Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:05

Het verschil tussen dagwaarde en aankoopprijs maak je zo klein mogelijk door een zo nieuw mogelijke auto aan te schaffen van een duurbaar merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:05

Maar dan ga je het hebben over veel lenen Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:06

Bijvoorbeeld: Ik heb een bijna nieuwe auto aangeschaft voor 8750
Na een jaar total-loss gereden. Kreeg van verzekering terug: 7700
Het verschil had ik in dat jaar al afbetaald.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:06

runningkawa schreef:

Zoveel is het dus niet zoals je ziet Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:08

Ik heb ook geleend, zowel voor mijn vorige auto (die allang overleden is) als voor mijn huidige auto. Ik lig er niet zo wakker van hoor, betaal maandelijks braaf mijn termijnen en vind het wel best. Moet toch een auto hebben, of ik nou wel of geen geld heb voor de aanschaf.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:12

Voor de leners: jullie hebben blijkbaar geen reservepotje dus? Of is dat potje niet groot genoeg voor een andere auto? Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor auto je gaat.

Ik vraag me namelijk af: hoe doen jullie dat dan bij onverwachte andere grote uitgaven? Heb je dan wel een reservepotje voor als je wasmachine of droger of koelkast o.i.d. het begeeft? En zijn al jullie (eigen) paarden dan verzekerd ofzo? Want hoe ga je het dan betalen als je paard een operatie nodig heeft (in geval van niet verzekerd zijn)?

Gevaar van veel mensen is dat ze gat met gat gaan dichten...is te doen hoor, maar als er maar íets in de omstandigheden verandert, dan heb je meteen een heel groot probleem!

Vergeet bovendien niet dat er altijd een aantekening van komt bij het BKR. Bovendien worden een PL en DK altijd afgetrokken van een eventuele lening voor een hypotheek.

Geen aanval hoor, maar meer iets dat ik me dus afvraag!

Ik heb het ook gedaan hoor, maar ook van geleerd. Door dus onverwachte tegenslagen. Ik zal nooit maar dan ook echt nooit meer een bedrag lenen, wáár dan ook of iets op afbetaling kopen. Enige waarvoor ik ooit nog ga lenen is hypotheek, de rest spaar ik!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:16

Er is maar 1 'verstandige' lening die je af kan sluiten en dat is je hypotheek.
Verder zal ik ook nooit lenen.

Ik rij nu al bijna 3,5 jaar met erg veel plezier in een oude, roestige, rammelende Opel Combo. Auto heeft 3,5 jaar geleden 350 euro gekost en in de tijd dat ik er in rijd heeft hij nog z'n 500 euro gekost aan reparaties.
Ik kan me geen fijnere auto wensen, alles past er in, m'n hele bedrijf ligt er in (ben hoefsmid), ik kom overal en het kost geen drol. Als ik hem tank verdubbelt hij in waarde, maar voor mij is hij goud waard Knipoog.

Wat ik zou doen (en nu zelf ook doe, want zelfs mijn super auto heeft niet het eeuwige leven vrees ik): Gewoon nu al flink beginnen te sparen en als je auto'tje overlijd een auto kopen die binnen jou budget past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:17

Nuage schreef:
runningkawa schreef:

Zoveel is het dus niet zoals je ziet Haha!

Een nieuwe auto van dat geld vind ik geen duurbaar merk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:19

Inderdaad Rk, daar heb je een punt Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:19

Of het heel verstandig is.. Vast niet. Maar soms heb je even geen keuze. Soms komen er meerdere dingen tegelijk dat je reserve potje op is, en niet iedereen kan zonder auto uit de voeten.

Dat je dan een auto koopt van 10000 euro vind ik dan weer niet de logische keuze een auto van bijv 3000 euro kan ook nog prima een tijd mee. Daarbij ligt het ook aan je huidige toestand. Wij hebben het bijv met zijn 2en ruim, komen ook niks te kort, dus durfde ik toen het risico wel te nemen omdat we het kleine bedrag ook binnen een paar maanden geheel konden terug betalen. Alleen op dat moment hadden we het niet en hetgene waarvoor het was had ik iig wel nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:21

Nuage schreef:
Bijvoorbeeld: Ik heb een bijna nieuwe auto aangeschaft voor 8750
Na een jaar total-loss gereden. Kreeg van verzekering terug: 7700
Het verschil had ik in dat jaar al afbetaald.

is dat een zelf verzonnen berekening?
Allereerst een bijna nieuwe auto voor 8750 is een droom,
en ten tweede als ik met die auto d showroom uit zou rijden ben ik al meer dan 20% kwijt,
daarom trek ik deze berekening in twijfel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:41

Alsof ik het verzonnen heb!! Haha!

