Plasterk overweegt einde basisbeurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Re: Plasterk overweegt einde basisbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:03

Ik heb lang niet alles gelezen, maar ik vind het plan persoonlijk niet verkeerd.
Ik studeer nog steeds, naast mijn baan van 4 dagen per week. Heb economie gestudeerd in Rotterdam, ook een pittige studie hoor, maar ik ben altijd blijven werken. Mijn vader had geld genoeg, maar zijn instelling is dat het goed voor je is om alles zelf te doen en te leren. ik ben er niet minder van geworden, werk dus 4 dagen in een topfunctie, ben zwanger van de derde, en volg nog steeds cursussen.
Kijk, studeren is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je je studie aan de universiteit niet kunt behapstukken in de daarvoor gestelde termijn zul je misschien hbo of mbo moeten overwegen. Op mensen die 8 jaar over een studie doen waar 4 jaar voor staat zit niemand te wachten denk ik.

Het grote probleem is dat veel jongeren van tegenwoordig gewoon een beetje verwend zijn.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:09

eva2 schreef:
Ik heb lang niet alles gelezen, maar ik vind het plan persoonlijk niet verkeerd.
Ik studeer nog steeds, naast mijn baan van 4 dagen per week. Heb economie gestudeerd in Rotterdam, ook een pittige studie hoor, maar ik ben altijd blijven werken. Mijn vader had geld genoeg, maar zijn instelling is dat het goed voor je is om alles zelf te doen en te leren. ik ben er niet minder van geworden, werk dus 4 dagen in een topfunctie, ben zwanger van de derde, en volg nog steeds cursussen.
Kijk, studeren is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je je studie aan de universiteit niet kunt behapstukken in de daarvoor gestelde termijn zul je misschien hbo of mbo moeten overwegen. Op mensen die 8 jaar over een studie doen waar 4 jaar voor staat zit niemand te wachten denk ik.
Het grote probleem is dat veel jongeren van tegenwoordig gewoon een beetje verwend zijn.

Leg mij eens uit wat dat vetgedrukte met de basisbeurs te maken heeft. Bedoel je daarmee dat je maar MBO of HBO moet gaan doen als je geen WO kan betalen, terwijl je er eigenlijk wel geschikt voor bent, of staat dit helemaal los van de discussie over geld? En wat heeft 8 jaar over een studie van 4 jaar doen te maken met de basisbeurs? Iemand die 8 jaar over een studie doet waar 4 jaar voor staat, krijgt maar 4 jaar beurs en moet de rest sowieso lenen. Bovendien vind ik de redenatie dat niemand op zulke mensen zit te wachten enorm kort door de bocht. Wat nou als zo'n persoon een ernstige ziekte krijgt en daardoor een tijd rustig aan heeft gedaan? Doet dat wat af aan iemands kwaliteiten?

edit: stevige typo verwijderd
Laatst bijgewerkt door MissJ op 21-10-07 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:23

Het heeft op zich niets met de basisbeurs te maken idd. Maar wat ik bedoel is dat mensen die een studie niet aankunnen in de daarvoor gestelde termijn, dus een nivo te hoog zitten, tenzij er idd ziekte oid aan ten grondslag ligt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:25

Ik kreeg laatst juist te horen dat werkgevers niet echt zitten te wachten op studenten die hun studie binnen 4 jaar afronden zonder er iets bij te doen. Bovendien ben je dan ook nog hartstikke jong als je klaar bent...

Een van de redenen waarom ik uitloop is trouwens omdat ik extra vakken wil volgen.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:28

Misser schreef:
Ik kreeg laatst juist te horen dat werkgevers niet echt zitten te wachten op studenten die hun studie binnen 4 jaar afronden zonder er iets bij te doen. Bovendien ben je dan ook nog hartstikke jong als je klaar bent...

Een van de redenen waarom ik uitloop is trouwens omdat ik extra vakken wil volgen.

ligt misschien aan de studierichting?????

