Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:08

het enige wat ik me kan bedenken is arme bokito
wat is er gebeurd dat hij de noodzaak voelde om in de verdediging te gaan
tuurlijk zijn het allemaal speculaties maar hij zal niet zomaar zijn uitgebroken het lijkt me dat er iets gebeurt moet zijn
lijkt me ook dat dit niet perse treiteren hoeft te zijn
dat kunnen wj niet weten want we spreken geen apentaal
maar dat bokito zich genoodzaakt voelde om zijn vrouwen en kinderen te verdedigen staat voor mij als een paal boven water
wat moet hij in paniek zijn geweest toen hij daar ineen keer stond en in het restaurant zo;n beest weet natuurlijk dan ook niet wat er gebeurt en de paniek van de mensen zal wel hebben bijgedragen aan zijn paniek
ook vind ik het heel erg voor de vrouw , absoluut zij zal er echt niet om hebben gevraagd
veel succes en sterkte voor haar en alle betrokkenen natuurlijk en alle mensen die dit hebben zien gebeuren

maar in elk geval vind ik dit de verantwoordelijkheid van de dientuin directie
en dus een heel groot falen

zij hadden maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen vooral als bekend staat dat bokito vaker ontsnapt is in berlijn

wat ik hun echter absoluut aan te rekenen vind is dat zij geen betere toezicht hebben bij het gorilla verblijf

er stonden geen camera's daar en iedere leek kan je vertellen als een dier vrouwtje en kindjes heeft dan zullen ze zich nog beschermender zo niet aanvallender opstellen
waarom werd daar geen rekening mee gehouden of lopen daar geen toezichthouders om mensen aan te spreken op hun gedrag (mits dit idd door pesten komt )

ik hoop dat bokito er niet al te veel van over houd en dat de mensen die gewond zijn en de mensen die dit hebben gezien er allemaal weer boven opkomen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:08

Op verzoek van de verzorgers zou ik helemaal straf vinden, dat kan toch helemaal niet. dat is tegen de regels van elke dierentuin :s

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:10

Waar haal je dat vijf keer, die ene keer wist ik die vijf keer niet. Die interactie met de aap als vraag geloof ik niks van, kan ik eigelijk niet geloven. Dat zou gewoon Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:14

hoe kunnen zij nou weten of bokito een speciale band had met haar? Heeft ie dat gezegd? Rolleyes geloof daar echt niks van...

Hij zal wel een reden hebben gehad waarom hij de anderen wilde beschermen en waardoor hij kwaad werd..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:16

Nova is nedergedaald tot niveau Privé Haha!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:16

Och Slimmerik, dat is al heel lang zo..... Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:17

katiavl schreef:
Waar haal je dat vijf keer, die ene keer wist ik die vijf keer niet. Die interactie met de aap als vraag geloof ik niks van, kan ik eigelijk niet geloven. Dat zou gewoon Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord

Dat was op het journaal, dus verdere vragen graag richten aan het anp.
En blijkbaar mochten de verzorgers in Blijdorp dit wel vragen.

Maar hier blijkt alweer hoeveel tegenstrijdige verhalen er alweer rondgaan.
Lekker makkelijk om dan te schreeuwen: eigen schuld, dikke bult....

Het is geen eigen schuld, dit is enorme nalatigheid van Blijdorp.

Of die vrouw wel of niet een band had met die gorilla, ik heb geen idee.
Wel weet ik dat een andere dierentuin hun bezoekers laatst gevraagd hebben om op meer afstand te blijven van de apen omdat bepaalde apen teveel vermenselijkte en daardoor niet meer goed in de groep functioneerde. Blijkbaar herkennen ze de vaste bezoekers dus wel.

En hij schijnt in paniek te zijn geraakt omdat de vrouw ging gillen en heeft daarna gebeten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:21

Ja, ThePast03.... nu ben ik het volkomen met je eens. Absoluut niet eigen schuld dikke bult. Al zou ze hem nóg zo gepest hebben. De dierentuin moet zorgen voor de veiligheid van bezoekers en dieren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:22

Pluck tuurlijk vragen ze dat, sta echt een beetje zo Afbeelding dat kan toch gewoon niet. Weet je des te meer weer een bewijs dat de hand off methode ook in zoo's moet worden geintroduceert.
Niet praten met apen, niet aanraken, niet doen of ze je intresseren gewoon afstandelijk blijven.

