kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:52

Jeetje, wat een onzin! Die mevrouw moet rustig met hoofddoek op de foto mogen, als een ander het ook mag.

Ze kiezen er zelf niet voor, dus ik vind dat het mag.
Scheren ze zichzelf kaal, zonder reden, dus willenz e met hoofddoek op de foto. Oke, dan ligt het anders.
Maar is ze door haar kanker kaal geworden, dan mag ze toch een hoofddoek op!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:56

Sander_ schreef:
Hypofocus schreef:
Ik ben alleen van mening dat deze ziekte in dit geval niets met de kwestie van de foto te maken heeft. KAALHEID heeft er wat mee te maken, kanker niet.

Natuurlijk heeft kanker hier mee te maken. Waarom denk je dat die vrouw liever niet aan haar kale hoofd wordt herinnerd? Daar zit een zeer emotionele geschiedenis achter, ze heeft het vast niet makkelijk (gehad). Zij kiest hier niet voor.

Juist
die emotie en angst die daar achter zit.

En dan kan iemand ie er voor kiest, want geloof daar kies je voor, mag dat dan wel
nee dat kan echt niet

en op de kortzichtigheid zonder gevoel van hypo ga ik hier echt niet meer in
zijn geen fatsoenlijk woorden voor te vinden namelijk...
Ik vraag me af wat ze zou zeggen als het haar of haar vriend zou overkomen..dan zal er wel anders gepiept worden, als ze nu al zo piept over dat kleins wat ze nu heeft...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:00

en nog ff @ hypo; ER zijn meer mensen hoor, die niet tevreden zijn met hun lijf. Of die last hebben van dingen om de manier waarop ze er uit zien. dat wil niet zeggen dat die het allemaal slechter hebben dan een kankerpatiente.
Maar het maakt allemaal niet uit hoor, dat deze mensen kaal worden, dat ze ziek zijn, dat een chemo lichamelijk en geestelijk slopend is, dat ze waarschijnlijk sterven. Nee, als jij maar lekker zit als je door een chauffeur word gereden Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:05

Hmm, ik denk niet dat je andermans problemen moet onderschatten (dat geldt vice versa).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:09

Het DOEL van een pasfoto is identificatie. Niets meer, niets minder.
De foto laat zien hoe je er NU uit ziet.

En als je kaal bent (om welke reden dan ook), dan heb je dus geen haar op de foto.
Als je een brandwonden slachtoffer bent, en dat is in het gezicht te zien, dan sta je er toch ook gewoon zo op.

Of zijn jullie er allemaal voor om die mensen een gephotoshopte foto aan te bieden op hun paspoort, zodat je de littekens van de brandwonden niet meer ziet?

Want dat is EXACT hetzelfde!
DIE mensen hebben ook een emotioneel verleden aan hun aandoening, en zij kunnen er ook helemaal NIETS aan doen dat ze er nu uit zien zoals ze nu zijn.

De regelgeving is nu erg slecht. Mensen die ziek zijn moeten misschien de mogelijkheid krijgen om een hoofddoekje te dragen (DIT ROEP IK AL DE HELE TIJD HOOR... dus ik snap niet waarom jullie zo TEGEN mijn opmerkingen zijn...), net zoals nu de uitzondering al is aangenomen voor de moslima's.
Zodat zij eruit zien, zoals ze in het dagelijks leven zijn.

Maar er zijn wel meer fouten in het nieuwe systeem... Mensen die heel erg Gothic zijn (met extreme make-up, etc.), moeten nu ook zonder de extreme make up op de foto, en zijn ook niet herkenbaar als je ze bij de douane ziet.

Er zitten gewoon nog fouten in het systeem.

Voor de laatste keer: ik heb het NIET over KANKER. Kanker is een vreselijke ziekte, en ik heb het helaas al 4x van dichtbij mee moeten maken dat iemand stierf aan deze slopende ziekte.
Voor mij gaat deze kwestie puur over KAALHEID. Brandwond slachtoffers krijgen ook geen gecorrigeerde foto om er mooier uit te zien op hun paspoort.

