Docent schopt leerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Docent schopt leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:25

Onyx88 schreef:
Hmmm.... ik moet 'maar' iets anders gaan studeren omdat ik het kan begrijpen dat een leraar een keer zijn zelfbeheersing verliest? Is dat niet een beetje erg kort door de bocht, Shirley? Denk eens na voordat je zomaar wat roept.

Ik vind het lerarenvak een prachtig, zeer nuttig vak. Maar er kleven ook best nadelen aan. Bijvoorbeeld de klassen met zeer moeilijke, soms zelfs onhandelbare kinderen.

Fijn dat jij t zo'n mooi vak vind maar ik heb heel goed nagedacht voor ik iets over jouw insteek schreef! En nee kort door de bocht vind ik t zeker niet dat ik v mening ben dat jij beter iets anders moet gaan doen. Begrip hebben voor een leraar die schopt of slaat vind ik niet een goede start voor iemand die nog niet eens les geeft
Zo'n aanwinst voor t te kort aan leerkrachten vind ik mensen met zo'n opvatting niet!
(Heb ook even in jouw profiel gekeken en nee jou zie ik liever niet voor de klas staan, vooral je uitspraak dat negermuziek er bij jou niet in komt vind ik erg eng! Wat als je gekleurde leerlingen hebt? Komen die er dan ook niet in?)
Eneh.... ik heb ook nu weer goed nagedacht over wat ik schrijf Knipoog

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:14

Shirley A. Daar zijn in het verleden al meer opmerkingen over gemaakt. Ik gebruik de naam 'negermuziek' al jaren als verzamelnaam voor hiphop, R&B en dergelijke. Dat staat er overigens ook achter. Ik verander het expres niet, ookal zijn er meerdere profielspiekers die daar vervelend over doen, want ik ben een van de laatsten die rasistische opmerkingen zou willen of kunnen maken en zo is het ook niet bedoeld. Nu moet je niet beginnen over hoe het staat met allochtone (of zoals jij ze noemt zwarte) leerlingen. Ik geef les op een 'zwarte school' (MBO) waar 90% van de leerlingen allochtoon is. En ik geef les (ja, nu al, ook al ben ik nog maar 1e jaars), taalbegeleiding voor de taalzwakkere leerlingen. Ik heb niets te klagen momenteel maar ik weet hoe deze leerlingen soms zijn (dit zijn echt geen lieverdjes) en dan kan ik best begrip op brengen voor zo'n leraar.

Maar ja, jouw zoontje is natuurlijk keurig opgevoed, en doet nooooit wat verkeerd, zowel thuis als op school, toch? Als je dan allemaal van dat soort leerlingen voor je ziet is het inderdaad, voor jou, moeilijk te begrijpen.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:54

Ik dacht hier moet ik toch even reageren.
Ik ben docent bovenbouw havo/ vwo. Nu zullen misschien veel mensen denken ach ja die weet ook iets van vmbo leerlingen of haar leerlingen zijn ook van die 'schatjes". Ja vaak wel, niet zozeer omdat ze in de bovenbouw zitten, maar wel omdat ze weten waar mijn grens ligt en die respecteren ze. Daar zit hem vaak toch de clue. Respect voor een ander. Ik respecteer mijn leerlingen, zij respecteren mij.

Dat van die bazen vind ik wel een goede en terechte opmerking. Wij, als docent, worden geacht om veel zaken goed te keuren en ga er maar mee om. Komen deze leerlingen echter op de arbeidsmarkt zullen ze toch moeten leren om zich te gedragen. Van veel leerlingen weet ik dat is een proces en dat leren ze gaanderweg heel goed, maar nu even niet. Het zijn dan ook pubers (zijn we allemaal geweest en ik denk dat we allemaal nog wel weten hoe onzeker en vervelend die periode geweest is, maar ook hoe verschrikkelijk leuk het geweest is).

Een ding waar ik mij soms over verbaas bij leerlingen is hoe zij met tegenslag omgaan, ook zoiets als dit voorval een docent schopt een leerling. Bij mij rijst de vraag is de leerling daadwerkelijk geraakt of is dit weer een verhaal dat opgeblazen is door de media. Ik weet het niet dus ik probeer de boel maar te rationaliseren.

