'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:02

katiavl schreef:
Maar goed om terug op het topic te komen, waarom kan er geen analyse van die student gedaan worden. Als die student het niet aankan dan is het spijtig, maar als die wel potintie heeft. Waarom moet die dan afvallen? Want dan kan je in nederland ook niet meer of moeilijk naar de universiteit?

Dat diploma is een analyse van de student: het is het resultaat van x jaar studie en toetsen. Als die daar buiten bijzondere talenten heeft, bestaat er bij elke universiteit een toelatingscommissie die uitzonderingsgevallen kunnen toetsen.

Het middelbare school curriculum is voor discussie vatbaar, maar geeft wel een basis om iets te kunnen zeggen over de potentie van de leerling. Je moet voldoendes halen wil je je kwalificeren voor een vervolgopleiding, dan kun je naar HBO of universiteit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:03

Calanddra schreef:
Tijdens de laatste jaren dat ik op het vwo heb gezeten (2x 5e en 6e) waren de wiskunde cijfers elk jaar vreselijk laag, er werden nog amper voldoendes gehaald Scheve mond
Ik geloof zeker niet dat dat geheel aan de leerlingen ligt.

Dus ik zou zeggen, pak dan eerst het onderwijs en de leraren aan.

Eens. En zeker ook de school, als die niet ingrijpt terwijl de cijfers zo laag zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:18

Reactie op de openingspost : Ik vind het op zich wel een goed initiatief !

Als je ziet hoeveel mensen echt een triest niveau hebben in deze toch wel belangrijkste basis-vakken , is het beter als je er wat meer druk op zet bij scholen en leerlingen om hierin goed te scoren en veel aandacht aan te besteden.

Maar aan de andere kant : bvb. de wiskunde of Engels , je leven kan zo lopen dat je dat op wat hoger basisniveau nooit nodig zult hebben. En als je er dan nog niet goed in bent ook , dan wordt het wel heel lastig. Het zou sneu zijn als iemand die een perfecte regionale loodgieter kan worden , vanwege Engels de school maar niet uitkomt....

Een betere regeling is dan gewoon als de vervolgopleidingen hun toelatingseisen gewoon heel duidelijk stellen.

Niet dat iedereen per-sé een 6 voor Wiskunde en Engels moet halen , maar wel degenen die het in hun vervolgopleiding nodig hebben. Die moeten er zelf dan maar voor zorgen dat ze een goede voldoende halen. Dan stimuleer je de inzet ook , maar val je er niet degenen mee lastig die een andere kant opgaan waarvoor die kennis minder van belang is.

Maarja ik neem aan dat vervolgopleidingen die eisen al wel hebben liggen Knipoog

Nederlands zou sowieso WEL minimaal een voldoende moeten zijn , dat is voor iedereen nuttig in het alledaagse leven !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

Wendy schreef:
Heb je enig idee hoeveel organisatietalent er bij wetenschappelijk werk komt kijken? En hoeveel communicatie?

Ja. En ik vind het verkeerd dat mensen die dat niet kunnen geheel ongeschikt voor het vak bevonden worden, ook al hebben ze bv heel veel interessant wetenschappelijk inzicht, goede en vernieuwende ideeen en andere kwalificaties. Daarmee verspillen we een hoop talent, en dat vind ik zonde.

Citaat:
Het is wel zo handig als je de financier van jouw onderzoek kunt vertellen waar je nu eigenlijk mee bezig bent, in foutloos Nederlands of Engels, en een realistische planning op kunt stellen.

Een interessante wending van het onderwijs: het gaat niet meer om het opleiden van mensen maar om de financier.
Tsja, dan is het inderdaad volledig logisch dat je mensen die niet meteen en onmiddellijk perfect zijn buitensluit. Maar dan is de eis van wiskunde en nederlands ook heel logisch. Ik zou het alleen geen onderwijs meer noemen dan, en ik denk dat het op iets langere termijn bijzonder slecht is voor het land, de mensen, de wetenschap en de maatschappij. Volgens mij heeft iedereen er veel meer baat bij om de positieve kanten van mensen te gebruiken, ipv alleen maar te veroordelen, af te straffen, buiten te sluiten en kansen te ontnemen.

