Rookverbod schoolpleinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:45

Goh, toen ik nog op de HAVO zat, hadden we gewoon een rokers kantine, binnen in het schoolgebouw Haha!
Alleen wiet roken mocht daar niet, dat deed je maar buiten op het schoolplein Sigaar
Kan me zelfs nog wel lessen herinneren waar we met een klein groepje waren en we zelfs gewoon tijdens de les in het lokaal mochten roken.

Leuk hoor al die regeltjes maar als de overheid het roken zo slecht vindt, verbied het dan gewoon.
Maar dan niet zeuren over alle accijnzen die ze mislopen want daar zijn rokers wel weer goed voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:59

Ylana schreef:
Schimmelig schreef:
Ik denk dat je roken op deze manier nog steeds niet genoeg demotiveert, want scholieren zijn bereid wel iets verder te lopen dan het schoolplein als het om hun peuken gaat.

Op de meeste scholen mag je in de pauze niet van het schoolplein af. (Althans, in mijn tijd Bloos )

Hier ook niet, maar daar letten ze echt niet op...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 01:25

Bij ons mocht je eerst wel van het schoolplein af , later werd dat verandert en mocht het niet meer, Idem met roken mochten eerst alle klassen toen alleen de 3e en 4e ..(sprreek ik uit 11 jaar terug he Knipoog

Ik vindt eigenlijk niet dat ze het helemaal kunnen verbieden,
Snap de intentie wel Ja ongezond en ontmoedigen kan werken maar denk niet dat het werkt op een middelbare school

Tijd zal het uitwijzen Ja

Misschien een afgelegen stuk ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:40

buster4ever schreef:
KiWiKo schreef:
ik vind het zo een onzin........... op schoolpleinen mag niet meer gerookt worden......... dus staan er bij de ingang van het schoolplein hordes jongeren te roken.......

het enige wat ze hebben moeten doen is 10 meter lopen Lachen Lachen

jaaaaa, oplossing Lachen Lachen Lachen

hey maar geef toe ze zijn zo slim joh hier in nl ze hebben nergens oplossingen voor
...maar ff serieus of je nou rookt of niet kanker krijg je toch wel want je eet het gewoon...en je leeft maar 1 keer geen 2 keer...
dus ik zou zeggen laat de personen die lekker willen roken lekker roken..je kan nog zo gezond zijn dood ga je toch wel Bloos

Tot je daar op je veertig vijftig, op de paliatieve zorgen ligt langzaam aan het stikken vraag me af of die mensen dan nog denken dat het zo waard was die sigaretten. Of je kunt geluk hebben en leven tot je tachtigste maar dat zijn vaak uitzonderingen, merendeels komt het bovenste lot tegenmoet. En sterven van iets meisje bezoek de oncologie eens....

En kanker krijg je toch want je eet het gewoon??? Denk dat je toch even je feiten op een rijtje moet zetten, zoek mischien eens op google predispositie enzo op Lachen

Dan nog is mijn vraag, wat is nederland zo verschillend als in andere landen wel mag, maar als ik zo zie wiet op de speelplaats roken in de klas, gewoon toegelaten om buiten te gaan.
Dat zijn schoolsituaties dat ik voor de eerste keer van hoor Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:43

als iedereen zou stoppen met roken is de BV Nederland heel, heel snel failliet Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:44

KiWiKo schreef:
als iedereen zou stoppen met roken is de BV Nederland heel, heel snel failliet Lachen

Waarom kan het in nederland niet, en in andere landen zoals bv noorwegen enzo wel
Nog eens wat is zo anders aan nederland?
Daar hebben ze zelfs red bull verboden en die is nog niet failliet, en zowiezo een bedrijf dat zijn geld verdiend op de gezonheid van andere. Erg voor de mensen die er werken, maar dan kan de regering inneens eens werken aan de tewerkstelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:00

Hoezo Nederland falliet? De tabaksindustrie heeft al een poffer gemaakt omdat er rookverboden zijn, waarschuwigen op de pakjes. Maar Nederland gaat daar niet falliet van. Wij draaien niet op de tabak. De meeste tabak is ook nog buitenlands. Is Javaanse jongens niet de enige Nederlandse tabak?

Er gaan elke dag talloze bedrijven dicht. Nederland gaat wel langzamerhand falliet, maar dat heeft een andere oorzaak.