Nee je zelfbeheersing verliezen keur ik niet goed. Maar in welk opzicht verlies je je zelfbeheersing. Ik ben laatst verschrikkelijk kwaad geworden, omdat een leerling haatdragende opmerkingen geplaatst had over homo's. Ik ben volledig uit mijn vel gesprongen en heb hem maar eens duidelijk met argumenten vertelt dat dit geen mening vormen is. In ieder geval maak je deze mening niet kenbaar en al helemaal niet in mijn klas. De rest van de leerlingen waren geschrokken van mijn reactie (zo hadden ze mij nog nooit gezien), maar ik kreeg wel hun goedkeuring. Blijkbaar heeft deze leerling dit al vaker gedaan en ik ben de eerste geweest die daar zo op reageerde. Dit is trouwens ook een vorm van zelfbeheersing verliezen, maar dan op een ander vlak. Zeggen jullie nu allemaal dat ik dit niet had mogen doen, had ik niet die jongen duidelijk mogen maken dat je bepaalde dingen gewoonweg niet mag zeggen op een hele pedagogisch verantwoorde manier? Wel als jullie die manier weten mag je het met mij delen, maar in deze situatie was dit de beste manier (voor de goede orde, iedere collega inclusief mijn bazen waren het eens met mijn reactie). Voel ik mij schuldig dat ik dit gedaan heb. Absoluut niet, want dit heeft te maken met opvoeding. Je zit op een school waar veel culturen samensmelten en iedereen moet zich veilig kunnen voelen. Dit bereik je niet door alles maar goed te keuren.
Fysiek geweld nee dat keur ik niet goed en ik weet dat ik mijn beheersing onder controle heb en dat niet zou doen (fysiek ook een beetje onmogelijk, ik net 1.60 m, meeste van mijn leerlingen zijn twee koppen groter...). Maar ook hier krijg ik het idee dat jullie denken dat wij docenten robots zijn. (denken leerlingen trouwens ook vaak "heeft u een hobby?" dat soort opmerkingen).
Nee wij zijn net als iedereen mensen en wij reageren ook op een situatie. Dat is ook het mooie aan het vak docent zijn. Het is echt waar iedere dag is anders en je hebt geen idee wat voor verrassingen er voor je zijn die dag.
Ik vind het een heerlijk vak en ik denk dat ik het vak ook nog lang zal uitvoeren.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:57

Dit kan gewoon niet!
Al ben ik ook een keer geslagen omdat ik brutaal was.. door een andere leraar en het was niet eens zijn lokaal want mijn leraar (waar het lokaal van was) was even weg en hij kwam binnen.. Lips are sealed

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:03

Onyx88 schreef:
Nu moet je niet beginnen over hoe het staat met allochtone (of zoals jij ze noemt zwarte) leerlingen.
Maar ja, jouw zoontje is natuurlijk keurig opgevoed, en doet nooooit wat verkeerd, zowel thuis als op school, toch? Als je dan allemaal van dat soort leerlingen voor je ziet is het inderdaad, voor jou, moeilijk te begrijpen.

Zou je even willen kijken hoe ik die leerlingen noem? N.l. gekleurde leerlingen! Zwarte leerlingen zijn echt jouw woorden!

En ja mijn zoontje (vader is gekleurd overigens!) is keurig opgevoed! Gelukkig doet hij regelmatig iets verkeerds en ook op school krijgt hij zo nu en dan een standje maar zijn juf vind het een rustige en zeer slimme leerling. Sorry.
Maar er zitten in zijn klas zeker etterbakkies, maar ook die kinderen mogen niet geschopt en/of geslagen worden door de juf! Dus het is niet omdat ik geen lastige kinderen zie dat het voor mij onbegrijpelijk is dat er zo wordt gedacht over schoppen en slaan m,aar daar de domheid die er van uit gaat! Een leerling slaan of schoppen is DOM! Dat doe je niet het is niet aan de leraar om dat te doen! Verzin een andere oplossing en als je dat niet kan tja..... kies dan eieren voor je geld en ga een ander vak studeren.
Verder blijf ik je opmerking over negermuziek heel dom en misselijkmakend vinden en blijkbaar ben ik daar niet de enige in.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:15

