doen jullie aan de dode-herdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dode-herdeking doen jullie mee

Poll eindigt op

ja natuurlijk
110 (86%)
nee ik vindt het niks!
15 (11%)
wat is de dode-herdenking
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 127

P_A_R_Love

Re: doen jullie aan de dode-herdenking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 23:09

Noetanchamon schreef:
nee, sorry in dat geval niet denk ik he? Maar je hebt Essies tekst gequoted en die was voor mij bedoeld hoor, maar in ieder geval, mijn excuses Knipoog

ok sorry
mijn excusis :S

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:10

Ben gewoon even met stomheid geslagen... Sigaar Wat een agressie tegen de Duitsers!!

Dat Duitsers niet populair zijn dat wist ik, maar dat dit nog zo extreem leeft dat kan ik me bijna niet voorstellen joh.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:12

lisaamor schreef:
essie79 schreef:
Is domheid ook 1 van de 7 zonden?

mag ik ff vragen waar dat op slaat Boos! Nors opkijken

Volgens mij moet je je niet overal zo over aangevallen voelen, er posten meer mensen in dit topic, niet alles gaat over jou Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:13

Domme mensen die denken dat ze slim zijn da's pas erg!
Kom op zeg, laat die duitsers lekker in hun waarde!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:13

lisaamor schreef:
essie79 schreef:
Is domheid ook 1 van de 7 zonden?

mag ik ff vragen waar dat op slaat Boos! Nors opkijken

Niet op jouw schrijffouten, die zijn niks vergeleken bij sommige reacties.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:14

Noetanchamon schreef:
Ben gewoon even met stomheid geslagen... Wat een agressie tegen de Duitsers!!

Dat Duitsers niet populair zijn dat wist ik, maar dat dit nog zo extreem leeft dat kan ik me bijna niet voorstellen joh.

Ik heb helemaal niks, maar dan ook niks tegen Duitsers, maar als ik een oorlogsfilm kijk, dan zit ik af en toe toch wel even te trillen hoor (van woede, onmacht etc). Maar dat was die generatie, ditis een nieuwe generatie met hele andere mensen, het verleden is het verleden. Waar ik me wel
ontzettend boos over kan maken, zijn neo-nazi's. Scheve mond

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:14

Dit leeft denkt ik nog maar bij weinig mensen, ik stond gisteren bij een Duits paard in de weide Haha! ook daar geboren en getogen.

De wereld verbeteren begint bij jezelf.

En lisaamor het was denk ik niet tegen jou gericht Knipoog

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:15

bij ons in het dorp heb je zon togt daar ben ik mee gelopen heb ook aan de twee minuten gedaan en ja vind het heel belangrijk

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:15

Stoeptegel schreef:
ik zat nog midden tussen de duitsers te surfen rond die tijd. Helemaal vergeten... geen duitser die ff stopt natuurlijk Scheve mond

En jij dus ook niet blijkbaar.... Vind je verdere berichten over duitsers ook wel errug hard...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:17

Het zit gewoon in de aard van de mensen, niet perse in dat van de Duitsers. Jammer genoeg voor heel veel mensen hadden ze een goede organisatie.

Rusland bijvoorbeeld vocht aan de zijde van de geallieerden omdat ze niet anders konden.
En die gingen na de oorlog gewoon door met jodenvervolging en daarbij ook nog eens elke burger die de een verkeerde gedachte zou kunnen hebben over de staat of het communisme.
Laatst bijgewerkt door essie79 op 05-05-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:20

Waarom zijn er nog steeds mensen die denken dat de gewone huis-tuin en keuken duitser die rot oorlog hebben gesteund?
Lees eens een boek voordat je onzin uit gaat kramen! Een goed boek dan hé niet de Tina of cosmogirl!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:23

Miryamk schreef:
Waarom zijn er nog steeds mensen die denken dat de gewone huis-tuin en keuken duitser die rot oorlog hebben gesteund?
Lees eens een boek voordat je onzin uit gaat kramen! Een goed boek dan hé niet de Tina of cosmogirl!

Nou dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Vanaf 1933 waren de bordjes "Voor Joden verboden" al overal te zien in het straatbeeld.
Bovendien hoefde de politie erg weinig te doen omdat het merendeel van de joden door de bevolking zelf is aangegeven. Ze hadden dan ook relatief weinig politiemensen per hoofd van de bevolking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:27

Moderatoropmerking:
Als iedereen wat meer moeite deed om respect voor zijn of haar medemens te hebben, niet direct aan te vallen of zich aangevallen te voelen, dan zou de wereld een heel wat prettigere plek zijn. Juist in een topic over dodenherdenking zou het prettig zijn als jullie daar rekening mee hielden. Je kan ook op een normale reageren zonder aan te vallen of je gelijk aangevallen te voelen. Of het nu gaat om Duitsers of om schrijffouten, hoe een beetje rekening met elkaar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:31

Juist laten we gewoon die arme slachtoffers herdenken met alle mogelijke respect, lijkt me wel het minste wat we kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:36

essie79 schreef:
Vanaf 1933 waren de bordjes "Voor Joden verboden" al overal te zien in het straatbeeld.
Bovendien hoefde de politie erg weinig te doen omdat het merendeel van de joden door de bevolking zelf is aangegeven. Ze hadden dan ook relatief weinig politiemensen per hoofd van de bevolking.

