( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mismijk

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:16

Ik meld me ook maar eens even in de discussie Clown . Ik ben ook Christelijk.

@El_vis: Ik geloof ook dat dit inderdaad een wonder van God is!

Weetje, voor de niet christelijken onder ons is dit waarschijnlijk moeilijk te begrijpen, maar God heeft overal een bedoeling mee. Je moet het gewoon geloven! En je zal zien dat het waar is, en dat er wonderen zullen gebeuren. Kleine wondertjes, maar het is en blijft een wonder! Als je je wat gaat verdiepen in het geloof, zal je merken dat overal een verklaring voor is. De één is beter/makkelijker te begrijpen, zeg maar dat is logischer is, dan de ander. Voor de niet christelijken zal dit waarschijnlijk erg onlogisch zijn, maar ja, je moet het maar geloven!!! Knipoog

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:20

Maar wie heeft er bewezen dan dat Jezus inderdaad op 24 December is geboren? Volgens mij wordt dan wel de geboorte van hem gevierd, maar wanneer die geboren is, zie je nergens in de bijbel staan. En dat het een wonder van God is, is duidelijk Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:27

Lekker propagandische agenda heb je.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:43

Bonaire schreef:
Maar als God ervoor kan zorgen dat deze mensen zo'n ongeval overleven, waarom hebben mensen in de wereld dan nog steeds honger? En waarom overlijdne er nog steeds duizenden mensen aan een ziekte als kanker? Een beetje standaard voorbeelden, weet ik.

Ik heb daar wel mijn antwoord op. Ik denk niet dat goden ook maar iets doen. Zeker niet selecteren.
Ik denk dat beschermengelen kunnen voorkomen dat er mensen doodgaan onder bepaalde omstandigheden als die mensen nog een missie hebben.

Een heel bizar verhaal, wat ik al een paar keer verteld heb, is het verhaal van de Russische die in het verkeerde vliegtuig zat, omdat ze dezelfde naam had als een andere passagier. Vliegtuig stort neer. 1 overlevende:
die mevrouw. Ze had niet in dat vliegtuig moeten zitten. Kijk dat vind ik bizar, je kunt het een wonder noemen, maar ik noem het een actie van haar beschermengel. Want het is niet zo dat een god nou persee al die andere passagiers doodwilde, want hij kan niet bepalen wie er in dat vliegtuig gaat zitten en ook geen vliegtuig laten neerstorten.

Weet je dat er ook een fenomeen is dat er bij rampen altijd minder mensen op die plek waren dan normaal? Dat is wetenschappelijk bewezen, maar slecht te verklaren. Maar ook daar heb ik dan zoiets van: beschermengelen aan het werk, die de mensen net even tegenhielden op weg daarheen.
Dan denk ik weer niet dat god persee die ramp heeft veroorzaakt om een zooitje mensen weg te vagen, maar dat de ramp gewoon gebeurt, maar een aantal gespaard worden.

Het gaat dus meer om het sparen van levens, dan nemen.

Verder geloof ik stevig in reïncarnatie, dus ook die heel jong sterven, komen gewoon weer terug. Ik treur niet om doden. Ze komen net zo vaak terug als nodig.

Als god werkelijk kon selecteren, lijkt het dan niet logisch die wetenschappers laten sterven die bv kernwapens hebben bedacht/ontwikkeld en klonen enzo?

We zijn allemaal verantwoordelijk voor wat we doen met ons eigen leven en de aarde. Het is maar mooi makkelijk om het aan een god over te willen laten om alles op rolletjes te laten lopen.

Ik had het in een ander topic nog over Fatima, zal het even opzoeken, ook wel leuk om hier te melden.