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:30

eva2 schreef:
Misser schreef:

Denk het niet. De ene werkgever geeft hier de voorkeur aan, de andere daar. Uiteindelijk komt iedereen wel ergens terecht, als je maar gemotiveerd bent. Lachen Maar dit alles heeft weinig met het onderwerp te maken Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:38

eva2 schreef:
Misser schreef:

Denk het niet. De ene werkgever geeft hier de voorkeur aan, de andere daar. Uiteindelijk komt iedereen wel ergens terecht, als je maar gemotiveerd bent. Lachen Maar dit alles heeft weinig met het onderwerp te maken Knipoog[/quote]

Nou, als het alleen op motivatie aan moet komen.................Tja, je komt wel ergens terecht, maar wanneer je bijvoorbeeld economie hebt gedaan zit je niet te wachten op een baantje als vakkenvuller denk ik Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:41

eva2 schreef:
Nou, als het alleen op motivatie aan moet komen.................Tja, je komt wel ergens terecht, maar wanneer je bijvoorbeeld economie hebt gedaan zit je niet te wachten op een baantje als vakkenvuller denk ik Haha!

Ik ben blij dat ik legio werkgevers ken die er een andere mening op nahouden....Bovendien word je voor vakkenvuller waarschijnlijk afgewezen omdat je overgekwalificeerd dan wel te oud en dus te duur bent. Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:42

eva2 schreef:
Het heeft op zich niets met de basisbeurs te maken idd. Maar wat ik bedoel is dat mensen die een studie niet aankunnen in de daarvoor gestelde termijn, dus een nivo te hoog zitten, tenzij er idd ziekte oid aan ten grondslag ligt.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Kijk... een studie is 'in theorie' 40 uur werk per week. Sommigen zitten daarboven, vaak zit men er onder maar dat je een studie EN een baantje voor een flinke tijd per week niet aan kunt betekent natuurlijk niet dat je de studie ook niet aankunt.

En weet je, je houdt nog steeds een flinke groep studenten die ook de combi werk + studie misschien niet aankunnen. Maar wel kunnen studeren omdat hun familie zo lief is om bij te dragen, waardoor ze met veel minder bijwerken toekunnen. En dat is een hele verkeerde tweedeling, omdat geld bij je ouders dan ineens wel een hele belangrijke factor wordt. (En dat is het al voor een deel, maar door dit soort maatregelen neemt dat alleen maar toe.)

Dat is zonde voor de mensen die minder kansen krijgen, en het is ook dom voor de maatschappij als geheel, omdat het altijd goed is om het meeste uit mensen te halen. (En daarmee wil ik niet impliceren dat meer opleiding altijd beter is, maar wel dat mensen gewoonweg kansen ontnemen verkeerd is.)

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:59

Je ontneemt mensen geen kansen, want iedereen kan gewoon gaan lenen.
Ik denk dat juist daardoor alleen echt gemotiveerde studenten overblijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:02

Ik ben het met je eens hoor eva.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:25

eva2 schreef:
Je ontneemt mensen geen kansen, want iedereen kan gewoon gaan lenen.

Dat is voor veel mensen een bezwaar, dat is duidelijk gebleken. Veel mensen kiezen uit angst liever een eenvoudigere studie op een lager niveau, omdat ze het risico te hoog vinden. Dat vind ik zonde, een gemis voor die mensen maar ook voor ons als maatschappij.

Citaat:
Ik denk dat juist daardoor alleen echt gemotiveerde studenten overblijven!

Nee, dat denk ik juist niet. Ik denk dat er ook veel wel-gemotiveerde studenten geweerd worden, en dat in verhouding de ongemotiveerde studenten juist toenemen!
Studeren levert nu al niets op, tenminste niet op korte termijn. De regels van zowel de opleidingen als van het IBG zijn zo dat erg slecht gemotiveerde studenten geweerd worden of na vrij korte tijd weer verdwijnen, en dat ze hun studiefinanciering moeten terugbetalen. Het is helemaal niet nodig om meer studenten te weren want het is geen probleem. De meeste studenten zijn tamelijk gemotiveerd om hun studie af te maken, en de anderen verdwijnen vrij snel zonder dat het een probleem is. Maar ga je maatregelen opleggen die nog remmender werken, dan hou je uiteindelijk vooral de kinderen van rijke ouders over, en dat zijn zeker niet allemaal de gemotiveerdste studenten! Want zij zijn de enigen die de mogelijkheid hebben om ook ongemotiveerd toch te gaan studeren.