Maar de meeste mensen in Duitsland in die tijd hadden niet de luxe om dit vanaf een afstandje eens rustig te overdenken. De informatie die ze kregen was gekleurd, er helemaal op gericht om de angst aan te wakkeren (en die was er al genoeg), en daar 1 groep de schuld van te geven.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar als je midden in de situatie zit, is dat al heel wat ingewikkelder. De meeste duitsers zijn, net als wij, gewoon mensen. Mensen die fouten maken, te beinvloeden zijn, en zich drukker maken om hun eigen zaken dan om anonieme anderen. Dat is gevaarlijk, maar dat is het nog steeds, in onze tijd net zo goed. Ze gaven hun medemensen aan omdat ze ervan overtuigd waren dat dat het beste was - zoals jij geacht wordt om iemand aan te geven als je die persoon verdenkt van het plannen van een terroristische aanslag.

Ik heb het niet over de SS-officieren hier, maar over de gewone bevolking, op dat moment erg arm, niet te hooggeschoold en stelselmatig beinvloed.... en geloof niet dat we hier in Nederland zoveel minder beinvloedbaar zijn. Nog steeds.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:51

De gewone huis, tuin en keuken Duitser? Haha!
Maar goed, als we alle slachtoffers herdenken, kunnen we net zo goed de Duitse slachtoffers er ook even bij doen. Kleine moeite, nietwaar? Ik heb Duitse familieleden die gesneuveld zijn in de oorlog. Die jongens hadden er niet zelf voor gekozen om naar Rusland te gaan (d'oh, wie gaat er nou weer naar Rusland in de winter?), dus als je slachtoffers wilt herdenken, dan niet alleen degenen van de "goede" kant. Degenen van de minder goede kant, zaten daar ook niet allemaal voor hun lol. En om een generatie die niets aan de oorlog kon doen, nu nog de schuld van de oorlog te geven, vind ik helemaal waanzin.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:56

Ieder mens die is gesneuveld mag van mij herdacht worden ook onschuldige duitse slachtoffers (en die waren er vast genoeg..)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:02

Ach, wat is onschuldig als je een soldaat bent?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:04

Ik bedoel, een soldaat wordt toch getraind om de vijand te verslaan en hierbij vallen doden. Dat is voor een Duitse soldaat niet anders dan voor een Nederlandse, een Franse, een Engelse of een pimpelpaarse.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:22

Narya schreef:

Euh, dienstplicht?
Ze hadden geen keuze.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:27

Maar dan alsnog zullen ze wel eens iemand gedood hebben. Dan is iemand niet meer een onschuldig slachtoffer vind ik. Bij onschuldige slachtoffers denk ik toch meer aan burger dan aan soldaten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:04

moodindigo schreef:
griebels schreef:
nee ik niet, ik vind dat je door moet met leven. Er niet bij stil blijven staan. Herdenken kan ieder voor zich, en tuurlijk ben je ze dankbaar... Maar op deze manier blijf je DL ook toch op een manier schuldig aankijken voor wat hun land ons heeft aangedaan... Herdenken ja, maar niet nationaal... Ieder voor zich!

Ja ik vind dat het juist nationaal moet want straks zijn alle mensen die er iets van hebben meegekregen overleden en zal het vergeten worden door de nieuwe generaties. Ik vind dat die ook moeten weten dat er gevochten is voor onze vrijheid.

de nieuwe generatie krijgen dit allemaal te horen in de geschiedenis les...
Er is wel voor meer dingen gevochten en er zijn wel meer mensen gesneuveld... We moeten zelf uit kunnen maken of dat herdenken of aan denken wordt...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:00

Narya schreef:

er zijn ook heel veel burgerslachtoffers gevallen in duitsland en veel soldaten hebben
onder dwang gevochten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:03

Narya schreef:

Dat is denk ik een belangrijk punt. De meeste mensen zijn niet volkomen schuldig of volkomen onschuldig. We delen de wereld graag op in goed of fout, (met onszelf uiteraard aan de 'goede' kant) maar in werkelijkheid leven de meeste mensen ergens in het middengebied. Niet doelbewust wreed, maar wel boos, bang of kortzichtig op z'n tijd.

Het is makkelijk om alle Duitsers als 'fout' te zien - net zo makkelijk als het is om de joden overal de schuld van te geven. Of, moderner, de moslims. Dan hoef je verder niet na te denken, heb je een mooie zondebok bij de hand en weet je precies wie goed en fout is. En waar dat toe leidt... dat heeft WO II wel bewezen.

Maar zo is het niet. We zijn allemaal te beinvloeden, en gegeven de omstandigheden kunnen ook wij behoorlijk foute dingen doen. Pas als je dat niet inziet, is de les van WO II echt verloren gegaan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:46

Idd Shadow dat is een mooie omschrijving!