Citaat:
.... (over katholieke feestdagen in Portugal)...Oja, Fatima is natuurlijk ook belangrijk, de 13de van elke maand, maar vooral de 13de Mei heb ik begrepen. Het is belachelijk wat een poppenkast dat is geworden. Over commercie gesproken (het is een winstgevend "bedrijf" geworden!).
Ik geloof niet dat Maria nou juist verschenen was opdat ieder maar kon verdienen aan merchandising enzo...
Haar werkelijke boodschap (voorzichtiger met de aarde omspringen, want het gaat niet goed) wordt nog steeds niet gehoord.
Maar men verwacht wel wonderen van haar en dat wensen uitkomen als ze naar Fatima gaan.
Er gaat trouwens ook nog een groot deel heen als dank voor iets byzonders dat in hun leven gebeurd is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:52

Lusitana schreef:
Weet je dat er ook een fenomeen is dat er bij rampen altijd minder mensen op die plek waren dan normaal? Dat is wetenschappelijk bewezen, maar slecht te verklaren.

Is dat echt bewezen? Weet je toevallig waar daar meer over te lezen is? Persoonlijk leek het mij altijd gewoon statistische toevalligheid. Want je bent heel vaak 'toevallig' ergens niet, maar dat valt pas op als er iets gebeurt. (Ik woonde in Enschede toen de boel daar ontplofte... en dan valt ineens op: het gebouw waar ik gisteren was staat er vandaag niet meer - als ik toen toevallig dit had gedaan dan... etc.) Ik heb me dus al tijden afgevraagd of dat nou een illusie was of niet. Ik zou er dus graag meer over willen lezen, ik ben altijd erg geinteresseerd in dat soort zaken.

Citaat:
Als god werkelijk kon selecteren, lijkt het dan niet logisch die wetenschappers laten sterven die bv kernwapens hebben bedacht/ontwikkeld en klonen enzo?

Waarom? Het zijn vaak niet de wetenschappers die die technieken hebben gebruikt om kwaad mee te doen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:52

Bonaire schreef:
El_vis schreef:
@ lusitana, even een hele nieuwsgierige vraag misschien maar; als je niet in wonderen gelooft, hoe zou je dan bijv. dit verklaren: (uit eigen ervaring) auto met inzittenden vader, broer en dochter rijd in de winter de sloot in, land op zijn kop. uiteindelijk krijgt vader zijn deur open onder water (er is bewezen dat dit praktisch onmogelijk is) en weet zoon EN inmiddels al ''dode'' dochter uit de auto te vissen. en tot iedereens verbazing toe, dochter met beademing weer zo ver te krijgen dat haar hart weer gaat kloppen?
Btw, je hoeft niet bang te zijn dat je me beledigt met je antwoord hoor, ben een redelijk persoon denk ik zo. ben alleen nieuwsgierig hoe je dit zou verklaren als het geen ''wonder'' is.
Politie etc. heeft verklaart dat dit hele gebeuren onmogelijk was, en er werden serieuse uitspraken uitgedeeld dat het een wonder van God was geweest.
Maar als het dat niet was, hoe dan?

Overlevingsinstinct. Het is bewezen dat wanneer mensen in levensgevaar zijn ze buitengewone dingen kunnen doen. Dit zou een deel van dit verhaal kunnen verklaren. Als 'tegen' stelling op jouw verhaal. Dit zou je een wonder kunnen noemen. Maar als God ervoor kan zorgen dat deze mensen zo'n ongeval overleven, waarom hebben mensen in de wereld dan nog steeds honger? En waarom overlijdne er nog steeds duizenden mensen aan een ziekte als kanker? Een beetje standaard voorbeelden, weet ik.

Zelf ben ik niet gelovig al ben ik wel naar een christelijke basisschool geweest. Ik zou denk ik ook nooit gelovig worden. Probeer op de woorden te komen om te omschrijven waarom niet, maar dat lukt even niet..

Edit; bedoel dit niet aanvallend!

en als reactie op wat hierboven staat. Dat soort over the top kerken zijn echt creepy.. Mensen die het toestaan homoseksuelen in elkaar te slaan en erger. Dan heb je de Bijbel otch echt verkeerd gelezen. Er staat nergens dat het verboden is om een 'relatie' te hebben met iemand van dezelfde sekse.

