Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 00:17

Het gaat niet om wat er gebeurd, het gaat om het principe, ik weet niet hoe vaak ik dat moet herhalen.
Het ontgroenen is hier, heb ik al gezegd, bijna een toeristische attractie, iedereen vind het leuk en prachtig, voordat je het idee krijg dat ik negatief beinvloed ben. Ik vind het alleen belachelijk dat er mensen in het ziekenhuis terechtkomen. Natuurlijk zijn dat dingen die niet overal en altijd voorkomen, maar het zette me wel aan het denken. Zoals ik schreef in de openingspost, waarom zou je je moeten bewijzen en voor wie en ik zie nog steeds geen enkel en dan ook geen enkel NUT.
Verder zie ik graag onderbouwde meningen en geen aanvallen naar mij persoonlijk. Ik baseer me trouwens op ervaringen van mensen die het wel ondergaan hebben, en niet uit de sensatie pers. En heb ook nog gewoon hersens.
Ik kijk ook even verder dan een eigen ervaring, die immers maar eenzijdig is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:27

Ontgroening kan heel leuk zijn, het versterkt het groepsgevoel Lachen Maar dan moet het niet op niveau van compleet afbeulen staan. Met een tandenborstel het plein poetsen kan ik wel waarderen Haha! of vuilprikken in het park Lachen

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:45

Ontgroeningen, of wel introductie periodes zijn heel erg belangrijk. Ik ben het eens met de welshcobfan dat het goed is voor de groepsvorming.

Wanneer het te ver gaat, en dat gebeurt niet zo vaak als geschetst wordt, dan is de persoon die het overkomt zelf daarbij. Het komt zelden voor dat je geen keus hebt om te stoppen, weg te lopen of een weerwoord te geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 00:59

Groepsvorming... hm, die niet meedoen of stoppen vallen dus automatisch buiten "de" groep... Dan krijg je dus eerder een vorm van vriendjespolitiek en discriminatie...
Want hoe staan de ontgroenden en ontgroeners tegenover die gestopt zijn of er tegen zijn? Mogen die "erbij"? Worden die toegelaten in het besloten kringetje?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:01

Wij hebben de mensen die niet mee hebben gedaan aan de ontgroening (of halverwege stopten) gewoon opgenomen in de groep. Er was absoluut geen: wij-zij mentaliteit hoor Lachen Ze gaan even goed met elkaar om! Je kon niet zien wie nou wel en wie nou niet waren ontgroend.

Ik ben bv niet ontgroend, maar dat maakte absoluut niet uit voor de groep Lachen Ik ben even goed opgenomen, zonder scheve blikken Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 01:05

Waarom zou er dan nog ontgroend worden als er dan toch gelijkheid is?

Is het dan zo dat die ontgroend worden zelf een paar dagen achterlijk willen doen, maar zelf niks kunnen bedenken en een vrijbrief willen hebben?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:15

Ik heb zelf ook ontgroening gelopen, voor een vereniging en dispuut. Heb dit jaar met het dispuut ontgroening gehad (we hadden een nieuwe lichting). Je ziet het clubje tijdens die KMT echt naar elkaar toetrekken en dat is wat je uiteindelijk wil.. Ze doen tijdens die KMT kennis op over de vereniging, dispuut, de leden, de mores etc. Je leert ook een soort gedragdsregels. Wij mogen bijvoorbeeld niet met de rug naar de bar, of je hand erover. Dat doe je niet in je sociëteit maar dan automatisch ook niet in de kroeg.

Lusitana schreef:
Groepsvorming... hm, die niet meedoen of stoppen vallen dus automatisch buiten "de" groep... Dan krijg je dus eerder een vorm van vriendjespolitiek en discriminatie...
Want hoe staan de ontgroenden en ontgroeners tegenover die gestopt zijn of er tegen zijn? Mogen die "erbij"? Worden die toegelaten in het besloten kringetje?