Maar dat is niet de tendens in het onderwijs, en dat vind ik een enorm gemis. Daarmee gaat ontzettend veel waardevols verloren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:58

Shadow0 schreef:
Een interessante wending van het onderwijs: het gaat niet meer om het opleiden van mensen maar om de financier. Tsja, dan is het inderdaad volledig logisch dat je mensen die niet meteen en onmiddellijk perfect zijn buitensluit. Maar dan is de eis van wiskunde en nederlands ook heel logisch. Ik zou het alleen geen onderwijs meer noemen dan, en ik denk dat het op iets langere termijn bijzonder slecht is voor het land, de mensen, de wetenschap en de maatschappij. Volgens mij heeft iedereen er veel meer baat bij om de positieve kanten van mensen te gebruiken, ipv alleen maar te veroordelen, af te straffen, buiten te sluiten en kansen te ontnemen.

Maar dat is niet de tendens in het onderwijs, en dat vind ik een enorm gemis. Daarmee gaat ontzettend veel waardevols verloren.

Mag de nuance weer terug in het debat? Het gaat niet om perfectie, het gaat om voldoende beheersing van basiskennis in de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. En ja, dat is daadwerkelijk basiskennis die je nodig hebt in vervolgstudies. Beschik je daar niet over, dan ga je het moeilijk krijgen. En zelfs dan is het nog mogelijk dat je ondersteund wordt.

Wetenschappelijk onderwijs moet je niet verwarren met wetenschappelijk onderzoek. Ja, bij onderwijs is er uiteraard ruimte om te leren. Bij onderzoek ook, maar de nadruk is toch echt meer komen te liggen op het overtuigen van opdrachtgevers in jouw onderzoek te investeren.

Buiten Academia zijn er genoeg andere plaatsen om het talent van mensen te benutten. Onderwijs alleen is niet zaligmakend. Soms denk ik zelfs integendeel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:01

Maar er zijn veel academia die in het secundair onderwijs hopeloos waren, en uitgegroeid zijn tot wel degelijk succes volle mensen. Die gaan met deze regeling nooit de kans krijgen tot ontwikkeling. Want sommige zijn er gewoon door gesukkeld met buizen Lachen

(soms is de school merkwaardig tolerant) spreek wel over belgie, dus geen eindexamen Lachen school beslist dus zelf

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:14

Reactie op de openingspost, de rest heb ik nog niet gelezen.

Ik vind het op zich een heel goede regel. Ik heb geen ervaring met HBO, dus ik baseer me even op mijn eigen WO opleiding. Het is imo best vreemd dat er geen enkele eis aan bijvoorbeeld Engelse kennis gesteld wordt, aangezien zo'n beetje 90% van de boeken engelstalig is en een behoorlijk aantal colleges in het Engels gegeven worden. De Nederlandse schrijfvaardigheid van een groot aantal studenten is ook ver onder de maat. Ik vind echter dat dan wel als voorwaarde moet gelden dat het onderwijs in deze vakken op de middelbare scholen flink opgekrikt wordt. Want je gaat mij niet wijsmaken dat het alleen aan de kwaliteit van de studenten ligt, het onderwijs wordt er volgens mij ook niet beter op door alle hervormingen.
Ook wiskunde is erg belangrijk, in mijn opleiding is statistiek heel belangrijk. De grap is echter dat ik met een 5 op wiskunde geslaagd ben, en na wat opstartproblemen op het WO zevens, achten en negens scoor. Haha!
Mits er dus aandacht besteed wordt aan de kwaliteit van het onderwijs, zodat studenten een goede basis mee krijgen, ben ik best voor een dergelijke maatregel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:21

Prrrr schreef:
Mag de nuance weer terug in het debat? Het gaat niet om perfectie, het gaat om voldoende beheersing van basiskennis in de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Er zijn een paar dingen die ik daarover denk. Ik ben in principe niet tegen die basiskennis-eis. Maar ik denk dat er teveel mensen buiten de boot gaan vallen zolang het alleen een eis is waarop mensen afgestrafd worden.