Ja dat is een erg voorkomende vraag. wat ik daarop zou antwoorden is het volgende: omdat het doel van dit leven is om te leven, eigen keuzes te maken. mensen hebben honger vanwege keuzes van andere mensen op deze wereld. Het doel van dit leven is om te leren, daarom hebben we keuzevrijheid. en er zijn nou eenmaal helaas mensen die die keuzevrijheid misbruiken of simpelweg fouten maken waardoor ze zichzelf en anderen in de knoei brengen. Soms laat God het toe dat mensen pijn lijden of overlijden, soms laat hij het toe dat ze weer tot leven komen.

en nu ga ik de rest van de reacties lezen
Vork

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:56

Lusitana schreef:
Bonaire schreef:
Maar als God ervoor kan zorgen dat deze mensen zo'n ongeval overleven, waarom hebben mensen in de wereld dan nog steeds honger? En waarom overlijdne er nog steeds duizenden mensen aan een ziekte als kanker? Een beetje standaard voorbeelden, weet ik.

Ik heb daar wel mijn antwoord op. Ik denk niet dat goden ook maar iets doen. Zeker niet selecteren.
Ik denk dat beschermengelen kunnen voorkomen dat er mensen doodgaan onder bepaalde omstandigheden als die mensen nog een missie hebben.

Een heel bizar verhaal, wat ik al een paar keer verteld heb, is het verhaal van de Russische die in het verkeerde vliegtuig zat, omdat ze dezelfde naam had als een andere passagier. Vliegtuig stort neer. 1 overlevende:
die mevrouw. Ze had niet in dat vliegtuig moeten zitten. Kijk dat vind ik bizar, je kunt het een wonder noemen, maar ik noem het een actie van haar beschermengel. Want het is niet zo dat een god nou persee al die andere passagiers doodwilde, want hij kan niet bepalen wie er in dat vliegtuig gaat zitten en ook geen vliegtuig laten neerstorten.

Weet je dat er ook een fenomeen is dat er bij rampen altijd minder mensen op die plek waren dan normaal? Dat is wetenschappelijk bewezen, maar slecht te verklaren. Maar ook daar heb ik dan zoiets van: beschermengelen aan het werk, die de mensen net even tegenhielden op weg daarheen.
Dan denk ik weer niet dat god persee die ramp heeft veroorzaakt om een zooitje mensen weg te vagen, maar dat de ramp gewoon gebeurt, maar een aantal gespaard worden.

Het gaat dus meer om het sparen van levens, dan nemen.

Verder geloof ik stevig in reïncarnatie, dus ook die heel jong sterven, komen gewoon weer terug. Ik treur niet om doden. Ze komen net zo vaak terug als nodig.

We zijn allemaal verantwoordelijk voor wat we doen met ons eigen leven en de aarde. Het is maar mooi makkelijk om het aan een god over te willen laten om alles op rolletjes te laten lopen.

Ik had het in een ander topic nog over Fatima, zal het even opzoeken, ook wel leuk om hier te melden.

Citaat:
.... (over katholieke feestdagen in Portugal)...Oja, Fatima is natuurlijk ook belangrijk, de 13de van elke maand, maar vooral de 13de Mei heb ik begrepen. Het is belachelijk wat een poppenkast dat is geworden. Over commercie gesproken (het is een winstgevend "bedrijf" geworden!).
Ik geloof niet dat Maria nou juist verschenen was opdat ieder maar kon verdienen aan merchandising enzo...
Haar werkelijke boodschap (voorzichtiger met de aarde omspringen, want het gaat niet goed) wordt nog steeds niet gehoord.
Maar men verwacht wel wonderen van haar en dat wensen uitkomen als ze naar Fatima gaan.
Er gaat trouwens ook nog een groot deel heen als dank voor iets byzonders dat in hun leven gebeurd is.

dit vind ik een erg goede uitleg, heel intelligent. en ik denk zeker dat je een punt hebt. God kiest niet om die mensen te ''vermoorden'' hij laat het simpel gebeuren. maar hij kiest er wel voor om dan die mensen het te laten overleven.
Ik geloof in die God jij in die Beschermengelen. om het zo maar te zeggen, maar hiermee komt het op hetzelfde neer.
vind het een hele goede lusitana

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:07

Ik geloof in god én beschermengelen Knipoog en ik denk dat god statisch is (niks doet). Maar goed, dat is mijn visie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:15

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:
Weet je dat er ook een fenomeen is dat er bij rampen altijd minder mensen op die plek waren dan normaal? Dat is wetenschappelijk bewezen, maar slecht te verklaren.