Nee is echt waar hoor. Ga het niet lopen verzinnen ofzo.
Ging om een Daihatsu Cuore uit 2004 met 9000 km op de teller. Was demo-auto bij de dealer. Kostte incl. rijklaar maken 8750

Nou kun je natuurlijk zeggen dat deze auto niet duurzaam is, maar het feit blijft dat ik na een jaar 7700 euro van de verzekering terug heb gekregen voor deze auto.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:43

3 jaar oud is inderdaad een goede leeftijd om voordelig een auto te kunnen kopen (maar imo is 3 jaar niet 'bijna nieuw')

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:44

Ik heb ook noodgedwongen moeten lenen voor een auto. Binnen mijn huidige baan kan ik niet zonder auto ( kantoor ligt ruim 20km van mijn huis, dwars door de polder, is voor een hartpatiënt echt niet aan te fietsen, en over het OV in deze provincie durf ik amper te beginnen Lips are sealed ). Bovendien wordt van mij verwacht dat ik werkbezoeken afleg, en in welke godvergeten dorpen ik dan wel eens kom, die kent de tomtom niet eens, laat staan de buurtbus Knipoog
Ik heb altijd braaf van mijn zelfgespaarde centjes auto's gekocht, maar ik ben met één bepaalde auto verschrikkelijk bedonderd door een garagehouder. Dat sloeg zo'n gat in mijn reserves, dat ik geen geld had om een nieuwe aan te schaffen. Dus maar lenen. Ondertussen betaal ik elke maand braaf af, wanneer het kan meer, en ik ben dik tevreden over mijn auto. Liever had ik natuurlijk gewoon gespaard, terwijl ik die andere op reed, maar ja, dat zat er niet in. En zonder auto geen baan, en zonder baan sowieso geen centen.
Ik weiger een auto van rond de 1000 euro te kopen ( of iets dergelijks ), ik vertrouw dat gewoon niet meer. Omdat ik erg veel kilometers rijd, wil ik veilig en comfortabel rijden, en daar heb ik dan best wel iets voor over. Het is even niet anders. Overigens spaar ik nu naast, mijn aflossingen gewoon door, zodat ik straks niet weer een lening moet aflossen.En heb ik een flinke pot voor alle andere onzekerheden in het leven. Ik probeer wel zo snel mogelijk van die lening af te zijn, ik vind het ook een naar gevoel. Eigenlijk leen ik liever niks. Maar ik wil niet al mijn geld in aflossing steken, omdat ik ook nog reserves wil opbouwen voor andere zaken.
Wij hebben altijd een bepaald bedrag op de bank staan, zodat als één van ons ontslagen wordt ( of iets dergelijks ), we minimaal een half jaar vooruit kunnen ( je weet nooit hoelang je op je ww moet wachten tegenwoordig ). Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dat (nog) doen. Om maar even aan te geven dat je, ook als je leent, best verantwoordelijk met je geld kan omgaan.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:48

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar persoonlijk zou ik er eerder voor kiezen om een wat goedkopere auto aan te schaffen dan te gaan lenen. Ik ben nu nog student en heb een renault gekocht uit '93 voor 500 euro, dat kon ik me toen veroorloven. Ik heb deze inmiddels 2,5 jaar en hij is nu wel aan zijn einde aan het geraken. Ben nu echter volop aan het solliciteren dus ik wacht met het kopen van een nieuwe auto tot ik een baan heb. Dan schaf ik waarschijnlijk opnieuw een tweedehandsje aan, nu misschien voor 2500-3000 euro. Zo probeer ik het een beetje op te bouwen. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin dit niet lukt en je dus moet lenen om aan een auto te komen, maar persoonlijk zou ik me daar niet prettig bij voelen. Dan zou ik eerder kiezen voor het OV (abonnement?) en de fiets, of carpoolen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:49

Randy01 schreef:
Voor de leners: jullie hebben blijkbaar geen reservepotje dus? Of is dat potje niet groot genoeg voor een andere auto? Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor auto je gaat.

Ik vraag me namelijk af: hoe doen jullie dat dan bij onverwachte andere grote uitgaven? Heb je dan wel een reservepotje voor als je wasmachine of droger of koelkast o.i.d. het begeeft? En zijn al jullie (eigen) paarden dan verzekerd ofzo? Want hoe ga je het dan betalen als je paard een operatie nodig heeft (in geval van niet verzekerd zijn)?

