Boerkini

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Re: Boerkini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:46

*schiet in de lach Haha!*

Wat een raar ding!

Voor de buitenlandse die geen gewone bikini/badpak mogen dragen, wel ideaal!
Ik denk dat ze alleen wel worden nagewezen, dat lijkt me dan weer minder prettig.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:20

Meisje_86 schreef:
nou ik heb het in heel mijn leven nog geen 1x gezien. mja vind het zoiezo gewoon niks. altijd die religies.

ik heb er helemaal niks mee. dalijk dragen we allemaal een boerka of boerkini. t word allemaal een beetje te overheersend.

maar geen negatieve berichten aub, iedereen zijn mening, en ik vind dit gewoon. of het nu redelijk of onredelijk is Knipoog

mmaar dat die vrouwen dan zo willen, tja is hun keuze,als het maar geen mode word.

Dit is geen religie, dit is cultuur. (er zijn genoeg moslima's die zelfs geen hoofddoekje dragen, wordt ook niet dwingend voorgeschreven in de Koran, laat staan zo'n boerka)

En wat die mode betreft: stel dat het mode wordt, dan zullen er nog heel wat in dit soort pakken gaan rondhuppelen Haha! . En dan is het nog steeds ieders keuze.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:31

beantsje schreef:
Dit is geen religie, dit is cultuur. (er zijn genoeg moslima's die zelfs geen hoofddoekje dragen, wordt ook niet dwingend voorgeschreven in de Koran, laat staan zo'n boerka)

dit is wel religie!!

en het word ook zeer zeker voorgeschreven in de koran!!

alleen dat sommige moslims het niet dragen.. dat is later voor hun eigen rekening. dat weten ze vaak ook.

en er zijn ook veel verschillen tussen moslims. bv sjiieten dragen niet altijd een hoofddoek (denk aan turkije)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:14

Maar de interpretatie van de koran heeft ook weer te maken met cultuur. Ik ken de koran niet, dus kan er niets zinnigs over zeggen, maar ik d8 ook dat er niet in de koran stond dat de vrouw een boerka moest dragen. Daarnaast gaat het allemaal om interpretatie. Er staan ongetwijfeld ook discriminerende stukken in de koran (geldt ook voor andere heilige boeken), maar om die letterlijk (dan wel symbolisch btw) te nemen is niet meer van deze tijd (hier iig) en dat heeft ook weer met cultuur te maken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:16

wat een maf ding Clown ik moest meteen aan de smurfen denken Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:52

jameyskatje schreef:
dit is wel religie!!

alleen dat sommige moslims het niet dragen.. dat is later voor hun eigen rekening. dat weten ze vaak ook.

en er zijn ook veel verschillen tussen moslims. bv sjiieten dragen niet altijd een hoofddoek (denk aan turkije)

Spreek jij jezelf nu niet een beetje tegen?

Jij zegt dat het voorgeschreven wordt; een heleboel andere moslims zeggen van niet.
Vervolgens zeg je dat een grote groep moslims (sjieten) uit een bepaald land/cultuur (Turkije) geen hoofddoek dragen.
Zelfde geloof, andere cultuur, toch?

(Overigens zijn er ook genoeg soennieten die geen hoofddoek dragen)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:56

jameyskatje schreef:
beantsje schreef:

Dat vind ik een beetje een rare gedachten gang! Hoe bedoel je dat??

Ik vind het zo jammer dat sommige mensen de koran, bijbel en andere geschriften over geloof zo letterlijk nemen. Het is duidelijk dat deze geschriften gebasseerd zijn op metaforen!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:57

het eerste wat in mijn hoofd opkwam is
"het scheelt je wel ontharingswerk zo" Clown

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:02

Wij kunnen dit misschien belachelijk vinden, maar zij vinden ons in onze nietsverhullende bikini's waarschijnlijk net zo belachelijk.

Laat een ieder in zn waarde denk ik dan maar weer i.p.v zo spottend en lacherig erover te doen, is toch juist fijn voor ze dat ze zo toch gewoon kunnen zwemmen ?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:55

beantsje schreef:
jameyskatje schreef:
dit is wel religie!!

Jij zegt dat het voorgeschreven wordt; een heleboel andere moslims zeggen van niet.
Vervolgens zeg je dat een grote groep moslims (sjieten) uit een bepaald land/cultuur (Turkije) geen hoofddoek dragen.

kan me niet voorstellen dat andere moslims dat zeggen.
het staat toch echt meerdere malen duidelijk in de koran dat verlpciht is
(kan het opzoeken als je wil.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:18

Ja en Nee Sanex, ik vind het van de zotte dat in deze tijd vrouwen zich nog zo oeten kleden. Geloof of niet....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:30

@jameyskatje
Het gaat om de interpretatie ervan, dat is cultuur.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:35

Of het nu ''cultuur'', of ''religie'' is. Is het niet gewoon enorm middeleeuws (no offense)? Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:39

Jobbeltje schreef:
Whaaaaaaaaaa
een smurf! Haha!