Daarnaast: wij willen helemaal niet alleen maar gemotiveerde mensen overhouden, dan zijn er namelijk veel te weinig mensen! Bedenk voor de lol eens hoe groot het lerarentekort zou worden als alle ongemotiveerde docenten er niet zouden zijn? We hoeven niet alleen maar uitblinkers, mensen die met hun ziel en zaligheid ergens aan verkocht zijn. Is wel leuk natuurlijk, maar helemaal niet nodig. Er is een grote groep die gewoon 'prima' werkt zonder dat het hun absolute passie is. En dat is ok, dat hebben we ook nodig, en het is in ons aller nadeel als we daarin nog strenger gaan selecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:44

Nou we verschillen duidelijk van mening shaow Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:38

Ben het eens met shadow, er wordt zó makkelijk gedacht: dan zoek je toch even een baantje?
Ik héb al werk, maar met wat je als student verdient kom je écht niet rond hoor
En dan nog de basisbeurs afschaffen ook? Belachelijk!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:08

@Eva2: Had maar wel het topic wat beter doorgelezen. Het wel of niet verstrekken van een basisbeurs heeft niks te maken met de vraag of studenten wel capabel zijn om een universitaire studie te volgen. Als je in jaar één van je studie niet een heel groot deel van het te behalen studiepunten haalt mag je je studie niet vervolgen en wordt je ook niet meer toegelaten tot een andere studie op die faculteit. Bovendien krijg je écht maar 4 jaar stufi en als je binnen 10 jaar je opleiding niet afrond, moet je heel je studiefinanciering terugbetalen. Een bepaalde mate van motivatie moet je dus zeker wel hebben.
In het huidige stelsel is het trouwens ook zo dat als je meer dan (ongeveer) 10.000€ per jaar verdient als student, je je stufi en ov kan terugbetalen. Een collega van mij die na het afronden van een universitaire studie in 2 jaar de Pabo is gaan doen (om te zorgen dat er straks geen lerarentekort is) krijgt dus geen basisbeurs meer want die heeft ze al vier jaar lang gehad. Zij betaalt dus écht alles zelf, nou zat ze vorig jaar 20€ over die 10.000€ heen en daardoor moest ze 900€ van haar OV (die je wel 7 jaar krijgt en die zij ook echt nodig heeft om op een stageschool te komen) helemaal terugbetalen. Ik vind het juist bewonderingswaardig dat mensen die notabene een studie doen waar straks een groot tekort aan is ondanks dergelijke "regels" nog gemotiveerd blijven.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:14

Shadow, een hbo opleiding kan ook heel leuk zijn hoor. Waarom toch altijd die drang naar WO???
Waarom mis je een kans wanneer je hbo doet ipv naar de uni te gaan? Ik zie dat probleem niet hoor. Net zoals ik totaal niet begrijp dat meiden van 20 studeren, een paard hebben waar ze elke dag komen, hun rijbewijs hebben, en dan nog zeiken over de stufi.
Voor mij echt onbegrijpelijk.

En Fleurtje, het ging toch om afschaffen van de basisbeurs???
Nou, daar gaat het mij ook om. Waarom denkt iedereen in Nederland toch overal RECHT op te hebben???? Wat heeft iemand van 17 of 18 gepresteerd dat ie recht heeft op een heleboel geld van de overheid????

En voor diegenen die niet durven lenen: troost je, ik heb een heleboel geleend voor mijn studies, ben nu nog niet eens 40 jaar, heb een man die grotendeels thuis is, en woon in een heel mooi huis in Blaricum. Dus het kan best hoor, je studieschuld aflossen en toch nog gewoon lekker leven Haha!