Laureentje Natuurlijk zijn leraren mensen en je geduld verliezen kan helaas gebeuren en net zo als je zelf aangeeft mag dat niet in schoppen slaan eindigen. Boosheid kan, maar geen gescheld, vind ik. Leerlingen duidelijk maken dat je bp uitspraken niet wil in jouw klas is ook goed. Niet goed, vind ik, is dat je iemand verbied zo te denken, denken staat nl vrij en een leerling mag ook zeggen wat hij denkt. Maar jij kan wel aangeven dat je dat niet binnen jouw les/klas wil. Verbieden iets te denken lijkt me in iedergeval nooit goed, uitleggen waarom je vind dat iemand t anders kan zien wel, vaak helpt dat beter.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:23

Bijzonder hoe een topic over een schoppende docent onderhuids een reactie oproept mbt racisme...
Ik kan em vinden in de mening van Laureentje. Zelf geef ik sinds een aantal maanden les op een VMBO kader/praktijk, daarvoor werkte ik in het basisonderwijs. Ik kan oprecht zeggen dat ik alle lagen van de bevolking les heb gegeven, van 4 tot 15 jaar.

Snap ik die docent? Ja. Keur ik het goed? Nee. Je kan niet kijken in het hoofd van de betreffende docent, wie weet heeft hij net een rotdag of verdrietig nieuws gehoord en kon hij nu niet omgaan met een treiterende puber.
Wat ik mis in dit verhaal is dat vrijwel alle leraren een heel hoog werkmoraal hebben en zich niet zomaar ziek melden. Onderwijs geven is een vak waarbij je weet dat die klassen dan geen les krijgen, en je gaat pas naar huis als het echt niet gaat. Niet zo handig maar wel de algeheel heersende moraal.
Dus als je denkt: ik geef rustig mijn lesjes en dan ga ik vroeg naar bed, en juist dan gebeurd je dit.....dat is echt heel erg.
Hm dit is wel allemaal invullen, maar in sommige gevallen kan je ook als docent over een grens gaan. Gelukkig heb ik dat niet gehad, maar het kan. Het zijn net mensen Knipoog

Voor mij is de schorsing van die week prima, daarmee geef je het signaal af dat dat echt neit kan zo. Maar daarmee zou voor mij de kous afzijn. Voor leerlingen geldt ook dat ze altijd een tweede kans krijgen, voor docenten dan dus ook vind ik.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:34

ShirleyA schreef:
Dus het is niet omdat ik geen lastige kinderen zie dat het voor mij onbegrijpelijk is dat er zo wordt gedacht over schoppen en slaan m,aar daar de domheid die er van uit gaat! Een leerling slaan of schoppen is DOM! Dat doe je niet het is niet aan de leraar om dat te doen!

Shirley, er is hier toch niemand die het goedkeurt? Er zijn een aantal mensen die aangeven het te kunnen begrijpen, zich wel te kunnen voorstellen waarom zo'n docent het doet, maar die zeggen er allemaal bij dat het tóch niet had moeten gebeuren. Niemand zegt (gelukkig): 'nou, ik vind dat die docent groot gelijk had, geef ze maar een rotschop, die krengen!'

Ik snap dat het voor jou een emotioneel onderwerp is omdat je zelf een kind in die leeftijd hebt, maar dat wil niet zeggen dat andere mensen er geen ander standpunt over mogen hebben. Als er hier nu mensen zeiden: 'jaaa, ik trap mijn leerlingen ook wekelijks in elkaar!' zou ik het wat anders vinden, maar volgens mij vat jij de dingen die hier gezegd worden veel extremer op dan ze bedoeld zijn. Jij betrekt het op jezelf en stelt je voor dat jouw kind zoiets zou overkomen en ziet het daardoor heel persoonlijk, maar er zijn natuurlijk zoveel verschillende situaties mogelijk, zoveel verschillende achtergronden. Geen enkel kind verdient het om geschopt te worden, maar om iemand nou zo fel aan te vallen om haar standpunt vind ik ook wat ver gaan. Als zij echt niet geschikt is voor het beroep, zal ze daar tijdens de opleiding heus wel achter komen (of haar docenten zullen haar dat duidelijk maken).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:41

