Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:06

Karin schreef:
Net als die 3% leerlingen met een moslimachtergrond, die wél welkom zijn op deze school.

Fijne boodschap krijg je dan mee als leerling...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:08

Vreemd idee eigenlijk. Als leerling met een moslimachtergrond ben je er welkom om les te krijgen, maar als je na het behalen van je diploma een lerarenopleiding gaat volgen en daarna aan de slag wilt als docent op je vroegere school, dan kan dat niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:11

Je weet trouwens maar nooit wat zo'n enge Moslima in een christelijk kopje koffie gooit! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:13

chevax schreef:
Maar dat is niet de reden die de school opgeeft. Zoals ik het lees, is ze wél geschikt, máár Moslim.

Er staat niet dat ze geschikt was, maar dat ze was afgewezen, omdat ze moslim is.
Zij was de enige die voor die functie had gesolliciteerd.
Ik denk ook dat het daarom eruit is gekomen dat ze werd geweigerd vanwege haar geloof.
Als ze meer sollicitanten hadden gehad, was ze gewoon niet aangenomen, zonder reden. Je hoeft namelijk geen reden te geven. Niet slim van die school om dat te doen. krijg je veel gezeur van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:16

Als ik een betaalde opleiding mocht doen, of een kans op een beter betaalde job zonder risico Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:20

katiavl schreef:
Als ik een betaalde opleiding mocht doen, of een kans op een beter betaalde job zonder risico Lachen

Nu ja, je hoopt maar dat de rest van Nederland niet hetzelfde standpunt heeft - anders sta je met je mooie opleiding en wil nog niemand je hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:24

Ik snap gewoon niet discriminatie gebeurd overal, een vriendin van mij kreeg haar plaatsje ook niet omdat ze van een andere afkomst was zoals ik al zei met het joodse geloof.
Ze was nieuwsgierig en had is info gevraagd bij het discriminatie punt.

Ze konden of wouden niets doen, maar hiervoor staat de wereld op zen kop?

Snap ik gewoon niet, ze konden evengoed nee zeggen hun volste recht en niks aanbieden Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:38

Ik snap heel goed dat wanneer de school met een bepaalde geloofsovertuiging wil dat het personeel het daar ook mee eens is. Want waar blijft anders die overtuiging van het geloof als geen een medewerker er daadwerkelijk achter staat.
Er zijn zat andere scholen die niet vanuit een geloofsstandpunt werken en daar zouden diegene die niet dat geloof hebben, dan toch ook kunnen gaan werken?

Maarjah aan de andere kant draaft de school wel erg door, want leraren vind ik moeten wel aan het geloof voldoen, omdat die dagelijks uren met de leerlingen in contact komen. Maar een kantinejuf die brengt geen dingen over aan de leerlingen, dus de vraag is of dat niet een beetje overdrijven is om dan persee dat ene geloof te eisen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:42

Ik blijf het apart vinden dat men het blijkbaar heel normaal vindt dat deze school leerlingen met een moslimachtergond wél toelaat en personeel (al dan niet onderwijzend) met een moslimachtergrond niet.

Als zo'n school echt zo principieel is (zoals de joodse scholen waarover hier wordt gesproken) als ze in hun argumenten doen voorkomen, dan zouden ze er IMO goed aan doen alle moslims uit de school te weren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:47

katiavl schreef:
Ik snap gewoon niet discriminatie gebeurd overal, een vriendin van mij kreeg haar plaatsje ook niet omdat ze van een andere afkomst was zoals ik al zei met het joodse geloof.

Snap ik gewoon niet, ze konden evengoed nee zeggen hun volste recht en niks aanbieden Lachen

Jouw argumentatie raakt in deze discussie kant noch wal.
Een school die geen andere geloofsovertuiging toelaat bij zowel kinderen als bij leerkrachten, staat hier niet ter discussie.

Hier staat een school ter discussie die wel leerlingen maar geen kantinedames van een ander geloof toelaten..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:57

katiavl schreef:

Wellicht zou je de moeite kunnen nemen om te lezen, dus ik herhaal mijn eerdere reactie op jouw opmerking

sarabande schreef:
Het woord jodenschool bezorgd me koude rillingen. Wat bedoel je hiermee, een Orthodoxe Joodse school of een school waar joodse kinderen in het algemeen opzitten.

In Antwerpen bestaat een grote Orthodox joodse gemeenschap, die scholen zijn niet toegankelijk voor niet joodse mensen en als het kan niet eens voor niet orthodox joodse mensen. Dat is een onderdeel van het geloof, niet joden zijn treife en wanneer zij eten gemaakt hebben mag een Orthodoxe jood dat niet meer eten (even in een notendop de regels zijn veel uitgebreider.)
Antwerpen zal daar weinig tegen beginnen ze zien niet graag de hele gemeenschap met hun zo specifieke handel die ook veel touristen trekt verdwijnen.
Dus ik zie het verband met het onderwerp van dit topic helemaal niet dat niet gebaseerd is op strenge regels in de bijbel, maar imo op kleinzielig vooroordeel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:01

katiavl schreef:

Wat snap je precies niet? Dat mensen zich verzetten tegen discriminatie? Of dat het vooral discriminatie van moslims is die veel publiciteit oplevert? In het tweede kan ik je wel gelijk geven, dat is ook niet zoals het zou moeten - discriminatie is nooit goed. (Maar ik wil wel opmerken dat veel media-aandacht niet automatisch voordelig is: het roept ook extra veel weerstand op.)