Ik ben van mening dat het wiskundeonderwijs in veel gevallen gewoon niet erg goed of motiverend is. Ik ben hierover al heel wat keren in discussie geweest, maar veel wiskundedocenten vinden het kort gezegd niet de moeite om mensen 'die het nou eenmaal niet kunnen' er nog door heen te willen slepen. Zij houden de mythe dat het een vak is dat je niet kunt leren als je het Talent er niet voor hebt, ook wel makkelijk in stand.

Dat houdt in dat er veel mensen (vooral meiden) buiten de boot vallen, maar niet omdat ze echt geen wiskunde kunnen, maar vanwege allerlei maatschappelijke factoren. Van mijn klasgenoten op de middelbare school zijn er zoveel die wiskunde hebben laten vallen - en die waren niet dom en niet enorm ongeschikt voor wiskunde. Maar de combinatie van docenten die niet echt open stonden voor een andere manier van uitleggen en een omgeving die wiskunde als iets heel moeilijks voorstelt, met nog een beetje de onderstroom dat het best acceptabel is als je het NIET kunt, zeker voor meiden, maakt dat veel mensen erop struikelen.

Ik vind dat dat moet veranderen, maar niet door die groep nu af te straffen.

(Ik heb de begrijpelijkheid en de begeleiding van de wiskundevakken ook regelmatig bediscussieerd op de uni. Maar het interessante is: ik kreeg nog al eens te horen dat als ik de begeleiding niet voldoende vond, ik gewoon niet geschikt was voor de uni. Maar ik heb wel mijn wiskundevakken in 1 keer gehaald (eerste jaar Technische Natuurkunde) en het laatste vak zelfs afgesloten met een 9,5 - bij een docent die wel heel graag wilde dat iedereen meekwam met het vak, en dat merk je Lachen )

Citaat:
Buiten Academia zijn er genoeg andere plaatsen om het talent van mensen te benutten. Onderwijs alleen is niet zaligmakend. Soms denk ik zelfs integendeel.

Zoals? Welke plekken acht jij een reele optie voor mensen die op bepaalde gebieden een hoge intelligentie en veel kennis hebben, maar op andere vlakken niet, en die zonder diploma van school gaan?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:23

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen... ik volg wel het HBO onderwijs omdat wiskunde voor mij een struikelblok is en een groot struikelblok. Ook economie daar doe ik volgende week mijn 4 hertentamen voor nu mondeling.

Met talen heb ik geen probleem in Engels was ik altijd al goed, Nederlands iets minder en Duits heb ik mezelf aan geleerd doordat ik vaak naar Duitsland ga en veel vakkennis lees in het Duits.
En waarschijnlijk komt Italiaans erbij als ik werk krijg in Italië.

Ik zou dus niet verder zijn gekomen als ik wiskunde moest halen. Ik ben het eens met Shadow haar post.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:25

Voor Nederlands kan ik het me absoluut voorstellen, het niveau wordt erg laag.
Engels en wiskunde vind ik dan weer een twijfelgeval.

Maar aan de andere kant -> op het HBO moet je ook ALLE toetsen boven de 5,5 afsluiten. Dus in dat opzicht...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:39

Shadow0 schreef:
Prrrr schreef:
Mag de nuance weer terug in het debat? Het gaat niet om perfectie, het gaat om voldoende beheersing van basiskennis in de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Er zijn een paar dingen die ik daarover denk. Ik ben in principe niet tegen die basiskennis-eis. Maar ik denk dat er teveel mensen buiten de boot gaan vallen zolang het alleen een eis is waarop mensen afgestrafd worden.

Ik denk dat we het eens zijn over het feit dat het onderwijs dan wel op de eis aan moet sluiten.

Shadow0 schreef:
Welke plekken acht jij een reele optie voor mensen die op bepaalde gebieden een hoge intelligentie en veel kennis hebben, maar op andere vlakken niet, en die zonder diploma van school gaan?

