Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:16

chantalvdv schreef:
eigen keuze zou ik zeggen. En als dierenmishandeling er ook bij hoort (wat ik eigenlijk niet verkeerd vind) dan mogen ze van mij net zulke zware middelen testen.

Wat het teweeg brengt? misschien iets meer, fatsoen in de mensheid, omdat ze weten dat er ook daadwerkelijk een flinke straf aan hangt!
Momenteel krijg je voor een moord een paar jaartjes, voor mishandeling lopen de meeste nog vrij rond. Nee hoor, wat mij betreft mogen de straffen wel wat strenger.

Door vuur met vuur te bestrijden creëer je fatsoen? Als goed voorbeeld kun je een burgeroorlog nemen. Dat is daar dus niet het geval, als je mensen 'regels oplegt die niet bevallen' zullen zij in opstand komen. In sommige gevallen is dit maar goed ook...

Tieneke

Maar als jij zo iemand bestraft door ook zijn leven te nemen, ben je imo geen haar beter Knipoog Dat is dus mijn grote bezwaar.

Echwel

Goh stelmje voor dat het werd toegepast.
De vermeende moordenaar van Nienke Klijs werd het op toegepast, en net zoals
gebeurd is 4 jaar later ontdekte men, dat ze de verkeerde hadden opgesloten(en in dit geval vermoord)

Hoe moet je dan naar de familie toe reageren, sorry foutje, maar nu kunnen we
2x experimenteren.

Sorry hoor maar hier krijg ik braak neigingen van.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:17

Tieneke schreef:
Hebben ze altijd die keuze bewust gemaakt? Als jij serieus psychisch ziek bent en in een psychose een moord pleegt, heb je daar dan bewust voor gekozen?
En wat met mensen die onterecht van moord beschuldigd zijn? Zijn jullie bereid dat risico te nemen?

als je psychisch ziek bent, dan heb je daar medicijnen voor. Dan is er bekend dat je ziek bent, en kun je geholpen worden. Ik heb het in dit geval wel over mensen die niet ziek zijn (tenminste op die manier)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:18

Niet elke psychische ziekte is te genezen, ik heb voorbeelden genoeg in mijn naaste omgeving.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:19

chantalvdv schreef:
Schimmelig schreef:
Dus of jouw vader/moeder dood voor je ligt, of 20 schapen.. dat maakt voor jou geen verschil? (Ik vind dat erg moeilijk om te geloven) Lachen

dat zal voor haar ongetwijfeld verschil maken, maar voor de wet vind ik niet dat het verschil moet maken. Als mijn vader vermoord zou zijn, zou ik het heel erg vinden, maar op dat moment weet ik wel, dat degene die het gedaan heeft ook z'n straf krijgt!

Als ik in het nieuws hoor dat iemand 20 schapen op verschrikkelijke wijze afgemaakt heeft, weet ik ook dat hij z'n straf krijgt.

Mijn doel was eigenlijk om te laten zien dat dit niet als 'gelijkwaardig' beschouwd kan worden.
Stel: Je moeder heeft een zware ziekte, als je 20 schapen hiervoor opoffert is zij genezen, of als je 20 mensen opoffert is zij genezen? Wat doe je in dit geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:19

chantalvdv schreef:
Wat het teweeg brengt? misschien iets meer, fatsoen in de mensheid, omdat ze weten dat er ook daadwerkelijk een flinke straf aan hangt!
Momenteel krijg je voor een moord een paar jaartjes, voor mishandeling lopen de meeste nog vrij rond. Nee hoor, wat mij betreft mogen de straffen wel wat strenger.

Strenger straffen werkt geen lagere misdaadcijfers in de hand. Integendeel zelfs, in landen/deelstaten (bijv VS) waar de doodstraf wordt toegepast liggen de misdaadcijfers zelfs hoger. Je zou dat deels kunnen verklaren uit de theorie dat er minder geld en aandacht uitgaat naar onderzoek en begeleiding.

