sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:45

Tienerzwangerschappen voorkomen door voorlichting op school lijkt mij een beetje te simpel gesteld! Of was ik ook koppig of stoer? Beetje belachelijk gesteld Kowloon 1, en waarom kunnen tieners er de consequenties niet van inzien?!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:42

oomdat ze daar nog te jong voor zijn
mensen denken dat jeugd al volwassen genoeg is, het zijn nog grote kinderen in de groei...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:49

Kowloon1 schreef:
Vanaf groep 8 vind ik dat je er mee moet beginnen (dat was bij mij ook zo) en dan kun je ook al tienerzwangerschappen vermijden.

Sommige meisjes zijn in groep 8 al ongesteld, dus dat lijkt mij wat laat.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:52

Tuurlijk is het niet ideaal en zeker niet aan te raden om als tiener een kind te nemen, maar als je dan toch zwanger raakt ( ondanks goede voorlichting op school Knipoog en thuis ) zijn er nog genoeg tieners die wel hun verantwoording nemen! Maar ik denk dat jullie meer een voorstander zijn van sexuele onthouding bij tieners en dat lijkt me niet zoveel met sexuele voorlichting te maken hebben.
Je moet kinderen ook niet bang maken voor seks, dat geeft later ook allerlei problemen. Seks hoort voor beide partijen gewoon fijn te zijn, als je tieners dat bij kan brengen ben je al een eind op de goede weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:00

Een gedeelte voorlichting geven vind ik wel een goed idee eigenlijk. Al is het alleen het hele verhaal van twee mensen die elkaar heel erg lief vinden kunnen een kindje maken. Er verder op in gaan hoeft bij kleuters nog niet denk ik.

Ik weet nog dat ik een avond bij mijn buren moest slapen, wat ik al niet wou en toen ik s'ochtends thuis kwam had ik ineens een broertje. Waar die nou van daan kwam, ik had geen idee Verward

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:05

En als we het dan geen sexuele voorlichting noemen, maar kennis van je eigen lichaam (ofzoiets). Ik snap best dat mamma's niet willen dan anderen hun kinderen de in's & out's van sex gaan uitleggen. Maar gewoon eens op een leuke, luchtige manier, passend bij de leeftijd van het kind, praten over dat er verschillen zijn. En wat er wel en niet gepast is. Alleen maar om kinderen bewust te maken. Daar lijkt mij niks op tegen. (Ben zelf overigens geen mamma, maar weet niet of dat wat uitmaakt)

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:20

Ik denk dat ik vier of vijf was ofzo toen ik mijn vader vroeg; "Papa, waar komen kindertjes eigenlijk vandaan?" Mijn vader is leraar biologie dus die wist waarover het ging. Ik kreeg toen een nette uitleg, geen flauwekul, gewoon de piemel van een man en de *ik betwijfel of hij het woord vagina heeft gebruikt* van een vrouw, en vrijen en zaadje van de man en eitje van de vrouw en huubhuub papamamatruuk, na negen maanden een baby. Er was ook een boek met (echte) plaatjes. Ik vond het interessant maar begreep er natuurlijk geen snars van. Ik kan me echter nog wel herinneren dat ik het gevoel had dat ze mijn vraag serieus namen en mij dus ook, en dat hier wel de waarheid uit de doeken werd gedaan. Ik heb het ook onthouden en ben het later beetje bij beetje gaan begrijpen. Ik wist ook dat het voor volwassenen was en zeker niet voor kindjes.

Op een gegeven moment zag mijn moeder een puberkoppeltje staan knuffelen in het park, en toen zei ze "gottegot staan ze hier te vrijen". Toen was ik in paniek, want ik had mijn buurjongetje ook wel eens geknuffeld, en als dat vrijen is, was ik wel de pineut want van vrijen krijg je kindjes! Haha dat is gelukkig met een sisser afgelopen.

In groep 8 was de eerste seksuele voorlichting, vond ik een beetje laat want als je dan nog niet wist hoe het zat was je toch wel een beetje wereldvreemd Haha! Met tekenfilm en al, iedereen melig natuurlijk, ook omdat de leraar in de pauze langs de juffrouw moest om te vragen hoe een vrouwencondoom nu eigenlijk werkte, hihi...

En toen in de tweede klas op het middelbaar nog eens, maar dat was echt mosterd na de maaltijd en er werd ook niets niets verteld.

Ik vind dat er nogal raar wordt gedaan over seksualiteit in het onderwijs, terwijl het één van de belangrijkste lessen is die een kind moet leren met het oog op de rest van zijn leven. Ik vind het net zo normaal als het vak "verzorging" bijvoorbeeld, en dan nog 10 keer nuttiger.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:23

wat bij de leeftijd past ?

nou dan denken ze daar echt niet aan hoor ....pffff, echt serieus..ik vind dit echt te ernstig voor woorden...

tegenwoordig is het normaal half bloot geklede damews op tv e.d.
dat is echt niet normaal!!!
tijden zijn zo veranderd....