Het gaat niet om een cosmetisch perfecte foto, het gaat om een beeld van hoe je er uit ziet.
Het is heel erg dat deze vrouw nu een extra deuk in haar ego krijgt, omdat de wet nu zo is. En tot de tijd dat de wet is verandert, kan er helemaal NIETS aan gedaan worden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:15

@hypofocus; jij maakt gewoon echt een grote fout. Jij hebt het over kaalheid, losgezien van kanker. Maar dat kan in dit geval niet los van elkaar gezien worden. Die vrouw is niet gewoon 'Kaal' die is kaal omdat ze ziek is. Dat geld ook voor haar zelf beeld. Dat ze ziek is is al erg genoeg, dat de hele buitenwereld dat kan zien is het allerergst. Iedereen die je ziet, ziet ook dat je ziek bent. En er zijn zelf mensen bang van je. en ja. dat geld ook voor brandwonden patienten. Klopt. en ook dat is héél erg voor hen. Dat is echt.
Maar dan nog is het alles behalve leuk voor zon vrouw dat de hele wereld ziet dat ze ziek is. dat is vréselijk, en véél erger dan niet lekker kunnen zitten in de bus. dus je kan in dit geval de kaalheid niet 'losmaken' van de kanker omdat dit voor jouw beter uitkomt.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:25

DresslOver schreef:
en nog ff @ hypo; ER zijn meer mensen hoor, die niet tevreden zijn met hun lijf. Of die last hebben van dingen om de manier waarop ze er uit zien. dat wil niet zeggen dat die het allemaal slechter hebben dan een kankerpatiente.
Maar het maakt allemaal niet uit hoor, dat deze mensen kaal worden, dat ze ziek zijn, dat een chemo lichamelijk en geestelijk slopend is, dat ze waarschijnlijk sterven. Nee, als jij maar lekker zit als je door een chauffeur word gereden Lachen

Knipoog Dat is nou ook wel weer erg kortzichtig hoor.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:25

@Hypofocus wat jij net zei was zoiets dat ze haar "nieuwe ik " moet accepteren...
maar wat als haar "nieuwe ik" degene is met het hoofddoekje/pet ?
Sommige dragen nooit een pruik maar een doekje/ pet om hun hoofd te verbergen.
Dus ze moeten ineens even een pruik gaan opzetten op de foto ?
Terwijl het niet bij die persoon hoort.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:32

Yellowfish schreef:
DresslOver schreef:

Knipoog Dat is nou ook wel weer erg kortzichtig hoor.

Niet kortzichtig, als je naar de cijfers gaat kijken sterft het merendeel van de kankerpatienten helaas nog steeds. is gewoon realiteit.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:32

Hypofocus schreef:
Tiffany schreef:
Damn mens! Je haalt de 1.70 nog niet eens dus je bent NIET lang.
Zitten er voordelen aan kaalheid? NEE! Aan lang zijn wel.. dus wees blij met wat je hebt.

Je hebt iemand anders voor je zo te zien, want ik ben BEHOORLIJK wat langer dan 1.70m

Deze vrouw is alleen kaal. Zij kan dit allemaal met een pruik oplossen, die ze 1 minuutje hoeft te dragen en daarna weer weg kan gooien.

.

Wat is lang in jou ogen dan 1.90

En ja hoor zij gaat een peperdure pruik kopen voor 1 minuut en daarna wegdonderen omdat deze kromme maatschapij geen hoofddoekjes op kankerpatienten acepteert.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:35

Nee joh, naar de speelgoedwinkel zo'n leuke oranje dan heeft de douane ook nog wat te lachen Clown ( als je op vakantie gaat.)
Nee , krom , krom , krom
ik kan beter wijselijk me mond gaan houden ... denk ik ...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:36

jackgirl schreef:
Nee joh, naar de speelgoedwinkel zo'n leuke oranje dan heeft de douane ook nog wat te lachen Clown ( als je op vakantie gaat.)
Nee , krom , krom , krom

ROFL Ja inderdaad whahaha..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:37

jackgirl schreef:
Nee , krom , krom , krom

Daar sluit ik me maar bij aan Ja Sommige mensen weten gewoon niet beter Lachen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:43

Echt super dom, Mensen die van hun geloof iets op hun hoofd moeten hoeven dat toch ook niet af te doen?!

Als iemand vind dat dat heeel wat anders is, heeft die gelijk, maar ik vind als de een wel mag dat dat dan die met kanker is, dat is medisch........

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:44

Hypofocus schreef:

En die vrouw heeft NU op dit moment een hoofdoek op net als die moslima. Zo ziet zij er dus NU uit. Waarom mag zij dan niet met hoofddoek op de foto en die moslima wel? Precies omdat alles hier in Nederland lekker krom is..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:48

roxiie schreef:
Hypofocus schreef:

En die vrouw heeft NU op dit moment een hoofdoek op net als die moslima. Zo ziet zij er dus NU uit. Waarom mag zij dan niet met hoofddoek op de foto en die moslima wel? Precies omdat alles hier in Nederland lekker krom is..

