rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:21

Iedereen denkt maar aan zijn roze papiertje, wat een starre houding. Niemand denkt aan het gevaar dat ze niet alleen zichzelf aandoen, maar ook een ander. Je partner zal maar doodgereden worden door iemand die met alcohol achter het stuur stapt.
Is wel willens en wetens en is men zich wel bewust dat je dan opzettelijk een ander in gevaar brengt? Zijn jullie je wel bewust dat de verzekering niet hoeft uit te keren?

En rijbewijs afpakken? Zo erg is het ook weer niet, in het ergste geval ben je hem een jaar kwijt, maar dan heb je het wel bont gemaakt, dan is het niet je eerste keer....

Hebben jullie wel eens een ernstig verkeersslachtoffer gezien, iemand die met drank op achter het stuur is gestapt en voorts uit zijn auto geknipt moet worden?? Dan de andere partij in een aanrijding, volkomen nuchter, met kinderen erbij, eventueel wellicht wel een zwangere vrouw....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:10

russel schreef:
Ja idd komt elke avond fietsers tegen zonder licht aan en donkere kleding, op het laatste moment zie je wat bewegen en merk je dat het een fietser is.

Maar wat is dronken, zo veel promillage als in het voorbeeld is niet zomaar een biertje op. Een biertje 2 of 3 kan best met de fiets, zal je ook geen problemen mee krijgen, maar zoveel dan kan je niet eens een rechte lijn fietsen.

ik denk dat wat dat betreft bij iedereen de grens om het maar zo te noemen anders licht. Fietser zonder licht zijn met en zonder alcohol al een gevaar op zich.

Maar goed ik zal even kijken of ik een beetje kan omschrijven wat ik wel en niet vind kunnen:

Aangeschoten: Wel weten wat je nog doet recht kunnen lopen normaal kunnen praten maar je voelt wel dat je alcohol op hebt. hoe veel je dan op hebt is per persoon en per avond verschillend de ene heb ik er 5 op en voel ik niks en soms is het na 2 wel genoeg. Maar hierbij vind ik het akkoord om te gaan fietsen.

Straal bezopen: Niet meer kunnen praten vallen tijdens het lopen of staan war taal uitslaan of niet meer uit de woorden kunnen komen. Ik denk dat je dan beter een taxi kan nemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:50

Iedereen vindt altijd dat de straffen strenger moeten, gebeurt er eens iets, zijn ze het er niet mee eens Haha!.

Ik zou het ook zeker niet tof vinden als ze m'n rijbewijs afpakken omdat ik lam op de fiets zit, maar regels zijn regels. Je weet dat het niet mag, doe je het toch dan loop je gewoon een risico en moet je achteraf niet gaan piepen.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:53

maar als een 18 jarige dronken op de fiets zit, die nog geen rijbewijs of scooterbewijs heeft...wat wordt daar dan mee gedaan?
dit vind ik echt onzin, of dat je een rijbewijs voor fietsen nodig hebt..? maar hoge boete vind ik wel terrecht..! Haha!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:01

A_n_n_e_ schreef:
maar als een 18 jarige dronken op de fiets zit, die nog geen rijbewijs of scooterbewijs heeft...wat wordt daar dan mee gedaan?
dit vind ik echt onzin, of dat je een rijbewijs voor fietsen nodig hebt..? maar hoge boete vind ik wel terrecht..! Haha!

Ja idd, hoe kunnen ze in vredes naam je rijbewijs afpakken als je niet eens een rijbewijs nodig hebt om een fiets te "bestruren"

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:29

roxiie schreef:
A_n_n_e_ schreef:

Ja idd, hoe kunnen ze in vredes naam je rijbewijs afpakken als je niet eens een rijbewijs nodig hebt om een fiets te "bestruren"

Het gaat ook niet om het rijbewijs maar de gedraging van de verdachte in dit geval dat deze dronken besluit deel te nemen aan het verkeer, artikel 8 wvw. Het rijbewijs mag ingevorderd worden.Als mensen niet in het bezit van een rijbewijs kan deze niet ingevorderd worden maar het strafprincipe is gebaseerd op hetzefde strafbare feit. Het gaat niet om het besturen van een fiets maar om je gedrag in het verkeer. Als je wel een rijbewijs hebt wordt het je harder aangerekend omdat je ook motorvoertuigen had kunnen besturen ipv de fiets te nemen. Het is de straf voor de overtreding en niet voor het besturen van de fiets. Om het simpel te zeggen de mensen worden gestraft voor het dronken deelnemen aan het verkeer en niet dronken een fiets besturen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 02:51

Sorry , maar ga dan ook even staan posten in Amsterdam op een zaterdagavond , bij het Rembrandtplein en Leidse , over ladderzat gesproken én op een fiets zitten !!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:21

