de lijkfabriek (gunther von hagens)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Re: de lijkfabriek (gunther von hagens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:44

Hmmm interessant. Lachen Ik heb op school presentaties gehouden over Gunther en zijn 'werk'. Moet zeggen dat de reacties nogal verschillend waren over wat hij doet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:49

Dierfysio:
Ik denk wel dat ik me kan voorstellen dat je het kunstzinnige eraan niet zo kon waarderen. Even hardop gedacht denk ik dat dat misschien ook komt doordat je er juist ook met je beroep mee bezig was en anatomie en weefsels al normaal voor je zijn. Voor heel veel mensen die verder nooit echt zoiets te maken hebben is het kunstzinnige eraan toch ook dat het herkenbaarder en laagdrempeliger wordt. Als je ziet hoe slecht mensen van hun eigen lichaam weten is dat echt schrikbarend. Jij zult er dus op een heel andere (wetenschappelijkere) manier tegenaan gekeken hebben. Denk ik dan he...

Het plastinaat van de zwangere vrouw ken ik wel, ik moet zeggen dat er in het plastinarium ook een staat. Dan staat er de uitleg bij dat het ook al een oud "object" is (is ook goed te zien), dat de dame in kwestie ongehuwd moeder zou worden en dat niet zag zitten (denk aan de situatie jaaaaren terug) en zij toen zichzelf heeft verdronken. De familie heeft haar toen uit een soort wraakzucht aan de wetenschap geschonken. En zo'n achtergrond erbij maakt het dan toch weer minder conronterend dan de zwangere vrouw uit de reizende voorstelling.
Eigenlijk zou zij ook beter ontweken moeten kunnen worden denk ik.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:52

Nicky:
Zou je misschien iets meer nog kunnen vertellen over je presentatie? Ging het puur over het technische aspect, of over hoe de samenleving reageert, of algemeen? En in welke leeftijdscategorie moet ik dan denken, en hoe waren de reacties? Ben er wel heel benieuwd naar Lachen

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:59

Mijn eerste gedachte was: Dat ik het knap van je vind dat je zo zeker bent van zo'n moeilijke en rare beslissing Lachen

Ik heb je verslag gelezen en het zorgt voor heel veel opheldering bij mij. Ik had er wel wat over gehoort, maar daar bleef het bij.
Tja wat vind ik er van. Ik kan niks ander zeggen dat het luguber is, maar het is ook intressant Haha! het is toegankelijk voor iedereen. Ik vind het lichaam erg instressant, maar kan absoluut niet tegen bloed Bloos daarom is DA of Dokter ook niks voor mij.
Of ik hier ooit naar toe zou gaan... geen idee. Ik zou heel erg aan moeten wennen dat het ooit levende mensen waren.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:00

oeps dubbelpost Bloos
Laatst bijgewerkt door Yinka op 30-12-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:24

delerium schreef:
Hubba:
Het hoofd is zondermeer de "smerigste" foto. Daarop zie je een echt hoofd dat van boven naar beneden door is gezaagd en die helften zijn iets uit elkaar gezet. Je ziet dus een herkenbaar gezicht maar ook de binnenkant. De huid is nog gewoon aanwezig, het kan denk ik een shockerende foto zijn.

Verder zal ik ze nog even onderverdelen:
Op de foto van gunther en ik staan geen plastinaten, ogen dicht, staat van de gebouwen, practicumzaal, lengte, breedte, ramen en tent ook allemaal niet. Die zijn gewoon van het gebouw, en absoluut niet eng. Hoewel er mensen zijn die Gunther eng vinden, of mij! Maar geen plastinaten.

Op de toeristenfoto zie je een auto met een skelet op de bijrijdersstoel en ik op de bestuurdersstoel, is niet eng.
De "hij heeft een brilletje gehad" is een plastinaat dat zijn in een soort Harry Potter-houding neer is gezet. Ik vind het een mooie maar hij gaf een paar vrienden wel iets kippenvel, hij is zeker niet vies.
"nieuwe plastinaten" is een vriendelijke foto, nergens huid maar vooral veel spieren. Volle plastinaten in veelal sport-poses.
"geraamten binnen" is wel een grappige vind ik, ook zeker niet eng en wederom geen huid, maar eentje met spieren, een met pezen, ze zijn allemaal duidelijk anders gemaakt.

De rest is allemaal eigenlijk zonder enge dingen, alleen de link "een heel lichaam" is van een lichaam waaraan ze nog bezig zijn. De huid is verwijderd en de spieren liggen open en bloot. Je ziet alleen een been overigens, maar het ziet er minder "plastic" uit dan de rest. De rest zie je gewoon aan dat het gefixeerd is, niet meer ontbindt enzo. Van deze zie je dat dat nog wel zou kunnen. (hoewel dat niet zo is).