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:36

Tijden zijn veranderd?
Als een kind twee hondjes op elkaar ziet kruipen, dan vraagt hij aan mama wat ze aan het doen zijn hoor. Dat is iets van alle tijden. Of kinderen horen stoere verhalen van oudere broers, zussen of vrienden. Misbruik van kinderen is ook niet nieuw, helaas.

Voorlichting is belangrijk en kinderen hebben er behoefte aan. En kinderen kunnen de waarheid beter verwerken dan één of ander kletsverhaal wat later niet waar blijkt te zijn. Daar worden ze echt niet pervers van ofzo. Hoe stiekemer volwassenen erover doen, hoe raarder de kinderen erop reageren en hoe spannender het wordt.

Ik vind juist dat er vroeger veel makkelijker en nuchterder over gedaan werd dan nu. Heb het idee dat de maatschappij weer een beetje conservatiever wordt. Voorlichting is niet hetzelfde als geestverziekende praatjes houden

Edit: ik vind het ook wel belangrijk dat kinderen seksuele voorlichting krijgen vóórdat de hormoontjes zich ermee gaan bemoeien, want voor je het weet heeft het al iets gedaan waarvan het de gevolgen of betekenis niet kent. Daarom vind ik groep 8 al aan de late kant.
Ik vind ook dat seks al zo vroeg mogelijk wordt gelinkt moet worden aan liefde. Als er geen liefde in het spel is, is seks niet okee.
tenminste totdat een kleine tien jaar later lust de kop op steekt Haha!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:42

ja maar de tijden zijn dan wel wel veranderd....kijk eens naar de tv. het is niet te geloven wat ze daar allemaal overdag laten zien.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:45

ladylay schreef:
nou dan denken ze daar echt niet aan hoor ....pffff, echt serieus..ik vind dit echt te ernstig voor woorden...

Hoe weet je dat kinderen daar niet aan denken? En hoe zou jij antwoorden op de vraag van een 4-jarige waar kinderen vandaan komen?
Dat ze het vragen wekt op z'n minst de indruk dat het een onderwerp is dat ze bezig houdt.

Citaat:
tegenwoordig is het normaal half bloot geklede damews op tv e.d.
dat is echt niet normaal!!!

Dat kan je vinden, maar je kind krijgt dit te zien, tenzij je de tv helemaal de deur uit doet, en zelfs dan kun je niet alles buitensluiten. De kinderen leven in deze maatschappij, je kunt ze niet opsluiten. Dus ze komen met dat soort dingen in aanraking. En dan? Hoe zou jij daar mee omgaan?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:46

ik heb besloten om niet verder in te gaan op deze discussie....
niet negatief bedoeld e.d., ik heb dit besloten om dat ik dit te erg vind....dat dit gebeurd.....

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:53

ik zit zelf ook in het onderwijs (juf van groep 4) en ik vind dat er tot bepaalde hoogte open gesproken moet worden over dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes. zolang dit objectief blijft en je niet verder gaat dan nodig is is dit prima. voor de rest vind ik dat het de taak van de ouders is om kinderen in dit onderwerp wegwijs te maken. Ik zal als leerkracht dan ook nooit over onderwerpen als sexuele voorlichting beginnen uit mezelf en als het ter sprake komt probeer ik hier pp een open en objectieve manier mee om te gaan en verwijs ik over het algemeen naar de ouders voor verdere uitleg. dit ook omdat ouders het heel vervelend kunnen vinden dat zulke dingen ter sprake komen op school. Je kunt in dit soort gevallen het stokje beter aan de ouders overdragen is mijn ervaring. maar het blijft een pittig onderwerp wat heel persoonlijk is.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:55

hildetc schreef:
ik zit zelf ook in het onderwijs (juf van groep 4) en ik vind dat er tot bepaalde hoogte open gesproken moet worden over dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes. zolang dit objectief blijft en je niet verder gaat dan nodig is is dit prima. voor de rest vind ik dat het de taak van de ouders is om kinderen in dit onderwerp wegwijs te maken. Ik zal als leerkracht dan ook nooit over onderwerpen als sexuele voorlichting beginnen uit mezelf en als het ter sprake komt probeer ik hier pp een open en objectieve manier mee om te gaan en verwijs ik over het algemeen naar de ouders voor verdere uitleg. dit ook omdat ouders het heel vervelend kunnen vinden dat zulke dingen ter sprake komen op school. Je kunt in dit soort gevallen het stokje beter aan de ouders overdragen is mijn ervaring. maar het blijft een pittig onderwerp wat heel persoonlijk is.