En hier sluit ik me volledig bij aan...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:51

dit bedoelde ik ook te zeggen met de "nieuwe ik " alleen breng jij het veel beter onder woorden roxiie.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:52

roxiie schreef:

OK dan! Afgod verdere woorden zijn niet nodig. toppie verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:55

denk je dat je met schreeuwen zoveel duidelijker wordt?

idd roxie!!
super verwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:18

Tja, blijkbaar wel, want ik schrijf hierboven dus EXACT hetzelfde asl Roxiie... Jullie willen het alleen niet lezen.
Jullie hebben op een of andere manier niet door dat ik PRECIES hetzelfde standpunt heb als jullie allemaal, met als aanvulling dat ik niet alleen vind dat de wet moet veranderen, maar dat ik de reactie van de vrouw toch een tikkie overdreven vind.

Ik heb al geprobeerd uit te leggen, dat er een reden is dat moslima's wel een hoofddoek mogen dragen op de pasfoto en anderen niet. Het recht op religie en geloof is namelijk een klassiek grondrecht waar iedereen in Europa WETTELIJK recht op heeft. Die wet moet nagestreeft worden, en daarom was men verplicht om de hoofddoek toe te laten op nieuwe pasfoto's.
Er is geen grondwet voor zieke mensen, die ervoor zou zorgen dat er standaard ook rekening met hen gehouden wordt bij pasfoto's, en DAAROM mogen ALLE andere mensen, die niet uit geloofsovertuiging verplicht zijn een hoofddoek te dragen, geen hoofddoek dragen op de pasfoto's volgens de nieuwe richtlijnen.
Er is dus NIEMAND die een hoofddoek mag dragen, tenzij jouw geloof dit verplicht, en omdat je geloof als vrijheid hebt in de grondwet, kunnen ze het dragen van een hoofddoek dus niet een deze moslima's verbieden. Allleen DAAROM niet.
Alle andere mensen moeten gewoon de regeltjes slikken.

Het enige dat jullie zien is de opmerking die ik over andere mensen met andere aandoeningen (met als voorbeeld lange mensen) maakte. Ik wilde daar alleen even mee aangeven dat er wel meer dingen zijn die niet kloppen wat wetgeving betreft, die niet eerlijk zijn, en waar mensen toch iedere dag mee moeten leven en mee geconfronteerd moeten worden. En ook dat kan zeer slopend en emotioneel zijn.
En dat is niet alleen voor mensen die lang zijn, kanker hebben, brandwonden hebben, etc. maar ook bijv. voor mensen die dagelijks mishandelt worden door hun "liefhebbende man", etc. etc. etc.

Ik zeg dus absoluut niet dat ik perse wil dat er een regeling komt voor lange mensen en dat kankerpatienten maar zouden moeten barsten... absoluut niet.

Ik had het hier alleen over, om aan te geven, dat er wel meer dingen absoluut niet kloppen waar iets aan gedaan zou moeten worden. Als krachtbijzetting.
En wellicht gaf ik met lange mensen een slecht voorbeeld. Want lang zijn is iets anders dan kanker hebben. Natuurlijk, dat heb ik ook nergens tegengesproken.
Ik wil alleen duidelijk maken dat er in het leven wel meer dingen zijn die voor veel mensen nadelig zijn, omdat ze nou eenmaal zo in de wet geregeld zijn.

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat kanker geen KEUZE is... Uiteraard... duh...
Geen enkele aandoening die vervelend is, is een keuze. Een brandwond in je gezicht is ook geen keuze. Het gaat hier niet over kiezen voor een ziekte. Het gaat over hoe je jezelf verder in de rest van je leven opstelt.

En als je bij iedere klein dingetje dat je tegenkomt, zo als een slachtoffer neerlegt, dan red je het niet.
DAAROM vind ik de reactie van deze mevrouw wat overdreven. Het is maar een foto voor je paspoort, en hoe vaak gebruik je dat ding nou toch (zeker als je als kanker patient onder behandeling bent en dus niet veel op reis kan).

Dan zijn er in het leven wel ergere dingen (bijv. in dit geval het gevecht tegen de ziekte zelf) dan een pasfotootje om je druk over te maken. Laat staan om je energie aan te besteden..

Citaat:
De regelgeving is nu erg slecht. Mensen die ziek zijn moeten misschien de mogelijkheid krijgen om een hoofddoekje te dragen (DIT ROEP IK AL DE HELE TIJD HOOR... dus ik snap niet waarom jullie zo TEGEN mijn opmerkingen zijn...), net zoals nu de uitzondering al is aangenomen voor de moslima's.
Zodat zij eruit zien, zoals ze in het dagelijks leven zijn.