Bedrijfsleven? Er zijn verschillende manieren om aan een carriere te beginnen. Als jij aantoonbaar Java beheerst heb je zo een baan, of je daar nu een papiertje bij hebt of niet. En zelfs een Java-certificaat is uitstekend buiten de universiteit om te halen.
Ik beheers mijn vak vrij aardig, al zeg ik het zelf, maar daar heb ik mijn overigens prachtige diploma's nooit voor hoeven laten zien. En als ik aan de goede kant van de sollicitatietafel zit zie ik liever een goed werkverleden en showreel dan een goede opleiding.

Als jij goed uit kan leggen waarom je een school zonder diploma verlaten hebt, en op ander gebied bijzondere kwaliteiten hebt, ben ik als werkgever geïnteresseerder in jou dan de andere sollicitant die braaf zijn opleiding heeft voltooid, maar niet uit kan leggen waarom ik nou net hem in dienst moet nemen.

Uiteraard is dat erg afhankelijk van het vakgebied... zou ik in de biotechnologie zitten dan zou dat waarschijnlijk anders werken Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:44

Shadow0 schreef:
Ik ben van mening dat het wiskundeonderwijs in veel gevallen gewoon niet erg goed of motiverend is. Ik ben hierover al heel wat keren in discussie geweest, maar veel wiskundedocenten vinden het kort gezegd niet de moeite om mensen 'die het nou eenmaal niet kunnen' er nog door heen te willen slepen. Zij houden de mythe dat het een vak is dat je niet kunt leren als je het Talent er niet voor hebt, ook wel makkelijk in stand.
Dat houdt in dat er veel mensen (vooral meiden) buiten de boot vallen, maar niet omdat ze echt geen wiskunde kunnen, maar vanwege allerlei maatschappelijke factoren. Van mijn klasgenoten op de middelbare school zijn er zoveel die wiskunde hebben laten vallen - en die waren niet dom en niet enorm ongeschikt voor wiskunde. Maar de combinatie van docenten die niet echt open stonden voor een andere manier van uitleggen en een omgeving die wiskunde als iets heel moeilijks voorstelt, met nog een beetje de onderstroom dat het best acceptabel is als je het NIET kunt, zeker voor meiden, maakt dat veel mensen erop struikelen.

Oh, dat vetgedrukte komt me zo bekend voor! Ik deed Wiskunde A, dat werd gegeven door een docent die als een idioot berekeningen uitschreef zonder tussenstappen uit te leggen. Als ik dan vroeg of hij misschien uit kon leggen hoe hij tot zijn antwoord kwam, kreeg ik als reactie:
"Je bent toch niet achterlijk?"
Koe
Ik zat zojuist te denken dat ipv de eis dat er een voldoende voor wiskunde gehaald moet worden, er misschien ook een korte cursus met een toelatingsexamen afgenomen kan worden door de vervolgopleiding. Je hebt namelijk lang niet alles wat je op de middelbare school leert nodig.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:49

dat vetgedrukte komt mij ook heel bekend voor! Onze wiskunde leraar zei zoiets tegen een vriendin van mij die bijles ging nemen voor wiskunde.... lekker motiverend Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:08

Ik doe zelf een lerarenopleiding Biologie en in mijn ogen is biologie ook zeker een basisvak. Ik heb het dan wél over de onderbouw van havo en vwo. De bovenbouw vind ik in geen enkel geval meer basis. Voor geen enkel vak trouwens.

Het hele eindexamen mag wat mij betreft op de schop. De manier van toetsen staat me totaal niet aan en is wat mij betreft achterhaald.

