De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:09

dees_daan schreef:
ThePast03 schreef:

Zoals ik al eerder melde heb ik het begin gezien en daarna niet meer gekeken omdat ik alleen nog kon hopen dat dit een groot toneelspel kon zijn. Knipoog
Het was ook te gek voor woorden om echt te kunnen zijn en dan heb ik het niet over het idee maar om de keuzes van degene die zogenaamd een nier wilde doneren.

Tja dat het belangrijk is weet iedereen wel, daar heb je niet zo'n programma voor nodig.
Maar je kunt mensen niet dwingen en zo'n programma zal daar ook weinig bij helpen denk ik.
Dit is nu even een ophef maar over een week of twee weer vergeten en dan denkt weer niemand er meer bij na.

Ik vind dat mensen het zelf moeten beslissen en er eerst heel goed over na moeten denken. Ook over de gevolgen voor hun nabestaanden (en dat kunnen over 30 jaar hele andere mensen zijn als vandaag). En ik vind niet dat zo'n tv-uitzending of de publieke opinie je keuze zou moeten beïnvloeden. Maar dat is mijn mening.

De hele uitzending en het gedoe er omheen heeft op mij eerder een negatieve invloed dan een positieve maar ik hoop voor degenen die organen nodig hebben dat ik wat dat betreft een eenling ben. Knipoog

het gedoe er omheen, daardoor hebben ze meer mensen bereikt, omdat er mensen zijn die om de sensatie kijken, ze hebben iets geprobeerd voor de mensen die donors nodig hebben, en hebben het zo aangepakt, dat er mensen kijken.. hadden ze een informatief iets gedaan, hadden er wss minder mensen gekeken.. ik was verbaasd over het begin stuk, dat ze mensen afrekend op hun hobby's, en leeftijd.. ik was geschokt, en ben blij dat het gespeeld is, maar er hebben iig mensen gekeken, en al is er maar 1 iemand die donor is geworden, dan is er toch iig 1 mensenleven verlengd.
maar dit is mijn mening
:)

Dat vind ik dus ook,.
Al word er maar 1 persoon echt donor, dan heeft het meer dan nut gehad!
een mensenleven is dit meer dan waard.

Cissi_D

Knappe stunt!
Donor zijn heeft in ieder geval veel aandacht gekregen de afgelopen tijd! Ik ben erg benieuwd hoe politici nu zullen reageren!
Ik vermoedde zelf wel dat er geen nier weggegeven zou worden, nadat ik vanochtend in de krant las dat er geen enkel ziekenhuis bij betrokken was waar transplantaties uitgevoerd worden. Daarnaast kan je niet zomaar een nier aan iemand geven zonder langdurige band.
Ik hoop dat het de komende tijd wel een belangrijk onderwerp blijft!
Ik kan voor mezelf overigens geen reden bedenken om geen donor te worden, en ben dan ook vanaf mijn 18e geregistreerd.

Carla_

ik vond de show echt geweldig!!
wij zaten hier te kijken dus de uitslag kwam wij nou dit is echt bespottenlijk dat we hier nar kijken Bloos
en toen wilde we net gaan zappen toen gebeurde het ineens dat hij vertelde dat het nep was!

ik hoorde op het nieuws vanmiddag dat cnn en allemaal duitse en belgische verslag gevers naar nederland waren gekomen om te kijken hoe vreemd we hier waren:P
dus niet alleen nederland in rap en roer maar heel de wereld bijna!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:10

Het probleem is echt, de wachtlijst is echt, de drie nierpatiënten zijn echt, maar De Grote Donor Show was niet echt. BNN heeft samen met producent Endemol doelbewust de controverse opgezocht om aandacht te vragen voor het grote tekort aan donoren in Nederland. Aan het einde van De Grote Donor Show heeft presentator Patrick Lodiers bekend gemaakt dat ‘Lisa’, de jonge vrouw die terminaal ziek zou zijn en haar nier zou afstaan, een actrice is. BNN voorzitter Laurens Drillich legt uit: ‘We wilden een statement maken. Dat is gelukt. In de afgelopen zeven dagen is meer over orgaandonatie gesproken dan in de zeven jaar daarvoor. Bart zou trots zijn geweest. Het was moeilijk om te moeten liegen over de inhoud en het was lastig om alles geheim te houden, maar dat was noodzakelijk om ons doel te bereiken. Echter, wij staan niet te lachen, omdat we iedereen voor de gek hebben gehouden. We lachen pas als er ook iets gebeurt. Als we meer donorregistraties krijgen, de wachtlijsten slinken en vooral wanneer de politiek eindelijk wakker wordt.

dit is wat er op de site staat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:11

balli schreef:
maar hoezo negatieve invloed? je denkt nu: ik zeg mijn donorcodicil op? ik hoop toch van niet?