Maar goed, ieder zijn mening Knipoog
Laatst bijgewerkt door eva2 op 21-10-07 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:33

Eva2: Ik geloof dat jij accuut begon over de vraag of studenten wel capabel genoeg zijn om een WO studie te doen en ik heb net verduidelijkt dat daar al allerlei richtlijnen voor zijn en je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken.
En niet iedereen die 20 is en studeert, heeft een paard en een rijbewijs. Ik studeer in juni af en heb er sowieso nu niet direct last van als die basisbeurs in 2010 een keer vervalt. Maar er zijn dan wel mensen die niet meer kunnen studeren, want er zijn genoeg studiegenootjes die 24 uur per week naast hun studie werken om alles te kunnen bekostigen en die 250€ basisbeurs écht niet kunnen missen. Maar omdat ik daar geen last van heb mag ik hier geen mening over hebben of moet ik het er maar mee eens zijn? Want ja ik vind dat iedereen recht heeft op een kans zich te kunnen ontwikkelen en ontplooien en dat iedereen met ambitie de mogelijkheid krijgt het beste uit zichzelf te halen. Dus ja ik vind dat iedereen recht heeft om te studeren en hierin (voor zover) mogelijk gelijke kansen verdient. En ook iemand die bijvoorbeeld dyslectisch is en daardoor net wat meer tijd in zijn/haar studie moet stoppen en daardoor geen 24 uur ernaast kan werken heeft recht op de mogelijkheid te studeren.
Het afgelopen jaar is trouwens steeds vaker in het nieuws geweest dat IBG de deurwaarder langs moest sturen om een lening terug te halen. Er gaan ook stemmen op om leningen bij het BKR te gaan vermelden. Dus dan kan ik me heel goed voorstellen dat mensen bang worden om veel te lenen voor hun studie. Dat het bij jou goed is uitgepakt betekent niet dat het bij iedereen zo gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:35

eva2 schreef:
Shadow, een hbo opleiding kan ook heel leuk zijn hoor. Waarom toch altijd die drang naar WO???
Waarom mis je een kans wanneer je hbo doet ipv naar de uni te gaan?

Omdat het een mogelijkheid is die door iets anders dan voorkeur bepaald wordt. Niemand moet naar het WO of naar het HBO. Maar als mensen eigenlijk een bepaalde opleiding willen doen maar de risico's niet aandurven en daarom maar op zeker spelen, omdat zij geen achterban hebben die hun steunt, is dat een beperking die niet nodig is. En zeker niet in Nederland!

Citaat:
Ik zie dat probleem niet hoor. Net zoals ik totaal niet begrijp dat meiden van 20 studeren, een paard hebben waar ze elke dag komen, hun rijbewijs hebben, en dan nog zeiken over de stufi.
Voor mij echt onbegrijpelijk.

Simpel: ook die betalen daar niets van via hun stufi. De stufi is gewoon weinig en dekt nog niet de studiekosten.

Citaat:
Waarom denkt iedereen in Nederland toch overal RECHT op te hebben???? Wat heeft iemand van 17 of 18 gepresteerd dat ie recht heeft op een heleboel geld van de overheid????

Ik heb het nergens over 'recht' gehad. Ik ben gewoon van mening dat het een domme zet is van de overheid, omdat wij ALLEMAAL voordeel hebben van een maatschappij met goed opgeleide mensen. Dat is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van investering. Het gaat er niet om wat ze gepresteerd hebben, het gaat er om dat ze worden aangemoedigd nog van alles te gaan presteren! En ik denk dat steun in de rug van de overheid daarin heel belangrijk is.

Daarnaast denk ik wel dat wij als maatschappij ook de plicht hebben om dat aan te moedigen, ipv alleen maar te constateren (op foute gronden en onjuiste feiten ook nog!) dat studenten van nu het zoveel makkelijker hebben dan vroeger.

Citaat:
En voor diegenen die niet durven lenen: troost je, ik heb een heleboel geleend voor mijn studies, ben nu nog niet eens 40 jaar, heb een man die grotendeels thuis is, en woon in een heel mooi huis in Blaricum. Dus het kan best hoor, je studieschuld aflossen en toch nog gewoon lekker leven Haha!