Je valt (bij ons) niet direct buiten het groepje, maar je mag niet deelnemen aan bepaalde activiteiten. Je mag op de borrelavonden komen maar niet op kerstdiners en vergaderingen.

Lusitana schreef:
Het ontgroenen is hier, heb ik al gezegd, bijna een toeristische attractie, iedereen vind het leuk en prachtig, voordat je het idee krijg dat ik negatief beinvloed ben. Ik vind het alleen belachelijk dat er mensen in het ziekenhuis terechtkomen. Natuurlijk zijn dat dingen die niet overal en altijd voorkomen, maar het zette me wel aan het denken. Zoals ik schreef in de openingspost, waarom zou je je moeten bewijzen en voor wie en ik zie nog steeds geen enkel en dan ook geen enkel NUT.

Ok, onze KMT was dan wel gewoon besloten, dus alleen voor leden van het dispuut. Ze hebben alleen een keer in het park rond een boom een liedje moeten zingen en wat wormen zoeken etc. Verder weinig vernederends aan.. De meiden die ontgroend werden kregen geen alcohol oid, en mochten verder niet pijnlijk aangeraakt worden ofzo. Het ergste wat er was, dat was wat blauwe kleurstof in hun spaghetti.
Je moet je bewijzen aan de rest van het dispuut, we willen weten wie je bent en waar je voor staat. Waarom ben jij een meerwaarde voor ons? We hebben het al leuk genoeg zonder de nieuwe. Daarom is een KMT er imo. Ga je door, laat je zien dat je lef hebt en dat je er écht voor wil gaan.

Geen aanval op jou hoor Lusitana, maar gewoon in het algemeen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:25

Lusitana schreef:
Waarom zou er dan nog ontgroend worden als er dan toch gelijkheid is?

Is het dan zo dat die ontgroend worden zelf een paar dagen achterlijk willen doen, maar zelf niks kunnen bedenken en een vrijbrief willen hebben?

Omdat een ontgroening vaak speciaal is voor mensen die graag ergens bij willen horen Lachen Ik hecht er zelf geen waarde aan (en ben daarom niet ontgroend), maar 2 kinderen van 'mij' wel. Die vonden het super om ontgroend te worden! Stoer zelfs! Ze waren helemaal trots om er bij te horen. Ze werden absoluut niet vernederd en hadden het best gezellig met zn tweeen Haha!

Bij sommige disputen is een deel van de ontgroening zelfs van maatschappelijk belang. 1 dispuut laat de feuten altijd afval prikken in de stad Lachen Erg nuttig!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 01:39

Erbij horen is, dacht ik zelf, iets voor pubers en zoekenden, die typische slachtoffers voor sekten.
Ik zal iemands plezier niet bederven. Als mijn kinderen het nodig denken te hebben (goddank heb ik trouwens geen kinderen) dan kunnen ze, maar ik denk dat mijn opvoeding zo danig zou zijn dat ze inzien hoe dingen in elkaar zitten en het niet willen. Hetzelfde geldt voor drugsgebruik, roken, overmatig alcohol en onveilige sex. Mijn kinderen zouden erg saai zijn vergeleken ander studenten, geloof ik... Clown

Even tussendoor
Ik zie het nooit als een aanval als ik gequote wordt, ik zie het alleen als een aanval als mensen beginnen met "Maar Lusitana..." of iets van die strekking. Mijn naam erbij halen in een antwoord ergens op, is niet nodig en helemaal niet als men dan ook nog een en ander gaat invullen. ("Ik denk dat jij...")

Niemand hoeft trouwens mij persoonlijk te overtuigen van het een of ander, ik zit hier om de discussie levend te houden. Die is op zich nl best leerzaam en ieder kan eigen conclusies trekken.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:05

@ Lusitana: mijn opmerking was niet echt op jouw als persoon gericht, hopelijk heb je het niet zo opgevat (ik kan me goed voorstellen dat het zo overkwam: sorry daarvoor!).

Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat het principe van een ontgroening niet het 'vernederen' van mensen is. Er komt verschrikkelijk veel bij kijken, los van de 'nare' dingen die kunnen voorkomen.

Het is enerzijds een soort proef die je moet doorstaan, anderzijds is het een periode om niet alleen de mensen die tegelijkertijd met jou zijn lid geworden, maar om ook de vereniging en al zijn facetten te leren kennen (en dat is veel: historie, gebruiken, tradities, regels, liederen, structuur, etc.).

Bottom line: een ontgroening beslaat zoveer meer dan de extremen die in de media belicht worden...

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:02

Ik heb niet alles doorgelezen Bloos

Ik heb een heel stuk (niet zo vriendelijk) getypt over mijn mening wat betreft verenigingen maar heb het toch maar weggehaald.

In ieder geval wilde ik even kwijt dat ik NIET bij een vereniging zit en toch veel stap, lol maak en een enorm sociaal leven heeft. Ik hoor uit jouw (madeliefw) berichtjes hetzelfde wat ik al vaker hoorde van leden, als je niet lid bent dan heb je geen leven.

Met vele andere voorbeelden daarbij is dat één van de redenen waarom ik een gruwelijke hekel heb aan studentenverenigingen en ik er niet dood gevonden zal worden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:47

ook hier nog maar een reactie op jouw berichtje chrisssy, ik heb volgens mij nergens gezegd dat niet-leden geen leven zouden hebben. Ik heb wel gezegd waarom IK lid ben geworden van een studentenvereniging en heb daarop ook MIJN mening gebaseerd over een ontgroening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:30

Ja, maar wat je noemt als reden voor ontgroening kan dus ook zonder...

Even wat anders, het is officieel: die ene jongen genoemd in de O.P. blijft verlamd. Hij is geopereerd om een losgeschoten stukje bot in de hals te verwijderen, maar het maakt niet uit, de beschadigingen zijn permanent. Wel hoopt men met revalidatie het beetje gevoel dat hij in de armen heeft, te verbeteren..

Overigens had hij niet aan de stunt mee hoeven doen, hij was tweedejaars, maar het gaat om iets wat ze elk jaar uithalen en iedereen mág er aan mee doen. Er zijn niet eerder ongelukken gebeurd, hij heeft zijn val blijkbaar niet kunnen breken.

Dit even voor het volledige beeld dat vandaag pas in de krant stond. Het eerste bericht was summier nl dat een student waarschijnlijk verlamd zou blijven na ontgroening op de Hoge Agrarische School. In de loop van de week zijn er nog wat berichten aan besteed. Voornamelijk omdat hij dus een zoon van een gedeputeerde is.
Het ging om een helling van hout die als glijbaan diende om van daar af te eindigen in een gat met bagger en stro.
Een en ander vond plaats op de Hoge Argrarische school, waar bagger en stro natuurlijk wel op zijn plek zijn.
Het gaat om een zoon van een gedeputeerde die zijn plek in de maatschappij wel zal vinden ondanks zijn verlamming.

Hoe het met de jongen is afgelopen die van de muur is gevallen, bv is niet bekend evenals het alcoholcoma geval, maar dat is meestal niet blijvend, als kan er wel blijvende schade zijn aangericht.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:22

Ook ik ben ontgroend. In België heet zoiets een doop, waarvan de ontgroening een stukje is. Ik ben zeer blij dat ik gedoopt ben, het was een van de beste beslissingen die ik ooit gemaakt heb. Ook bij ons is het principe dat je niets hoeft te doen als je niet wilt.

