mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:45

Ik kan me er niet zo druk om maken eigenlijk. Tenminste, op straat niet.

Ik had een goede vriendin een tijdje geleden, van Spaanse afkomst. En een andere vriendin van haar dus weer was ook Spaans.
Dan stond ik dus met die vriendin te praten, komt ineens die andere vriendin er tussendoor en die begint in het Spaans tegen haar te praten. Vervolgens gaan zij een heel gesprek in het Spaans voeren waar ik nog bij sta en dus helemaal geen bal van kan verstaan omdat het me allemaal veel te snel gaat. Zij zijn groot en ik is klein! (Ik kan wel een redelijk woordje Spaans op papier, maar praten gaat me echt veel te snel).
En in zo'n situatie vind ik het eigenlijk ronduit onbeschoft. Want dan is het net alsof zij maar in een andere taal gingen praten omdat ik het niet mocht horen. Ik had dan zoiets van; "wat is er mis met in het Nederlands praten? Jullie kunnen die taal prima".
En als ze nou zo graag iets geheims aan elkaar wilden vertellen, oké dan. Maar konden ze dan niet even onder vier ogen gaan praten ofzo? Want ik kon me er echt heel ongemakkelijk door voelen, en op de een of andere manier vond ik het ook niet echt beleefd.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hoop dat mensen het toch een beetje snappen.

Ik vind het dus prima als mensen buitenlands praten op straat als ze gewoon met z'n tweeën zijn ofzo. Maar zodra er nog iemand (of meerdere mensen) bij is/zijn die die taal niet beheersen vind ik het echt ronduit onbeschoft om tegen elkaar buitenlands te gaan praten. Komt op mij in zo'n geval een beetje over als buitensluiten.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:59

Ilzjuh schreef:
Ik kan me er niet zo druk om maken eigenlijk. Tenminste, op straat niet.

Ik had een goede vriendin een tijdje geleden, van Spaanse afkomst. En een andere vriendin van haar dus weer was ook Spaans.
Dan stond ik dus met die vriendin te praten, komt ineens die andere vriendin er tussendoor en die begint in het Spaans tegen haar te praten. Vervolgens gaan zij een heel gesprek in het Spaans voeren waar ik nog bij sta en dus helemaal geen bal van kan verstaan omdat het me allemaal veel te snel gaat. Zij zijn groot en ik is klein! (Ik kan wel een redelijk woordje Spaans op papier, maar praten gaat me echt veel te snel).

En in zo'n situatie vind ik het eigenlijk ronduit onbeschoft. Want dan is het net alsof zij maar in een andere taal gingen praten omdat ik het niet mocht horen. Ik had dan zoiets van; "wat is er mis met in het Nederlands praten? Jullie kunnen die taal prima".
En als ze nou zo graag iets geheims aan elkaar wilden vertellen, oké dan. Maar konden ze dan niet even onder vier ogen gaan praten ofzo? Want ik kon me er echt heel ongemakkelijk door voelen, en op de een of andere manier vond ik het ook niet echt beleefd.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hoop dat mensen het toch een beetje snappen.

Ik vind het dus prima als mensen buitenlands praten op straat als ze gewoon met z'n tweeën zijn ofzo. Maar zodra er nog iemand (of meerdere mensen) bij is/zijn die die taal niet beheersen vind ik het echt ronduit onbeschoft om tegen elkaar buitenlands te gaan praten. Komt op mij in zo'n geval een beetje over als buitensluiten.

dan kan ik me voorstellen dat je het vervelend vind, dan voel je je een beetje buitengesloten
maar op straat en je hoort er niet bij is toch heel anders

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:59

Ilzjuh schreef:

In dat soort situaties kun je het beste misschien even vragen. Mijn moeder en haar familie zijn Fries, en praten dus onderling ook altijd Fries, zijn er anderen bij dan praten ze Nederlands. Maar dat doen ze voor een deel onbewust, automatisch. En als ik als enige andere persoon bij mijn moeder en mijn tante ben, dan gaan ze vaak over in het Fries, zonder dat door te hebben. (Ik versta het wel, maar kan het niet spreken. Als ik dan iets terug zeg in het Nederlands realiseren ze zich ineens dat ze in het Fries spraken. Ik vind het overigens niet erg, meestal wel grappig Lachen )