Maar er zijn wel meer fouten in het nieuwe systeem... Mensen die heel erg Gothic zijn (met extreme make-up, etc.), moeten nu ook zonder de extreme make up op de foto, en zijn ook niet herkenbaar als je ze bij de douane ziet.

Er zitten gewoon nog fouten in het systeem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 06:51

ik vind het echt ontzettend kwetsend wat sommigen hier schrijven.
deze vrouw komt tenminste voor zichzelf op,als je een zielige moslima bent doet een of andere organisatie dat wel voor je.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:27

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar toch wel enkele zeeeer kwetsende uitspraken waar ik op wil reageren:

* iemand voor 2 seconden een pruik laten kopen, zodat ze die nooit meer hoeft te dragen? Jaahhhh dat is de oplossing Rolleyes

* een kaal hoofd MET hoofddoekje is ook bji douane herkenbaar, dat is hoe ze er uit ziet namelijk (je moet toch herkenbaar zijn op de foto? Ik zie iedere dag zo'n 20 mensen met EN zonder hoofddoek/pruik, en geloof me, dat is nogal een verschil... Een foto van iemand met brandwonden fotoshoppen? Dan is diegene juist NIET meer herkenbaar... Dus toch 2 totaal verschillende dingen!

* Het kale hoofd is niet los te zien van de ziekte, want iedere keer dat iemand die foto ziet (dus niet alleen als ie gemaakt wordt) is het weer confronterend... Is gewoon niet los te zien...

Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik moet nu toch echt naar mn werk, proberen die mensen te genezen... Knipoog

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:53

Hypofocus schreef:
En als je bij iedere klein dingetje dat je tegenkomt, zo als een slachtoffer neerlegt, dan red je het niet.
DAAROM vind ik de reactie van deze mevrouw wat overdreven. Het is maar een foto voor je paspoort, en hoe vaak gebruik je dat ding nou toch (zeker als je als kanker patient onder behandeling bent en dus niet veel op reis kan).
Dan zijn er in het leven wel ergere dingen (bijv. in dit geval het gevecht tegen de ziekte zelf) dan een pasfotootje om je druk over te maken. Laat staan om je energie aan te besteden..

Het is maar een pasfoto? Daar zit die vrouw de komende jaren aanvast. Niet iedereen gaat even zo ieder halfjaar zijn/haar paspoort vernieuwen, dat is ook niet gratis. Mijn vader had precies hetzelfde, die heeft na zijn ziekte nog een tijd rond gelopen met een paspoort waar hij kaal in stond. Nou reken maar dat hij zich daar echt niet vrolijk bij voelde hoor. Ookal hoefde hij hem niet eens te laten zien. Het idee alleen al dat hij zo op een foto stond. En mensen hem zo zagen. Zieke mensen dragen niet voor niets een hoofddoekje, pruik of een pet in het openbaar.

Verder......Lips are sealed

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:13

Hypofocus, wat ben jij akelig ongevoelig zeg.

De wet zegt dat moslima een hoofddoek om mogen omdat het een recht is, maar dat wil niet zeggen dat het klopt dat degene die kaal is als gevolg van een ernstige ziekte, geen hoofddoek om mag.

Ik zou je wel eens willen spreken als je zelf kaal zou zijn als gevolg van een ziekte waar je aan zou kunnen sterven, dat je je dierbare haren kwijt raakt en aan iedereen je kale hoofd moet laten zien.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:16

Mijn oma had kanker, zij had lang tot bijna aan haar kont, toen zij aan de chemokuren begon raakte zij dat kwijt, ik lijk als 2 druppels water op mijn oma, toen ik bij haar binnenkwam had zij een nieuwe pruik op, ik kwam binnen ze keek mij aan en barste in tranen uit. Ze hield mij stevig vast en zij wees zuinig op je haar meissie dan kan iedereen nog zien hoe oma was. Ik wil niet weten hoe die vrouw zich voelde bij de gemeente in Rotterdam, wil alleen zeggen dat dit niet zo lichtelijk opgevat moet worden, je weet niet hoe die vrouw zich van binnen voelt, er worden zoveel kwetsende dingen gezegd, ik vind dit zeer spijtig voor de mensen die nu in dezelfde situatie zitten. Het is maar een pasfotootje? Geloof mij zo denkt een kankerpatient er niet over.