Je wordt op voorhand heel goed geïnformeerd over wat er zal gebeuren, je hebt de volledige vrije keuze. Het gaat niet om erbij horen, het gaat om een overgangsritueel. Jammer maar helaas komen altijd de slechte verhalen in de krant en komen de positieve verhalen, waar er veel meer van zijn, nooit in het nieuws. Ik heb mezelf leren kennen op mijn doop, ik heb er geweldige vrienden gemaakt, ik kan het echt alleen maar aanraden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:42

Ontgroening vindt ik gewoon een zielig ritueel. Waarom een ´vrienden´groep hebben in plaats van een of twee ware vrienden waarop je altijd kunt bouwen? Bij de ontgroening zitten meestal een aantal halve garen bij die óf een grote mond hebben en zich in de broek schijten als ze alleen ergens zijn óf die gewoon absoluut niets durven en hopen dat ze op die manier een beetje populair worden. Zielig vindt ik het gewoon uiterst triest en zielig. En bij mij hebben ze het maar één keer geprobeerd te flikken en daarna hielden ze minstens 4 meter afstand. Als je mij midden in de nacht besluipt kun je alleen maar bidden dat je de volgende ochtend wakker wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:37

Biepje schreef:
Jammer maar helaas komen altijd de slechte verhalen in de krant en komen de positieve verhalen, waar er veel meer van zijn, nooit in het nieuws.

Omdat het geen nieuwswaarde heeft. Een ongeluk heeft wel nieuwswaarde en abnormaal uit de ban springen ook.

Ik denk dat een overgangsritueel op zich wel positief kan zijn, maar je gaat een toekomst in waarvan geacht wordt je hersens te gebruiken. Het zou logischer zijn als je dat terugvond, ipv een beetje imbeciel te doen.
Bovendien, nogmaals, je hebt je plek gewoon verdient omdat je goede cijfers hebt gehaald. Het is je eigen verdienste, men zou iedereen gewoon moeten verwelkomen als nieuwe aanwinst, elk mens levert immers zijn unieke bijdrage in een groep, en niet alleen die door de modder willen kruipen om er bij te horen.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:39

Wat is het ontgroenen nou precies? ik weet dat het is als je ergens lid van word, en dat het heel stom kan zijn, maar meer ook niet Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:44

Op zich, en dan heb ik het heel algemeen en niet over studenten, betekent het dat je opdrachten/inspanningen/rituelen uit moet voeren die hogeren, (of) die al eerder in de groep waren, voor je bedenken, om toegelaten te worden tot die groep.
Meestal gaat het om dingen die je anders nooit in je hoofd zal halen en je heel rot of klein (onbenullig)laten voelen.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:03

ik vind het zo frappant dat jullie alle ontgroeningen over 1 kam scheren.
er zit zo gruwelijk veel verschil in de ontgroeningen.

bij sommige disputen moet je nl opdrachten doen, om het dispuut beter te leren kennen.
bijv koken voor hen, daten met alle leden etc.

het kan dus ook minder erg dan jullie allemaal denken.
het principe van ontgroenen, is dat je de vereniging en leden beter leert kennen.
zo ontzettend veel mensen die hier iets melden, hebben wat opgevangen, wat in niet in hun straatje past.
maar kijk wat verder dan je neus lang is, want ontgroeningen verschillen sterk van elkaar.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:07

hns schreef:
Ontgroening vindt ik gewoon een zielig ritueel. Waarom een ´vrienden´groep hebben in plaats van een of twee ware vrienden waarop je altijd kunt bouwen? Bij de ontgroening zitten meestal een aantal halve garen bij die óf een grote mond hebben en zich in de broek schijten als ze alleen ergens zijn óf die gewoon absoluut niets durven en hopen dat ze op die manier een beetje populair worden. Zielig vindt ik het gewoon uiterst triest en zielig. En bij mij hebben ze het maar één keer geprobeerd te flikken en daarna hielden ze minstens 4 meter afstand. Als je mij midden in de nacht besluipt kun je alleen maar bidden dat je de volgende ochtend wakker wordt.

als ik dit zo lees vind ik jou eigenlijk een beetje triest.
blijkbaar begrijp je er niks van, wat ontgroening en studentenvernigingen inhoud.
je maakt vrienden voor het leven, en dat zijn er meer dan 2, waar je echt op kunt bouwen.