Al met al zou ik je aanraden ze gewoon te kijken, en "een heel lichaam" en "het hoofd" voor het laatst te bewaren, omdat die eigenlijk het heftigst zijn.

Het hoofd is (en ik blijf het vrolijk zeggen) géén plastinaat, maar een voorbeeld van een oude conserveringsmethode!

Oke bedankt ik zal eens gaan kijken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:56

Aan de ene kant vind ik het wel interessant (sta voor veel dingen open, ook voor dingen die me eigenlijk niet aanspreken zoals dit) maar aan de andere kant ook heel luguber. Het voegt in mijn ogen niets toe aan de wetenschap (ookal zijn deze voorwerpen wel praktisch als uitleen voor scholen e.d.) en ik zou er ook absoluut geen plezier aan beleven om erheen te gaan dus van mij hoeft het niet zo. Maar ik vind het prima dat anderen er plezier aan hebben, dus laat maar lekker bestaan. Het zou ook niets voor mij zijn om mezelf daaraan te doneren, ten eerste omdat ik het nut er niet van zie en ten tweede omdat ik niet wil dat mijn nabestaanden me later op moeten zoeken in een voorstelling en me dan in een potje tegen komen. Organen doneren doe ik ook niet aan, denk dat hier een beetje de link in zit.

Maar zoals ik al zei: ik vind het prima dat andere mensen hier plezier uit halen en het interessant vinden maar mijn ding zou het niet zijn. Lachen

Het doet me trouwens een beetje aan Saw denken. Bloos

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:58

delerium schreef:
Nicky:
Zou je misschien iets meer nog kunnen vertellen over je presentatie? Ging het puur over het technische aspect, of over hoe de samenleving reageert, of algemeen? En in welke leeftijdscategorie moet ik dan denken, en hoe waren de reacties? Ben er wel heel benieuwd naar Lachen

Ik heb in het kort de techniek vertelt, over Gunther zelf wat, over zijn tentoonstellingen, hoe de reacties waren in Nederland waren toen het op de tv verschijn enz. Beetje algemeen dus.
Je moet denken in de leeftijdscategorie van 15/16 jaar. Voor de presentatie werd er met afschuw gereageerd, ze vonden Gunther een walgelijke man die volgens sommigen een necrofiel zou zijn door zijn 'interesse in lijken'. Nadat ik in het kort zijn biografie had verteld, draaiden sommigen hun mening bij. Hierna heb ik in het kort de plastinatietechniek uitgelegd, dit was minder afschuwelijk dan ze hadden gedacht. Na de afloop van de presentatie was er gelegenheid tot vragen stellen, er werden veel interessante vragen gesteld. Toen heb ik ook gevraagd hoe ze nu tegenover Gunther en zijn werk stonden: 90% bekeek het nu positief zonder afschuw, de andere 10% vond het nog steeds niet goed wat Gunther deed. Gelukkig staan er nu meer mensen positief tegenover. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:00

Eigenlijk de algemene reacties, dat je veel ziet als mensen iets vragen wat je interesse is en je zegt bv forensische entomologie (moordzaken en insecten) bekijken je ze vaak alsof je een freak bent. Ik denk omdat er nog altijd veel mysterie en eigelijk bang zijn rond de dood zit.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:03

Ik vind het ook fascinerend en heb ook op tv de anatomie lessen gezien. En je verslag is goed en duidelijk geschreven. Ik heb dus net het hele topic gelezen. Zou er zelf ook graag naar toe gaan. Wie weet ooit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:22

Heike schreef:
Ik vind het ook fascinerend en heb ook op tv de anatomie lessen gezien. En je verslag is goed en duidelijk geschreven. Ik heb dus net het hele topic gelezen. Zou er zelf ook graag naar toe gaan. Wie weet ooit.

je kan altijd meegaan met de bokt meeting

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:20

hey,

toen ik acht jaar was (ongeveer) was er een tentoonstelling van koperwelten en toen zijn m'n ouders ik en m'n zus daar ook gaan naar kijken.M'n ouders eerst voor te kijken of het wel ''goed'' was voor mij maar alles was goed en we zijn dan toch gaan kijken.
toen was dat voor mij een verschrikkeling maar moest ik nu gaan kijken zou ik met hele andere ogen kijken (nu ik ouder ben).

Ik heb een boek liggen en foldertjes.

