Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SONY

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:17

WAHAHAHA DAt komt zo bekend voor allemaal! Wij hadden precies dezelfde regels en wee je gebeente als je, je er niet aan hield! Bij ons aan tafel was altijd spanning haha. Zit recht! Mes en vork! Mond dicht en eten! ( hoe kan je nou ej mond dicht hebben en eten?!) Niet smakken... etc. etc. Haha!

Ach ja, weet wel wat tafelmanieren zijn nu..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:19

Maar ik vind tafelmanieren ook belangrijk hoor, ben ooit is ergens gaan eten, waar ze op het einde de ene boer na de andere lieten. En dan heb je toch ook niet veel honger meer brrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:19

katiavl schreef:
Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden Haha!
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
Mijn lief Clown vond het in het begin raar. Maar die zegt nu ook soms u Sigaar

Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft Lachen

Ik vind het logisch dat de winkelbediende en 'zelfs de toiletmevrouw' U zijn, of leraren of of .. tenzij ze zelf aangeven 'je' genoemd te willen worden. Mensen die 'je' zouden zeggen tegen onbekenden zoals de winkelbediende of toiletmevrouw.. ik vind het zelf wat onbeschoft overkomen eigenlijk, maar dat ligt vooral aan je opvoeding. Haha!
Ik noem verder mijn ouders wel 'je', toen ik vroeger mijn oma/opa met 'U' aansprak vonden ze dat niet leuk 'want je bent toch familie, 'U' klinkt zo koud dan!' dus familie blijft allemaal 'je' voor mij. Mensen die ik langer ken zeg ik ook 'je' tegen als ik weet dat dat kan en mag. Zelf vind ik -U- meer bij het 'beleefde' passen en -je- bij het persoonlijke.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:26

russel schreef:
katiavl schreef:
wat is nu eigelijk prakken, of de belgishe vertaling Lachen

Haha, gewoon je aardappelen of heel je eten tot een moes prakken en daar je jus doorheen roeren. Als ik dat zie, weet ik eigenlijk al genoeg. Dit doe je gewoon lekker thuis, maar niet bij iemand anders of in een restaurant. Doe je dit op een ander, heb je niet voldoende tafelmanieren, je kan je aardappelen nl ook eten zoals het hoort zonder dat ze droog zijn.

dan zou ik dus al helemaal niet meer naar een restaurant gaan. blegh hahah de jus kan toch niet intrekken (mischien na 12 uur trekken) nee heb een hekel aan droog eten. net zo'n idee als je gewoon bloem eet Misselijk

dan heb ik volgens jou geen tafelmanieren Clown het is gewoon de smaak als ik droog lekker had gevonden had ik dat wel gedaan Vork

ik vind dat dat niks met tafelmanieren te maken heeft.

ik zit nu al een poosje te denken wie zijn aardappels niet prakt maar kan geen 1 persoon bedenken ook nog nooit gezien tijdens etentjes Bloos

Anoniem

katiavl schreef:
Maar ik vind tafelmanieren ook belangrijk hoor, ben ooit is ergens gaan eten, waar ze op het einde de ene boer na de andere lieten. En dan heb je toch ook niet veel honger meer brrrrr

Ja of zo een lekkere harde stinkwind, dan in lachen uitbarsten. Maar ik heb soms het gevoel dat ze dat dan expres doen omdat ze zien dat jij netter bent en zich dan lekker afzet tegen je manieren. Een kwestie van onzekerheid.

Zo had een kennisje 2 maanden mijn paard bij haar gehad op de wei. Ik wilde haar bedanken door een etentje voor ons 4en te hebben in een leuk eetcafe. Steeds hadden zij geen tijd, heeft wel een tijdje geduurd eer het kwartje viel. Vriendlief boert, scheet en praat onder het kauwen, kauwt met mond open en lust bijna niets. Heel stom van mij dat ik die link niet snapte. Als zij uit eten gaan, gaan ze naar de snackbar en wellicht had ik de plaatselijke snackbar moeten uitkiezen.

jottum

Er is nog nooit iemand slechter geworden van goede manieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:27

Jen33 schreef:
[
dan zou ik dus al helemaal niet meer naar een restaurant gaan. blegh hahah de jus kan toch niet intrekken (mischien na 12 uur trekken) nee heb een hekel aan droog eten. net zo'n idee als je gewoon bloem eet Misselijk

dan heb ik volgens jou geen tafelmanieren Clown het is gewoon de smaak als ik droog lekker had gevonden had ik dat wel gedaan Vork

ik vind dat dat niks met tafelmanieren te maken heeft.

ik zit nu al een poosje te denken wie zijn aardappels niet prakt maar kan geen 1 persoon bedenken ook nog nooit gezien tijdens etentjes Bloos

Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:28

jottum schreef:
Er is nog nooit iemand slechter geworden van goede manieren

Nee, ik denk alleen maar beter. Verkeerde vorm van trots om je er van af te keren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:29

katiavl schreef:
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.

Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft Lachen

Haha! Maar dat vind ik typisch iets Belgisch Knipoog

Toegegeven, ik spreek een deel van mijn ooms en tantes ook aan met u. Vreemden en oudere personen net zo. Jonge mensen spreek ik vaak aan met jij.
Maar ik woon in Duitsland en daar is het ook vrij normaal om iedereen met Sie aan te spreken. Tenzij er duidelijk wordt gezegd dat je mag "Dutzen". Mijn buren spreek ik allemaal aan met Du, winkelpersoneel en vreemden spreek ik aan met Sie.

Jen33 schreef:

Je kan je aardappels natuurlijk ook gewoon in kleine blokjes snijden en daar de jus over heen doen. Ziet er al gelijk een stuk aantrekkelijker uit in een restaurant Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:32

Uthrick schreef:
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Logisch, als je zo onderuit gezakt zit, kan niet fatsoenlijk eten.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Moesten wij ook altijd, netjes met mes en vork eten. Niet prakken vind ik wel een stomme regel, want wat nou als je jus met aardappels hebt?

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Wij eten ook altijd aan tafel. Bij uitzondering heel af en toe wel eens op de bank, maar dat is alleen de laatste horen

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Wij hebben ook geen radio aan tijdens het eten hoor. (Maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat we die nooit aan hebben)

* Geen drinken op tafel bij avond eten
Hadden wij ook vroeger

* Niet van de tafel tijdens het eten
Ook logisch. Lekker ongezellig als iedereen zomaar van tafel loopt.

* Niet smakken of boeren
Weer logisch. Dat is gewoon heel smerig

* Pasta draai je met je vork op je lepel
Wij juist in stukjes snijden en met vork of lepel op eten. Want met die slierten knoei je te veel

* Patat eet je ook met een vork
We eten bijna nooit patat. Maar anders maakt het niet zo veel uit, tenzij er visite bij is.

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Ik moest alles eten, ook al luste ik het niet. Dan een klein schepje. En vroeger net zo lang aan tafel zitten tot het op was (hoelang ik dat wel niet vol kon houden joh!) En ik moest gewoon eten wat de pot schafte, dus ik kreeg niks anders

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
dubbel vouwen mochten wij wel, maar dan wel een bord eronder

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
moeten wij ook regelmatig doen, maar geen vaste dagen ofzo

Ik vind eigelijk niet dat ik echt streng ben opgevoed, alleen m'n tafelmanieren waren wel belangrijk. Maar dat komt misschien doordat me vader altijd kok geweest is.
Trouwens tegenwoordig word er helemaal niet meer streng naar tafelmanieren gekeken hoor, want nu gaan ze er vanuit dat we ze wel weten.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:33

en waarom worden boeren en bouwvakkers in een hokje geplaatst weer? kan me niet voorstellen dat elke boer en bouwvakker het zelfde eet hoor. ken genoeg boeren en bouwvakkers die ook netjes eten met mes en vork en netjes zitten. heeft dus echt niks met beroep te maken

Citaat:
Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.

