Mkz in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurbartels

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:07

@ Findira; weet niet of ik het hier al beschreven heb, maar het is een cirkel. er worden veel dierlijkeproducten (vlees, melk, eieren) geexporteerd vanuit nederland. de landen die dit importeren willen dit niet meer wanneer wij gaan enten. dit zijn oa duistland, maar ook landen waar MKZ helemaal niet voorkomt of voor is gekomen. wanneer zij vlees importeren dat geent is, "importeren"ze zegmaar een vreemde ziekte. snap je?
je kan zeggen we exporteren niet naar die landen, maar dan verdienen de boeren geen geld. een moeilijke cirkel dus.

ps ik ben niet tegen enten, maar het is goed om te weten hoe of wat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:17

maar fleur, ik vroeg me laatst af, hoe lang zou zo'n enting werken?
na hoelang zijn de werkzame stoffen uit het bloed?
weet jij dat?
want dan zouden ze op zich toch kunnen zeggen, enten, en dat betekend een periode geen export, en ik vraag me af wat duurder is, dat, of ruimen..
het is eigenlijk onmenselijk om van boeren te verwachten dat ze moeten leven met het idee dat het vee maar tot op zekere hoogte van hun is..
als het erop aan komt maakt de overheid alles dood,
en dat is toch echt absurd.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:34

wanneer je een dier ent "besmet"hem met die ziekte in een lichte vorm. het lichaam komt hier in opstand en zorgen er voor dat het dier niet ziek wordt. dan wordt de ziekte "opgeslagen" in de "herkenningscellen". dus wanneer het dier weer dat virus tegen zou komen, herkennen die cellen het en kan het lichaam zich snel verdedigen. Zo worden mensen ingeent tegen tifus etc (toch?). daarom zullen ze altijd kunnen vinden in het bloed.
een kat wordt bijvoorbeeld elk jaar geent tegen niesziekte, omdat er veel verschillende virus soorten bestaan die die ziekte veroorzaken en erg besmettelijk is worden die "geheugen" cellen steeds "geupdate".
Daarbij komt de leeftijd waarop de dieren geslacht worden. wanneer je zou willen wachten tot het uitgewerkt is, zijn ze (veel) te oud. varken is nog geen jaar, koe nog geen 2 jaar (kalfsvlees nog jonger) en een koe de melk geeft zou enten dan geen zin hebben aangezien ze elke dag gemolken moeten worden.
hoop dat het een beetje duidelijk is en hoe ingewikkeld

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:36

ps. ik heb stage gelopen bij een boer in friesland. deze hebben tijdens de MKZ een verschrikkelijke pasen gekend. bij hun in de buurt was ook MKZ. wanneer de melkwagen eerst bij het besmette bedrijf was geweest en daarna naar hun, hadden zij geruimd moeten worden. gelukkig was het andersom!

Bij ons in d ebuurt zijn ook boeren die geruimd zijn met vogelpest. verschrikkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:00

Eigenlijk snap ik het hele ruim gebeuren niet
Wat is er zo erg aan dat die beesten het hebben?
Voor mensen is het toch helemaal niet gevaarlijk?
Alleen maar vervelend voor de beesten zelf en in het ergste geval gaan ze dood, maar de meeste worden vanzelf beter.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:59

@ runningkawa; dat probeerde ik uit te leggen met dat export verhaal. zie boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:03

Maar jij hebt het over enten
Ik heb het over gewoon laten krijgen en niet ruimen Lachen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:21

uhm ja dat heb ik daarboven het verhaal van het enten verteld. wanneer ze het gewoon krijgen etc kunnen de boeren hun producten niet meer afzetten alias geen export meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:23

Ja dat weet ik, maar dat vind ik gewoon raar
zoals ik zei, deze ziekte levert totaal geen gevaar voor de mens op.
Daarom snap ik al de heisa niet. Ook niet met export, ook niet dat andere landen die eisen stellen.

Ik vind het bijv een heel ander verhaal met de gekken koeienziekte omdat dat ook gevaarlijk kan zijn voor mensen.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:30

aah op die fiets Knipoog
wanneer de dieren ziek worden, krijgen ze een achterstand in groei/ontwikkeling/productie van melk. ook kunnen ze inderdaad doorgaan. kortom ze worden er niet beter van.
landen die die ziekten niet hebben in eigenland, willen dit ook niet krijgen. persoonlijk denk ik dat het ook 1 groot politiek spel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:32

Maar ruimen zal de boer meer kosten dan een paar zieke of dode koeien, of heb ik dat mis?

idd, 1 spel, dat denk ik ook

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:39

probleem is, 1 koe ziek = alle koeien ziek. aangezien bedrijven groter worden, kost het steeds meer.
nederland had een status vrij van MKZ, dus dan zou de kans klein zijn dat je moet ruimen en dus wel kan exporteren.
er zijn van die hele kosten/bate analyses gemaakt en de preciese cijfers ken ik niet. blijbaar is de kans lopen om te ruimen goedkoper dan de koppel ziek laten worden.