Ik vond vooral dat paard prachtig,ook die baby's waren vreemd.
Toch wel de moeite waard als je daar NU over nadenkt

Eva

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:36

Yinka:
Ik vind het juist helemaal niet knap, die beslissing. Toen ik me een beetje in plastinatie ging verdiepen viel er vooral een gevoel van een soort rust over me. Begraven, cremeren, de zee in, ik vind het allemaal even akelig en wilde dit eigenlijk allemaal echt helemaal niet. Optie was nog de wetenschap, maar dat vond ik ook altijd erg vaag. Toen ik plastinatie leerde kennen had ik daar helemaal geen weerstand tegen, ik wist vrij direct "dat is het". Dus een moeilijke beslissing heb ik het nooit gevonden.
Top trouwens dat je hier toch een ander beeld hebt gekregen, dat je niet tegen bloed kunt wil trouwens absoluut niet zeggen dat je hier ook niet tegen zou kunnen; de plastinaten zijn echt overduidelijk geplastineerd. Er is eigenlijk niets veranderd, maar als je tussen de plastinaten loopt heb je echt absoluut niet het idee "jee, ik loop tussen doden"

Redrumfox:
SAW?! Daar durf ik helemaal niet eens naar te kijken! Waarin zie je de overeenkomst? (let wel; ik heb SAW2 gezien met het geluid op superzacht en met mijn neus in de computer terwijl mijn collega hem keek. De niet-enge stukjes heb ik een klein beetje gezien en zodra het eng werd waarschuwde ze me en draaide ik snel weer naar de computer). Maar waarom dit je daaraan doet denken? Ik ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

Of je er verder wel of niet achter staat is en blijft altijd je eigen keus, "leven en laten leven" is een beetje apart in deze context maar wel het idee er achter. Maar waarop baseer je dat het niets toevoegt aan de wetenschap? Het is m.i. een grote toevoeging op 2 gebieden. 1) bij mn de schijvenplastinatie krijgen studenten het lichaam op een manier te zien die ze anders nooit echt zouden kunnen zien. Structuren en liggingen veranderen absoluut niet, dus het is een manier om zeer gedetailleerde kennis op te doen. Uiteraard vervangt het dissecties niet, maar een toevoeging is het zeker wel. 2) door het zo laagdrempelig te maken allemaal brengt Gunther wetenschap een stukje dichter bij mensen die daar anders nooit iets mee van doen zouden hebben. Maar weinig mensen weten wat hun lichaam eigenlijk is, en wat het doet. Hij maakt het zo een heel stuk inzichtelijker.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:42

Mooi verslag en gave foto's!
Ik ben een paar jaar geleden naar Frankfurt geweest en het is heel mooi om te zien!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:36

Ik kan ook beslist niet tegen bloed en films als Saw of splatterhorror, maar tegen plastinaten kan ik heel goed.

Niks engs of bloederigs aan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:57

Nicky:
Dan heb je met je presentatie toch wel heel veel uitleg kunnen geven zeg! Wel heel leuk dat mensen dus duidelijk ook bereid waren ervan te leren.

Fleurke:
Wat jammer dat het destijds toch zo akelig is geweest voor je, ze zeggen dat bodyworlds in principe voor kinderen van alle leeftijden geschikt is, maar ik heb daar toch wel vraagtekens bij... Naar wat er in kinderen omgaat kunnen we meestal alleen maar raden...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:07

ja idd,als ze het me nu zouden vragen,zou ik zeker weer gaan Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:10

Bepaalde stukken vind ik kind toegankelijk, bepaalde ook niet. Ik denk dat het ook scheelt hoe je jou kind voorbereid. En leert omgaan met de dood

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:14

ja,ik kan je geloven dat dat als kind wel griezelig is Nagelbijten / Gniffelen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:31

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:21

Ik heb net het hele topic gelezen, en heb het programma anatomie voor beginners ook gezien. Vind het heel boeiend, en hoop dat er snel weer een tentoonstelling in Nederland komt. Ben gewoon benieuwd hoe zoiets er nou in het echt uiziet. Mijn moeder en ik wilde toendertijd wel naar die tentoonstelling in de beurs van berlage, maar was het helaas niet van gekomen.
Ik ben benieuwd naar jullie verslag als jullie geweest zijn naar Duitsland Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 23:31

Op dit moment zijn alle drie de bodyworldstentoonstellingen in de VS, tijdens het treffen hebben ze wel verteld dat als deze tournees erop zitten ze weer terugkomen naar Europa, dus vast ook weer vlakbij nederland, of wie weet deze keer zelfs IN nederland!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:32

Ik hoop belgie Tong uitsteken

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:09

Ik vind het inderdaad erg boeiend.
Ik ben toen ik twaalf oid was naar Körperwelten in Brussel geweest, erg indrukwekkend. Ik heb de kaart nog met het paard en de ruiter op zijn rug... Haha! (deze dus)
Al zou ik het zelf nooit doen, mijn lichaam afstaan aan de wetenschap.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:34

dat paard vind ik ook prachtig Ja