Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:18

Het kan me totaal niet rotten wat de zin of de onzin van dit soort onderzoek is Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Als ze dit soort onderzoek willen doen,laat ze het lekker op elkaar doen Boos!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:21

Heb er geen woorden voor! Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Wat is dit nou voor onderzoek?? wat willen ze weten??

En nee wij doen niet hetzelfde met onze paarden! Boos!
Een paard raakt het stroomdraad 1 keer aan, dan heeft ie pijn gevoeld en daarna doet
hij het niet meer ( daar kan hij zelf voor kiezen )
die honden kunnen er niet voor kiezen want het gebeurt steeds weer!
want dat gaat achter elkaar door! Boos!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:23

Huilen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:25

steeffie schreef:
ijslanderfan schreef:
Ik kan nergens er iets over vinden, wel wat maar niet de sterkte. Of ik zoek weer met mijn neus. Clown

Ik heb even voor je gekeken of ik het orginele artikel kon vinden (in de universiteitsdatabase) maar die staat niet volledig op internet (niet zo gek ook natuurlijk, met een artikel uit 1967 Knipoog )

Dankjewel! Ik kon het ook al niet vinden, zó belangrijk was het dus ook weer niet. Anders had het wel compleet op internet gestaan.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:27

Een beetje nuances aanbrengen kan geen kwaad.
De derde hond blijft eraan blootgesteld worden. En wat zie je, hij berust in de situatie. Wanneer het experiment verder voortgezet zal worden, zal je waarschijnlijk zelfs zien dat de hond zijn dagelijkse routine's (slapen, eten, rondlopen, spelen) uitvoert, zonder zich ook maar bewust te zijn van het feit dat de aanwezige stroomstoten niet normaal zijn.
De honden kunnen inderdaad niet kiezen. Maar ja, heeft jouw paard een andere keuze dan bereden worden, een bit in zijn mond te krijgen, in stal gezet te worden? Of voor de naturals, heeft jouw paard ervoor gekozen altijd buiten te staan en bereden te worden?
Nee dat heeft hij niet, dat heeft de mens voor hem bepaald. Het paard heeft daar geen mening in, hij berust in zijn situatie, en na verloop van tijd weet hij niet beter meer.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:29

wat heeft dit voor zin? Echt VRE-SE-LIJK, dat is het enige wat ik kan zeggen!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:34

ijslanderfan schreef:
Dankjewel! Ik kon het ook al niet vinden, zó belangrijk was het dus ook weer niet. Anders had het wel compleet op internet gestaan.

Geen dank Knipoog
Het heeft alleen niets met belangrijkheid te maken Knipoog Ik zoek in de databasen van wetenschappelijke tijdschriften, en die hebben vaak de artikelen vanaf een bepaald jaargang volledig op internet staan, en van de eerdere artikellen alleen de abstract, hoe belangrijk ze ook geweest zijn Knipoog

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:38

1 woord...verschrikkelijk...

moet er niet aan denken dat je zo iest kunt doen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:45

steeffie schreef:
ijslanderfan schreef:

Geen dank Knipoog
Het heeft alleen niets met belangrijkheid te maken Knipoog Ik zoek in de databasen van wetenschappelijke tijdschriften, en die hebben vaak de artikelen vanaf een bepaald jaargang volledig op internet staan, en van de eerdere artikellen alleen de abstract, hoe belangrijk ze ook geweest zijn Knipoog

Oh zo, ik snap het. Raar dat het er niet in staat zeg. Het moet toch ergens te vinden zijn, lijkt me een redelijk essentieel iets.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:47

Ja veel tijdschriften liggen in de universiteitsbibliotheken en daar kan je artikelen uit kopiëren als je wil Knipoog

Inge_

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:59

Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

Ben ik met je eens.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:08

Inge_ schreef:
Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

Ben ik met je eens.

Ik ook..

En trouwens, mijn paarden hoeven niet eens 1x tegen het stroomdraad te lopen om er vandaan te blijven.. Voor hun is de draad al genoeg Knipoog En ik vind dat je het rijden hier niet mee kunt vergelijken! Paarden (de meeste dan..) vinden het hartstikke leuk om lekker te rijden enz.!! En die hondjes Als ik ook maar één keer tegen het stroomdraad oploop bah! Dat voelt echt niet fijn..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:14

het is gewoon triest wat ze met dieren doen.
wel is wat het een en ander gezien over wat koreanen doen met honden??
walgelijk gewoon!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:23

* Val me niet aan na deze post, ik geef enkel mijn mening*

Heb alleen de beginpost gelezen en een paar van de reacties.