Onyx88 schreef:

Onyx88, ik vind je manier van reageren onsportief en onvriendelijk naar ShirleyA, en ik denk niet dat dit de manier is om begrip te krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:01

Nimue schreef:
Shirley, er is hier toch niemand die het goedkeurt? Er zijn een aantal mensen die aangeven het te kunnen begrijpen, zich wel te kunnen voorstellen waarom zo'n docent het doet, maar die zeggen er allemaal bij dat het tóch niet had moeten gebeuren. Niemand zegt (gelukkig): 'nou, ik vind dat die docent groot gelijk had, geef ze maar een rotschop, die krengen!'

1 iemand schreef dat wel, maar dat is gelukkig geen docent.

Ook op mij komen bepaalde reacties wel erg over alsof de docent er niet zo veel aan kon doen, dat gebeurt nou eenmaal, tsja.
Daarmee moet je toch oppassen denk ik. Teveel begrip maakt het gedrag toch al erg snel geaccepteerd.

Citaat:
Als zij echt niet geschikt is voor het beroep, zal ze daar tijdens de opleiding heus wel achter komen (of haar docenten zullen haar dat duidelijk maken).

Hiermee wil ik niets zeggen over iemand die hier reageert, maar ik heb toch een bijzonder groot aantal volkomen ongeschikte docenten gezien, en daar wordt veel te weinig mee gedaan (daar kan ook niet altijd wat mee wordne gedaan).
Zoals ik al schreef: docenten op het speciaal onderwijs die speciale kinderen alleen maar vervelend en irritant vinden. Docenten die zelfs na een leerling jaren in de klas te hebben gehad, nog altijd geen idee heeft wie een leerling is. Niet de naam, niet hoe die het doet in de klas, niets.
Ik weet dat negatieve stageadviezen niet altijd worden overgenomen door de opleiding. Ik ken ook situaties waarbij de docent overspannen is en niet in staat de klas te leiden, maar niet wil luisteren naar de adviezen van school, en dan kan de school niet veel ondernemen.

Kortom: ik ben van mening dat er veel te veel ongeschikte docenten voor de klas staan, en dat is eeuwig zonde voor die docenten en de leerlingen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:14

Nimue schreef:

Ik lees toch echt her en der dat men vind dat een leerling v n schop niet dood gaat en dat t allemaal niet zo heel erg is..... dat vind ik toch wel eng. En iemand in opleiding die al begrip heeft voor deze daad, ja daar heb ik mijn twijvels dan over.
Nee het is voor mij niet een emotioneel onderwerp hoor, ik heb absoluut niet t idee dat mijn kind t slachtoffer wordt van een leraar die schopt of slaat en ik zie t dan ook zo snel niet gebeuren. Maar ik zou t zeker niet accepteren mocht t wel zo zijn!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:08

Ja, maar dat zijn niet de mensen die zelf docent zijn/worden en waar jij op reageerde. Dat díe mensen geen geschikte docenten zouden zijn, dat ben ik volledig met je eens, maar het komt op mij over alsof je je frustratie daarover op Onyx afreageert. Die geeft alleen aan begrip ervoor te hebben en zegt verder niet dat zij het zelf ook zou doen ofzo.

