Paardrijden een 'blanke' sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: Paardrijden een 'blanke' sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:41

Lavien schreef:
inge_0rland0 schreef:
ja klopt, er zijn maar weinig donkere mensen die paardrijden

komt omdat heel veel donkere mensen bang voor dieren zijn.. ik zag er bij ons wel vaak een meisje met een hoofddoek rijden, dat is ook het enige donkere meisje die ik ooit heb zien rijden Haha!

Oja? Waarom dan?

als we dat wisten Clown
maar het is soms wel zo hoor. als je met je hond over straat loopt, lopen veel donkere mensen met een boogje om je heen, terwijl de hond ze niet eens aankijkt Clown
misschien iets met cultuur te maken:?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:47

MRmichiel schreef:
het is ook een economische questie, mensen met een kleurtje hebben vaak ook niet zo veel geld, dus zul je ze niet zo gauw tegen komen in duurdere sporten zoals paardrijden, zwemmen en golf(tiger woods was al megarijk voordat hij met golf begon), maar in de sporten die je op straat kunt spelen domineren ze, zoals bijv, voetbal en basketbal.

@ MRmichiel & Kion99: het is verbijsterend dat je dit kunt typen.... Ik weet niet wat ik lees. Het zal wel iets met jullie afkomst en of opleidingsniveau te maken hebben. Nu weet ik van Ter Apel wel dat men sympathie heeft voor voor de denkwijze van de gestrekte rechterarm. Maar in Ter Apel (en überhaupt dat landsdeel) is EN de werkeloosheid groter dan op vele andere plekken in dit land, EN is het opleidingsniveau vaak lager, en het aantal alcoholverslaafden is daar ook nog eens het grootst! Ik heb in de hulpverlening gewerkt daar, en de rapporten liggen er hoor. Al die "witjes" kunnen op basis van die weinig zaligmakende gegevens dan dus ook geen paarden betalen.
Overigens @ MRmichiel is het: kwestie ipv van questie.... er bestaat wel een woord queste, maar betekent zoektocht... en ik denk dat jullie dat maar moeten gaan doen; een zoektocht naar iets meer wijsheid. Waar MRmichiel stereotypische prietpraat uit, is Kion99 regelrecht aan het discrimineren... ooit heeft al dat bevooroordeelde gel*l geresulteerd in het afvoeren van hele bevolkingsgroepen. Je zou verstandiger moeten zijn. Daarbij is de welvaart van de blanken vaak over de rug van donkere mensen verdiend (de gouden eeuw).
Misschien maak ik me nu te kwaad, en is het niet ernstig bedoeld.... vat ik jullie woorden verkeerd op.
If not, dan ben je nu strafbaar... discriminatie is bij wet verboden.
Ik wens je veel wijsheid toe.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:02

Ik heb volgens mij nog nooit iemand met een donkere huidskleur paard zien Bloos Volgens mij heeft het toch wel iets met cultuur te maken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:37

Ninx schreef:
Daarbij is de welvaart van de blanken vaak over de rug van donkere mensen verdiend (de gouden eeuw).

Ik denk dat MRmichiel het zo bedoelt... Het is nu eenmaal een niet te ontkennen feit dat blanken zich héél lang superieur hebben gevoeld ten opzichte van andere rassen en die andere rassen dan ook uitgebuit hebt (hoe lang is het geleden in Amerika dat zwarten geen rechten hadden? Jaren zestig?). Tot die tijd waren het dus de blanken die rijk werden en de anderen die zowat letterlijk in de sh*t zaten. Ookal heb je nu gelijke rechten gekregen, ik kan me inbeelden dat het toch nog een lange weg is voordat je er economisch ook evengoed voor staat. Verder is het ook dat in deze streken decenia geleden het grootste deel is komen wonen om in de mijnen te werken, ook geen job waar je rijk mee wordt. En vanuit een huis met laag inkomen en andere cultuur een zware opleiding volgen waar je stukken beter verdient is voor velen helaas niet zo simpel.
Als je het vanuit dat standpunt bekijkt, dan kan je best wel denken dat de niet-blanken het vaker economischer moeilijk hebben.