Zoals je al eerder in mijn post heb kunnen lezen heb ik allang "opgezegd".
Ik ben van 1979 tot het moment dat je jezelf moest registreren donor geweest.
Vanaf het moment dat je jezelf moest registreren heb ik bedankt omdat ik het belangrijk vind dat mijn nabestaanden er mee kunnen leven dat ik donor ben, die moeten immers verder leven.

En mijn nabestaanden zijn inmiddels hele anderen dan destijds in 1979. Mijn ouders leven bijvoorbeeld niet meer en mijn levenspartner is ook iemand anders dan toen die tijd.

Mocht je aktief moeten melden dat je geen donor wilt zijn zal ik dat ook zeker doen.
Ik wil niet verplicht worden door niemand niet en ik wil al helemaal niet dat mijn nabestaanden met iets geconfronteerd worden waar ze op dat moment liever helemaal niet geconfronteerd willen worden.

En nee ik hoef ook geen donororganen van anderen, al helemaal niet van mensen die zo denken als de toneelspeelster in deze show. Haha!
Vwb leeftijd en leefgewoonte kom ik er toch al niet voor in aanmerking. Clown
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-06-07 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:11

Heel goed!
Aandacht voor de mensen die een orgaan nodig hebben!
Heel knap hoe ze dat gefixt hebben.
En ik denk dat iedereen van te voren zijn bedenkingen had...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:13

Ik vond het in 1 woord GEWELDIG!

En ik zat van tevoren écht met gemengde gevoelens te kijken. Ergens kon ik voor mezelf niet bepalen wát ik nu zo fout vond aan de show: die 1400 mensen op de wachtlijst hebben het even zwaar, zo niet zwaarder dan de 3 kandidaten en zullen ook genoeg teleurstellingen te verwerken krijgen...

Ik vond de sfeer van de show absoluut niet sensatiebelust, ik vond dat ze het heel gereserveerd en respectvol neerzetten.
Pas toen bleek dat het állemaal doorgestoken kaart was, was ik om: dat kan alleen BNN maar doen natuurlijk Haha!

Ben benieuwd hoe de wereldpers nú reageert, want na de golf van negatieve kritiek, kúnnen ze nu niet anders dan erkennen dat dit een enorme publiciteitsstunt is in het voordeel van de donorregisters en alle mensen die op de wachtlijsten staan OK dan!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:14

ThePast03 schreef:
balli schreef:
maar hoezo negatieve invloed? je denkt nu: ik zeg mijn donorcodicil op? ik hoop toch van niet?

Vanaf het moment dat je jezelf moest registreren heb ik bedankt omdat ik het belangrijk vind dat mijn nabestaanden er mee kunnen leven dat ik donor ben, die moeten immers verder leven.

En mijn nabestaanden zijn inmiddels hele anderen dan destijds in 1979. Mijn ouders leven bijvoorbeeld niet meer en mijn levenspartner is ook iemand anders dan toen die tijd.

Mocht je aktief moeten melden dat je geen donor wilt zijn zal ik dat ook zeker doen.
Ik wil niet verplicht worden door niemand niet en ik wil al helemaal niet dat mijn nabestaanden met iets geconfronteerd worden waar ze op dat moment liever helemaal niet geconfronteerd willen worden.

En nee ik hoef ook geen donororganen van anderen, al helemaal niet van mensen die zo denken als de toneelspeelster in deze show. Haha!
Vwb leeftijd en leefgewoonte kom ik er toch al niet voor in aanmerking. Clown

maar die mogenlijk is er toch ook? Ik bedoel, om aan te kruisen dat de naaste beslissen of jij donor word of niet?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:15

dees_daan schreef:
ik was verbaasd over het begin stuk, dat ze mensen afrekend op hun hobby's, en leeftijd.. ik was geschokt, en ben blij dat het gespeeld is

Ik zat ook met open mond te kijken! Mensen die geen donor waren die kregen die nier niet. Het kan toch zijn dat die mensen helemaal geen geschikte organen hebben? Of ben ik nou gek? Als je geen donor bent terwijl je wel over gezonde organen beschikt dan kan ik het begrijpen.

Aan het eind ook, ik was helemaal verontwaardigd over hoe Patrick Liza onderbrak, want die kandidaten zaten ook zo beteuterd te kijken.