Shadow, op zich heb je wel een punt, maar je geeft zelf al aan dat er niet altijd iets mee te doen is. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat die docenten ongeschikt zijn; zou het niet zo zijn dat het altijd nog de meeste geschikte mensen zijn die zich aanboden? Natuurlijk zouden ze dingen veel beter kunnen doen, maar aan de andere kant... zij gaan daar wel mooi voor de klas staan en al die mensen die het misschien wel beter zouden kunnen kiezen ervoor om een ander beroep te kiezen. Hoe zou je dit probleem praktisch op willen lossen? Die docenten ontslaan en alle leerlingen maar 20 uur per week lesgeven omdat er niet meer genoeg personeel is? Het klinkt een beetje banketstaaf, maar beggars can't be chosers. Zolang er een lerarentekort blijft, is het logisch dat ook minder goede docenten aan een baan kunnen komen. Pas als er voldoende aanbod van docenten is, kunnen scholen heel kritisch gaan selecteren. Momenteel is er helemaal niet de luxe om docenten maar de wacht aan te zeggen omdat ze één keer een fout maken. Dat betekent natuurlijk niet dat alles maar goed is en moet kunnen, maar het betekent wel dat er niet van docenten verwacht kan worden dat ze allemaal perfect zijn (en dát betekent dan weer niet dat ze te pas en te onpas leerlingen in elkaar mogen trimmen natuurlijk).

Ik geloof overigens best dat er ook mensen door de opleiding komen die in andermans ogen totaal niet geschikt zijn. Maar ik dan nog vind ik het niet goed om vanuit je stoel achter de computer te gaan beoordelen wie er maar een andere baan moet zoeken, en die kant ging het hier een beetje op. Dan zeg ik: laat dat nou maar lekker over aan de mensen wiens werk dat is en die de leraren in kwestie kennen en hebben zien functioneren. Daar worden ongetwijfeld ook wel fouten gemaakt, maar het wordt op deze manier een beetje 'de beste stuurlui staan aan wal', als mensen afgaand op een forumprofiel gaan bepalen wie er wel of geen leraar moet worden.

Wat ik maar bedoel te zeggen: het is zo makkelijk om te oordelen. Over docenten, over docentbegeleiders, over opleidingen, over alles... Maar vaak liggen de zaken toch wel iets complexer en spelen er nog zoveel praktische overwegingen mee en andere omstandigheden. In een ideale wereld zouden we alleen maar geweldige perfecte geduldige intelligente boeiende docenten hebben... maar in de praktijk ligt het toch anders, en moeten ook de wat minder begaafde docenten hun weg zien te vinden.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 17-02-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:17

Ik reageerde idd ook op Onyx88, maar wat berteft t afreageren denk ik eerder dat dat andersom t geval is...... zij begint over mijn kind, in vorm van een niet ter zaken doende sneer. Niet dat t me raakt hoor, ze kent mijn kind niet dus...
Het feit dat ik vind dat er leraren zijn oa Onyx88 die beter geen les kunnen gaan geven als ze al snappen dat er geschopt wordt is niet afreageren hoor. Maar puur mijn mening.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:29

Onze handvaardigheidlerares heeft een keer een jongen uit mijn klas een schop verkocht omdat hij per ongeluk tegen haar aanliep. Ze heeft altijd al een hekel aan hem gehad, dus dat speelde waarschijnlijk ook een beetje mee. Hij is daarmee naar de schoolleiding gestapt, ze heeft alleen een waarschuwing gekregen en mocht weer lekker verder gaan met lesgeven.

Waarom komt dat niet in de krant.. õ_O''

We hebben btw ook een leraar geschiedenis die een keer een tafel door het gangpad gooide omdat hij boos op ons was omdat we onrustig waren. Heb dat ook niet in de krant gezien..

Snap niet waarom dit er dan wél instaat..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:46

Nimue schreef:
Shadow, op zich heb je wel een punt, maar je geeft zelf al aan dat er niet altijd iets mee te doen is. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat die docenten ongeschikt zijn; zou het niet zo zijn dat het altijd nog de meeste geschikte mensen zijn die zich aanboden?

Geen idee, ik zat niet in de sollicitatiecommissie. Er is weinig keuze (het befaamde lerarentekort). Maar dat doet niets af aan het feit dat er veel te veel docenten voor de klas staan die daar eigenlijk niets te zoeken hebben. Dat klinkt hard, dat is het misschien ook, maar ik vind docent een belangrijk beroep. Je hebt er meer voor nodig dan alleen een diploma... een beetje hart voor het vak en voor de leerlingen.

