Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

Yinari

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:22

Dat van die uitgerekte maag, dat vind ik ook een goeie! Bij jezelf wéét je hoe dat komt na een 'gezellige kerst' of weekendje weg. Die kinderen hebben daar geen besef van en weten alleen maar dat ze trek hebben.
Had ik nog niet bij nagedacht, maar wel een slimme

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:26

Trouwens ik ben het er niet mee eens dat 'vroeger' alle kindjes braaf naar hun ouders luisterden en nu niet meer. Ik zie nu bij mijn zus haar kinderen dat die dondersgoed weten wat wel en niet mag en daar dan niet (nou ja, meestal niet) meer tegenin gaan.
Net zo goed denk ik dat er vroeger ook problemen tussen kinderen en ouders waren. Misschien komt het tegenwoordig meer naar buiten of wordt het idd wat erger, maar de meerderheid van de gezinnen is volgens mij nog redelijk normaal. Normaal in de zin van dat de ouders gewoon de leiding hebben thuis.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:29

Kleine kinderen hebben eerst vaak best wel "puppy" vet. Dat vind iedereen leuk en ik zie ook liever een beetje vollen baby dan een hele dunne. Op zich heb je als ouders dan nog niet zoveel in te brengen, want ze krijgen afgemeten hoeveelheden eten.

Ik denk dat je als ouders zeker je best moet doen om je kinderen gezond voedsel voor te zetten. Niet alleen ivm het dikker worden, maar ook om te zorgen dat ze de goede bouwstoffen binnenkrijgen. En bij een gezonde levenstijl hoort ook beweging en die krijg je achter de TV nou eenmaal niet zoveel Haha! .
Maar je kids willen ook wel tv kijken en als mijn oudste van 6 doodop uit school komt, mag hij van mij best een uurtje tv kijken.
Variatie is ook belangrijk om alles leuk te houden voor zowel beweging als eten. Dat is ook wel het meeste wat je er aan kunt doen volgens mij, want om kleine kinderen al op dieet te zetten moet ik niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:31

Helaas ervaar ik dat anders
Die grote mond en gewoon toch doen wat ze willen zag je vroeger minder.
En daar hoort het stiekum naar de frietzaak gaan imo ook bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:36

Nee, ik geloof ook niet dat vroeger alle kinderen braaf naar hun ouders luisterden, maar men pieste bv nog wel bijna in de broek bij het woord "politie" om maar wat te noemen, er werd wat meer ontzag bij gebracht. Op school was het ook kop dicht en luisteren en de leerkrachten heten meester en juf en niet anders en dat was geen probleem. Nu komen kinderen daar tegen in opstand. Ze zijn mondiger. Dit is natuurlijk ook wel goed hoor, maar er moet een balans gevonden wat kan en niet kan, en dat gaat via opvoeding (en daar horen gesprekken/voorlichting bij, niet alleen straffen en belonen).
Ik denk dat, goddank, nog heel veel gezinnen normaal functioneren, maar er zijn steeds meer gezinnen die het niet doen en de gevolgen daarvan lees je dus in de krant. Er IS vreemdere, wredere criminaliteit (vermoorden van vreemde kinderen of dierern door tieners, om maar wat te noemen), en vandalisme is op zich ook vrij nieuw. Dit heeft natuurlijk te maken met veel meer maatschappelijke factoren, maar hier zetten we even die gezinnen onder de loep waar de kinderen te dik zijn, en met name de ouders daarvan.
Waarom worden kinderen, die immers van de ouders afhankelijk zijn, zeker in de beginjaren, te dik?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:41

Oké, je hebt gelijk, terug naar het topic!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:45

JJJose schreef:
Maar je kids willen ook wel tv kijken en als mijn oudste van 6 doodop uit school komt, mag hij van mij best een uurtje tv kijken.
Variatie is ook belangrijk om alles leuk te houden voor zowel beweging als eten. Dat is ook wel het meeste wat je er aan kunt doen volgens mij, want om kleine kinderen al op dieet te zetten moet ik niet aan denken!

Rust is zeker ook belangrijk en TV is soms goed om om te schakelen, maar je zegt het al, een uurtje. Daar zit het verschil, of je bepaald hoeveel, of dat er onbeperkt gedaan mag worden waar men zin in heeft. Ik denk dat je heel goed bezig bent als je zorgt voor variatie en zorgen dat het leuk blijft. Dat vind ik dus een voorbeeld van ouder die bewust opvoedt en zo heb ik wel meer voorbeelden voorbij zien komen. En ik geloof dat je zo de kinderen behoed van te dik worden.