Mijn reactie is niet: aggh wat zielig ofzo, nee ik ben echt gek op de effecte van klassieke conditioneren!

En die stroomschokken doen niet zo'n pijn hoor. Als jij stroomdraad aanraakt doet dat toch ook geen pijn? Het is even vervelend.
Als ze uit die hokken zijn krijgen ze ene koekje en zijn ze het allaan weer vergeten!

Er zijn vele van dit soort tests en ik vind ze geweldig. Ik heb hier boeken staan waarin op elke pagina wel een nieuw soort van deze test word gedaan. Natuurlijk niet allemaal met dieren en stroom, maar wel dit soort dingen.

Door dit soort onderzoeken komen o.a. psychologen nou veel te weten over de werking van de hersenen en daar ben ik toch wel blij mee.

Die hond heeft misschien 2x 5 minuten in zo'n hok gezeten en daar kunnen die psychologen weer boeken vol van schrijven en onderzoeken doen en methodes ontwikkelen ten behoeven van diverse hersenziektes.

Zielig? Nee! Noodzaak? Ja, voor mij wel.

[edit] Even dit nog: Dergelijke stroomstoten doen geen pijn, ook niet die draad die om de wei van je paard zitten. Ze verstijven enkel de spieren en daarop krijg je van nature een schrikreactie. De hond die dus als laatste gewoon op de grong ging liggen, kreeg geen schrikreactie meer en reageerde dus niet op de stroomschokken. Als het pijn deed was hij wel blijven springen Knipoog [/edit]

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:35

Ziek Hamer Stoom uit je oren Misselijk

Wal-ge-lijk

Laat ze dit lekker bij mensen uitproberen ipv op honden of andere dieren!! Boos!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:38

Ik vind somigge reacties nogal kort door de bocht en kortzichtig.

Voordat ik zelf ga oordelen zou ik willen weten hoeveel volt het was. Want ik vind dat er wel zeker een verschil zit tussen zo veel volt dat er blaren ontstaan of zo weinig volt dat ze het lichtelijk voelen en meer niet.

En nee ik vind het onderzoek zeker NIET nutteloos voral niet als dit in 1967 heeft afgespeeld toen was men veel minder bekend in dit soort dingen en juist door dit soort onderzoeken weet men juist dat dieren wel na kunnen denken. Ik ben het dus met Nicolletje eens.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:00

dit soort proeven komen overeen met die van een bepaalde psycholoog ... die teste als een belletje ging of honden automatisch gingen kwijlen .... heb dit stuk maar met flarden gelezen maar t kan vriendelijker

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:19

Soet schreef:
Many schreef:

En hier kan het alleen maar mee eens zijn!

Inderdaad !

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:19

Elaine schreef:

Mijn reactie is niet: aggh wat zielig ofzo, nee ik ben echt gek op de effecte van klassieke conditioneren!

En die stroomschokken doen niet zo'n pijn hoor. Als jij stroomdraad aanraakt doet dat toch ook geen pijn? Het is even vervelend.
Als ze uit die hokken zijn krijgen ze ene koekje en zijn ze het allaan weer vergeten!

Er zijn vele van dit soort tests en ik vind ze geweldig. Ik heb hier boeken staan waarin op elke pagina wel een nieuw soort van deze test word gedaan. Natuurlijk niet allemaal met dieren en stroom, maar wel dit soort dingen.

Door dit soort onderzoeken komen o.a. psychologen nou veel te weten over de werking van de hersenen en daar ben ik toch wel blij mee.

Die hond heeft misschien 2x 5 minuten in zo'n hok gezeten en daar kunnen die psychologen weer boeken vol van schrijven en onderzoeken doen en methodes ontwikkelen ten behoeven van diverse hersenziektes.

[edit] Even dit nog: Dergelijke stroomstoten doen geen pijn, ook niet die draad die om de wei van je paard zitten. Ze verstijven enkel de spieren en daarop krijg je van nature een schrikreactie. De hond die dus als laatste gewoon op de grong ging liggen, kreeg geen schrikreactie meer en reageerde dus niet op de stroomschokken. Als het pijn deed was hij wel blijven springen Knipoog [/edit]

Dit onderzoek had geen noodzaak.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:23

Dat denk jij?