Maar pas op, ik stel enkel een hypothese. Ik zeg zeker niet dat het zo is (en al helemaal niet dat het verdiend is!). Ik heb geen enkel cijfer (buiten het cijfer dat maar zeer weinig jongeren van allochtone afkomst hogere studies aangaan en daar ook voor slagen) dat er daadwerkelijk veel kleurlingen in een economisch mindere situatie zitten. Kan evengoed zijn dat mijn redenatie kant nog wal raakt en er hedendaags meer rijke dan arme kleurlingen zijn....

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:42

Evelli schreef:
Kion99 schreef:
Ik zie ook niet echt vaak donkere mensen die paardrijden.
Maar de meeste donkere mensen hier in Nederland zitten in een opvangcentra en hebben daar gaan geld voor.
Dus ik denk dat het daar aan ligt.

Sorry als ik nu iemand heel erg beledigd heb.. Bloos

sorry hoor, maar ben jij wel helemaal goed snik of woon je onder een steen ofzo?
Dit is dus echt complete koeienpoep!!!

@ts: ik zou eigenlijk niet weten waardoor het komt. Heb er ook wel eens overna gedacht maar eigenlijk geen reden kunnen bedenken

misschien om dat voor de moslims paarden onrein zijn? weet het ook niet hoor, maar goed

Ik ben zelf met een moslim en paarden zijn voor hun niet onrein.
Als je een moslim zou vragen wat zijn lievelingsdier is zal hij zeggen dat het een paard is.
Kinderen moeten bij hun 3 dingen leren. 1 is zwemmen 2 is schieten en 3 is paardrijden.

o ik zie nu pas dat het een late reactie is. sorry

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:50

Ik begrijp waar je naartoe wilt, en je verhaal snijdt ook best hout.
Maar ik heb het alleen over NL, ik dacht het over ruiters in eigen land ging.
Mondiaal zal het er sowieso weer anders voor staan.
Laat het iig duidelijk zijn dat je niet kunt generaliseren (niet jij specifiek hoor, maar iedereen). Zoals je niet kunt zeggen dat alle zwarten goed kunnen dansen, Nederlanders allemaal zuinig zijn, en Japanners allemaal beleefd zijn.
Dat je kunt vaststellen dat niet veel gekleurde mensen paardrijden, okay... dat is een constatering.
Maar wat de rede daarvoor is, tja... daar kun je naar raden.
Dat het cultureel bepaald is dat dat een beetje gek is om te doen is denkbaar.
Maar je kunt niet zeggen dat ALLE gekleurde nederlanders armer zijn dan blanke nederlanders, en het daarom niet kunnen betalen.
Dat is ten eerste heel dom, en ten tweede beledigend, en ten derde volslagen onzin..... Ik heb het nu over de entries van Mrmichiel maar met name Kion99 (of zoiets).

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:55

ik heb het nu toch ook over nederland

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:55

Wij hebben op een ponyclub een ehm.. jongen met een zeer donker kleurtje. Hij is ook het enige jongetje, dat maakt het ook wel grappig Haha! Verder zitten er nog een donker meisje en een Turks meisje op de club. Op een club van een stuk of 25 kinders, is dat toch wel aardig? Sowieso zie je in Zeeland, kleine Zeeuwse dorpjes, niet zoveel allochtonen of mensen met donkere huidjes Clown

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:03

Ik denk dat het er misschien mee te maken kan hebben met inderdaad de cultuur. Toevallig heb ik laatst het hier met een paar vrienden over gehad, omdat het ons ook zo opviel dat er eigenlijk maar weinig gekleurde mensen paardrijden. Wij dachten dat het misschien toch nog de invloed is van de oude stempel, waarbij paardrijden een elitesport was, alleen bedoeld voor de rijkere blanken. Ook al zijn we al jaren en jaren de slavernij e.d. gepasseerd, wellicht dat dat toch ergens nog zijn sporen heeft achtergelaten en het van beide zijden onbewust gezien wordt als een blanke elitesport. (Even voor de duidelijkheid, ik ben het daar niet mee eens, ik probeer ook alleen even mee te denken).