Achteraf zijn dat soort dingen heel makkelijk. Maar het is veel moeilijker om dat soort dingen vooraf te zien! Dat jij het goed getroffen hebt is absoluut heel fijn voor jou. Maar het punt is dat je dat niet van te voren zeker weet, maar alleen maar achteraf kunt zeggen. De regelingen van het IBG zijn soepel, maar niet volledig sluitend, en je kunt nog best in de problemen komen, ook buiten je eigen schuld om.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:12

Is het plan niet alweer van de baan? Verward Ik meende zoiets gehoord te hebben. Ben momenteel nogal uit de NLse politiek Clown

Maar goed, ik vind het ook geen strak plan Ik verkeer wél in de luxe positie van ouders die mijn studie betalen, ik woon thuis (3.5 uur reistijd per dag) en ik werk erbij, dus ik verkeer in een erg luxe positie, daar ben ik me van bewust. Maar de basisbeurs afschaffen? Nee, zeker als je een zware studie hebt (en dus weinig tijd om te werken), je je studie zelf moet betalen en op kamers woont kan ik me voorstellen dat je hem hard nodig hebt. En kom op zeg, nóg meer geld uit het onderwijs trekken? Laat ze als die sublagen van managers maar eens aanpakken. Het zijn managende managers die de managers managen, die weer zelf gemanaged worden door een manager. Hoppa, katsjing. Dáár gaat geld in zitten. Schaf al die bureaucratie maar eens af, en je zult zien wat een geld je overhoud. Niet door de basisbeurs af te schaffen

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:15

Ik heb ook niet alles gelezen...Maar even serieus,hoeveel mensen zullen er nou nog gaan studeren,indien ze het zelf moeten bekostigen,als ze daarvoor een lening moeten afsluiten? Want daar komt het wel op neer...
Ik denk niet dat veel mensen het echt heel erg leuk gaan vinden om te studeren en uiteindelijk schulden op te bouwen...

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:52

Tja Shadow, ik zie absoluut de nadelen niet die jij noemt.

Er zijn zeker WEL heel veel mensen die menen recht te hebben op stufi, ookal ben jij dat niet.En bovendien, als de basisbeurs toch al zo laag is dat je er niets mee kunt, dan is het toch nog maar een druppel op de gloeiende plaat blijkbaar, en begrijp ik dus al helemaal niet waarom nu juist daar je hele studie van af moet hangen. Beetje zwak om het daarvoor maar op te geven!

Op zich vind ik de basisbeurs leuk hoor, maar ik vind het een beetje hilarisch om te doen alsof hele volksstammen opeens niet meer kunnen studeren als ie wordt afgeschaft. Da's gewoon een redenering van verwend nederland, een kwestie van prioriteiten stellen en doorzettingsvermogen!

En ik heb helemaal geen geluk gehad of het goed getroffen, ik heb er zelf gewooon altijd hard voor gewerkt. En dat vind ik persoonlijk ook heel normaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:40

eva2 schreef:
Er zijn zeker WEL heel veel mensen die menen recht te hebben op stufi, ookal ben jij dat niet.En bovendien, als de basisbeurs toch al zo laag is dat je er niets mee kunt, dan is het toch nog maar een druppel op de gloeiende plaat blijkbaar, en begrijp ik dus al helemaal niet waarom nu juist daar je hele studie van af moet hangen.

Nou ja, het gaat wel om een tijdsinvestering van 4 jaar minimaal, en 48 keer niet zo heel veel is toch een flink bedrag Lachen

Citaat:
Da's gewoon een redenering van verwend nederland, een kwestie van prioriteiten stellen en doorzettingsvermogen!

En wat schiet Nederland er mee op volgens jou als we constateren dat pubers idd nog niet zo goed zijn in prioriteiten stellen en ook niet enorm veel doorzettingsvermogen hebben? Dat is niks nieuws lijkt mij Lachen En als we al die pubers nog gelijk geven ook, dan houden we straks niets over.

