hoe zij volledig onder het bloed zit, hoe het hele groepje om je heen ook afwachtend naar elkaar kijkt en af en toe een schop uitdeelt maar hoe de man dit helemaal niet lijkt te voelen- en hoe hij alleen maar sneller en harder begint te steken. Dan zul je in eerste intstantie wellicht even verstijven, en nee Schimmelig, dat duurt niet eeuwig... maar daarna wordt je alsnog overvallen door een hoop emoties, of de mensen-proberen-het-al gedachte, of de maar-ik-heb-ook-mensen-die-om-mij-geven, en wat als mij wij wat gebeurt-gedachte... je denkt toch niet dat als je daar daadwerkelijk staat je er simpel opaf springt en als Superwoman met een karatekick de dader uitschakelt, zijn handen op zijn rug draait en de held van de dag wordt ofzo? Zo werkt dat echt niet altijd en voor iedereen als je ergens in een bepaalde shockerende en levensbedreigende situatie staat...
Het is altijd makkelijk praten van achter je computerscherm, want daar is het veilig Haha!

Als dat voor jou wel werkt, chapeau, je bent geweldig en een held, als dat is wat je graag wilt horen Schimmelig. Maar ga aub niet de mensen die NIET ingrijpen laf noemen en zo zitten af te zeiken, dat is nergerns voor nodig en getuigd alleen maar van een klein inlevingsvermogen of een ietwat grote arrogantie, als ik dat zo mag zeggen Bloos

4 Jaar is wel bizar weinig... in Amerika zag ik op TV hoe een vrouw wel meer dan dat kreeg voor het verwaarlozen van haar dieren waardoor 1 of 2 van haar honden overleden... en hier steekt een man met 70 messteken compleet doorgedraaid in een vrouw, je ZIET dat hij absoluut niet 100% is op het filmpje en het is toch wel duidelijk een poging tot doodslag lijkt mij.. en wat doen wij? 4 Jaar - over een luttele 4 jaar is hij de cel weer uit, en dan kan ik mij niet voorstellen dat die vrouw ooit nog prettig door een rustige straat kan lopen of alleen thuis kan zijn zonder constant over haar schouder te kijken...

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:32

ik denk toch dat de omstandigers wel degelijk hun best hebben gedaan.
eerst dacht ik van #### trap hem verrot,maar je bent denk ik zo verstijfd.
en die man kreeg toch daadwerkelijk harde trappen ,maar ging gewoon door.
weet je wat beachelijk is... dat hij maar drie jaar krijgt.
moet je in ieder ander land eens proberen...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:46

wat een heftig filmpje zeg! Ik vind het moedig dat ze de man er af gehaald hebben en op hem gingen zitten zodat hij niet weg kon. De vrouw werd ook goed op gevangen en verteld dat ze beter kon gaan zitten.

Iedereen kan wel zeggen van ja als ik er bij was dan.. Maar in zo'n situatie weet je het nooit.. Ze hebben goed gehandeld, tegen een man die gestoord was.. Hij had een scherp mes in zijn handen en je moet ook voor jezelf uitkijken.

Ik vind het top van die gasten, zij hebben wel haar leven gered. Maar raar dat het toch zo lang duurt nog voordat er politie aanwezig is.. Maar goed..'

Gelukkig heeft ze dit drama overleefd!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:57

Ach dat er ergens iets niet klopt met de straffen weten we al langer. Kijk maar in België. 3 maanden voor enkele gruwelijke kinderverkrachtingen is geen uitzondering.
Of wat dacht je van een persoon die 30 jaar heeft gekregen voor het op klaarlichte dag neerschieten van mensen met racistische motieven, in zijn cel geweldadige videogames mag spelen in zijn vrije tijd Lips are sealed .

Schimmelig schreef:
Op schoolkamp in de tweede klas (tijddddd terug alweer Tong uitsteken ) maakte ik ook iets bizars mee. Ik reed op de fiets naast een klasgenoot en een scooter kwam ons tegemoet van de andere kant. Achter ons is de scooter-rijder gevallen en heeft een schuiver over het fietspad van een meter of 20 gemaakt. Ik was als eerste van mijn fiets af aan de telefoon met 112 haar hoofd ondersteunend met mijn jas. Ik was toen net 15. Zo zijn er nog wel meer van die dingen geweest. Allemaal weer anders, maar overal heb ik ingegrepen, nooit bij 1 incident zat ik langs de kant en deed ik niks, tenzij andere al hielpen en mijn hulp overbodig zou zijn.

Dit voorbeeld vind ik wel héél iets anders dat dit incident, en ja op dit voorbeeld durf ik gerust toegeven dat ik ook was ingesprongen. Er is iets ergs gebeurd, iemand is in levensgevaar en jij gaat hem/haar helpen. Maar er is een groot verschil dat alles uitmaakt: JIJ was niet in levensgevaar op dat moment. En als iemand dan zo'n scooterrijder links zou laten liggen ja dat vind ik ook laf en onbegrijpelijk.