Er is natuurlijk ook een groep kinderen die gewoon stevig zijn, of rondere vormen hebben en daar is niks mis mee, als het maar niet ontaard in: "Ik ben toch al dik, dus wat maakt het uit".
Beter is het om die kinderen te laten denken:"Ik ben mooi zoals ik ben, laat ik het zo houden!"

Het psychische gedeelte telt bij kinderen ook heel zwaar. Je moet ze vooral zelfvertrouwen meegegeven. Ik zie ook gezinnen waar de kinderen constant worden neergehaald om hun gewicht, dat werkt niet, dan gaan ze juist troost zoeken in eten, ze moeten hun troost toch ergens halen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:03

Lusitana en Runningkawa, jullie hebben allebei wel leuke theorieen over het opvoeden van kinderen. Maar waar zijn de kinderen waar jullie die theorieen op toepassen?
Jullie praten er allebei leuk over mee, maar ik vraag me af of jullie ook daadwerkelijk ervaring hebben met kinderen opvoeden vanaf baby tot puber/volwassene?

Echt niet stom bedoeld hoor maar jullie praten er allebei zo makkelijk over...ging het allemaal maar zo makkelijk als jullie beschrijven.

En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik ken de problemen met mijn broertje en de moeite die mijn ouders er altijd voor gedaan hebben en er nog steeds voor doen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:18

ik was vanaf mijn 6e bang om te dik te worden.. we was een heeeeel dik meisje vond ik bij mij op zwemles en heb toen tegen mijn moeder gezegt: mama zo wil ik nooit worden. en vanaf toen was ik altijd bang dat ik te dik werd hihi

(kan me het zelf niet herinneren heb het van mn mams Knipoog )

als alle kinderen nou al heel vroeg beelden van ongezonde dikke mensen te zien krijgen en te horen krijgen hoe slecht het is zullen ze dan niet na gaan denken over wat ze gaan eten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 23:24

xxappiexx schreef:
Lusitana en Runningkawa, jullie hebben allebei wel leuke theorieen over het opvoeden van kinderen. Maar waar zijn de kinderen waar jullie die theorieen op toepassen?
Jullie praten er allebei leuk over mee, maar ik vraag me af of jullie ook daadwerkelijk ervaring hebben met kinderen opvoeden vanaf baby tot puber/volwassene?

Het gaat niet om ervaring, maar om het toetsen van een theorie. Ervaring is maar van een persoon, een gezin, terwijl we meer hebben aan een algemeen beeld, dus wat we om ons heen zien en structueel lijkt.

Opvoeden is niet makkelijk. Dat is juist de hele stelling!!! Mensen zouden graag willen dat het makkelijker kon en daar sluipt dus het gvaar van kinderen tevreden proberen te stellen met snoeperij en toegeven aan hun slechte eetgewoontes, ipv te werken aan bijbrengen waarom dat nu eenmaal niet altijd kan.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:38

Jen33 schreef:
ik was vanaf mijn 6e bang om te dik te worden.. we was een heeeeel dik meisje vond ik bij mij op zwemles en heb toen tegen mijn moeder gezegt: mama zo wil ik nooit worden. en vanaf toen was ik altijd bang dat ik te dik werd hihi

(kan me het zelf niet herinneren heb het van mn mams Knipoog )

als alle kinderen nou al heel vroeg beelden van ongezonde dikke mensen te zien krijgen en te horen krijgen hoe slecht het is zullen ze dan niet na gaan denken over wat ze gaan eten?

Haha hier precies hetzelfde! Of als ik eens snoepjes had gegeten vertelde ze dat je maag te groot kon worden en je dan elke dag heel veel taarten moest eten!
Ik lustte geen groente, maar toen ineens wel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:08

Ervaring heeft er niet mee te maken.
Hier is nu ook geen bergen snoep in huis
Zou ik een kind krijgen is er nog steeds geen bergen snoep in huis.

Ik kook hier ook bijna elke dag gewoon, geen snelle maaltijden, zou er een kind zijn zou ik dat nog belangrijker vinden en het zeker niet minder doen.

Na school ff bijkomen voor de tv heb ik geen probleem mee.
Glaasje drinken en zelfs 1 snoepje mag van mij.
Maar wij wonen landelijk, na een uurtje uitrusten is het lekker buiten spelen.
Ik ben niet iemand die begint te gillen als het kind eruit ziet als een varken door het spelen, maakt de douche en de wasmachine allemaal wel zuiver.