Zoiets kan best ook hier het geval zijn, dat ze zich het even niet realiseren, of gewoon niet doorhebben hoe lastig dat is / hoe weinig jij ervan meekrijgt. Door dat gewoon even open te bespreken kan veel ergernis de wereld uit geholpen worden.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:45

Shadow0 schreef:
In dat soort situaties kun je het beste misschien even vragen. Mijn moeder en haar familie zijn Fries, en praten dus onderling ook altijd Fries, zijn er anderen bij dan praten ze Nederlands. Maar dat doen ze voor een deel onbewust, automatisch. En als ik als enige andere persoon bij mijn moeder en mijn tante ben, dan gaan ze vaak over in het Fries, zonder dat door te hebben. (Ik versta het wel, maar kan het niet spreken. Als ik dan iets terug zeg in het Nederlands realiseren ze zich ineens dat ze in het Fries spraken. Ik vind het overigens niet erg, meestal wel grappig Lachen )

Zoiets kan best ook hier het geval zijn, dat ze zich het even niet realiseren, of gewoon niet doorhebben hoe lastig dat is / hoe weinig jij ervan meekrijgt. Door dat gewoon even open te bespreken kan veel ergernis de wereld uit geholpen worden.

Het stomme was dus ook nog dat ik dat achteraf aan die vriendin van mij gevraagd heb.
Haar antwoord was; "ja we gingen maar even Spaans praten want J. wilde niet dat jij het ook kon horen, was iets dat jou niet aanging".
Ja dan heb ik wel even zoiets van; kan dat dan niet anders?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:49

Ilzjuh schreef:
Haar antwoord was; "ja we gingen maar even Spaans praten want J. wilde niet dat jij het ook kon horen, was iets dat jou niet aanging".
Ja dan heb ik wel even zoiets van; kan dat dan niet anders?

Dat is ook onbeleefd en absoluut niet aardig, maar dat was anders ook niet netjes geweest - als ze expres 10 meter verderop waren gaan smoezen is het ook niet aardig... 't Is zeg maar niet de taal die het probleem is, maar de gedachte erachter: expres iemand uitsluiten in gezelschap is gewoon altijd niet echt sociaal. Hoe je het ook doet.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:51

Shadow0 schreef:
Dat is ook onbeleefd en absoluut niet aardig, maar dat was anders ook niet netjes geweest - als ze expres 10 meter verderop waren gaan smoezen is het ook niet aardig... 't Is zeg maar niet de taal die het probleem is, maar de gedachte erachter: expres iemand uitsluiten in gezelschap is gewoon altijd niet echt sociaal. Hoe je het ook doet.

Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant heb ik toch liever dat mensen dan op een ander moment/ergens anders hun geheimen gaan bespreken dan waar ik bij sta.
Misschien is dat iets persoonlijks?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:55

Ilzjuh schreef:
Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant heb ik toch liever dat mensen dan op een ander moment/ergens anders hun geheimen gaan bespreken dan waar ik bij sta.
Misschien is dat iets persoonlijks?

Nee, dat denk ik niet. Ik vind het al irritant als mensen zo overduidelijk laten merken dat er een geheim is. Dat geldt eigenlijk voor alle situaties waarin men iemand heel nadrukkelijk iemand buitensluit, of dat nou is door weg te lopen, te fluisteren of in een andere taal te praten, zodra het overkomt als "jij mag het lekker niet weten" vind ik het zowel kinderachtig als niet sociaal.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:01

Shadow0 schreef:
Nee, dat denk ik niet. Ik vind het al irritant als mensen zo overduidelijk laten merken dat er een geheim is. Dat geldt eigenlijk voor alle situaties waarin men iemand heel nadrukkelijk iemand buitensluit, of dat nou is door weg te lopen, te fluisteren of in een andere taal te praten, zodra het overkomt als "jij mag het lekker niet weten" vind ik het zowel kinderachtig als niet sociaal.