ik vind het verschrikkelijk om alleen naar de cijfers te kijken. maar wat wel zo is, bijvoorbeeld vleesvarkens zouden zo ie zo naar de slacht gaan en oude melkkoe ook. maakt het dan verschil of ze geruimd worden? (dit mbt welzijn van het dier).
Kijk wat betreft de boer is het antwoordt simpel en is ruimen verschrikkelijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:12

bedankt fleur, het is me nu helemaal duidelijk..

wat een gedoe is en blijft het he met die mkz..
'vroeger' lieten ze de dieren gewoon uitzieken, net zoiets als droes bij paarden..
maar nu met de handel enzo is het allemaal veranderd.

ik kan nog steeds geen nieuws vinden over de uitslagen van de onderzoeken mbt die twee bedrijven in england van gister.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:24

graag gedaan Haha!.

ja het is allemaal zo tegenstrijdig. wij (de consument) willen goedkopen melk, vlees en eieren, dus ja dan krijg je grootschalig produceren en zo goedkoop mogelijk Boos!.

ook gedoe met vogelgriep en varkenspest.
nee kan ook niks vinden over UK. hopen dat het niet zo is..!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:51

als ze het maar laten enzo, verdienene de boeren geen geld meer? begrijp ik dit goed.
zieke dieren worden nl. niet voor consumptie gebruikt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:54

zoals ik het begrijp
mag van zieke dieren niks geexporteerd worden,
geen vlees en geen melk enzo.
dus als je de ziekte mar laat woekeren, dan ligt de hele handel op zn gat
én is nl haar status van mkz vrij land kwijt.
80% van alle producten (correct me if i'm wrong) gaan naar het buitenland, dus dan houd het gewoon op..
geen inkomsten meer voor de boeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:56

Ja, en daarom word er zo geruimt
als er griep uitbreekt wordne mensne toch ook geént???
helaas kan dit bij de dierne niet, omdat ze dan alsnog niet voor concumptie moge zorgen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:04

het is ook wreed hoor.
maar ja de dieren merken er zelf niet veel van, hetzelfde zal anders later in het slachthuis gebeuren.
maar het is gewoon niet waar je het voor doet als boer.
persoonlijk vind ik het jammer dat we nu de globalisering hebben,
en de wereldhandel
en de eu.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:13

Marigold schreef:
het is ook wreed hoor.
maar ja de dieren merken er zelf niet veel van, hetzelfde zal anders later in het slachthuis gebeuren.
maar het is gewoon niet waar je het voor doet als boer.
persoonlijk vind ik het jammer dat we nu de globalisering hebben,
en de wereldhandel
en de eu.

wat ik persoonlijk heel erg vind is dat organisaties als wakker dier, de boer altijd in een kwaad daglicht zet Boos!. het zelfde met partij voor de dieren. ik ben een enorme dierenvriend en heb daar zelfs mijn studie en werk van gemaakt, maar die mensen van partij voor de dieren weten echt niet waar ze het over hebben! en pakken het zoo verkeerd aan! waarschijnlijk hebben ze zelf 5 katten op 3 hoog die veel te dik zijn en nooit buitenkomen! brrrrrrrrrr Boos!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:17

@ fleur, 100% mee eens!
ik stoor me ook erg aan die partij en organisatie.
het is vaak gewoon niet te gelóven waar ze nóu weer mee komen.
en hoe ze praten over dingen, die helemaal niet zo zijn in het echt..
met andere woorden; breek me de bek niet open Vork

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:03

goed nieuws! loos alarm! geen nieuwe uitbraak!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:03

bron

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:05

het nieuws op de radio (3 fm)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:51

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:18

fleurbartels schreef:
@ Findira; weet niet of ik het hier al beschreven heb, maar het is een cirkel. er worden veel dierlijkeproducten (vlees, melk, eieren) geexporteerd vanuit nederland. de landen die dit importeren willen dit niet meer wanneer wij gaan enten. dit zijn oa duistland, maar ook landen waar MKZ helemaal niet voorkomt of voor is gekomen. wanneer zij vlees importeren dat geent is, "importeren"ze zegmaar een vreemde ziekte. snap je?
je kan zeggen we exporteren niet naar die landen, maar dan verdienen de boeren geen geld. een moeilijke cirkel dus.

ps ik ben niet tegen enten, maar het is goed om te weten hoe of wat.

Even wat rechtzetten.
Als een dier geent wordt gaat hij antistoffen maken tegen de ziekte waartegen hij ingeent is. De verzwakte ziektekiemen die ingespoten worden verdwijnen snel uit het lichaam. Wat er overblijft in het bloed zijn de antistoffen tegen de ziekte.

Veel andere landen willen MKZ-vrij vlees, als een dier antistoffen heeft tegen MKZ kan niet beoordeelt worden of dit komt door inenten of door het daadwerkelijk met MKZ besmet zijn op dat moment. Je weet dan niet of je een besmet dier, met de ziektekiemen dus bij zich, van doen hebt.

Mijn mening is dat die andere landen zich niet roomser dan de paus moeten opstellen, bij hun kan net zo goed MKZ uitbreken, waarom dan zulke hoge eisen stellen aan buitenlands vlees. En met fatsoenlijke registratie kan men achterhalen of een dier wel of niet geent is. Op een veehouderij zouden dan nog wel een paar beesten niet geent moeten worden om te kunnen zien of er MKZ heerst, dan een exportverbod zou ik kunnen begrijpen.