Dit hoeft dan verder totaal niet in relatie te staan tot het budget wat een dergelijke familie te besteden heeft, laat dat duidelijk zijn.

Ook zou het natuurlijk ook nog kunnen (maar nu ga ik even een hele verre gooi doen) dat ze de huisvesting van Nederlandse paarden niet goedkeuren. Ik kan me voorstellen dat als je kijkt naar de hectaren land die er beschikbaar zijn voor de paarden in de thuislanden van deze mensen, dat je vindt dat er hier in Nederland niet voldoende ruimte is om een paard te houden.

Maar goed, we kunnen met ze allen natuurlijk gokken tot we een ons wegen, ik denk niet dat we erachter gaan komen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:07

Ninx schreef:
Maar je kunt niet zeggen dat ALLE gekleurde nederlanders armer zijn dan blanke nederlanders, en het daarom niet kunnen betalen.

Nee dat al helemaal niet, er zullen ook kleurlingen zijn waar andere redenen dan economie of cultuur parten spelen. Maar het kan wel bij een deel een oorzaak zijn. Hoewel als je er over nadenkt, dit is geen oorzaak die specifiek bij hun ligt. Waarom rijden niet àlle blanken paard? Gegarandeerd dat er daar ook een groot deel bijzitten die het niet kunnen betalen...is dus zeker niet "ze zijn gekleurd dus ze zullen wel geen geld hebben". Lachen

Over dat moslims, ik denk ook niet dat het 'probleem' ligt bij het onrein zijn van het paard (correct me if I'm wrong, maar volgens mij wordt het paard zelfs verheerlijkt in de koran), maar het feit dat paardrijden het risico inhoudt op scheuren van maagdenvlies.
En net hetzelfde als hierboven met de economische situatie, nee je kan echt niet zeggen "en bij alle moslims moèten meisjes zeker maagd zijn tot hun huwelijk", maar er zal toch een groep zijn (heel klein, redelijk groot? Ik weet het niet, wederom geen feiten hieromtrend) die misschien daarom ongehuwde meisjes niet laat rijden...

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:13

Hier nog een halfbloed amazone Knipoog
Ik denk niet dat je zomaar 1, 2, 3 kunt bedenken waarom bepaalde groepen mensen in Nederland minder paardrijden dan anderen. Ik ben wel eens in Marokko geweest en daar zie je wel een hoop paarden, zowel voor de kar als bij de moussems. Er zijn ook prachtige maneges.
Waarom gaan mensen wél paardrijden? Vaak wel omdat mensen in je familie of verdere omgeving ermee bezig zijn. Daarnaast speelt geld toch ook een grote rol. En hoe zit het in andere sporten?

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:15

Ninx schreef:
MRmichiel schreef:
het is ook een economische questie, mensen met een kleurtje hebben vaak ook niet zo veel geld, dus zul je ze niet zo gauw tegen komen in duurdere sporten zoals paardrijden, zwemmen en golf(tiger woods was al megarijk voordat hij met golf begon), maar in de sporten die je op straat kunt spelen domineren ze, zoals bijv, voetbal en basketbal.