Het idee van straf als afschrikwekkend middel is dus niet afdoende. Een grote groep criminelen laat zich niet afschrikken door het idee dat ze de bak in draaien, zelfs niet van het idee dat ze ter dood gebracht kunnen worden. Je kunt je dus beter richten op het vraagstuk wat deze mensen wel van hun daad af zou kunnen houden. Alleen maar dom roepen "de straffen zijn veel te laag" is stompzinnig populistisch gedrag en draagt niet bij aan een betere samenleving.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:20

Tieneke schreef:
Hebben ze altijd die keuze bewust gemaakt? Als jij serieus psychisch ziek bent en in een psychose een moord pleegt, heb je daar dan bewust voor gekozen?
?

ook als een misdriujf gepleegd is door iemand die serieus psychisch ziek is/pchychose heeft gehad vind ik dat die persoon straf verdiend en als in de wet vast zou staan dat een straf testen van medicijnen is, verdiend óók zo''n persoon dezelfde straf. ik zie geen verschil in motivatie waarom ze het gedaan hebben, ze hébben het gedaan en verdienen straf.
mensen die onterecht beschuldigd zijn...tsja... dat vind ik moeilijk, maar het risico dat dat gebeurd is vrij klein en komt in verhouding vrij weinig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:20

runningkawa schreef:
Een dier kiest er ook niet voor
Een ander kiest er niet voor kanker te krijgen...

En imo als het gewoon in de wet staat bij echte levenslange opsluiting worden er dingen getest, dan weet je dat dat de consequentie is. Naast de vrijheidsberoving...want daar is wel iedereen het over eens?
Is toch dezelfde wet.

Voor de mensen die niet lezen en blijven vragen wanneer je dat dan uitgevoerd wilt zien

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:22

Schimmelig schreef:
Door vuur met vuur te bestrijden creëer je fatsoen? Als goed voorbeeld kun je een burgeroorlog nemen. Dat is daar dus niet het geval, als je mensen 'regels oplegt die niet bevallen' zullen zij in opstand komen. In sommige gevallen is dit maar goed ook...

Ik denk dat als jij dat soort dingen in een wet opneemt, en het daadwerkelijk opgenomen is, er weinig opstand meer mag komen.
Maar ben het er mee eens dat in sommige gevallen ook goed is.

Maar ik vind het persoonlijk absoluut niet verkeerd, dat gedetineerde die zo'n misdrijf gepleegd hebben, een reeele straf krijgen ipv 15 jaar.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:23

Oké, dat is duidelijk. Mensen die levenslang veroordeeld worden, mogen als proefpersoon worden gebruikt...
Tja, zo zwart/wit zie ik het helaas niet. Ook daar zitten o.a. onschuldig veroordeelden bij.
Laatst bijgewerkt door Ann op 10-09-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

runningkawa schreef:
runningkawa schreef:
Een dier kiest er ook niet voor
Een ander kiest er niet voor kanker te krijgen...

En imo als het gewoon in de wet staat bij echte levenslange opsluiting worden er dingen getest, dan weet je dat dat de consequentie is. Naast de vrijheidsberoving...want daar is wel iedereen het over eens?
Is toch dezelfde wet.

Voor de mensen die niet lezen en blijven vragen wanneer je dat dan uitgevoerd wilt zien

Ok, zo denk jij er misschien over. Hier zijn echter al Bokkers die het graag zien als je 20 schapen de keel af snijdt en daar krijg je geen levenslang voor in NL.

Teelee

Schimmelig schreef:
Mijn doel was eigenlijk om te laten zien dat dit niet als 'gelijkwaardig' beschouwd kan worden.
Stel: Je moeder heeft een zware ziekte, als je 20 schapen hiervoor opoffert is zij genezen, of als je 20 mensen opoffert is zij genezen? Wat doe je in dit geval?

in dat geval zou ik niet kunnen kiezen. maar als jij de keuze veranderd in gedetineerde ipv mensen kies ik voor gedetineerde. Daar heb ik absoluut geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:25

_rosita_ schreef:
Tieneke schreef:
?

ook als een misdriujf gepleegd is door iemand die serieus psychisch ziek is/pchychose heeft gehad vind ik dat die persoon straf verdiend en als in de wet vast zou staan dat een straf testen van medicijnen is, verdiend óók zo''n persoon dezelfde straf. ik zie geen verschil in motivatie waarom ze het gedaan hebben, ze hébben het gedaan en verdienen straf.
mensen die onterecht beschuldigd zijn...tsja... dat vind ik moeilijk, maar het risico dat dat gebeurd is vrij klein en komt in verhouding vrij weinig voor.

Voor het gros van de misdrijven moet opzet bewezen zijn dus dan is er wel enige sprake van bewustzijn geweest

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:26

Zep schreef:
Strenger straffen werkt geen lagere misdaadcijfers in de hand. Integendeel zelfs, in landen/deelstaten (bijv VS) waar de doodstraf wordt toegepast liggen de misdaadcijfers zelfs hoger. Je zou dat deels kunnen verklaren uit de theorie dat er minder geld en aandacht uitgaat naar onderzoek en begeleiding.