Maar zeg eens eerlijk (of heb ik er over heen gelezen Knipoog ): heb je ooit ècht in een situatie gezeten, waarin er een groep mensen was, waarin iemand aangevallen werd door een gek en waarin jij wist dat als je hem te hulp schoot je zelf het ook wel eens zou kunnen bekopen, en heb jij in zo'n situatie waar je jezelf echt in levensgevaar zou moeten zetten om de andere te helpen, ooit echt ingegrepen?

Als je dàt heb gedaan, dan pas kan je zeggen dat je tot de groep 'helden' behoort. Maar zolang je niet in zo'n situatie hebt gezeten kan je dat niet zeggen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:07

heb in mn nieuwschierigheid ff zitten kijken naar het fimpje....
ziek gewoon!!!!!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:22

Iemand die ook mij de link kan PBen?
70 steken en het overleefd hebben, zo, dat is echt knap, iemand enig idee van wat voor letsel ze nu nog last heeft?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:30

marlies85 schreef:
deze heeft van de week ook al op bokt gestaan is is vrij snel verwijdert door een MOD

ja, ik heb toen dat filmpje gezien .. en schrok ontzettend .. kon 'm van schrik niet eens meer uitzetten, bleef er naar staren .. jakkes, hele avond nog met 'n rotgevoel rondgelopen .. te idioot voor woorden, niet te bevatten.

vond het wel opvallend dat 't slachtoffer door de omstanders niet echt werd opgevangen, iedereen bleef naar de dader staan kijken toen hij al min of meer overmeesterd was en zij er in haar toestand vandaan probeerde te komen en neerviel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:50

Jemig, wat een engerd! Ik heb het filmpje gezien, ik kon alleen maar denken: die arme vrouw! Het leek wel of ze helemaal niet gilde of schreeuwde....
Gelukkig dat die jongens hem op konden laten houden, ik kan me best voorstellen dat je dat doodeng vindt. Het is makkelijk praten als het je niet overkomt, maar ik zou wel bang zijn denk ik en ik weet niet of ik wat zou doen.
Gaf één van die jongens hem nou een mep met die stok?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:53

xKatleentjex schreef:
Ach dat er ergens iets niet klopt met de straffen weten we al langer. Kijk maar in België. 3 maanden voor enkele gruwelijke kinderverkrachtingen is geen uitzondering.
Of wat dacht je van een persoon die 30 jaar heeft gekregen voor het op klaarlichte dag neerschieten van mensen met racistische motieven, in zijn cel geweldadige videogames mag spelen in zijn vrije tijd Lips are sealed .

Hier ga je verkeerd, in de rechtzaal is vastgesteld dat het GEEN racistische motieve waren. Maar jansens en co wel hebben uitgelaten om politieke reden.
Jonge was helemaal geen racist. Sorry moest er even uit Bloos

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:54

Heeft iemand het filmpje nog? Of de link?
Wat zal die vrouw geleden hebben zeg.. Scheve mond

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:21

katiavl schreef:
xKatleentjex schreef:

Hier ga je verkeerd, in de rechtzaal is vastgesteld dat het GEEN racistische motieve waren. Maar jansens en co wel hebben uitgelaten om politieke reden.
Jonge was helemaal geen racist. Sorry moest er even uit Bloos

Vriend van je??

Racist of niet, de videospelletjes vind ik al niet kunnen...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:21

Wat een vreselijk walgelijk filmpje, echt verschrikkelijk... Ik zit helemaal te trillen.
Ik zou absoluut niet weten wat ik zou doen in deze situatie, ik weet niet of ik wel zou durven helpen, ik ben niet zo'n held Blauw oog . Arme, arme vrouw...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:29

Rinske schreef:
Wat een vreselijk walgelijk filmpje, echt verschrikkelijk... Ik zit helemaal te trillen.
Ik zou absoluut niet weten wat ik zou doen in deze situatie, ik weet niet of ik wel zou durven helpen, ik ben niet zo'n held Blauw oog . Arme, arme vrouw...

Ik ook! Iedereen roept wel dit zou ik doen, maar op dat moment verstijf je misschien ook! En die mensen trappen wel maar ze zijn natuurlijk ook bang voor dat mes....Vreselijk zoiets, mn maag draait gewoon!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:59

Doet dat er toe? Kan gewoon niet tegen verkeerde uitspraken, gerechtelijke onderzoek heeft verklaard dat het niet zo is. Dus dan moet je het ook niet zo noemen. Ben gewoon correct in die zaken Lachen Maar goed off topic wou het gewoon rechtzetten