Dus ik zou echt mijn dagelijkse leven zoals ik het nu heb (en altijd gehad heb vanaf zelf kind zijn)
Niet ineens om gaan gooien. Daarom durf ik die dingen ook makkelijk te zegen, het is namelijk onze normale levenstijl. Die verander je toch niet als je een kind krijgt? Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:33

runningkawa schreef:
Ervaring heeft er niet mee te maken.
Hier is nu ook geen bergen snoep in huis
Zou ik een kind krijgen is er nog steeds geen bergen snoep in huis.

Ik kook hier ook bijna elke dag gewoon, geen snelle maaltijden, zou er een kind zijn zou ik dat nog belangrijker vinden en het zeker niet minder doen.

Na school ff bijkomen voor de tv heb ik geen probleem mee.
Glaasje drinken en zelfs 1 snoepje mag van mij.
Maar wij wonen landelijk, na een uurtje uitrusten is het lekker buiten spelen.
Ik ben niet iemand die begint te gillen als het kind eruit ziet als een varken door het spelen, maakt de douche en de wasmachine allemaal wel zuiver.

Dus ik zou echt mijn dagelijkse leven zoals ik het nu heb (en altijd gehad heb vanaf zelf kind zijn)
Niet ineens om gaan gooien. Daarom durf ik die dingen ook makkelijk te zegen, het is namelijk onze normale levenstijl. Die verander je toch niet als je een kind krijgt? Lachen

Natuurlijk ga je niet eens je levensstijl omgooien als er kinderen zijn, maar waarschijnlijk luisteren ze straks niet allemaal (weet niet hoeveel je er wilt Haha!) meer even goed naar de door jou gestelde regels enzo. Ben benieuwd hoe dat dan opgelost gaat worden.
Imo heeft ervaring er wel mee te maken op welke manier je over opvoeden praat.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:36

Lusitana schreef:
xxappiexx schreef:

Het gaat niet om ervaring, maar om het toetsen van een theorie. Ervaring is maar van een persoon, een gezin, terwijl we meer hebben aan een algemeen beeld, dus wat we om ons heen zien en structueel lijkt.

Opvoeden is niet makkelijk. Dat is juist de hele stelling!!! Mensen zouden graag willen dat het makkelijker kon en daar sluipt dus het gvaar van kinderen tevreden proberen te stellen met snoeperij en toegeven aan hun slechte eetgewoontes, ipv te werken aan bijbrengen waarom dat nu eenmaal niet altijd kan.

Dat snap ik, maar jij praat zo algemeen dat het overkomt dat alle ouders van dikke kinderen maar toegeven aan hun kind, ze vet voeren en verder alleen met zichzelf bezig zijn. Dat beeld vind ik veel te generaliserend en gewoon niet kloppen.
Daarom vroeg ik me af of je er ervaring mee had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:37

Dat klopt ook wel, je kunt nog zoveel leuke theorieën hebben, de praktijk is vaak niet zo simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:40

Ik ken mezelf heel goed
Ik ben precies mijn moeder, streng en rechtvaardig.
Duld geen gejammer na een nee. Regels zijn er niet voor niets.

natuurlijk vinden mensen het geen vergelijk, toch zie ik dat strenge terug in de omgang met mijn dieren.
Ook bij hen stel ik grenzen. Komen ze daar overheem zullen ze dat merken.
Maar ze komen er niet zo snel overheen, want ze hebben duidelijkheid. Die elke dag hetzelfde is.
Of ik het nu druk heb of niet. En denk maar dat (jonge) dieren ook grenzen opzoeken.

En ik heb ook neefjes en nichtjes en die weten ook heel goed wat hier in huis mag.
En ik kijk ze ook echt wel smerig aan als ze aan het jammeren zijn...hou ik echt niet van...
Zou van mij enkeltje bed zijn...en daar hebben we geen tv en computer aansluiting Haha!