Ik ben geen donor, maar ik ben ook nog maar 16. Zelfs al zou ik het wel willen zou ik wel wachten tot mijn 18e, zo'n besluit maak je niet zomaar halsoverkop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:18

__Martine__ schreef:
dees_daan schreef:
ik was verbaasd over het begin stuk, dat ze mensen afrekend op hun hobby's, en leeftijd.. ik was geschokt, en ben blij dat het gespeeld is

Ik zat ook met open mond te kijken! Mensen die geen donor waren die kregen die nier niet. Het kan toch zijn dat die mensen helemaal geen geschikte organen hebben? Of ben ik nou gek? Als je geen donor bent terwijl je wel over gezonde organen beschikt dan kan ik het begrijpen.

Aan het eind ook, ik was helemaal verontwaardigd over hoe Patrick Liza onderbrak, want die kandidaten zaten ook zo beteuterd te kijken.

Ik ben geen donor, maar ik ben ook nog maar 16. Zelfs al zou ik het wel willen zou ik wel wachten tot mijn 18e, zo'n besluit maak je niet zomaar halsoverkop.

en mensen werden afgewezen omdat ze geen baan hadden, mijn moeder heeft een tijdje zonder werk gezeten, maar solliciteerde overal, en wilde zó graag.. dus idd ik was kwaad..
bij het onderbreken werd ik idd ook pissig..
ze hebben de mensen geraakt, de mensen die er voor en tegen waren, en dáár gaat het om denk ik

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:18

Dat het nep was maakte de show iets minder walgelijk. Ik snap niet dat ze Lisa niet gewoon als gezond was neergezet, maar dan was het zeker niet geloofwaardig genoeg.
Alleen de stukjes van Bart vond ik wel aardig.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:19

ThePast03 je moet jezelf er misschien ook even beter in verdiepen dan.
Er zijn vier mogelijkheden, 1=ja, 2=nee, 3=nabestaanden 4=een bepaald persoon
Al deze keuzes kan je op elk moment wijzigen, ook als je bij 4 iemand hebt ingevuld en dat iemand anders moet worden.

Ik vind het erg jammer dat dit soort dingen nodig zijn om mensen hierover na te laten denken, maar als het werkt (en daar ben ik van overtuigd) dan juich ik dit van harte toe.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:19

Fenn schreef:
maar die mogenlijk is er toch ook? Ik bedoel, om aan te kruisen dat de naaste beslissen of jij donor word of niet?

Volgens mij is die mogelijkheid er ook zonder dat je jezelf laat registreren.
Zoniet dan is het een grote misser want ik laat mezelf niet registreren. Ik loop met liefde met een codocil op zak en die had ik toendertijd ook echt altijd bij me maar ik weiger mezelf te laten registreren. Hooguit als niet donor als me dat afgedwongen word.

Ieder zijn keuze en dit is de mijne.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:20

Als ze als gezond was neergezet zou ze toch geen nier weggeven? Of kan dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:20

imaudy schreef:
Dat het nep was maakte de show iets minder walgelijk. Ik snap niet dat ze Lisa niet gewoon als gezond was neergezet, maar dan was het zeker niet geloofwaardig genoeg.
Alleen de stukjes van Bart vond ik wel aardig.

een gezond iemand mag alleen een donor aan familie geven begreep ik van mijn moeder! (omdat ik zo iets heb, als ik met 1 nier kan leven, dan wil ik mijn 2e wel afstaan, mede door de show)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:21

gemske schreef:
[*olduser*] je moet jezelf er misschien ook even beter in verdiepen dan.
Er zijn vier mogelijkheden, 1=ja, 2=nee, 3=nabestaanden 4=een bepaald persoon
Al deze keuzes kan je op elk moment wijzigen, ook als je bij 4 iemand hebt ingevuld en dat iemand anders moet worden.

Ik vind het erg jammer dat dit soort dingen nodig zijn om mensen hierover na te laten denken, maar als het werkt (en daar ben ik van overtuigd) dan juich ik dit van harte toe.