Maar goed poef de verhalen keren zoals de wind, enige dat ik spijtig vind is dat we waarschijnlijk weer een aap gaan verliezen door menselijke nalatigheid en het gaat er niet op verbeteren. En natuurlijk voor de vrouw ook
Tuurlijk herkennen apen vaste bezoekers Lachen
Maar goed tegen de snelheid dat het gaat komt er morgen vast weer een nieuw verhaal op het nieuws.....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:25

En nu weet ik wel dan mijn eigen schult dikke bult opmerking hard was Rolleyes Dat hoef je dan ook niet in elk bericht van je te zetten

Een speciale band nog wel. Ze zullen wel heel veel kennis hebben om apentaal te spreken. Laat ze eerst maar onderzoeken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:28

Zowiezo welk verhaal is waar de zoo directeur zegt plagen, inneens komt het op dezelfde dag uit van de interactie (als dat waar zou zijn zou het erg zijn maar toch geloof er niet veel in), dan zouden het inneens jongeren zijn

Ze mogen eens beslissen welk verhaal ze gaan nemen Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:30

katiavl schreef:
Zowiezo welk verhaal is waar de zoo directeur zegt plagen, inneens komt het op dezelfde dag uit van de interactie (als dat waar zou zijn zou het erg zijn maar toch geloof er niet veel in), dan zouden het inneens jongeren zijn

Ze mogen eens beslissen welk verhaal ze gaan nemen Knipoog

Het enige wat ik gevonden heb is dat de directeur dat vermoede omdat hij anders het gedrag ook niet kon verklaren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:33

ThePast03 schreef:
De man van de vrouw was net op tv en die vertelde dat de vrouw bijna dagelijks speelde met de aap, waren ook beelden van.
Wat die vrouw als spelen zag heeft de aap waarschijnlijk heel anders opgevat.
Maar niets van bewust treiteren dus....

Ik begin me nu toch echt wel af te vragen wat die vrouw nu precies gedaan heeft.
Wat zij spelen vind kan voor die aap wel eens heel anders overgekomen zijn, je gedrag tenopzichte van dieren is zo belangrijk, en kan zoveel verschil maken in hoe het dier op jou reageert.
Zo moet je de meeste dieren dus nooit recht aankijken en dit gedt dus ook voor Gorilla's. Maar de meeste mensen hebben nu eenmaal de neiging dat wel te doen.
En dat lijkt me dan ook wel bijzonder frustrerend voor al die apen

en als je nu weer leest dat de oppassers gevraagd hebben of ze haar aandacht op andere apen wilde richten ga je toch niet denken dat ze die apen bewust aan het pesten was, dan zouden ze haar toch wel weggestuurd hebben lijkt mij.
en toch zeggen andere mensen weer dat ze aan het treiteren was, dus ook bepaalde mensen vonden haar gedrag tegenover de apen ongepast.

Al met al roept het bij mij wel veel vragen op
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-05-07 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:33

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:34

Ik denk dat vragen onbeantwoord gaan blijven, of je moet een willekeurig verhaal uitpikken en daar je geloof in vinden.
Hopelijk komt het goed met die vrouw en ook met bokito

Zou hem liever in monkey world zien, trouwens alle apen die in zoo's zitten Tong uitsteken

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:37

zydeco schreef:
omdat dit topic gaat over bokito zet ik het hier toch neer
ben eigenlijk niet zo'n sensatiezoeker maar wou het toch zien en ik denk meerdere van ons
het is geen eng filmpje
het eerste filmpje van bokito ontsnapt

http://nieuwsmening.blogse.nl/log/binne ... okito.html

Ik kan het filmpje niet zien. Mijn mediaplayer herkent het bestand niet Boos! .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:38

is niet veel aan te zien gewoon bokito die rustig staat in het restaurant en dan weggaat, en het tweede is van berlijn waar hij rondwandeld en de verzorgers hem vastnemen en naar het hok terug begeleiden