@ MRmichiel & Kion99: het is verbijsterend dat je dit kunt typen.... Ik weet niet wat ik lees. Het zal wel iets met jullie afkomst en of opleidingsniveau te maken hebben. Nu weet ik van Ter Apel wel dat men sympathie heeft voor voor de denkwijze van de gestrekte rechterarm. Maar in Ter Apel (en überhaupt dat landsdeel) is EN de werkeloosheid groter dan op vele andere plekken in dit land, EN is het opleidingsniveau vaak lager, en het aantal alcoholverslaafden is daar ook nog eens het grootst! Ik heb in de hulpverlening gewerkt daar, en de rapporten liggen er hoor. Al die "witjes" kunnen op basis van die weinig zaligmakende gegevens dan dus ook geen paarden betalen.
Overigens @ MRmichiel is het: kwestie ipv van questie.... er bestaat wel een woord queste, maar betekent zoektocht... en ik denk dat jullie dat maar moeten gaan doen; een zoektocht naar iets meer wijsheid. Waar MRmichiel stereotypische prietpraat uit, is Kion99 regelrecht aan het discrimineren... ooit heeft al dat bevooroordeelde gel*l geresulteerd in het afvoeren van hele bevolkingsgroepen. Je zou verstandiger moeten zijn. Daarbij is de welvaart van de blanken vaak over de rug van donkere mensen verdiend (de gouden eeuw).
Misschien maak ik me nu te kwaad, en is het niet ernstig bedoeld.... vat ik jullie woorden verkeerd op.
Ik wens je veel wijsheid toe.

Dank u! In mijn tocht naar wijsheid heb ik ook nog lessen sociologie gevolgd, en mijn sociologie leraar(PhD) heeft mij toen de informatie gegeven waarop ik mijn post heb gebaseerd, al moet ik bekennen dat ik het tactischer had kunnen formuleren, mijn excuses hiervoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:16

Denise1984 schreef:
ik heb het nu toch ook over nederland

Ja, dat zag ik hoor. Ik reageerde op Katleentje... Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:14

MRmichiel schreef:

Ik wens je veel wijsheid toe.[/quote]

Dank u! In mijn tocht naar wijsheid heb ik ook nog lessen sociologie gevolgd, en mijn sociologie leraar(PhD) heeft mij toen de informatie gegeven waarop ik mijn post heb gebaseerd, al moet ik bekennen dat ik het tactischer had kunnen formuleren, mijn excuses hiervoor.[/quote]

@Mrmichiel: wanneer het een vraagstelling was geweest had het een volkomen andere lading gekregen. Dus: "zou het zo kunnen zijn dat?...etc..." Nu staat het hier genoteerd als zijnde een feit. En dat is naast incorrect en niet zo netjes, ook nog eens geen bewezen feit. We slaan er dus maar een slag naar. Natuurlijk kan iedereen "mogelijke" redenen droppen...
Kion99 is echter zeer uit de bocht gevlogen, neem aan dat iedereen dat met me eens is.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:52

xKatleentjex schreef:
Ninx schreef:

Nee dat al helemaal niet, er zullen ook kleurlingen zijn waar andere redenen dan economie of cultuur parten spelen. Maar het kan wel bij een deel een oorzaak zijn. Hoewel als je er over nadenkt, dit is geen oorzaak die specifiek bij hun ligt. Waarom rijden niet àlle blanken paard? Gegarandeerd dat er daar ook een groot deel bijzitten die het niet kunnen betalen...is dus zeker niet "ze zijn gekleurd dus ze zullen wel geen geld hebben". Lachen

Over dat moslims, ik denk ook niet dat het 'probleem' ligt bij het onrein zijn van het paard (correct me if I'm wrong, maar volgens mij wordt het paard zelfs verheerlijkt in de koran), maar het feit dat paardrijden het risico inhoudt op scheuren van maagdenvlies.
En net hetzelfde als hierboven met de economische situatie, nee je kan echt niet zeggen "en bij alle moslims moèten meisjes zeker maagd zijn tot hun huwelijk", maar er zal toch een groep zijn (heel klein, redelijk groot? Ik weet het niet, wederom geen feiten hieromtrend) die misschien daarom ongehuwde meisjes niet laat rijden...