Dat is jammer voor die pubers, maar NIET ALLEEN VOOR HEN! Daar hebben wij allemaal nadeel van! Wij hebben die mensen nodig, we hebben namelijk een flinke hoeveelheid goed opgeleid personeel nodig. En dat hoeven helemaal niet alleen maar de beste van de beste te zijn, juist niet, want we hebben er simpelweg heel wat nodig!

Citaat:
En ik heb helemaal geen geluk gehad of het goed getroffen, ik heb er zelf gewooon altijd hard voor gewerkt. En dat vind ik persoonlijk ook heel normaal.

Natuurlijk heb je er hard voor gewerkt, maar een dosis geluk is ook niet verkeerd:
- je hebt niet tijdens je studie een heftige ziekte gekregen waardoor je ineens niet meer door kunt gaan met je studie
- je bent niet vlak voor je eindexamen betrokken geraakt bij een ongeluk waar je hersenletsel aan over hebt gehouden
- je huis is niet onploft waarbij je zelf naast een flink trauma en flinke financiele schade erg zichtbare brandwonden hebt opgelopen waardoor werkgevers je liever niet aannemen vanwege je vreemde uiterlijk.

Ik zeg maar wat hoor? Deze situaties heb ik in mijn direkte omgeving meegemaakt. Dat waren typisch situaties die je overkomen, waar je geen schuld of aandeel in hebt, maar die wel de rest van je leven beinvloeden.

Natuurlijk heb je mazzel als je dat niet hebt meegemaakt! En wees blij Lachen

Maar goed, dat terzijde. Nog een punt is, dat als je de basisbeurs afschaft, je ook geen extra motivatie meer geeft voor tijdig afstuderen. Nu levert dat wat op: je basisbeurs wordt een gift. Dit is voor veel mensen toch een extra motivatie om als het even niet meer lekker gaat, toch door te zetten. Als je die beloning weghaalt, zullen mensen dat dus niet meer hebben.
Jamaar, zeggen jullie, dat moeten die studenten gewoon zelf doen.
Jamaar, zeg ik weer, wij willen niet dat alle soms-niet-gemotiveerde studenten afhaken, want wij hebben er voordeel van als we flink wat goed opgeleid personeel hebben. Ook als dat mensen zijn die niet hun hele studietijd vol vuur hebben rondgelopen. Doet er niet toe. We willen gewoon een flink aantal mensen over de streep trekken, ook uit eigenbelang!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:58

Hmm, inderdaad een idee, HBO gaan doen als WO teveel kosten wordt... Dan houden we lekker veel artsen en dergerlijke over op de langere termijn, want hey, dokter worden KAN alleen op WO

En ja, ik had inderdaad thuis moeten blijven wonen, goed plan. Het grappige van mensen die niet rijk zijn, is namelijk dat "thuis" soms niet al te groot is. En samen met mn moeder in een 2 kamerflat is..... gezellig, maar wel heeeeeel beroerd weinig privacy hoor.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:18

eva2 schreef:

Ik loop nu 40 uur met overwerk soms 45 uur in de week stage.. ik werk daarbij nog 8 uur op zondag maar ik heb die basisbeurs nog steeds hard nodig om mn studie te betalen.. Ik vind dat iedereen gewoon het recht moet hebben op een goede studie ook als je deze niet helemaal zelf kunt bekostigen. Je krijgt zowieso maar 4 jaar studiefinanciering per opleiding dus als je dr langer over wilt doen moet je het ook zelf betalen. Ik ben het helemaal niet met jou eens!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:05

Geweldige manier om het lerarentekort op te heffen, zo gaan nog minder mensen studeren, waardoor het lerarentekort tenminste ook wordt opgeheven.

Tja, ik mag hopen dat dit alleen maar een provocatieve actie is, want anders kan Nederland zich over een tijdje met een gerust hard bij de derde wereld landen gaan toevoegen. We hebben juist hoogopgeleide mensen nodig, want Nederland is te duur voor "gewoon" werk.