Misschien is het wel gewoon de beste oplossing je geheimen lekker te bespreken op een ander moment als er niemand bij is. Lachen
Maar in een andere taal praten in gezelschap (opzettelijk) vind ik gewoon wel onbeschoft ja. Of dat nou Joegoslavisch, Turks, Marrokaans, Spaans of Chinees is. Nagelbijten / Gniffelen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:53

ik las in een ander topic het volgende
Citaat:
mobick schreef:
Moet ik eerlijk zeggen dat er in Turkije meer Turkse mensen nederlands spreken (en in Marokko) dan in Nederland nederlandse mensen turks.... gek he?

Arabisch lijkt mij een beter voorstel, maar dan nog zijn er wel meer talen die mij meer waarde lijken toevoegen dan arabisch.

komt omdat ze allemaal hiet willen wonen!! Maar dit voorstel komt, omdat 80% van de vele ghetto wijken die wij in nederland kennen allochtoon is en zij in staat moeten worden gesteld om hun moedertaal te kunnen leren. Ga lekker naar een internationale school dan!

het was een discussie over turks... het was eigenlijk het zelfde onderwerp maar ik wou er hier toch nog eventjes op reageren....
als je (tijdelijk) in het buitenland woont is het niet altijd makkelijk om een taal te leren... zeker het nederlands is erg moeilijk voor buitenlanders....
een internationale school is echter ook geen goed idee .... ik weet niet of jullie een idee heb van wat deze scholen kosten maar dat is zeker niet niets
hier is de link van dat topic viewtopic.php?f=2&t=167854&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=school+internationale+gek

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:33

_Tessaa schreef:
Ik vind het intimiderend overkomen.
Je weet niet waar ze het over hebben, je weet niet wat ze zeggen.
Ik vind dat je gewoon de taal van het land moet spreken in het openbaar. Als je nou thuis onderling in een andere taal wilt spreken, okee, maar in het openbaar moet je je maar aanpassen.

Je hoeft toch niet ander mans gesprekken aan te horen. LIjkt mij wel oke.. gaat iemand anders namelijk niets aan waar ik en mijn gesprekspartner over zouden kunnen praten.

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:08

Als ik naar een ander land zou emigreren, zou ik ook liever m'n eigen taal spreken, maar goed, ik vind wél dat je je moet aanpassen. Soms erger ik me er aan, maar aan de andere kant, ik hoef toch niet te weten waar hun het over hebben? Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:30

Op straat intresseert t me niet, op me werk enorm, er is een brief binnengekomen met nieuwe regels en regel nr 5 is nederlands spreken, nog doen ze t niet en alleen dan kan ik me er flink aan irriteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:43

Ik woon al jaren in Portugal, maar als ik Nederlanders tegen kom, spreek ik Nederlands en als ik Engelsen tegenkom, spreek ik Engels en met Fransen spreek ik Frans. Een ander heeft niets te maken met mijn gesprekken, ook niet als het in het Portrugees zou zijn!!! Ik vind dat je dat voorop moet stellen.

Privé gesprekken zijn niet voor andermans oren bestemd, dus je hoeft er niet naar te luisteren. Dus je er zeker niet aan te ergeren.

Ik begrijp dat als je het idee hebt dat het over jou gaat, je er ongemakkelijk bij kunt voelen, maar dan nog, ze kunnen ook over je praten als je er niet bij bent, het gebeurt toch, dus wat zal je je druk maken?
En let er ens op hoe vaak je het zelf over een ander hebt, als die er niet bij is of buiten gehoorafstand, dat is echt niet voor "buitenlanders" weggelegd.

Iets anders vind ik het als je in gemengd (van taal) gezelschap bent. Dan zoek ik naar een gemeenschappelijke taal, en dat is hier meestal Portugees, maar ook wel eens engels, zodat iedereen zich in het gesprek kan mengen. Maar ook dan ontstaat er wel eens een een op een sitiuatie waarbij de ander geen aandacht krijgt. Ook als je allemaal dezelfde taal spreekt.