Is dat echt bewezen? Weet je toevallig waar daar meer over te lezen is? Persoonlijk leek het mij altijd gewoon statistische toevalligheid. Want je bent heel vaak 'toevallig' ergens niet, maar dat valt pas op als er iets gebeurt. (Ik woonde in Enschede toen de boel daar ontplofte... en dan valt ineens op: het gebouw waar ik gisteren was staat er vandaag niet meer - als ik toen toevallig dit had gedaan dan... etc.) Ik heb me dus al tijden afgevraagd of dat nou een illusie was of niet. Ik zou er dus graag meer over willen lezen, ik ben altijd erg geinteresseerd in dat soort zaken.

Citaat:

Waarom? Het zijn vaak niet de wetenschappers die die technieken hebben gebruikt om kwaad mee te doen.

Maar als god alles van te voren kan overzien, weet hij wel wat het gevolg is van zo´n uitvinding Knipoog maar we zijn gewoon zelf verantwoordelijk voor onze fouten en we moeten met de gevolgen leven.

Ik zal even zoeken waar je wat kunt vinden over dat rampen fenomeen, maar dat is dus echt zo. Ga maar na met de Bijlmerramp, toen was er ook haast niemand thuis en in de creche die ander bomvol zat.
Wat recenter het instorten van een dak van een ijsbaan, waren ook honderden mensen minder dan normaal etc etc. en je hebt daar zelf dus ook ervaring mee.

Ik kom hier nog op terug.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:25

Een aanrader om te lezen is Het heilige bloed en de heilige graal... het boek "achter" de da vinci code (nooit officieel bevestigd overigens). Dit is een onderzoek dat is gedaan naar de heilige graal en wat nou de betekenis daarvan is. Momenteel ben ik met het boek bezig en het is een echte hypothese.. maar er worden veel geschiedkundige feiten zoals de verandering van de feestdagen en wat de invloed was van heidense feestdagen. Ook staat erin hoe de bijbel als het ware is samengesteld en dat er evangeliën zijn weggelaten die de menselijkheid van Jezus benadrukken.
Ik sta sceptisch tegenover het geloof omdat er teveel invloed is geweest van de mensen. Er kunnen nog teveel vraagtekens bij geplaatst worden net zoals bij het bovenstaande boek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:28

Lusitana schreef:
Maar als god alles van te voren kan overzien, weet hij wel wat het gevolg is van zo´n uitvinding Knipoog

Dat is pas echt het afschuiven van verantwoordelijkheden... Brrrr.

Citaat:
Ga maar na met de Bijlmerramp, toen was er ook haast niemand thuis en in de creche die ander bomvol zat.

De Bijlmerramp was op zondagavond. Dus een creche die bomvol zat Verward
Laat ik de inhoudelijkere onderbouwing even afwachten voor ik er verder een mening over vorm.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:28

Lusitana schreef:
Ik geloof in god én beschermengelen Knipoog en ik denk dat god statisch is (niks doet). Maar goed, dat is mijn visie.

Mag ik vragen aan jou of jij tegen homoseksuelen bent en waarom?
(gewoon nieuwsgierigheid)

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:29

Er wordt nu wel gezegt: "als God bestaat, waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken" enzovoort. Dat is niet de bedoeling van God, dat is de duivel die ons op het verkeerde pad probeert te brengen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:31

mismijk schreef:
Er wordt nu wel gezegt: "als God bestaat, waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken" enzovoort. Dat is niet de bedoeling van God, dat is de duivel die ons op het verkeerde pad probeert te brengen.

Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:32

Lizzle schreef:
mismijk schreef:

Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Inderdaad!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:36

mismijk schreef:

Nou ja, een beetje almachtige god kan natuurlijk ook de duivel wel aan.

Veel religies kennen het idee van goede en kwade krachten die op een leven inwerken (Yin en Yang bv), maar die zijn dan in balans, en ook beide noodzakelijk.
Het opvallende is dat dit in het christendom eigenlijk niet past: keer op keer wordt benadrukt dat God de enige macht is. Een duivel met dezelfde of vergelijkbare macht is dus eigenlijk een beetje een vreemd concept in de christelijke religie.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:41

ik volg dit even!!! vind het wel interesant!! k ben niet gelovig maar geloven boeien me wel

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:41

Shadow0 schreef:
mismijk schreef:

Nou ja, een beetje almachtige god kan natuurlijk ook de duivel wel aan.

Veel religies kennen het idee van goede en kwade krachten die op een leven inwerken (Yin en Yang bv), maar die zijn dan in balans, en ook beide noodzakelijk.
Het opvallende is dat dit in het christendom eigenlijk niet past: keer op keer wordt benadrukt dat God de enige macht is. Een duivel met dezelfde of vergelijkbare macht is dus eigenlijk een beetje een vreemd concept in de christelijke religie.

haha.. grappig gezegd

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:43

Beetje off-topic maar als reactie op Lusitana;

Reincarnatie, ook iets waar veel over te discusieren valt. Ik geloof dat iets als reincarnatie wel bestaat. Dat vind ik persoonlijk een 'beter' leven na de dood dan naar de hemel/hel. Maar omdat ik denk dat er zoiets bestaat betekent niet dat ik niet treur als er iemand overlijdt (die ik (goed)kende). Want het blijft vervelend en naar als iemand nabij overlijdt.

Een beetje droog, maar zelf doodgaan is niet erg. Achterblijven is erger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:45

Shadow0 schreef:
Citaat:
Ga maar na met de Bijlmerramp, toen was er ook haast niemand thuis en in de creche die ander bomvol zat.

De Bijlmerramp was op zondagavond. Dus een creche die bomvol zat Verward
Laat ik de inhoudelijkere onderbouwing even afwachten voor ik er verder een mening over vorm.

Voor zover ik me de nieuwsgeving nog kan herinneren was er een jeugdhonk en een creche en schatte men het aantal slachtoffers met honderden teveel.
En voor zover ik me kan herinneren was het gewoon s´morgens en had CNN (notabene) de eerste life beelden.

Ik zoek het even op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:07

Derde poging om te posten.Pc loopt steeds vast.
Even in steno.
Je hebt gelijk, avond, weet niet waarom ik idee had dat ik net uit bed wss.
Maar het gaat om het feit dat er veel minder doden waren dan geschat.

apart fenomeen, mijn ex, toen nog bij me, had jaren eerder al verteld hoe hij twintig jaar geleden over een dergelijk iets gedroomd had, een grote oranje gloed en de flat waar hij woonde (ja, die bewuste van de ramp)was weggevaagd.

Toen we de beelden zagen herkenden we dat meteen als die droom.
Was het dan al voorbestemd ofzo? En is dat waarom sommige mensen ontsnappen, die het aanvoelen ofzo?
Daar kan ik ook nog wel wat over vertellen, maar dwaal ik niet te ver af van bijbel en geloof?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:16

Bonaire schreef:
Beetje off-topic maar als reactie op Lusitana;

Reincarnatie, ook iets waar veel over te discusieren valt. Ik geloof dat iets als reincarnatie wel bestaat. Dat vind ik persoonlijk een 'beter' leven na de dood dan naar de hemel/hel. Maar omdat ik denk dat er zoiets bestaat betekent niet dat ik niet treur als er iemand overlijdt (die ik (goed)kende). Want het blijft vervelend en naar als iemand nabij overlijdt.

Een beetje droog, maar zelf doodgaan is niet erg. Achterblijven is erger.

Iedereen ervaart het anders, maar ik zie echt alleen het verlaten van een lichaam en daar is niks mis mee in mijn ogen.