Het idee van straf als afschrikwekkend middel is dus niet afdoende. Een grote groep criminelen laat zich niet afschrikken door het idee dat ze de bak in draaien, zelfs niet van het idee dat ze ter dood gebracht kunnen worden. Je kunt je dus beter richten op het vraagstuk wat deze mensen wel van hun daad af zou kunnen houden. Alleen maar dom roepen "de straffen zijn veel te laag" is stompzinnig populistisch gedrag en draagt niet bij aan een betere samenleving.

Oke dat van de VS wist ik dus niet (heb ik me ook nooit in verdiept)
Maar toch blijf ik erbij dat ze gewoon flinke straffen horen te krijgen met flinke misdrijven.
Misschien in combi met onderzoek hoe je ze ervan weerhoud.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:27

_rosita_ schreef:
Tieneke schreef:
?

Stel: Je moeder zit (levenslang) vast wegens de moord op je vader nadat hij haar jaren lang mishandeld heeft. Jouw moeder wordt nu opgegeven voor allerlei experimenten. Vind je dat terecht? Want je moeder heeft je vader vermoord in een psychose en jij vindt dat daar dezelfde strafmaat voor staat........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:28

Schimmelig schreef:

Ok, zo denk jij er misschien over. Hier zijn echter al Bokkers die het graag zien als je 20 schapen de keel af snijdt en daar krijg je geen levenslang voor in NL.[/quote]
Zoals ik in mijn eerste berichtje al zei, geen tasjesdief oid.
Dus voor mij zou die regeling echt niet gelden voor iedereen met een strafblad.
Maar levenslang krijg je niet zomaar, dan heb je heel wat op je kerfstok staan Lachen

En ik heb ook niet idee om dit als straf opzich in te voeren, dus ook niet het idee dat er minder misdaad is.
Maar dat deze lang gestrafte zo wat terug doen voor de maatschappij die toch voor hen betaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:29

Schimmelig schreef:
Stel: Je moeder zit (levenslang) vast wegens de moord op je vader nadat hij haar jaren lang mishandeld heeft. Jouw moeder wordt nu opgegeven voor allerlei experimenten. Vind je dat terecht? Want je moeder heeft je vader vermoord in een psychose en jij vindt dat daar dezelfde strafmaat voor staat........

Daar krijg je geen levenslang voor, hooguit een paar jaar.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:29

chantalvdv schreef:
Schimmelig schreef:

in dat geval zou ik niet kunnen kiezen. maar als jij de keuze veranderd in gedetineerde ipv mensen kies ik voor gedetineerde. Daar heb ik absoluut geen moeite mee.

Dan is jouw mening toch hypocriet, of ligt dat nu aan mij?

'In dit geval (je moeder) kun je niet kiezen, maar als het een ander betreft is het allemaal prima'

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:31

runningkawa schreef:
Schimmelig schreef:

Daar krijg je geen levenslang voor, hooguit een paar jaar.

Het is een 'Stel dat' situatie! Ik ben benieuwd naar het antwoord van Rosita Lachen

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:41

Ann schreef:
Oké, dat is duidelijk. Mensen die levenslang veroordeeld worden, mogen als proefpersoon worden gebruikt...
Tja, zo zwart/wit zie ik het helaas niet. Ook daar zitten o.a. onschuldig veroordeelden bij.

Ben ik het helemaal mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:43

Onderzoeker tegen bewaker: Ha klaas, ik wil graag morgen 2 vrouwtjes en 2 mannetjes in de leeftijd 20-23.
Bewaker: Sorry die zijn op.
Onderzoeker: bagger, wat nu...
Bewaker: als je even gedult hebt dan bestellen we er wel een paar in china.
Onderzoeker: hmmmmm ze moeten eigenlijk blank zijn.
Bewaker: ik dacht dat rusland er ook nog wel wat had, maar die zijn wel iets duurder in aanschaf.
Onderzoeker: oh, dat geeft niet, wordt toch wel vergoed door de kankerstichting.
Bewaker: ok, ik zal ze bestellen, heb je ze over 3 dagen, of 5 als ze nog in quarantaine moeten.
Onderzoeker: waar zitten ze eigelijk voor.
Bewaker: oh, iets met politiek, maar ze zijn zwaar bewaakt, dus vast heel gevaarlijk.
Onderzoeker: thanx, geef maar een belletje als ze er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:44

En dat is dus zwaar overtrokken... Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:45

Treffend voorbeeld waarom ik zo ontzettend tegen ben...

Waarom is dat overtrokken? Denk je echt dat zulke toestanden wel mee gaan vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:46

Ja dat denk ik ja