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:39

via nos site komt de verzorger van bokito aan het woord
waarbij veel duidelijk word
ook is de man te horen van het slachtoffer

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... jdorp.html

en nee er is niet veel ''spectaculairs'' te zien waardoor het mij nog duidelijker word dat het allemaal in de media opgeblazen word

wat mij alleen duidelijk word is dat sommige mensen gewoon media ge*l zijn
ik snap niet dat die echtgenoot niet bij zijn vrouw in het ziekenhuis is maar met de media praat
maar goed dat is mijn mening

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:53

Uit de verslagen blijkt dus dat het één keer eerder is gebeurd. Haha!
De man van de vrouw werd vandaag op de plaats delict geïntervieuwd. Hij is er bijgeweest en hij vermoed dat zijn vrouw dus bewust uitgekozen is door de gorilla. De chirurg heeft trouwens 100 beten bij de vrouw geconstateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:54

De man van die vrouw die aangevallen is zegt dat ze dagelijks daar kwamen en een speciale band met de apen hadden....en dat de verzorgers hadden gezegt eens haar aandacht op een andere aap te richtten.
Hij zegt niets over treiteren.
Sjonge hoe bedoel je mug--->>>>olifant. Boos!

Wanneer lezer ze net nu eens om pas met een verhaal in de media te komen als zéker weten
wat er aan de hand is.
Mocht dat verhaal van haar man idd kloppen, dan kan dit verhaal nog wel eens een hele nare wending kunnen krijgen,
zijn vrouw wordt op deze manier wel negatief in beeld gebracht.

De verzorgers vertelden ook dat ze eerder deze week de aap ook in het water hebben gezien,
hij was er ook niet bang van en waadde er soms zelfs even in.

Oja...ze hadden het over ruim 100 beten. (Geteld door artsen)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:58

Chiqa schreef:
De verzorgers vertelden ook dat ze eerder deze week de aap ook in het water hebben gezien,
hij was er ook niet bang van en waadde er soms zelfs even in.

Dat doen ze in het wild dus blijkbaar ook weleens Knipoog :

http://www.arkive.org/species/GES/mamma ... type=rpMed

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:59

Maar hoe zit het dan met het verhaal van Suus? Zij heeft t met haar eigen ogen gezien dat ze hem aan het treiteren was Verward
Neem aan dat ze dit niet zomaar even verzint, daarbij heeft ze het niet 1 keer, maar meerdere malen gezien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:03

Calanddra schreef:
Maar hoe zit het dan met het verhaal van Suus? Zij heeft t met haar eigen ogen gezien dat ze hem aan het treiteren was Verward
Neem aan dat ze dit niet zomaar even verzint, daarbij heeft ze het niet 1 keer, maar meerdere malen gezien.

Suus verteld er niet bij wat ze die vrouw heeft zien doen, alleen een verhaal over haar oma die ook in de dierentuin was. Onduidelijk is zelfs of de oma ter plekke was op het moment dat de gorilla ontsnapte en heeft zien gebeuren wat er vlak voor die tijd heeft afgespeeld....

Op nova zijn beelden geweest van wat die vrouw deed, zij dacht dat ze aan het spelen was volgens iemand van de apenheul was het voor de gorilla geen spelen.
Het was in ieder geval zeker niet iemand die daar bewust stond te treiteren maar iemand die wel degelijk dacht een band met deze aap te hebben, of die band van twee kanten kwam is natuurlijk de vraag.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:05

Ik kan me herinneren dat ze vertelde dat ze ook dingen naar hem gooide en tegen hem schreeuwde....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:09

Calanddra schreef:
Ik kan me herinneren dat ze vertelde dat ze ook dingen naar hem gooide en tegen hem schreeuwde....

En zo krijg je dus de verkeerde verhalen. Waar komt die herinnering van je vandaan dan?