Die reïncarnatie, daar is ook een apart verhaal in. Een jongetje in India dat zijn eigen moordenaar heeft aangewezen (en die is veroordeeld!).
Ik geloof wel dat je na alle genoten levenslessen je naar de "hemel" gaat, maar daar heb je ook nog een en ander af te leggen (oa de staat van beschermengel) voordat je naar het ultieme ("god") gaat. Maar goed, dat is mijn visie die past in wat ik meemaak en doorkrijg. Daar ga ik hier verder niet op in, wil niet de Jomanda uit gaan hangen Vork
Dit is een kant van me die ik gewoonlijk verborgen houd, dus ik weet niet waarom ik al zoveel verteld heb Bloos

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:21

Lusitana schreef:
Derde poging om te posten.Pc loopt steeds vast.
Even in steno.
Je hebt gelijk, avond, weet niet waarom ik idee had dat ik net uit bed wss.
Maar het gaat om het feit dat er veel minder doden waren dan geschat.

apart fenomeen, mijn ex, toen nog bij me, had jaren eerder al verteld hoe hij twintig jaar geleden over een dergelijk iets gedroomd had, een grote oranje gloed en de flat waar hij woonde (ja, die bewuste van de ramp)was weggevaagd.

Toen we de beelden zagen herkenden we dat meteen als die droom.
Was het dan al voorbestemd ofzo? En is dat waarom sommige mensen ontsnappen, die het aanvoelen ofzo?
Daar kan ik ook nog wel wat over vertellen, maar dwaal ik niet te ver af van bijbel en geloof?

Ik vind dergelijke voorgevoelens niet naar een god verwijzen, maar naar intuïtie. Een zintuig die getraind kan worden, maar waar ook een zekere aanleg voor moet zijn. Een dergelijke situatie maakt iedereen, denk ik, wel eens mee in zijn of haar leven. Ik geloof absoluut niet in een god, ik verafschuw geloof eerder. Wel 'geloof' ik dat het geweten een soort god is, het beschermt jezelf of zorgt ervoor dat je een fout niet nog een keer maakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:25

Lizzle schreef:
Lusitana schreef:

Mag ik vragen aan jou of jij tegen homoseksuelen bent en waarom?
(gewoon nieuwsgierigheid)

Hoe kan iemand nu tegen homosexuelen zijn? Zo´n standpunt begrijp ik niet. Er bestaan homosexuelen, bisexuelen en transsexuelen en dat zijn gewoon mensen, ofwel met een andere sexuele geaardheid dan de meerderheid en de anderen in een "verkeerd" lichaam. Ik denk dat eigenschappen van beide sexes hebben, een voordeel is, als je het weet te gebruiken en ik betreur het dat er mensen zijn die ze als abnormaal of zondig of weet ik het wat zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:31

Lizzle schreef:
Ik vind dergelijke voorgevoelens niet naar een god verwijzen, maar naar intuïtie. Een zintuig die getraind kan worden, maar waar ook een zekere aanleg voor moet zijn. Een dergelijke situatie maakt iedereen, denk ik, wel eens mee in zijn of haar leven. Ik geloof absoluut niet in een god, ik verafschuw geloof eerder. Wel 'geloof' ik dat het geweten een soort god is, het beschermt jezelf of zorgt ervoor dat je een fout niet nog een keer maakt.

Precies, daarom betreed ik ook die grond. In hoeverre heb je voorkennis, voorgevoel, waar is het zo dat je het idee hebt dat er echt ingegrepen is (wat ook voorkomt), en waarom verbindt men dat dan weer met god.

Ik geloof ook, en dat heb ik al geuit, in een grote rol van het geweten. Maar ik weet niet in hoeverre dat aan god te verbinden. Wel ben ik opgevoed met het idee dat god in je is en je niet je handen hoeft te vouwen om met hem te praten. Ik ben ook opgevoed met het concept van vrije wil en het geweten schoonhouden dus. Tot nu toe heeft het goed gewerkt Haha!