Er zijn tegenwoordig 4 types onderwijs en vele kruisingen tussen die types. Waarom dan nog steeds dat standaard eindexamen? Dát klopt niet en dáár moeten ze wat aan gaan doen. Niet dit soort loze uitspraken doen. Ik zou graag van de heer in kwestie wat meer onderbouwing horen.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat we meerdere intelligenties hebben. Howard Gardner heeft hier vele boeken over geschreven en ik vind zijn visie zeer helder en ook voor de hand liggend. Voor de mensen die meer willen weten: google eens op zijn naam, dan vind je al meerdere artikelen. Is echt heel interessant om te lezen! Als je zo'n artikel leest snap je waarschijnlijk ook gelijk waarom ik het er niet mee eens ben dat iedereen een voldoende zou moeten halen voor wiskunde, net zoals Nederlands en Engels. Bij sommige mensen zijn die intelligenties wat minder ontwikkeld. Zijn ze dan dom? Hoe kortzichtig...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:17

Dat bedoel ik ook, mensen hebben een rechtlijnig zicht wat betreft slim zijn, vind echt raar om te zeggen dat mensen die niet voldoende scoren op middelbaar geen universiteit kunnen halen. Waar haal je zo een wijsheid, de voorbeelden die ik aanhaal zijn niet enkele personen. Geeft dat dan geen reden tot aanzet, om daar is over te denken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:18

Liek_ schreef:
Overigens ben ik ervan overtuigd dat we meerdere intelligenties hebben. Howard Gardner heeft hier vele boeken over geschreven en ik vind zijn visie zeer helder en ook voor de hand liggend. Voor de mensen die meer willen weten: google eens op zijn naam, dan vind je al meerdere artikelen. Is echt heel interessant om te lezen! Als je zo'n artikel leest snap je waarschijnlijk ook gelijk waarom ik het er niet mee eens ben dat iedereen een voldoende zou moeten halen voor wiskunde, net zoals Nederlands en Engels. Bij sommige mensen zijn die intelligenties wat minder ontwikkeld. Zijn ze dan dom? Hoe kortzichtig...

Nogmaals: de kwalificaties 'dom' en 'slim' vertroebelen de discussie.

In praktisch elke vervolgstudie waar HAVO en VWO voor opleiden zijn Nederlands, Engels en wiskunde noodzakelijk om de studie met succes af te kunnen ronden. Die studies bouwen verder op dat fundament; is het fundament niet in orde, dan krijg je vanzelf problemen. Het is niet zo dat de ene intelligentie beter is dan de andere, maar als je besluit om je intellectuele intelligentie verder te ontwikkelen, zal je ook een intellectuele basis moeten hebben. Dat lijkt me niet kortzichtig.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:19

katiavl schreef:
Dat bedoel ik ook, mensen hebben een rechtlijnig zicht wat betreft slim zijn, vind echt raar om te zeggen dat mensen die niet voldoende scoren op middelbaar geen universiteit kunnen halen. Waar haal je zo een wijsheid, de voorbeelden die ik aanhaal zijn niet enkele personen. Geeft dat dan geen reden tot aanzet, om daar is over te denken.

Dat ben ik absoluut wel met je eens. Maar ik ben toch ook wel van mening dat een bepaald niveau in met name Nederlands, Engels en wiskunde toch zeker wel nodig is om mee te kunnen draaien op het niveau van bijvoorbeeld een WO opleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:15

Prrrr schreef:
In praktisch elke vervolgstudie waar HAVO en VWO voor opleiden zijn Nederlands, Engels en wiskunde noodzakelijk om de studie met succes af te kunnen ronden. Die studies bouwen verder op dat fundament; is het fundament niet in orde, dan krijg je vanzelf problemen. Het is niet zo dat de ene intelligentie beter is dan de andere, maar als je besluit om je intellectuele intelligentie verder te ontwikkelen, zal je ook een intellectuele basis moeten hebben. Dat lijkt me niet kortzichtig.

Nee, en ik ben het daar ook geheel mee eens. Ik vind alleen het middel zoals voorgesteld wordt door de onderwijsraad een heel verkeerd middel. Een middel wat waarschijnlijk ook niet werkt, als je kijkt naar de geschiedenis van vrijwel elke verandering in exameneisen de afgelopen tig jaar. Toen de vwo'ers alleen maar uit de boeken leerden was het verwijt dat ze te weinig ervaring hadden met zelfstandig werken, en nu dat zelfstandig werken is ingevoerd, is het verwijt dat ze te weinig feitenkennis hebben. Maar je kunt niet onbeperkt door blijven proppen. Leren kost tijd, energie en aandacht. En die moet er dan ook zijn...
Als er aan de ene kant iets bijgedaan wordt in het examen, valt er aan de andere kant iets af. (Beetje jammer is dat je bij elke verandering wel een jaargang hebt die tussen wal en schip valt...)