alles jij zijn opvliegerig iemand bent, waar niemand iets bij kan flikken, zal je het toch moeilijk gaan krijgen.
dit is iets waar mensen zelf voor kiezen, dus als je het niet wil, doe je het niet.

en over deze zinnen
Citaat:
Bij de ontgroening zitten meestal een aantal halve garen bij die óf een grote mond hebben en zich in de broek schijten als ze alleen ergens zijn óf die gewoon absoluut niets durven en hopen dat ze op die manier een beetje populair worden

zal ik al helemaal niet beginnen.
wat bij jij ontzettend zielig, mensen vooraf te gaan beoordelen. laat mensen dat hun waarden.
dat jij een studentenvereniging niks vind, wil niet zeggen dat anderen het er niet ontzettend leuk kunnen hebben.
als je altijd zo kortzichtig bent, begrijp je ik dat je maar 2 goede vrienden hebt, en verder niemand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:13

Lusitana schreef:
Op zich, en dan heb ik het heel algemeen en niet over studenten, betekent het dat je opdrachten/inspanningen/rituelen uit moet voeren die hogeren, (of) die al eerder in de groep waren, voor je bedenken, om toegelaten te worden tot die groep.
Meestal gaat het om dingen die je anders nooit in je hoofd zal halen en je heel rot of klein (onbenullig)laten voelen.

Hoe sta je er dan tegenover dat hier een dispuut hun feuten de stad op laat ruimen? Dan lopen ze keurig blikjes uit de struiken te halen (met een grijper en ze hebben dikke handschoenen aan), papiertjes van de straat af te plukken en die doen ze in de vuilniszak. Dat noem ik nou een nuttige ontgroening: bijdrage leveren aan de maatschappij.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:08

Citaat:
alles jij zijn opvliegerig iemand bent, waar niemand iets bij kan flikken, zal je het toch moeilijk gaan krijgen

Dat is toch juist goed, ik lees hier de hele tijd dat iedereen zijn grenzen aan kan geven en dat dat juist heel goed is. Zij doet dat gewoon heel duidelijk Haha!

Overigens heeft mijn vriend tijdens de ontgroening ook heel duidelijk gezegd wat hij wel en niet wou. Er waren een paar enorme etterbakjes bij. Bij alles wat zij hem opdroegen zei 'ie nee. En als ze vroegen waarom niet zei 'ie omdat hij ze een stelletje trieste meelopers vond. Mooi wel dat vriendlief voor de leiding moest komen omdat hij "niet meewerkte". Toen weer gevraagd waarom hij geen opdrachten van ze aannam, en vriendje verteld dat het geen leidingggevenden van hem waren, hij het nut niet inzag van die dingen en hij ze al met al maar zielige typjes vond. Leiding kon daarin meegaan en heeft pestkopjes opgedragen zich op jongere eerstejaars te gaan richten omdat die nog zo lekker te onderdrukken waren.
Maar goed dus dat er in dit geval een leiding was die volledig buiten de ontgroening viel, maar grenzen aangeven wordt gewoon zeker niet altijd gewaardeerd, je moet wel heel stevig in je schoenen staan.

(Overigens zijn die ettertjes nooit officier geworden Nagelbijten / Gniffelen )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:15

Ontgroeningen slaan imo nergens op. Hoezo ontgroenen? je komt toch om te studeren en niet om te zuipen? dat kun je in je vrije tijd ook prima doen en als je studeren kan ben je vast slim genoeg en ook communicatief om op normale wijze contacten te leggen.

Vind het echt een zielig fenomeen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:20

ontgroenen gebeurt ook buiten het studentenleven om Knipoog
wij 'ontgroenen' al kinderen vanaf 6 jaar Lachen en ja ze vinden het fanatastisch! De ouders zijn er dan ook bij en die zijn ook helemaal trots Lachen
(de kinderontgroening stelt niets voor hoor Haha! ze moeten onder een poort van armen doorkruipen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-12-07 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:21

Ik bedoel puur ontgroeningen in het studentenleven.