Dat was ook mijn eerste gedachte Tong uitsteken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:44

Schimmelig schreef:
Of het nu ''cultuur'', of ''religie'' is. Is het niet gewoon enorm middeleeuws (no offense)? Lachen

Dat ben ik dus met je eens. Hetzelfde met de bijbel. Dat boek is zolang geleden geschreven, in een compleet andere tijd, lijkt me niet logisch dat je dat nu allemaal letterlijk over gaat nemen. In al die jaren zijn we ook tot nieuwe inzichten gekomen toch?
Je gezonde verstand gebruiken lijkt me verstandiger als letterlijk teksten opvolgen uit ik weet niet hoe oude boeken......... Maar dit is een beetje off topic .........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:58

Tja. Niet mijn stijl?
natuurlijk is t wel fijn voor orthodoxe moslima's dat ze nu kunnen zwemmen.

Doe mij maar een bikini & een bruin huidje Nagelbijten / Gniffelen !!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:00

jameyskatje schreef:
beantsje schreef:

kan me niet voorstellen dat andere moslims dat zeggen.
het staat toch echt meerdere malen duidelijk in de koran dat verlpciht is
(kan het opzoeken als je wil.)

Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:07

Schimmelig schreef:

Alleen als de middeleeuwen pas 50 jaar voorbij zijn in Nederland..

In de jaren 50 liepen vrouwen in Nederland ook vrijwel volledig bedekt (en hoofddoekjes waren geen religieuze uiting, maar wel mode) en stonden volledig dienstbaar aan hun man. Pas in 1957 kregen getrouwde vrouwen het recht zelfstandig een bankrekening te openen of een contract te tekenen. Het recht om sex met je echtgenoot te weigeren is ook pas recent erkent.

We kunnen er allemaal wel hartelijk om lachen hoe 'achterlijk' andere culturen zijn, maar wij zijn ook nog volop in ontwikkeling. Scandinavische landen vinden ons weer achterlijk omdat we nog steeds geen goede kinderopvang hebben en daardoor vrouwen veel minder en in veel lagere posities werken dan mannen..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:24

Ik kan niet anders zeggen dat ik het met je eens ben Batje Lachen

Ik vind echter wel dat je verschillen hebt tussen stadia van ''ontwikkeling'' en anno 2007 er toch wel wat ruimdenkender gedaan mag worden wat mij beterft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:26

En er werden hier 50 jaar geleden wel gewoon badpakken en bikini's gedragen al hadden ze meer stof dan nu.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:31

Schimmelig schreef:
Ik vind echter wel dat je verschillen hebt tussen stadia van ''ontwikkeling'' en anno 2007 er toch wel wat ruimdenkender gedaan mag worden wat mij beterft.

Precies, ruimdenkend. Laten we dan ook zo ruimdenkend zijn, dat we niet direct een oordeel vellen over een ieder die vanwege religie bijvoorbeeld zo'n badpak wil dragen.

faye schreef:
En er werden hier 50 jaar geleden wel gewoon badpakken en bikini's gedragen al hadden ze meer stof dan nu.

Dit is toch ook gewoon een badpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:36

Effy schreef:
faye schreef:

Dit is toch ook gewoon een badpak.

ROFL Kusje

Met de nadruk op PAK Clown

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:37

vind het veelste ver gaan...
maar moet zeggen, slim idee...een gat in de markt.....laat het geld binnenstromen...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:39

beantsje schreef:
Meisje_86 schreef:
nou ik heb het in heel mijn leven nog geen 1x gezien. mja vind het zoiezo gewoon niks. altijd die religies.

ik heb er helemaal niks mee. dalijk dragen we allemaal een boerka of boerkini. t word allemaal een beetje te overheersend.

maar geen negatieve berichten aub, iedereen zijn mening, en ik vind dit gewoon. of het nu redelijk of onredelijk is Knipoog

mmaar dat die vrouwen dan zo willen, tja is hun keuze,als het maar geen mode word.

En wat die mode betreft: stel dat het mode wordt, dan zullen er nog heel wat in dit soort pakken gaan rondhuppelen Haha! . En dan is het nog steeds ieders keuze.

ik ben het hiermee eens...een religie....
Laatst bijgewerkt door ladylay op 21-05-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt