Ach ja, weet wel wat tafelmanieren zijn nu..
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden![]()
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
Mijn liefvond het in het begin raar. Maar die zegt nu ook soms u
![]()
Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft
russel schreef:katiavl schreef:wat is nu eigelijk prakken, of de belgishe vertaling
Haha, gewoon je aardappelen of heel je eten tot een moes prakken en daar je jus doorheen roeren. Als ik dat zie, weet ik eigenlijk al genoeg. Dit doe je gewoon lekker thuis, maar niet bij iemand anders of in een restaurant. Doe je dit op een ander, heb je niet voldoende tafelmanieren, je kan je aardappelen nl ook eten zoals het hoort zonder dat ze droog zijn.
katiavl schreef:Maar ik vind tafelmanieren ook belangrijk hoor, ben ooit is ergens gaan eten, waar ze op het einde de ene boer na de andere lieten. En dan heb je toch ook niet veel honger meer brrrrr
Jen33 schreef:[
dan zou ik dus al helemaal niet meer naar een restaurant gaan. blegh hahah de jus kan toch niet intrekken (mischien na 12 uur trekken) nee heb een hekel aan droog eten. net zo'n idee als je gewoon bloem eet![]()
dan heb ik volgens jou geen tafelmanierenhet is gewoon de smaak als ik droog lekker had gevonden had ik dat wel gedaan
![]()
ik vind dat dat niks met tafelmanieren te maken heeft.
ik zit nu al een poosje te denken wie zijn aardappels niet prakt maar kan geen 1 persoon bedenken ook nog nooit gezien tijdens etentjes![]()
jottum schreef:Er is nog nooit iemand slechter geworden van goede manieren
katiavl schreef:Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden![]()
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
![]()
Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft
Jen33 schreef:dan zou ik dus al helemaal niet meer naar een restaurant gaan. blegh hahah de jus kan toch niet intrekken (mischien na 12 uur trekken) nee heb een hekel aan droog eten. net zo'n idee als je gewoon bloem eet
Uthrick schreef:* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Logisch, als je zo onderuit gezakt zit, kan niet fatsoenlijk eten.
* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Moesten wij ook altijd, netjes met mes en vork eten. Niet prakken vind ik wel een stomme regel, want wat nou als je jus met aardappels hebt?
* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Wij eten ook altijd aan tafel. Bij uitzondering heel af en toe wel eens op de bank, maar dat is alleen de laatste horen
* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Wij hebben ook geen radio aan tijdens het eten hoor. (Maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat we die nooit aan hebben)
* Geen drinken op tafel bij avond eten
Hadden wij ook vroeger
* Niet van de tafel tijdens het eten
Ook logisch. Lekker ongezellig als iedereen zomaar van tafel loopt.
* Niet smakken of boeren
Weer logisch. Dat is gewoon heel smerig
* Pasta draai je met je vork op je lepel
Wij juist in stukjes snijden en met vork of lepel op eten. Want met die slierten knoei je te veel
* Patat eet je ook met een vork
We eten bijna nooit patat. Maar anders maakt het niet zo veel uit, tenzij er visite bij is.
* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Ik moest alles eten, ook al luste ik het niet. Dan een klein schepje. En vroeger net zo lang aan tafel zitten tot het op was (hoelang ik dat wel niet vol kon houden joh!) En ik moest gewoon eten wat de pot schafte, dus ik kreeg niks anders
* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
dubbel vouwen mochten wij wel, maar dan wel een bord eronder
*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
moeten wij ook regelmatig doen, maar geen vaste dagen ofzo
Citaat:Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.
SONY schreef:WAHAHAHA DAt komt zo bekend voor allemaal! Wij hadden precies dezelfde regels en wee je gebeente als je, je er niet aan hield! Bij ons aan tafel was altijd spanning haha. Zit recht! Mes en vork! Mond dicht en eten! ( hoe kan je nou ej mond dicht hebben en eten?!) Niet smakken... etc. etc.![]()
Ach ja, weet wel wat tafelmanieren zijn nu..