Soraya92 schreef:
Sorry , maar ga dan ook even staan posten in Amsterdam op een zaterdagavond , bij het Rembrandtplein en Leidse , over ladderzat gesproken én op een fiets zitten !!! Clown

Ben jij dat dan?? Clown

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:33

je kan toch niet het autorijbewijs van iemand afnemen, als die op de fiets een overtreding begaat ?!

gelijke rechten gelijke straffen, hoe willen ze dan handelen als een dronken persoon op de fiets geen rijbewijs heeft ?

pak dan zijn fiets af ofzo...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:43

Ik vind het niet echt raar.
Als je dronken bent mag je niet deelnemen aan het verkeer.
Deze meneer doet het met de fiets dus in politie's standpunt kan hij het ook met de auto doen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:58

ja maar hij zat niet in de auto....hij zat op de fiets.
iemand zou van alles kunnen gaan doen, maar zolang ze het niet doen kun je ze daar toch niet voor straffen ?!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:03

kekaro schreef:
ja maar hij zat niet in de auto....hij zat op de fiets.
iemand zou van alles kunnen gaan doen, maar zolang ze het niet doen kun je ze daar toch niet voor straffen ?!

ik denk niet dat je het als straffen moet zien.

Ze zien deze man als een gevaar in het verkeer.
Om te voorkomen dat hij zichzelf en/of anderen verongelukt met dronken rijden is zijn rijbewijs afgenomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:05

Volkomen terecht dat rijbewijs is ingevorderd. Hij heeft met zijn dronken kop een misdrijf gepleegd. Gefietst en nog wel door rood. Dan zijn dit de gevolgen en mag hij alleen nog heel blij zijn dat ie geen verkeersongeluk veroorzaakt heeft.

En als hij het rijbewijs gehaald heeft weet ie dat je ook niet dronken mag fietsen. Dus eigen schuld dikke bult Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:44

gabrycha schreef:
Het gaat ook niet om het rijbewijs maar de gedraging van de verdachte in dit geval dat deze dronken besluit deel te nemen aan het verkeer, artikel 8 wvw. Het rijbewijs mag ingevorderd worden.Als mensen niet in het bezit van een rijbewijs kan deze niet ingevorderd worden maar het strafprincipe is gebaseerd op hetzefde strafbare feit. Het gaat niet om het besturen van een fiets maar om je gedrag in het verkeer. Als je wel een rijbewijs hebt wordt het je harder aangerekend omdat je ook motorvoertuigen had kunnen besturen ipv de fiets te nemen. Het is de straf voor de overtreding en niet voor het besturen van de fiets. Om het simpel te zeggen de mensen worden gestraft voor het dronken deelnemen aan het verkeer en niet dronken een fiets besturen.

Waar heb je dit gevonden? In artikel 8 wvw staat wel dat het verboden is om dronken aan het verkeer deel te nemen, maar hier staan geen sancties bij. Die staan (in ieder geval de sanctie van het innemen van het rijbewijs) o.a. in artikel 164 wvw.
Daar staat een heel lang verhaal (ik ga het niet helemaal plaatsen hier, maar belangstellenden kunnen het altijd vinden via de zoekfunctie op http://wetten.overheid.nl/), waarvan het 1e en 2e lid het volgende stellen:
Citaat:
1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

2. De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

a. artikel 8, indien bij een onderzoek als bedoeld in het tweede lid, van die bepaling blijkt of, bij ontbreken van een dergelijk onderzoek, een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;

b. artikel 8, indien bij een onderzoek als bedoeld in het derde lid van die bepaling blijkt of, bij het ontbreken van een dergelijk onderzoek, een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 350 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 0,8 milligram alcohol per milliliter bloed;

c. artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid;

d. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer door een bestuurder van een motorrijtuig anders dan een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder;

e. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met dertig kilometer of meer door een bestuurder van een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder.

Misschien zie ik het wel verkeerd, maar volgens mij kan dus alleen het rijbewijs worden ingevorderd van een bestuurder van een motorrijtuig die artikel 8 overtreedt. Wanneer je als fietser (= wel een bestuurder, maar niet van een motorrijtuig) wordt "gepakt" voor het dronken deelnemen aan het verkeer, dan mag je rijbewijs dus niet worden ingevorderd.