maar als jij het totaal niet lekker vind en er van gaat kokhalzen en je krijgt het toch voorgeschoteld zou je dan niet de lekkere manier kiezen? ik vind het niet echt netjes er uit zien als mensen gaan kokhalzen. en bij ons is het eten wat de pot schaft dus laten staan is ook geen optie

flettie: dan is het toch nog droog aangezien de jus niet overal door heen dringt? en als een aardappel gaar is valt hij al deels uit elkaar als je er in zit te snijden.of je moet van rauwe aardappelen houden maar dat is weer een kwestie van smaak.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:36

oja en niet van tafel lopen is allemaal logisch volgens mij idd niet erg gezellig als iedereen weg is. en radio en tv zijn uit anders kun je niet fatsoenlijk praten Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:36

SONY schreef:
WAHAHAHA DAt komt zo bekend voor allemaal! Wij hadden precies dezelfde regels en wee je gebeente als je, je er niet aan hield! Bij ons aan tafel was altijd spanning haha. Zit recht! Mes en vork! Mond dicht en eten! ( hoe kan je nou ej mond dicht hebben en eten?!) Niet smakken... etc. etc. Haha!

Ach ja, weet wel wat tafelmanieren zijn nu..

Gezellig hoor, spanning in huis.. Kun je mijns inziens maar beter met minder/ vrijere regels opgevoed worden waarbij je je ook echt kunt ontspannen als kind bij aanwezigheid van je ouders..

Dat lijkt me dus helemaal niets, zoals je het omschrijft.. Bloos

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:39

Maar waarom in godsnaam geen drinken bij het eten? Dat heeft imo niks te maken met slechte manieren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:40

Jen33 schreef:
flettie: dan is het toch nog droog aangezien de jus niet overal door heen dringt? en als een aardappel gaar is valt hij al deels uit elkaar als je er in zit te snijden.of je moet van rauwe aardappelen houden maar dat is weer een kwestie van smaak.

Kwestie van gelijk je aardappels in kleine stukjes snijden, jus eroverheen en een paar minuten in laten trekken. Is weinig droogs aan hoor. Een aardappel die uit elkaar valt tijdens het snijden vind ik nog steeds totaal iets anders dan een aardappel die tot moes wordt geprakt.

Rauwe aardappels zijn niet te vreten maar is natuurlijk wel weer heel wat anders dan een gekookte droge aardappel Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:41

ik vind het gewoon een beetje uit de hoogte als je iemand gaat betichten van slechte opvoeding als de tafelmanieren niet zijn zoals jij gewend bent.

ik eet altijdmet een bord op schoot, heb altijd geleerd aan tafel te eten,maar die heb ik niet nu ik op mezelf woon Haha!
met mes en vork ook geleerd, maar gebruik iknu niet, omdat ik datniet prettig eten vind.

wat niet wegneemt dat ik in een restaurant goede tafelmanieren ken.
geend rinken bij je eten?? moet je soms stikken.
ik snap dat je cola en dat soort ongein verbied, maar een glas melk of water, of een wijntje voor degene die ervan houden(zie je tenslotte altijd in restaurants) is gewoon normaal hoor.
water drinken tijdens het eten is ook goed om teveel eten te voorkomen.

en ik eet zoals ik dingen eet, wat iemand anders daarvan ook mag denken. als ik besluit de halve juskom erover heen te smijten(asjeblieft niet, kan ik gelijk mijn aderen dotteren) dan doe ik dat, om maar even een voorbeeld te zetten.

mijn moeder heeft als 1 ouder gezin een prima job gedaan en ik bepaal zelf wat ik daarmee doe.

dingen als boeren, smekken, mond open, mond te vol proppen zoals een hamster, schrokken, je hele smoel vol smeren.. dat zijn dingen waar je commentaar op mag leveren... maarniet hoe men zijn vork vast houd... dat vind ik gewoon uit de hoogte.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:42

russel schreef:
Bienotje schreef:

Er zijn ook veel in Nederland die niet zo opgegroeid zijn maar gewoon iets vrijer. Zal je je daar met een ouderwetse opvoeding ook makkelijk op je gemak voelen?