hoe kan je maagdenvlies nou scheuren door paardrijden?.
Stel ik ben nog maagd en ik rij paard dan ben ik dus ontmaagd door het rijden van een paard. Het maagdenvlies scheurt toch pas als je er wat in doet. een tampon of wat dan ook. of heb ik dat nou fout

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:12

Technisch gezien kan het wel gedeeltelijk inscheuren, maar dat kan ook tijdens de gymles of met fietsen over een hobbel in de weg. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit voor islamitische mensen de grote hoofdreden is om niet te gaan rijden.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:13

meissielief schreef:
wij hadden op de oude stal een man die antiliaans is en zijn dochter een halfbloed , paard was van de dochter maar deed er niks meer mee , dus haar vader verzorgde elke dag het paard

Dat is idd typisch antiliaans Knipoog

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:19

daniella74 schreef:
Technisch gezien kan het wel gedeeltelijk inscheuren, maar dat kan ook tijdens de gymles of met fietsen over een hobbel in de weg. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit voor islamitische mensen de grote hoofdreden is om niet te gaan rijden.

nee dan kunnen ze beter de hele dag op bed liggen. Knipoog

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:23

Denise1984 schreef:
daniella74 schreef:

nee dan kunnen ze beter de hele dag op bed liggen. Knipoog

Wel alleen dan he Knipoog

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:30

xKatleentjex schreef:
Ninx schreef:

Denk dat het ook een reden is hoe het qua familie en vrienden wordt doorgegeven (met dieren omgaan) Als ik het hier soms zie, dan huilt je hart. (Woonachtig op Bonaire) Werk bij het dierenasiel, en soms brengen mensen hun honden zonder blikken of blozen hun hond binnen, omdat ze 'vals zijn' 'moeten verhuizen en de hond mag niet mee' Bij onze familie is een dier een gezinslid, we zijn 4 maanden geleden geemigreerd, en als het bleek dat onze hond niet mee kon, hadden we niet eens gegaan . sommige 'getinte' mensen hebben hier paarden, was laatst eens op zo'n stal, ze krijgen slachtvee voer, doodmager, behalve de buik daar zullen wel een paar wormen familie's wonen.
Bij hun is een hond gewoon een hond, en die krijgt eten als er geld is, en als er geen geld is dan zoeken ze buiten maar hun kostje. Hun mentaliteit is gewoon zo anders dan die van ons... Niet alleen qua dieren, maar qua denken en ook qua doen Lachen

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:39

Denise1984 schreef:

hoe kan je maagdenvlies nou scheuren door paardrijden?.
Stel ik ben nog maagd en ik rij paard dan ben ik dus ontmaagd door het rijden van een paard. Het maagdenvlies scheurt toch pas als je er wat in doet. een tampon of wat dan ook. of heb ik dat nou fout[/quote]

ontmaagding en het scheuren van het maagdenvlies zijn 2 verschillende dingen,
laten we beginnnen dat dit vlies dus gewoon een ribbeltje is aan de binnenkant van de vagina en beschadigt kan raken door dingen zoals; paardrijden,fietsen enzz.. dit heeft dus niets met je maagdelijkheid te maken.
Hoewel dit in sommige culturen nog wel beweerd wordt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:41

ik informeer morgen wel even over dit onderwerp bij mijn vriend Knipoog (moslim)
word nu namelijk wel nieuwschierig! Haha!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:48

ja mijn vriend is ook moslim. Maar zijn zussen rijden ook allemaal paard hoor ze hebben een paard aan huis staan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:06

Hoeveel donkere tennissers, hockeyers, zwemmers etc zijn er? Ik denk niet dat paardrijden als sport echt een uitzonderingspositie in neemt in het percentage.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:09

Nope, dat denk ik ook niet. Maar de andere sporten heb ik eigenlijk niet zo'n zicht op, vandaar dit topic. Maar feitelijk heb je gelijk denk ik... alhoewel... in de top van tennis zie je toch regelmatig donkere typjes, die Venus en haar zus bijv?