Nee de benzineloze auto's, die er al zijn, die komen er de komende tientallen jaren nog niet, als Shell niet meer kan leven, gaat de wereldeconomie kapot.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:05

KiWiKo schreef:

De inkomsten op tabaksaccijns zijn minder dan 2% van de inkomsten uit kostenstijgende ( of hoe is die term ook al weer?) belasting. Dus kan je voorstellen hoe weinig het is in verhouding met alle inkomsten van de staat. De staat zou er wel heel slecht voor staan als ze zoiets niet zouden kunnen opvangen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:11

Kim, het gaat hier om mensen onder de 18 op school.

en simpel niet van het schoolplein af laten gaan.
Snap overigens ook niet dat dat mag.
Mooi wat overlast met zijn alle bij het kruidvat waar dan ongeve de helft gejat is daarna...
Mooi op school leraar bij de poort en klaar
Zo ging dat bij ons op school ook.
Leraar bij de poort een een camara achter glas waar je niet zomaar bij kon komen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:24

Iemand die persé wil roken doet dat dan wel op een andere plek.Ik vind roken ook heel slecht en ongezond maar ik vind wel dat ze de rokers onderhand aan het discrimineren zijn.Meeroken is idd. niet gezond,maar wat dacht je van het meeroken van al die uitlaat gassen en fabrieks gassen.De lucht uit andere landen komt ook boven nederland hoor,alleen nederland schoon is een druppel op een gloeiende plaat.Als een scholier zo graag wil roken,laat hem/haar lekker roken.Wie zijn wij om ze dat te verbieden?Eeerst gaan ze het roken promoten en aanbieden en nu opeens [sinds enkele jaren] is het slecht?Dat wisten ze al lang dat het slecht was.Door het roken vallen er geen onschuldige doden op straat,door de alcohol wél,dat ze dat maar eens echt goed aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:31

runningkawa schreef:

Mooi wat overlast met zijn alle bij het kruidvat waar dan ongeve de helft gejat is daarna...
Leraar bij de poort een een camara achter glas waar je niet zomaar bij kon komen

Haha ik kom nog uit het tijdperk waar roken natuurlijk verboden was en als de leraar je ergens zag staan roken, werden je ouders gebeld. Hilarisch, maar vroegâh zat je niet te wachten op een straf van je ouders als de school belde. Nu staan de ouders op school en geven de leraar op zijn donder....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:30

buster4ever schreef:
maar ff serieus of je nou rookt of niet kanker krijg je toch wel want je eet het gewoon...en je leeft maar 1 keer geen 2 keer...
dus ik zou zeggen laat de personen die lekker willen roken lekker roken..je kan nog zo gezond zijn dood ga je toch wel Bloos Clown

Allemaal goed en wel, maar laat die persoon die per sé wil roken zijn andere jonge beinvloedbare vrienden niet aanzetten tot roken.. En dat is wel altijd het probleem. Vraag aan iedereen hier die rookt waarom ze ermee begonnen zijn, en ik ben er zeker van dat het merendeel gewoon begonnen is uit meeloperij.
En heel mooi dat jij kanker wil krijgen door het roken, maar neem nu mij. Ik kan evengoed van iets anders kanker krijgen, maar moet ik nu mijn ganse leven gaan afzien omdat het overal en altijd voor iedereen is toegelaten om ongegeneerd staan te roken? (Eventjes ter info, ik heb astma. Ik kan absoluut niet tegen rook/sterke parfums of deo's/veel stof/... Als ik daarmee in contact kom krijg ik immens zware hoestbuien en met een beetje minder geluk begin ik te hyperventileren. Het is al goed dat ik moet uitkijken naar welk café ik kan gaan, moet ik dan ook al uit school wegblijven omdat daar ook rustig gerookt kan worden?)
Het probleem met roken is dat anderen er ook mee geschaad worden. Je vrijetijdsbesteding kan je zelf kiezen, naar school moet je gaan. Je wordt met andere woorden ongeveer verplicht om tussen al die rokers gaan te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:36

Dat een ander zich kapot wil roken, prima, maakt mij niet uit.
Maar ik wil niet ongewenst mee roken.
Mijn vader is overleden aan longkanker..voor mij (en mijn 2 broers) altijd een bewuste keus geweest niet te gaan roken daarom.
Maar ik moet wel meeroken omdat een ander graag zo'n kankerstokje op wil steken?

Beetje raar niet? Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:42

Volgens mij gaat het hier om roken in de buitenlucht?
Binnen is het toch al zo'n beetje overal verboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:43

cafe en schoolplein loopt steeds door elkaar Lachen

Op school met minderjarigen vind ik een algemeen verbod heel logisch Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:45

russel schreef:
runningkawa schreef:

Haha ik kom nog uit het tijdperk waar roken natuurlijk verboden was en als de leraar je ergens zag staan roken, werden je ouders gebeld. Hilarisch, maar vroegâh zat je niet te wachten op een straf van je ouders als de school belde. Nu staan de ouders op school en geven de leraar op zijn donder....

Russel je kon het niet beter stellen, ik zie soms met ongeloof hoe sommige ouders doen. Vroeger als het school mijn moeder belde dan een Sigaar , nooit gebeurd, maar best ook of ik voelde het nog. Wel eens een nota maar dan was het ook geen blij gebeuren hoor thuis.
Maar als je hoort wat scholen toelaten, ben ik blij dat ik in een strenge school zat. Ik hoorde nog van een vriend van mij, dat de politie er moest bij werden gehaald omdat een ouder niet eens was met de nota in de agenda.
Kinderen van het schoolplein daar werd nog niet eens aan gedacht, en als het gebeurde mocht je lekker vier en meer uur in strafstudie en een leuk telefoontje naar je ouders. Vork
Snap echt niet waarom het toegelaten word, dat is toch gevaarlijk, waar is de controle dan?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:15

MarijeR schreef:
Goh, toen ik nog op de HAVO zat, hadden we gewoon een rokers kantine, binnen in het schoolgebouw Haha!
Alleen wiet roken mocht daar niet, dat deed je maar buiten op het schoolplein Sigaar
Kan me zelfs nog wel lessen herinneren waar we met een klein groepje waren en we zelfs gewoon tijdens de les in het lokaal mochten roken.