Ja, ik ben van mening van wel ja. Kom maar eens op een diner dat volledig volgens de etiquette is opgedekt en er verschillende luxe voorgerechten geserveerd wordt met bijpassende wijnen. Niet iedereen is het natuur talent dat je meteen weet hoe en wat. De film pretty woman is daar een voorbeeld van.

Kaas uit het vuistje? heeft toch niets met opvoeding te maken, opvoeding is dat je weet hoe het hoort. Overigens hoort bij een goede opvoeding wel dat je je met elk milieu kan mengen, dus als je ergens komt en ze eten met de handen, eet jij ook met je handen zonder blikken of blozen.

Een vrijere opvoeding is dat ook een opvoeding dat je all-round weet hoe je je hoort te gedagen ook in kringen waarin men helemaal niet vrij is? Kan je zeggen, kom ik toch nooit, jawel in je werk kun je nl ook met dat soort mensen te maken krijgen en die die hebben een prettig of minder prettig gevoel bij je, er kan je een goede baan geweigerd worden als het vertrouwen er niet is dat je mensen niet beschaamd.

Vrije opvoeding hoeft geen mindere opvoeding te zijn, dus vind ik een foute redenering. Ik heb een heel ouderwetse opvoeding gehad en ik had daar idd soms moeite mee, moest leren dat het niet overal zo was, maar denk je nu echt dat ik patat niet met vingers eet? Kaas uit het vuistje, hallo roep als ik bij bekende binnen kom en gewoon doei als ik weg ga? Bij (on)bekende nette mensen dus niet, dat kan ik niet. Zeg nog steeds u tegen mensen die zelfs mijn leeftijd hebben, ouder dan ik moet er niet aan denken te jijen, kritiek te uiten of tegen in te gaan. Vind het ook naar om te horen en te zien als jonge mensen wel zo met ouderen omgaan. Ben van een oudere generatie en elk vogeltje zingt hoe het gebekt is, zeg ik dan maar.

Niet om het even, maar volgens mij is dit topic juist gestart omdat TS met haar ouderwetse opvoeding zich juist niet kon aanpassen/ indenken dat iemand anders opgevoed is..

Ieder zijn meug. Gelukkig komt mijn ervaring als werkpaard in een Restaurant me altijd nog van pas als ik in een Pretty Woman-scenario terechtkom.. Haha!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:42

Ik vind het wel streng, maar misschien is het wel handig om te weten hoe je goed eet als je bij een belangrijk iets zit te eten. Nagelbijten / Gniffelen

Zelf eet ik meestal achter de computer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:56

Bienotje schreef:
Niet om het even, maar volgens mij is dit topic juist gestart omdat TS met haar ouderwetse opvoeding zich juist niet kon aanpassen/ indenken dat iemand anders opgevoed is..

Ieder zijn meug. Gelukkig komt mijn ervaring als werkpaard in een Restaurant me altijd nog van pas als ik in een Pretty Woman-scenario terechtkom.. Haha!

ja, je kunt er de draak mee steken. TS zal zich wel kunnen aanpassen, goed kijken en idd eventueel er met anderen over praten. naar beneden schoppen is altijd makkelijker dan je naar boven optrekken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:00

russel schreef:

Nou daar ben ik het niet mee eens. Je kan toch ook gewoon prakken zonder dat je op je eten zit te hameren en de aardappel met jus tegen het plafond vliegt?