Dan sta ik wel geregistreerd en dat wil ik dus niet. Vandaar dat ik mezelf daar ook niet in wil verdiepen. Het donorcodocil op zak dragen vond ik perfect, maar ik weiger gewoon mezelf te registreren. Noem het eigenwijs, halsstarrig maar het is gewoon mijn gevoel.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:22

dees_daan schreef:
een gezond iemand mag alleen een donor aan familie geven begreep ik van mijn moeder! (omdat ik zo iets heb, als ik met 1 nier kan leven, dan wil ik mijn 2e wel afstaan, mede door de show)

Waarom alleen aan familie dan? Ze zoeken dat toch uit met je bloedgroep enzo?
Laatst bijgewerkt door __Martine__ op 01-06-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:23

Dan heb je dus een probleem met registratie en niet met donor worden ja/nee.
Gaat nogal buiten de discussie of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:24

__Martine__ schreef:
dees_daan schreef:

Waarom alleen aan familie dan? Ze zoeken dat toch uit met je bleodgroep enzo?

dat ook, waarom weet ik niet precies, maar als je gezond bent, en je geeft een nier weg, en er gebeurd wat met je andere nier, heb je niets meer.. (maar dan ik toch jou nier krijgen? Bloos ) ik heb geen idee waarom het niet mag, ik wil hem afstaan, als ik daar een leven mee kan redden.. maar blijkbaar mag dat niet..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:24

gemske schreef:

Dat leek me al wel duidelijk bij mijn eerste post, ik heb niet voor niets zoveel jaar met een donorcodocil op zak gelopen. Knipoog

Deze show heeft wel mijn ogen weer geopend vwb dit hele gedoe en dat veel mensen vinden dat ouderen, rokers, exrokers etc. minder recht hebben op een donororgaan.
Des te meer reden voor mij om mezelf niet te registreren.
Dus niet alleen het registratiesysteem.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:26

ThePast03 schreef:

Je kunt aangeven dat je nabestaanden beslissen toch?
Ik zou daar zelf niet voor kiezen, want daar wil je als nabestaande meteen na het overlijden helemaal niet over nadenken volgensmij..

Ik ben donor en weet dat mijn nabestaanden daar vrede mee hebben. Als mijn nabestaanden zouden "veranderen" in de toekomst en ik wil daarom geen donor meer zijn, dan is het volgensmij een kwestie van een papiertje opsturen en je bent geen donor meer Lachen
Natuurlijk is het je eigen keuze!

dat kiezen in het begin uit 25 mensen vond ik ook wel erg grof.. misschien hadden die mensen geen baan omdat ze niet meer kunnen werken door hun ziekte?
Gelukkig is dat geen werkelijkheid, je gaat gewoon op de wachtlijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:26

ThePast03 schreef:
gemske schreef:

Dat leek me al wel duidelijk bij mijn eerste post, ik heb niet voor niets zoveel jaar met een donorcodocil op zak gelopen. Knipoog

Deze show heeft wel mijn ogen weer geopend vwb dit hele gedoe en dat veel mensen vinden dat ouderen, rokers, exrokers etc. minder recht hebben op een donororgaan.
Des te meer reden voor mij om mezelf niet te registreren.
Dus niet alleen het registratiesysteem.

hier ben ik het ook mee eens, zelfs om een hobby afgewezen te worden.. maar zou dat niet opzet zijn? de realiteit waarom mensen geen donor willen worden (heb zelfs reacties van bokkers gelezen die geen donor willen worden, omdat de kans bestaat dat je long naar een roker, of een drinker gaat..)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:27

Maar in het systeem nu is het toch gewoon een wachtlijst, waar verder niemand wordt voorgetrokken?
Ik heb mezelf er niet in verdiept, maar omdat het hypocriet zou zijn, want mensen met een bepaalde levensstijl verdienen het niet, geef jij gelijk helemaal niets meer.
Als er genoeg donoren zouden zijn, dan zouden uiteindelijk ook de mensen die het in de ogen van sommigen 'minder verdienen' ook aan de beurt komen. Nu komen er heel veel dat gewoon niet.

Overigens, ik vond de splitsing die ze daar maakte heel logisch. Wat zou jij doen als je voor de keuze stond? ine mine mutte?

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:28

moet eerlijk zeggen dat dat programma hier al een goede discussie heeft opgezet..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:30

dees_daan schreef:
hier ben ik het ook mee eens, zelfs om een hobby afgewezen te worden.. maar zou dat niet opzet zijn? de realiteit waarom mensen geen donor willen worden (heb zelfs reacties van bokkers gelezen die geen donor willen worden, omdat de kans bestaat dat je long naar een roker, of een drinker gaat..)

Precies, die reacties heb ik ook gelezen en in mijn omgeving gehoord.
En ik moet er toch niet aan denken dat een orgaan van mij terecht komt bij iemand die vindt dat ouderen, rokers, exrokers, drinkers, te dikke mensen, mensen met een gevaarlijke sport, etc. etc. minderwaardig zijn en geen recht hebben op een orgaan.

Het is dus mede de mentaliteit van tegenwoordig dat ik het een hoop mensen gewoon niet meer "gun". En je kunt helaas niet kiezen. Haha!