Ieder onderzoek heeft noodzaak anders mag het niet uitgevoerd worden. Daar zijn zeer strengen regels en richtlijnen voor.

Van dit onderzoek worden mensen zóveel wijzer!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:39

Als het onderzoek 40 jaar later nog steeds aangehaald wordt, zal het toch wel nut gehad hebben Haha! .
Zulke onderzoeken worden echt niet zomaar voor de lol gedaan.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:42

Inge_ schreef:
Elaine schreef:

Dit onderzoek had geen noodzaak.

Bron? Of zuig je dit uit je duim? Gaaaap

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:50

Walchelijk. Ten eerste een onzinnig onderzoek en ten tweede ook nog onschuldige dieren ervoor gebruiken.
Belachelijk gewoon ophangen aan de hoogste boom die onderzoekers die zijn niet goed wijs.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:00

steeffie schreef:
Dat hoeft niet Gaby, dit was een deel van het artikel, ik neem aan dat het niet alleen maar om dit onderzoek ging Knipoog

Okee, bij nader inzien had het artikel wel gepubliceerd kunnen worden. Het was een beetje voorbarig om te vinden dat hele artikel dan maar niet gepubliceerd hoefde te worden. Ik had moeten gespecificeren). Het onderzoek daarintegen had, in mijn ogen, niet gepubliceerd hoeven worden.
Het is lastig. Eigenlijk maakt publicatie van het onderzoek zelf niets uit. De proef is al gedaan, en het niet publiceren van het experiment zorgt er niet voor dat de honden opeens minder hebben geleden.
Waar ik met mijn hoofd niet bij kan, is dat men een dieronvriendelijke proef, waaruit een bevredigende conclusie is gekomen die het hoe en wat van een proces ( in dit geval aangeleerde hulpeloosheid) duidelijk maakt, herhaalt. Bij deze uitspraak ga ik er nog steeds van uit dat men de proef heeft herhaald, daar men niet heeft verteld dat het hier om een vinding ging die men lang geleden heeft gevonden. Zou men toch enkele variabelen in het experiment hebben veranderd of zoiets?

(De Hoefslag is niet in de winkel verkrijgbaar he? Ik zou graag het hele artikel willen lezen. An sich vind ik "aangeleerde hulpeloosheid" best een interessant onderwerp.)

*Gruwelijk, ik had een heel stuk getypt en dat is nu weg!* Anyway, ik kan me ook goed vinden in de reacties van Renza en Nicolletje.
Zolang wel nog geen vergelijkbaar experiment hebben bedacht waarbij er geen organismen lijden, zullen we de oplossing, denk ik, moeten zoeken in pijnreductie/diervriendelijkere methoden. We kunnen immers niet werken met machines, deze vertonen geen biologische reactie. Het is altijdlastig, die experimenten met proefdieren. Ik vraag me af in hoeverre ze zijn aan te passen opdat er geen dier lijdt.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 24-02-07 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:05

sja. conditionering. wees gerust mensen, op mijn studie word ik er mee doodgegooid.
niet alleen dieren, maar ook kinderen zijn aan niet al te pedagogisch verantwoordde tests blootgesteld.

aangeleerde hulploosheid zie je ook heel vaak bij kinderen. condititionering en aangeleerde hulploosheid zijn boeiende onderwerpen.
ik vind het niet juist dat deze experimenten uitgevoerd worden op dieren, omdat ik deze zie als volwaardige creatie. maar ja, veel mensen zien dieren toch als minderwaardig, en als je niet meer op mensen mag testen....

zo hebben kleine kinderen een angst voor alles in het wit aangeleerd gekregen, waarna de assistent het weer af kon leren.
dat kind zat in een kamerje met een konijntje. steeds als het kind het konijn wilde aaien hoorde het een harde buzzer. zo werd het kind bang voor alles wat wit was, dus ook dokters in witte jassen.
experiment voldaan, assistent kreeg de opdracht de angst af te leren.
immers, wat aangeleerd is, kan ook afgeleerd worden!
ik geloof dat het kins little peter of zo heette, in die trant.