Jen33 schreef:flettie: dan is het toch nog droog aangezien de jus niet overal door heen dringt? en als een aardappel gaar is valt hij al deels uit elkaar als je er in zit te snijden.of je moet van rauwe aardappelen houden maar dat is weer een kwestie van smaak.
russel schreef:Bienotje schreef:
Er zijn ook veel in Nederland die niet zo opgegroeid zijn maar gewoon iets vrijer. Zal je je daar met een ouderwetse opvoeding ook makkelijk op je gemak voelen?
Ja, ik ben van mening van wel ja. Kom maar eens op een diner dat volledig volgens de etiquette is opgedekt en er verschillende luxe voorgerechten geserveerd wordt met bijpassende wijnen. Niet iedereen is het natuur talent dat je meteen weet hoe en wat. De film pretty woman is daar een voorbeeld van.
Kaas uit het vuistje? heeft toch niets met opvoeding te maken, opvoeding is dat je weet hoe het hoort. Overigens hoort bij een goede opvoeding wel dat je je met elk milieu kan mengen, dus als je ergens komt en ze eten met de handen, eet jij ook met je handen zonder blikken of blozen.
Een vrijere opvoeding is dat ook een opvoeding dat je all-round weet hoe je je hoort te gedagen ook in kringen waarin men helemaal niet vrij is? Kan je zeggen, kom ik toch nooit, jawel in je werk kun je nl ook met dat soort mensen te maken krijgen en die die hebben een prettig of minder prettig gevoel bij je, er kan je een goede baan geweigerd worden als het vertrouwen er niet is dat je mensen niet beschaamd.
Vrije opvoeding hoeft geen mindere opvoeding te zijn, dus vind ik een foute redenering. Ik heb een heel ouderwetse opvoeding gehad en ik had daar idd soms moeite mee, moest leren dat het niet overal zo was, maar denk je nu echt dat ik patat niet met vingers eet? Kaas uit het vuistje, hallo roep als ik bij bekende binnen kom en gewoon doei als ik weg ga? Bij (on)bekende nette mensen dus niet, dat kan ik niet. Zeg nog steeds u tegen mensen die zelfs mijn leeftijd hebben, ouder dan ik moet er niet aan denken te jijen, kritiek te uiten of tegen in te gaan. Vind het ook naar om te horen en te zien als jonge mensen wel zo met ouderen omgaan. Ben van een oudere generatie en elk vogeltje zingt hoe het gebekt is, zeg ik dan maar.
Bienotje schreef:Niet om het even, maar volgens mij is dit topic juist gestart omdat TS met haar ouderwetse opvoeding zich juist niet kon aanpassen/ indenken dat iemand anders opgevoed is..
Ieder zijn meug. Gelukkig komt mijn ervaring als werkpaard in een Restaurant me altijd nog van pas als ik in een Pretty Woman-scenario terechtkom..
russel schreef:Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.
avanti4ever schreef:wat is streng??? zolang jij je er gewoon onder voelde en het rechtvaardig streng was is het toch niet verkeerd?
![]()
russel schreef:Bienotje schreef:Niet om het even, maar volgens mij is dit topic juist gestart omdat TS met haar ouderwetse opvoeding zich juist niet kon aanpassen/ indenken dat iemand anders opgevoed is..
Ieder zijn meug. Gelukkig komt mijn ervaring als werkpaard in een Restaurant me altijd nog van pas als ik in een Pretty Woman-scenario terechtkom..
ja, je kunt er de draak mee steken. TS zal zich wel kunnen aanpassen, goed kijken en idd eventueel er met anderen over praten. naar beneden schoppen is altijd makkelijker dan je naar boven optrekken.
Nicolletje schreef:avanti4ever schreef:wat is streng??? zolang jij je er gewoon onder voelde en het rechtvaardig streng was is het toch niet verkeerd?
Mee eens, maar de TS sprak iemand (een vriend van haar?) bij haar aan tafel erop aan, dat diegene voorovergebogen met de linkerarm om de kom soep, de soep naar binnen zat te lepelen.
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als iemand (een vriendin nog wel) me aan zou spreken op iets wat ik niet als 'fout' bestempel.
Als diegene nou lekker eet zo, en en niemand mee lastig valt?