Wat ik zeggen wil, is dat communicatie nou eenmaal niet altijd gericht is aan Jan en alleman en dat je dat moet accepteren. De taal spreekt daarbij geen enkele rol.
Voel je je ook buitengesloten als doven met elkaar in gebarentaal praten? Iriteert dat?

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:03

Nou, ik stoor me er ook helemaal niet aan. Het gaat me nl. geen bal aan wat anderen elkaar te vertellen hebben... Ik zit op een engelstalige opleiding, en iedereen moet gewoon Engels praten. Nederlanders doen er even hard aan mee hoor, die praten vaak ook gewoon Nederlands, terwijl ze in een Internationale collegezaal zitten. Maar de Internationale studenten trekken zich er niks van aan... Dus waarom er zo'n punt van maken?!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:11

Ik stoor me er niet aan hoor. Ik was met mijn beste vriendin op vakantie in Zeeland, mogen wij dan ook geen Fries praten op straat? Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:29

Ik stoor me er ook niet aan, omdat ik me dan in hun situatie verplaats en dan denk je er heel anders over. Wij hebben een huisje in de Ardennen en ik ga er binnenkort wonen, maar ik ga niet ineens Frans met mijn ouders praten als ik op straat loop omdat ik in het franse gedeelte woon Want dat vind ik echt pure onzin.

Waar ik me wel aan stoor is als deze mensen het in winkels doen. Dat je bijv. in een Turkse zaak staat en er is iemand iets aan het bestellen in het Turks. Ik vind dat je dat gewoon in het Nederlands moet doen want we zijn niet in Turkije en zo moeilijk zijn een paar zinnetjes Nederlands niet, zeker niet als je er al 30 jaar woont.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:34

Miss_Montana schreef:
Ik stoor me er ook niet aan, omdat ik me dan in hun situatie verplaats en dan denk je er heel anders over. Wij hebben een huisje in de Ardennen en ik ga er binnenkort wonen, maar ik ga niet ineens Frans met mijn ouders praten als ik op straat loop omdat ik in het franse gedeelte woon Want dat vind ik echt pure onzin.

Waar ik me wel aan stoor is als deze mensen het in winkels doen. Dat je bijv. in een Turkse zaak staat en er is iemand iets aan het bestellen in het Turks. Ik vind dat je dat gewoon in het Nederlands moet doen want we zijn niet in Turkije en zo moeilijk zijn een paar zinnetjes Nederlands niet, zeker niet als je er al 30 jaar woont.

Nou dat vind ik helemaal niet raar.. je staat toch in een turkse winkel.. Beetje autenticiteit mag dan wel!! Het zou wel raar zijn.. als hij bij de bakker iets in het turks ging bestellen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:39

quera schreef:
ik heb het ook niet over op vakantie zijn ik heb het over hier wonen Knipoog

Hoe zie jij in een oogopslag dat ze hier wonen en niet op vkantie/zakenreis/familiebezoek zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:17

Whiz schreef:
Miss_Montana schreef:

Nou dat vind ik helemaal niet raar.. je staat toch in een turkse winkel.. Beetje autenticiteit mag dan wel!! Het zou wel raar zijn.. als hij bij de bakker iets in het turks ging bestellen!

Ik zal het heel leuk vinden als ik in Portugal een Nederlands winkeltje tegenkom, om Nederlands te praten, en als ik in Nederland een Portugees winkeltje tegenkom, om Portugees te praten. Een en ander heeft te maken met een gevoel van saamhorigheid, of heimwee, soms. En ook daar hebben andere klanten niks mee te maken, want het onderwerp van het gesprek gaat ze niets aan, in welke taal dan ook.