Wat mij betreft: ik heb me al veel vaker druk gemaakt over de strengreligieuze bijzondere scholen en zal dat nog wel even blijven doen Lachen Dat heeft niets te maken met het wel of niet moslim-zijn van de persoon, maar met het beleid van de religieuze scholen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:04

Shadow0 schreef:
Wat mij betreft: ik heb me al veel vaker druk gemaakt over de strengreligieuze bijzondere scholen en zal dat nog wel even blijven doen Lachen Dat heeft niets te maken met het wel of niet moslim-zijn van de persoon, maar met het beleid van de religieuze scholen.

Om maar een vrij recent voorbeeld te noemen: [NM] School weert televisiekijkende leerling

Hierbij gaat het om een 'normale' autochtone leerling én ook hier om een school die met twee maten meet (zie onder het kopje 'Principieel punt').

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:04

Shadow0 dat bedoel ik Lachen het tweede dan

En sarabande ik denk dat ik genoeg ken van de joodse samenleving in antwerpen, en hoe het gaat op de scholen. Aangezien ik er jaren tussen heb gezeten
Had al een uitgebreid antwoord gegeven, maar toen viel bokt weg en was ik alles kwijt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:10

katiavl schreef:
En sarabande ik denk dat ik genoeg ken van de joodse samenleving in antwerpen, en hoe het gaat op de scholen. Aangezien ik er jaren tussen heb gezeten

Dat blijkt niet uit het feit dat je dat blijft aanhalen als vergelijking, terwijl het een totaal andere situatie is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:12

katiavl schreef:

Dus jouw vriendin voelde dit ook als discriminatie en voor haar stond haar wereld dus inderdaad even op haar kop. Ze trok het zich zo aan dat ze contact met een organisatie heeft gezocht en het met jou besproken. Zei je toen ook "waar maak jij je druk over?".
Met dit voorbeeld illustreer je precies het tegenovergestelde van wat je volgens mij wilt zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:14

nee ze maakte haar niet druk om, ze wou gewoon eens testen wat hun reactie was in zo een stelling Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:15

Ja hoor, tuurlijk!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:16

katiavl schreef:
nee ze maakte haar niet druk om, ze wou gewoon eens testen wat hun reactie was in zo een stelling Lachen

A dus er was geen vacature.
B Instelling (als je een school zo mag noemen) testen om ze daarna vervolgens aan te
klagen.

Dat is toch uitlokking, is volgens mij ook strafbaar.
Maar dit zegt mij meer over haar dan over de joodse school.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:18

amaai chevax leuk dat jij het beter weet dan de persoon zelf zucht. Never mind ik stop met deze discussie

Wat word hier allemaal inneens naar het hoofd gegooid

A er was wel een vacature, b aanklaging waar zie je dat ze heeft gewoon info gaan halen over haar rechten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:21

katiavl, je haalt gewoon steeds stellingen aan die niet geloofwaardig overkomen. Dus dan is het inderdaad beter om je uit een discussie terug te trekken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:22

slimmerik schreef:
Euhhh "Christelijke" grondslag??

Laat me niet lachen !!!! Boos!

Wanneer wordt het onderwijs nou gewoon eens openbaar net als in Frankrijk. Geen scholen op basis van geloof, dat doe je maar in je vrije tijd. Stoom uit je oren

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:25

Arabesk schreef:
slimmerik schreef:
Euhhh "Christelijke" grondslag??

Laat me niet lachen !!!! Boos!

Wanneer wordt het onderwijs nou gewoon eens openbaar net als in Frankrijk. Geen scholen op basis van geloof, dat doe je maar in je vrije tijd. Stoom uit je oren

Omdat mensen er nog steeds voor kiezen, veel vinden het onderwijs daar beter Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:26

Arabesk schreef:

Dat heeft het CDA met kracht tegengehouden en met het CU erbij in de regering zal het nog wel verder weg staan.
Het zou de oplossing zijn voor veel problemen.
Geloof gewoon op een aparte instelling onderwijzen zoals vroeger de zondagsschool en al het onderwijs gewoon neutraal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:27

katiavl schreef:
Omdat mensen er nog steeds voor kiezen, veel vinden het onderwijs daar beter Lachen

Je hebt net zoveel zicht op de Nederlandse scholen (daar gaat het hier over) dan op de situatie in Antwerpen??????