Het feit dat je een rijbewijs bezit, maakt je namelijk niet automatisch in alle gevallen tot bestuurder van een motorrijtuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:28

http://www.flitsservice.nl/algemeen/ind ... hp?id=3075

Dronken fietsers
Opvallend was het grote aantal fietsers dat onder invloed reed. De veelal jongere fietsers hadden teveel op om te mogen fietsen. Een 12 jarige jongen werd om 01.00 uur gecontroleerd op zijn fiets. Ook hij had gedronken. Het rijden onder invloed is een misdrijf. Ook indien er sprake is van het rijden op een fiets. Bij een veroordeling door de rechter vindt er registratie in het persoonsdossier. Voor fietsers in het bezit van een geldig rijbewijs geldt tevens dat bij een uitslag van 570 ugl of hoger het rijbewijs wordt ingevorderd, ondanks dat men niet met een gemotoriseerd voertuig rijdt. De komende maanden gaat de politie in het Westland in het verzorgingsgebied diverse acties houden ter bestrijding van overmatig alcoholgebruik onder uitgaanspubliek.

Even een stukje er uit genomen, lees het hele stuk, dan zijn jullie op de hoogte. Tong uitsteken

Dus het verhaal waar het om gaat is dus iemand die stom dronken is geweest, dat is niet 1 pilsje geweest, verre van dat....Dat zie je al van verre als je met zoveel op op je fietsje zit...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:33

met zoveel op nog fietsen Clown zou een prijs waard zijn Tong uitsteken

nee zonder gekheid, ik twijfel er niet aan dat ze het doen en dat het mag, maar ik vind het nog steeds belachelijk Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:44

russel schreef:

Dronken fietsers
Opvallend was het grote aantal fietsers dat onder invloed reed. De veelal jongere fietsers hadden teveel op om te mogen fietsen. Een 12 jarige jongen werd om 01.00 uur gecontroleerd op zijn fiets. Ook hij had gedronken. Het rijden onder invloed is een misdrijf. Ook indien er sprake is van het rijden op een fiets. Bij een veroordeling door de rechter vindt er registratie in het persoonsdossier. Voor fietsers in het bezit van een geldig rijbewijs geldt tevens dat bij een uitslag van 570 ugl of hoger het rijbewijs wordt ingevorderd, ondanks dat men niet met een gemotoriseerd voertuig rijdt. De komende maanden gaat de politie in het Westland in het verzorgingsgebied diverse acties houden ter bestrijding van overmatig alcoholgebruik onder uitgaanspubliek.

Even een stukje er uit genomen, lees het hele stuk, dan zijn jullie op de hoogte. Tong uitsteken

Dus het verhaal waar het om gaat is dus iemand die stom dronken is geweest, dat is niet 1 pilsje geweest, verre van dat....Dat zie je al van verre als je met zoveel op op je fietsje zit...

Het gaat in dit artikel om een maatregel van het politiekorps Haaglanden, en zelfs voor die maatregel bestaat voor zover ik weet geen enkele wettelijke grond.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:46

hoe moet hij het inleveren als hij niet in een motorvoertuig rijd. erg vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:58

oomens schreef:
russel schreef:

Dronken fietsers

Het gaat in dit artikel om een maatregel van het politiekorps Haaglanden, en zelfs voor die maatregel bestaat voor zover ik weet geen enkele wettelijke grond.

Ik ken de maatregel ook vanuit Amsterdam, ga er van uit dat ze niet zomaar wat doen zonder wettelijke grondslag.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:06

Rijbewijs inleveren als je met de fiets een overtreding maakt? Nederland moet niet gekker worden. Slapen

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:14

Wat een onzin! Boete oke, maar rijbewijs innemen? Ik had mooi gezegt datk geen rijbewijs had Haha!

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:28

Princess_ schreef:
Wat een onzin! Boete oke, maar rijbewijs innemen? Ik had mooi gezegt datk geen rijbewijs had Haha!

Ze kunnen er achter komen of je een rijbewijs hebt met een paar telefoontjes Clown

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:58

Je mag je gewoon niet in beschonken toestand op straat begeven, dat staat nu eenmaal in de wet. Lachen
Al vind ik rijbewijs innemen wel een heel drastische maatregel, geef hem dan een hoge boete lijkt mij beter.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:18

Ik vind het goed Lachen

Het gaat er niet om dat hij met de fiets reed en dat daarom het autorijbewijs niet mag ingetrokken worden. Het gaat er gewoon om dat als je dronken op de fiets stapt, je net zo snel dronken in de auto kan stappen en je daardoor niet enkel een gevaar bent voor jezelf, maar voor een hele hoop andere mensen. Het gaat gewoon om verantwoordelijkheid en voor mijn part mogen ze dit vaker doen bij dronken fietsers.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:14

@ Russel, er is nog steeds geen wetsartikel voor het invorderen van een rijbewijs van een fietser i.v.m. artikel 8. Rijbewijzen kunnen alleen ingevorderd worden bij bestuurders van motorvoertuigen. Het OM zal mijns inziens de ingevorderde rijbewijzen direct terug geven. Onlangs is er bij mijn korps nog een mail rondgegaan dat het invorderen van een rijbewijs alléén mogelijk is bij een bestuurder van een motorvoertuig. De informatie in het artikel is dus niet juist.