Ik vind sommige mensen hier wel erg uit de hoogte doen hoor, ik heb liever dat iemand zich op zijn gemakt voelt als ie bij me eet, dan dat ie denkt:
gatver, bij Nicole is het altijd alsof we op staatsiebezoek gaan, kouwe bedoening, daar ga ik niet meer heen

Zeker met vrienden of familie; doe wat je wil, leg je benen op tafel en voel je thuis Clown
*edit* en DAT hoor ik dus ook altijd "oh ik voel me zo thuis bij jou" Vork

Bij een formeel diner in een restaurant is het wat anders, maar wie doet dat nou wekelijks?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:03

wat is streng??? zolang jij je er gewoon onder voelde en het rechtvaardig streng was is het toch niet verkeerd? denk ik? iedereen doet het denk ik op zn eigen manier? maar volgens mij had jij zelf geen last van die regels oid dus daarbij heeft is streng voor ieder een andere definitie? jij vond t blijkbaar meevallen je studiegenootje vond t heel streng terwijl jij misschien andere regels qua opvoeding bij die studiegenoot te streng kan vinden ieder zijn interpretatie denk ik.
moeilijk uit te leggen hihi

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:16

avanti4ever schreef:
wat is streng??? zolang jij je er gewoon onder voelde en het rechtvaardig streng was is het toch niet verkeerd?

Mee eens, maar de TS sprak iemand (een vriend van haar?) bij haar aan tafel erop aan, dat diegene voorovergebogen met de linkerarm om de kom soep, de soep naar binnen zat te lepelen.
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als iemand (een vriendin nog wel) me aan zou spreken op iets wat ik niet als 'fout' bestempel.
Als diegene nou lekker eet zo, en en niemand mee lastig valt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:20

katiavl schreef:

En ik vind beide even belangrijk. Ik wil mijn kinderen overal mee naar toe kunnen nemen zonder schaamte. Ook wil ik dat zij als zij groter zijn zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen, maar dat ze bepaalde normen, waarden en etiquette meekrijgen. Normvervaging begint thuis en het kan in hele kleine dingen zitten. Dan maar lekker ouderwets! Vork

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:21

russel schreef:
Bienotje schreef:

ja, je kunt er de draak mee steken. TS zal zich wel kunnen aanpassen, goed kijken en idd eventueel er met anderen over praten. naar beneden schoppen is altijd makkelijker dan je naar boven optrekken.

Thanks Russel!

Ik kan me heus wel aanpassen bij andere en ik ga ook zeker niet andere op hun tafelmanieren wijzen als ik bij/met hen eet ( dat in de kantine was een uitzondering en meer een geintje) maar als ze zitten te boeren of te smakken vraag ik toch echt wel of het wat minder kan.
Alhoewel... ligt er aan bij/met wie ik op dat moment ben. Met collega's/studiegenoten/vriendinnen zeg ik er wat van, maar stel dat ik bij de ouders van een vriend/vriendin eet en zij smakken dan zeg ik echt niet van hey smak niet zo Clown

Veder, als ik bij mensen eet die alleen met vork eten, dan vind ik dat prima voor hen maar ik vraag echt wel of ik er een mes bij mag want ik kan anders gewoon niet eten.
Ja, het grootste gedeelte wel maar de restjes niet, en trouwens .... hoe maak je groente zoals broccoli/witlof/bloemkool in hemelsnaam klein zonder mes? Verward
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 21-02-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:24

Nicolletje schreef:
avanti4ever schreef:
wat is streng??? zolang jij je er gewoon onder voelde en het rechtvaardig streng was is het toch niet verkeerd?

Mee eens, maar de TS sprak iemand (een vriend van haar?) bij haar aan tafel erop aan, dat diegene voorovergebogen met de linkerarm om de kom soep, de soep naar binnen zat te lepelen.
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als iemand (een vriendin nog wel) me aan zou spreken op iets wat ik niet als 'fout' bestempel.
Als diegene nou lekker eet zo, en en niemand mee lastig valt?

Ten 1e is het geen vriend maar eenn studiegenoot en was het in de mensa van school. Ten 2e had ik al gezegd dat ik dat min of meer uit de gein zij, en ten slotte... als er iemand bij mij thuis eet, dan mag die best met alleen een vork eten, maar zodra hij/zij begint te smakken, propt of met volle mond praat zodat ik kan genieten van een ongeluk in een donker gat .... tjah dan zeg ik daar wat van. Mijn huis dus mijn regels, simpel zat Vork