Een ander bezwaar is dat de vaardigheden zoals getoetst op het examen (vooral met Nederlands, met die literatuurlijst Koe ) weinig te maken heeft met de vaardigheden die je op de uni nodig hebt, en spelling bv bij mij op school vanaf de tweede klas niet meer behandeld is. Ik weet niet of dat in de loop van de tijd veranderd is, maar gezien het algehele taalniveau in Nederland, denk ik niet dat men daar strenger in geworden is. Knipoog

Van de andere kant vind ik wel dat er tegenwoordig heeeeel onzorgvuldig met taal en wiskunde wordt omgegaan. "Ach, wat zeggen cijfers nou" of "je begrijpt toch wat er staat??"
Maar ook dat los je niet op door een extra verbod. (Maar het zou bv schelen als een docent natuurkunde OOK de moeite neemt om fatsoenlijk te spellen en zo uit te dragen dat zorgvuldige taal belangrijk is. En dat een docent Nederlands ook respecteert dat wiskunde een vak is dat voor iedereen van nut is, niet alleen voor nerds die suffe dingen op kantoren doen.)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:17

Hmm.. Nederlands = no problemo, Engels = doe ik op m'n sloffen, wiskunde = damn it.. Scheve mond Ik weet nu al precies waar ik op ga zakken met mijn examens. Huilen van het lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:19

Da moet ik dus maar Engels gaan bijschaven want teksten lezen en maken vind ik zo ontzettend moeilijk. Met grammatica ed heb ik geen probleem, maar hele lappen tekst lezen en daar vragen over maken.. Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:20

Shadow je hebt gelijk, bij ons werd het na het derde middelbaar, gewoon is elk jaar een lesje in behandeld, de rest gaat tegenwoordig over gedichten, en toneelstukken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:20

Ik vind dit belachelijk. Sommige mensen (ik bijvoorbeeld) zijn nou eenmaal heel goed in de talen maar complete wiskundekneuzen. Van mensen die slecht zijn in wiskunde weet je simpelweg dat die van hun leven geen wiskundige opleiding zullen kiezen, omdat het ze niet ligt? Waarom dan blijven hameren op die voldoende terwijl het kind het gewoon écht niet kan. (ik was zo'n geval dat zonder bijles een 2 haalde, met bijles hooguit een 4) Die mensen kun je toch niet blijven pesten met zoiets?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:21

Flew schreef:
Ik vind dit belachelijk. Sommige mensen (ik bijvoorbeeld) zijn nou eenmaal heel goed in de talen maar complete wiskundekneuzen. Van mensen die slecht zijn in wiskunde weet je simpelweg dat die van hun leven geen wiskundige opleiding zullen kiezen, omdat het ze niet ligt? Waarom dan blijven hameren op die voldoende terwijl het kind het gewoon écht niet kan. (ik was zo'n geval dat zonder bijles een 2 haalde, met bijles hooguit een 4) Die mensen kun je toch niet blijven pesten met zoiets?

Omdat er heel erg veel vervolgopleidingen zijn waar een behoorlijke statistische/wiskundige component in zit.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:23

Dan heb ik er tot nu toe al 2 getroffen waar geen enkele wiskundigheid in voorkomt, en ik heb er niet eens op geselecteerd. Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:26

Flew schreef:
Dan heb ik er tot nu toe al 2 getroffen waar geen enkele wiskundigheid in voorkomt, en ik heb er niet eens op geselecteerd. Knipoog

Dat is heel mooi. Lachen Wanneer doe je examen? Want het duurt sowieso altijd wel even voordat zo'n regel ingevoerd wordt, als ze het advies uberhaupt al overnemen.