Het is toch hopeloos dat wij de educatie en opvoeding (want scholen hebben ALTIJD een groot aandeel in de opvoeding, omdat je nou eenmaal niet 30 uur in de week met leerlingen te maken kunt hebben zonder op te voeden) overlaten aan dat wat er 'toevallig' zo gek is om het te willen doen? En dat we daar niet eens kritisch naar kunnen kijken omdat er simpelweg geen keuze is?

Dat het blijkbaar best begrijpelijk is dat een leerling geschopt wordt omdat er gewoon te weinig mogelijkheden zijn om dergelijke problemen aan te pakken voor ze escaleren? Het lijkt me dat dat in een land dat aandacht wil besteden aan normen-en-waarden, aan de jeugd in het algemeen en aan de kenniseconomie een reden is om HEEL veel herrie over te maken.

Niks acceptatie en begrip - er moet wat veranderen! Er moet zelfs een heleboel veranderen!

Citaat:
Maar ik dan nog vind ik het niet goed om vanuit je stoel achter de computer te gaan beoordelen wie er maar een andere baan moet zoeken, en die kant ging het hier een beetje op. Dan zeg ik: laat dat nou maar lekker over aan de mensen wiens werk dat is en die de leraren in kwestie kennen en hebben zien functioneren.

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik over deze situatie niet kan oordelen. Maar ik denk dat het onderwijs dusdanig belangrijk is om kritisch over te blijven. Dat moeten we helemaal niet 'lekker overlaten aan anderen'. Dat is ONS onderwijs!

Maar wat ik vooral aan wilde tonen, er is helemaal NIEMAND die invloed heeft op het functioneren van docenten. Slechte docenten blijven gewoon. Zijn ze eenmaal binnen, dan is er weinig aan te doen.

Het is niet het maken van fouten die iemand diskwalificeren. Het is de manier waarop je met die fouten omgaat. Heb je een fout gemaakt en je gaat kritisch kijken: "hoe kwam dat, hoe kan ik dit voorkomen, dit wil ik niet nog eens!" dan valt er veel te bereiken. Maar denk je bij jezelf 'och, ze lokten het ook zelf uit, zo erg is het niet, we maken allemaal wel eens fouten', dan denk ik echt dat je niet de juiste instelling hebt om met kinderen om te gaan.

Citaat:
In een ideale wereld zouden we alleen maar geweldige perfecte geduldige intelligente boeiende docenten hebben... maar in de praktijk ligt het toch anders, en moeten ook de wat minder begaafde docenten hun weg zien te vinden.

Nee, wat mij bezwaart is dat een veel te aanzienlijk deel van de docenten helemaal niet uitmaakt dat ze ongeduldig, imperfect, en vreselijk saai zijn. Dat iemand fouten maakt is niet erg, dat iemand niet de moeite neemt om te verbeteren, dat is erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:58

Een leerling gaat idd niet dood van een schop. Maar de eerste de beste leraar die mijn kind aanraakt, slaat, schopt of whatever, die procedeer ik werkeloos.

Misbruik van je machtspositie is dat, ook al wordt het verklaard door onmacht. Als je je niet kan beheersen hoor je niet voor de klas, zo simpel is het!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:52

Citaat:
Een leerling gaat idd niet dood van een schop. Maar de eerste de beste leraar die mijn kind aanraakt, slaat, schopt of whatever, die procedeer ik werkeloos.

nee, he, bent u nu zo'n ouder die naar school belt als uw kind na moet blijven? Wij hebben wel zulke ouders, moeilijke kinderen, maar als we eens een maatregel tegenover hun gedrag zetten (extra huiswerk, nablijven) komen de ouders gelijk op de bres; want onze schattige ......doet zoiets niet. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:56

Ik denk dat je beter moet lezen. Dat staat er toch niet? Of denk je dat nablijven of extra huiswerk onder fysiek geweld valt?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:08

Shadow0 schreef:
Het is toch hopeloos dat wij de educatie en opvoeding (want scholen hebben ALTIJD een groot aandeel in de opvoeding, omdat je nou eenmaal niet 30 uur in de week met leerlingen te maken kunt hebben zonder op te voeden) overlaten aan dat wat er 'toevallig' zo gek is om het te willen doen? En dat we daar niet eens kritisch naar kunnen kijken omdat er simpelweg geen keuze is?