Ik heb een reserve potje voor dingen die kapot gaan. Mijn hond en paard zijn verzekerd, mijn eigen bijdrage voor DA kosten kan ik zo van mijn salaris betalen. Dit dus naast de lening voor mijn auto.
Ik heb een Renault Scenic 2 liter automaat uit 2000, die heeft mij wel minder gekost dan ieder ander, aangezien ik deze voor inkoop gekocht heb. Ik heb deze auto gekocht omdat ik een trailer heb, die ik overigens zo gekocht heb.

Het is inderdaad niet handig als je een gat met een ander gat gaat dichten, maar als je financiën verder gewoon op orde zijn zie ik er geen problemen in.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:50

OV, fiets, carpoolen zijn geen opties. OV is er niet. Fiets is me te ver/onveilig/koud/nat, en carpoolen lukt al helemaal niet. Ik moet wel naar Jo kunnen als dat mij uitkomt, niet als dat iemand anders uitkomt.

Deze lening gaat ook over een tweedehandsje van 3000-3500 euro. Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:52

ach ik vind het kunnen hoor! Maar bereken dan wel goed al je vaste kosten of je het wel aankan, en dat je toch iets opzij hebt mocht er wat onverwachts gebeuren..
Leen niet te veel, en probeer je afbetalingstermijn zo kort mogelijk te houden. Het is nogal frustrerend als je auto totall los is gereden, en jij nog jaren moet afbetalen.
Verder is het slim om een omnium(weet niet hoe het in nederland zit, maar dus een soort all-in)verzekering te nemen zolang je afbetaald, i.v.m het bovenstaande.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:52

Mistic schreef:
Randy01 schreef:

Ik heb een reserve potje voor dingen die kapot gaan. Mijn hond en paard zijn verzekerd, mijn eigen bijdrage voor DA kosten kan ik zo van mijn salaris betalen. Dit dus naast de lening voor mijn auto.
Ik heb een Renault Scenic 2 liter automaat uit 2000, die heeft mij wel minder gekost dan ieder ander, aangezien ik deze voor inkoop gekocht heb. Ik heb deze auto gekocht omdat ik een trailer heb, die ik overigens zo gekocht heb.

Het is inderdaad niet handig als je een gat met een ander gat gaat dichten, maar als je financiën verder gewoon op orde zijn zie ik er geen problemen in.

Wasmachine ed kan geregeld worden. Josie is verzekerd tegen ziektenkosten. Maar duizenden euro's op voorraad... nee, nu even niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:52

Sim0ne schreef:
3 jaar oud is inderdaad een goede leeftijd om voordelig een auto te kunnen kopen (maar imo is 3 jaar niet 'bijna nieuw')

Ik kocht die auto in 2005 voor deze prijs.
Vorig jaar dus total-loss gereden Haha!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:53

tip:
bekijk hoeveel je zou willen lenen. Zoek daar de goedkoopste lening bij, dan weet je wat het maadbedrag is wat je iedere keer kwijt bent. Spaar dat bedrag iedere maand een jaar lang. Lukt dat, dan weet je dat je dat normaal gesproken zou moeten lukken. Lukt dat niet, begin er dan niet aan, dan is het vragen om problemen.
Bijkomend voordeel: na dat jaar heb je al een lekker beginnetje voor de uitgave die op je verlanglijstje staat.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:54

Nuage schreef:
Ik kocht die auto in 2005 voor deze prijs.
Vorig jaar dus total-loss gereden Haha!

haha, oeps... Nu snap ik 'em...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:54

Hihi, die tip ken ik. Zo heb ik bepaald of ik de pensionstalling kon betalen Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:55

Maanling schreef:
Deze lening gaat ook over een tweedehandsje van 3000-3500 euro. Knipoog

Dan zou ik het niet doen. Die kun je niet all-risk verzekeren en dan heb je dus het risico dat je de lening nog afbetaald voor een auto die je allang niet meer hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:57

Maanling schreef:
Uhm, dan nog een andere… de scooter. Daar heb ik zeker over nagedacht, maar dat is me ontraden. Een goede scooter is ook duur, heb ik me laten vertellen (ik heb daar eerlijk gezegd niet zoveel verstand van). Verder moet ik 10 km langs een enge donkere weg, en vooral mijn moeder ziet dat bepaald niet zitten. Ook met de winter in aantocht, sneeuw, ijzel. Nee, dat is geen goede optie. Voor het geld van een tweedehands scooter zou ik ook een autootje met dak hebben is me aangegeven.

Hier denk ik héél anders over.
Ik heb een 2e hands scooter gehad en nu een 2e hands snorscooter.... die kosten echt niet zoveel hoor
Donkere dagen en ijzel, tja, met het tempo van een scooter zal je weinig last hebben van het donker Rolleyes en ijzel is ook lastig en gevaarlijk als je en auto heb.