Als je jezelf kent, weet je gewoon hoe je dat gaat doen.
tuurlijk gaan er ook dingen fout, maar ik weet heel goed wie ik ben en hoe ik in elkaar steek en dat veranderd niet door een kind. Ik hou gewoon van regels. Hebben wij vroeger ook gehad en dat was fijn Ja Je had daardoor rust en regelmaat en wist waar je aan toe was. En daardoor had je ook veiligheid en geborgenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:41

Dat beeld klopt wel appie
Ook al hebben we geen kinderen, we hebben wel ogen... Lachen
Als ik zie dat sommige kinderen voor de tv worden gezet omdat ze dan rustig zijn heb ik mijn bedenkingen

Als ik zie dat sommige kinderen hun moeder uitschelden voor h*er (als ze zelfs nog maar 6 zijn) omdat ze hun zin niet krijgenn en daar geen sancties tegen komen, heb ik mijn bedenkingen.
Zeker als ze daarna mogen doen waar ze om jammerden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:48

Kinderen van een ander die goed opgevoed worden zullen buiten de deur inderdaad luisteren. Ik heb er ook zo een. Maar thuis probeert ze wel degelijk de grenzen uit. Zelfde met eten. Hier eten we gezond, snoep met mate, maar dat betekent wel soms dat ze een hele dag niets eet. Zo simpel is het dus allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:50

Ik denk dat ouders ( lang niet alle maar wel veel ) tegenwoordig gewoon te makkelijk worden. Met alles. ''Maaam mag ik een snoepje ?'' .. ''Nee je hebt al genoeg snoep gehad vandaag.'' .. ''Ja maar mam toe nou'' * krijs krijs .. ''Okee, pak maar dan.'' Maar dat is het niet alleen, want alles moet tegenwoordig extremer en meer. Mijn moeder vertelde laatst nog dat kinderen vroeger een tumtummetje als snoep kregen, en nu zijn het twixen en marsen. Én veel kinderen zitten vaker achter de computer/ tv etc. dan dat ze lekker buitenspelen. Dat werkt allemaal wel mee om dik te worden op jonge leeftijd. En er word ook vaak niet gezond gekookt door ouders. En dan vaak omdat kinderen dat gezonde eten ''toch niet lusten''. Gewoon gemakzucht van ouders dus imo. Maarja, de hele maatschappij verandert, kinderen kunnen nu overal veel meer maken dan vroeger. Dus dat het álleen de schuld van ouders is wil ik ook weer niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:51

Simpel is niks in het leven Lachen

Maar als je kind nog klein is bepaal je toch echt wel wat het binnen krijgt.
Als ze naar het voortgezet onderwijs gaan en ergens zelf langskomen is het natuurlijk wat moeilijker.
Maar denk dat het meerendeel van de kinderen die in die eerste 12 jaar opgevoed zijn, ipv alleen maar ouder geworden zijn, niet al hun zakgeld opvreet Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:53

Kinderen van een ander opvoeden is het makkelijkste wat er is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:54

Idd Runningkawa. Ik was zelf toen ik klein was ook een ramp met eten. Maar mijn moeder liet het eten net zo lang staan tot ik honger kreeg en toch ging eten. Okee, ik at niet veel en had ( heb ) ondergewicht, maar ze dacht er niet aan om iets te gaan kopen wat ik wel zou eten. En ik eet nu zelf ook gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:55

Met je eens
Maar zijn jullie al jullie grenzen die je eerst had allemaal laten vervallen toen er een kindje kwam?
Ging je toen ineens ongezond eten?
Als je daarvoor van regelmaar houd, is dat dan ineens weg als er een kindje komt?

Kun je mij niet wijs maken Haha!

Maar ik zie nu veel mensen die vaak slecht eten, hebben geen tijd/zin om te koken.
Krijgen die kinderen zal ook daar die gewoonte vaak zo blijven, want je hebt het alleen maar drukker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:56

Zoals ik al zei, we eten hier gezond en snoep met mate. Dat betekent dus dat mijn kind soms dagen niks eet. Dus loop ik wel risico dat als ze ouder is ze zich juist te buiten zal gaan aan slechte dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:57

Juul schreef:
Idd Runningkawa. Ik was zelf toen ik klein was ook een ramp met eten. Maar mijn moeder liet het eten net zo lang staan tot ik honger kreeg en toch ging eten. Okee, ik at niet veel en had ( heb ) ondergewicht, maar ze dacht er niet aan om iets te gaan kopen wat ik wel zou eten. En ik eet nu zelf ook gezond.

Bij ons was het heel simpel
We moesten van alles een lepel proeven en wilde we het dan niet eten, prima, maar ook geen toetje en zeker geen snoep en je ook niet vol gieten met yogie drink oid.
Eten wat de pot schaft en anders maar niet.