Ik denk dat dat een heel correct standpunt is voor een leraar Ja

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:39

Ik ben het ook met hildetc eens, laat het aan de ouders over om te bepalen hoe hun kind word voorgelicht, dit is n.l. heel persoonlijk en dat moet je als school respecteren.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:21

Ik vind dat de ouders bepalen wanneer hun kind moet worden voorgelicht. Maar wel tot een bepaalde leeftijd. Op de middelbare school hoort het er gewoon bij.
Imo schiet je er niets meer op om in groep vijf al uitgebreid alles uit te leggen. Laat die kinderen lekker kind zijn.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:02

De kleuterklas vind ik wel erg vroeg, begin er eind groep 6 eens mee, begin groep 7.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:04

Princess en niceboy, wat zouden jullie antwoorden op vragen van 4- of 5-jarigen over waar kinderen vandaan komen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:10

Princess_ schreef:
Ik vind dat de ouders bepalen wanneer hun kind moet worden voorgelicht. .

ik niet. ik ben voor openheid, wanneer kinderen iets opvangen en je er geheimzinnig over gaat doen of ee half verhaal op gaat hangen, wordt het alleen maar raar.
ik ben van mening dat je hier best open in kunt zijn tot bepaalde hoogte en dat het niet van de ouders afhangt wanneer dat moment daar is.
als kinderen op school of de buitenschoolse opvang, waar zij onwijs veel tijd doorbrengen, met zulke vragen komen, moet er wat mij betreft niet over gezwegen worden en gewacht worden tot ouders er een keer mee gaan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:02

Seksuele voorlichting is de taak van de ouders en niet van de school. Het is pas nuttig als een kind eraan toe is, en niet omdat het nu eenmaal bij een bepaalde klas op het onderwijsprogramma staat. Eerlijk gezegd vind ik het nogal bizar dat de school wel even bepaalt dat er voorlichting gegeven moet worden, terwijl je kind er nog helmeaal niet aan toe kan zijn.
Laat het gewoon bij de ouders!

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:05

niceboy16 schreef:
De kleuterklas vind ik wel erg vroeg, begin er eind groep 6 eens mee, begin groep 7.

Idd, vind ik ook. Ik kreeg het niet eens in groep 8 Scheve mond
Nu in de eerste en de 2e wel gehad, en veel mensen vonden het leuk (lees: ze stoken er veel van op).

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:07

Een kind van 4 jaar is zeker al aan voorlichting toe!!!! Maar natuurlijk wel op het eigen nivo, en totaal anders dan een kind in groep 8.

Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders. Helaas zijn er nog steeds heel veel ouders die geen voorlichting geven, om welke reden dan ook. Boos!

Het gevolg daarvan is dat die kinderen sexualiteit niet meer in de juiste verhoudingen zien. Niet goed dus, en ik zou het heel naar vinden wanneer mijn kinderen omgaan met dit soort kinderen! En ik zou blij zijn wanneer dit op school wordt goedgemaakt. Want sex is net zo normaal als gezond eten, je handen wassen na toiletbezoek, alstublieft en dank u wel zeggen etc. En deze dingen worden op school ook aan de orde gesteld!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:09

_rosita_ schreef:
Princess_ schreef:
Ik vind dat de ouders bepalen wanneer hun kind moet worden voorgelicht. .

ik niet. ik ben voor openheid, wanneer kinderen iets opvangen en je er geheimzinnig over gaat doen of ee half verhaal op gaat hangen, wordt het alleen maar raar.
ik ben van mening dat je hier best open in kunt zijn tot bepaalde hoogte en dat het niet van de ouders afhangt wanneer dat moment daar is.
als kinderen op school of de buitenschoolse opvang, waar zij onwijs veel tijd doorbrengen, met zulke vragen komen, moet er wat mij betreft niet over gezwegen worden en gewacht worden tot ouders er een keer mee gaan komen

Precies! En veel ouders komen er namelijk ook nooit mee! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:12

Dan nog vind ik dathet mijn taak is en niet die van de juf of meester. Ik denk dat je dit soort dingen juist in de veiligheid en vertrouwdheid thuis moet bespreken. Ik zou er niet blij mee zijn als mijn 4-6 jarige op school seksuele voorlichting krijgt, zou daar ook zeker werk van maken.

Dat andere ouders dit niet doen, betekent niet dat ik het daardoor op school moet tolereren op elke leeftijd. Het wordt steeds gekker met de bemoeizucht in Nederland.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:34

faye schreef:
Seksuele voorlichting is de taak van de ouders en niet van de school. Het is pas nuttig als een kind eraan toe is, en niet omdat het nu eenmaal bij een bepaalde klas op het onderwijsprogramma staat. Eerlijk gezegd vind ik het nogal bizar dat de school wel even bepaalt dat er voorlichting gegeven moet worden, terwijl je kind er nog helmeaal niet aan toe kan zijn.
Laat het gewoon bij de ouders!

ja en de ouders steken hun kop in het zand en de kinderen blijven met de dringende behoefte zitten meer te weten.
uit mezelf zal ik er niet over beginnen, maar wanneer een kind bij mij op de bso met vragen komt die onder het kopje 'sexuele voorlichting' vallen, ga ik daar zeker wel op in. afhankelijk van de leftijd en het niveau van dat kind.
moet ik dan ook mn kop maar in het zand steken en er iets engs van maken? 'nee hoor lieve schat, dat zeggen wij hier niet, dat is vies. daar moet je het maar met papa en mama over hebben?' kom op zeg!
kinderen zien genoeg op tv en horen zat dingen op school om er vragen over te hebben, óók kinderen uit groep 3 en groep 4.