Waarom zou je moeten weten waar anderen het over hebben?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:53

Idd daar heb je gelijk in lusitana maar ik vind dat het op een werkplek niet kunnen (kleine ruimte en geschreeuw) maar dat is anders geloof ik.
Ik vind mensen die luid en schreeuwend bellen op straat in de bus veel vervelender dan mensen die op straat buitenlands praten.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:59

erleyne schreef:
Lekker boeiend toch, in welke taal ze op straat praten? Ik heb niet bepaald belangstelling voor de gesprekken van anderen, dus of ik ze nou kan verstaan of niet, het boeit me echt niet. Als je je daar al druk over maakt Nagelbijten / Gniffelen Ik hoor hier heel de zomer alleen maar Duits, nou ja, er zijn ergere dingen in het leven Haha!

zo is het maar net....... er zijn belangrijke dingen in het leven!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:43

PrinCessRomy schreef:
Idd daar heb je gelijk in lusitana maar ik vind dat het op een werkplek niet kunnen (kleine ruimte en geschreeuw) maar dat is anders geloof ik.
Ik vind mensen die luid en schreeuwend bellen op straat in de bus veel vervelender dan mensen die op straat buitenlands praten.

Dat vind ik ook irritant, dat bellen, want dan wordt je gedwongen mee te luisteren in iets wat je helemaal niet wil horen.
Moet zeggen dat ze hier in Portugal over het algemeen uiterst correct belgedrag hebben.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:59

Het gaat erom welke taal iemand op straat praat.. maakt dit iets uit? over het algemeen heb ik weinig van doen met andere mensen die ook toevallig op straat lopen, ik weet niet hoe dat met jullie zit?? wat wil je dan? al de gesprekken van andere af kunnen luisteren?

Wanneer 2 mensen met een andere moedertaal dan Nederlands met elkaar praten zal dit echt niet vaak in het Nederlands zijn. Je moedertaal is vertrouwd, daar praat je dan ook het makkelijkst in.

Wanneer je een gesprek voert met meerdere mensen en dan wordt er een andere taal gesproken tussen 2 mensen onderling vind ik dat heel ongepast. Net zo goed als limburgers of
friezen dit vaak doen.. Heel erg storend. Ik vind dat je daar dan ook best iets van mag zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:44

Ik vind het een absurde gedachte. Ik ben bij een Nederlandse vriendin in Amerika geweest een paar jaar geleden. Ze was getrouwd met een Amerikaan.

Zegt ze me na een dag, ik wil dat je alleen Engels met mij spreekt. Harry heeft er een probleem mee dat je Nederlands spreekt.Jawel waren we met zijn 3en sprak ik Engels. Was ik alleen met haar sprak ik Nederlans. Zij woonde er 2! jaar en sprak ineens Nederlands met een engels accent, terwijl haar Engels best beroerd was Haha! Haha! !

Hoe snel kun je het in je bol krijgen, ze wilde overkomen als een Amerikaanse en door mij werd ze als buitenlandse gezien, de mensen draaide zich om als ze ons hoorde praten.

Heb overigens steevast Nederlands met haar gesproken (als we alleen waren, thuis of op straat of in winkels) Haha! en zij sprak in het beroerde Engels tegen mij terug Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:24

Mijn ex kon het niet hebben als ik Nederlands sprak, maar dat was dus puur argwaan, hij wilde gewoon precies weten waar ik het over had. Ik liep me dus rot te vertalen.

En ik denk dat dat de kern is. Argwaan. Mensen die zich ergeren aan een andere taal, doen dat wellicht omdat ze denken dat er over hen gesproken wordt, of uit onmacht dat ze niet weten waar het over gaat.
Maar nogmaals, als het niet aan jou gericht is, hoef je helemaal niet te weten waar het over gaat, ook niet als het in je eigen taal is, punt uit.

Dat ver-engelsen van het Nederlands gebeurt snel hoor! Ik heb een half jaar in Engeland gewoond en had zo´n moeite met Nederlands dat ik gewoonlijk ook Engels sprak met Nederlanders. Met andere talen is dat veel minder (ik spreek 6 talen). Ik ken geen Nederlander die langer dan een paar maanden in Amerika is geweest die niet een beetje knauwt. Die in Engeland zijn geweest spreken zonder accent, maar kunnen bepaalde woorden niet vinden.