Leuk hoor al die regeltjes maar als de overheid het roken zo slecht vindt, verbied het dan gewoon.
Maar dan niet zeuren over alle accijnzen die ze mislopen want daar zijn rokers wel weer goed voor...

lekker, in het lokaal roken, blijft hangen, mensen die er de volgende les, les hebben, hebben er misschien wel last van

overigens vind ik wel dat er op het schoolplein gerookt mag worden, zo lang het niet onder een overdekt stukje voor de deur, dat hebben wij op school, hartstikke vies als je er langs moet.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:17

Ik weet niet of ik het wel zo'n goed idee vind. De rokers gaan in de buurt rondom de scholen hangen, omdat ze van hun plein worden afgekickt. Gevolg is dat de buurtbewoners weer gigantisch veel last hebben van alle troep die de jongeren maken (geloof me, colablikjes worden NIET netjes in de prullebakken gegooid etc). Dat is bij ons op school ook het geval namelijk.

Daarnaast werkt het naar mijn idee niet demotiverend; roken blijft bestaan in de schoolcultuur. Het is echt niet zo dat van de één op de andere dag het hele roken uit de wereld gebannen is. Mensen blijven toch wel aan elkaar vragen; "Ga je mee buiten het schoolplein een sigaretje roken?"

Dus ik denk dat een apart (deel van het) schoolplein voor rokers een beter idee is. Dat hebben wij nu ook op school en werkt prima, wil je niet in de rooklucht zitten, dan ga je lekker naar het andere (veel grotere, zonnigere en mooiere) plein.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:43

Op mijn eerste middelbare school was het als onderbouw ook niet toegestaan om te roken waar nog best op gecontroleerd werd, maar velen waaronder ik ook hield het toch niet tegen en gingen gewoon het schoolplein af, mocht ook niet maar werd minder op gecontroleerd. Het zal zeker een deel tegen houden en er minder beginnen en ik denk dat dat het wel waard is.

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:55

Bij ons op school zou het echt totaal geen nut hebben!
Zelfs in school word nog bij ons gerookt (ook verboden)
Niemand houd zich aan de regels!
Bij ons zouden ze allemaal net achter de school gaan staan
En leraren & concierges houden zich toch wel stil
Die krijgen de volle laag als er wat van gezegd word..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 00:11

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind t niet goed, die jongeren zijn al zo aggresief en prikkelbaar as hell, roken is misschien nog een beetje uitlaat, als je dat ook nog gaat verbieden...
edit: nu ik zo doordenk zal dit wel t gevolg worden van nog meer spijbelen. en wie weet wel minder geslaagden omdat ze gewoonweg hem elke keer peren..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:06

lindylove schreef:
Bij ons op school zou het echt totaal geen nut hebben!
Zelfs in school word nog bij ons gerookt (ook verboden)
Niemand houd zich aan de regels!
Bij ons zouden ze allemaal net achter de school gaan staan
En leraren & concierges houden zich toch wel stil
Die krijgen de volle laag als er wat van gezegd word..

Dat vind ik juist zo raar... Waar gaat het al heen als scholen al geen gezag meer hebben over hun leerlingen? En gewoon dingen gaan zwijgen uit "angst"?

Ben ik blij dat ik in een superstrenge school heb gezeten! Daar leer je tenminste een beetje respect te tonen voor de mensen die hoger staan dan jezelf, en leer je jezelf een beetje deftig te gedragen. Als er bij ons op school een leerkracht "de volle laag" zou krijgen van één van de leerlingen, dan zou ik die leerling écht het school niet meer zien binnenkomen.. Schorsing voor de rest van het schooljaar. Er zijn eens twee leerlingen met roos haar naar school gekomen, met de gedachte van "ze kunnen ons niks maken". Ja, twee weken geschorst en ze mochten daarna ook pas terug komen als ze hun haren in een normale haarkleur hadden. Van vechten op school was er bij ons zelfs geen sprake, in de drie jaar dat ik daar heb gezeten heb ik nooit een 'gevecht' op school meegemaakt.. Als je dan hoort op andere scholen, waar het elke week van dat is..

Ja, van mij mogen scholen echt véél strenger gemaakt worden Ja.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:08

Lekkere school, als de leerlingen het voor het zeggen hebben...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:31

Sim0ne schreef:
Lekkere school, als de leerlingen het voor het zeggen hebben...

Maar da's dan ook in downtown Overijssel.....keiharde provincie, daaro......

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:36

Ik zat op een echte zwarteschool midden in Rotterdam, maar daar hadden de leraren de kids toch echt wel onder controle...