Het is misschien hopeloos, maar het is wel de praktijk. Wat is er beter: een niet-geschikte leraar of helemaal geen leraar? Ik zou het ook liever zo zien dat alleen écht goeie mensen voor de klas kwamen te staan, maar ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is, hoe zuur het ook is. En dat áls er dan keuzes gemaakt moeten worden wie wel of niet goed is, dat beter door gekwalificeerde mensen gedaan kan worden dan door ons - zeker als wij dat vanachter een computer en op basis van een Bokt-profiel en drie posts moeten doen.

Als je zelf als ouder je kind op een school hebt en op díe school is een docent die niet goed functioneert, vind ik het wat anders. Dan heb je die persoon meegemaakt, ken je die, en kun je er soms ook wel over oordelen. Maar dat is niet wat hier gebeurde: hier werd geoordeeld over situaties en personen die wij nauwelijks kennen. Jij geeft idd aan dat je daar niet over kunt oordelen, maar dat gebeurde hier wel en daar ging ik tegenin.

Citaat:
Dat het blijkbaar best begrijpelijk is dat een leerling geschopt wordt omdat er gewoon te weinig mogelijkheden zijn om dergelijke problemen aan te pakken voor ze escaleren?

Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, of in elk geval niet op de manier waarop jij het nu laat klinken (alsof begrijpen inhoudt 'het wel best vinden'). Ik heb gezegd dat ik begrip op kon brengen voor de docent, niet dat ik het goedkeurde. Ik vind het ook begrijpelijk als een vader de verkrachter van zijn dochter castreert, maar tegelijkertijd snap ik ook wel dat die vader dat tóch niet moet doen. Er is een groot verschil tussen ergens begrip voor kunnen opbrengen en het goedkeuren.

Citaat:
Niks acceptatie en begrip - er moet wat veranderen! Er moet zelfs een heleboel veranderen!

Ja, maar dus niet alleen de leraren moeten veranderen. Er moet heel veel veranderen in het hele systeem, zodat een leraar ergens terechtkan vóórdat hij zo ver in een hoek is gedreven dat hij zijn toevlucht neemt tot dit soort dingen. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Slechte docenten blijven misschien, maar er zijn ook zat goeie docenten die door stress en spanning en teveel werk langzaamaan veranderen in slechte docenten.

Citaat:
Het is niet het maken van fouten die iemand diskwalificeren. Het is de manier waarop je met die fouten omgaat. Heb je een fout gemaakt en je gaat kritisch kijken: "hoe kwam dat, hoe kan ik dit voorkomen, dit wil ik niet nog eens!" dan valt er veel te bereiken. Maar denk je bij jezelf 'och, ze lokten het ook zelf uit, zo erg is het niet, we maken allemaal wel eens fouten', dan denk ik echt dat je niet de juiste instelling hebt om met kinderen om te gaan.

De docent in dit geval had direct na het gebeurde aan de klas verteld dat hij een fout had gemaakt en dat hij dit nooit had mogen doen. Ik zou niet weten hoe hij beter met deze fout om had mogen gaan.

Even voor de duidelijkheid, trouwens: ik ben zelf geen docent. Heb wel de introductiecursus voor de lerarenopleiding Engels gedaan en overweeg die opleiding te gaan volgen. Ik vind het absoluut niet oké om kinderen fysiek te corrigeren en ik mag ook echt met heel mijn hart hopen dat áls ik ooit docent word, ik die fout nooit zal maken. Want ik blijf het een fout vinden, dat dat in elk geval duidelijk is en dat jullie nu niet denken dat ik het wel tof vind ofzo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:24

Nimue schreef:
Het is misschien hopeloos, maar het is wel de praktijk. Wat is er beter: een niet-geschikte leraar of helemaal geen leraar?

Dat weet ik nog zo net niet. Het is wel belangrijk om daarin ook niet te snel op te geven... En soms moeten de dingen ook gewoon overduidelijk mis gaan, om daar wat schot in te krijgen. Die balans is ontzettend moeilijk te vinden, en het kost je vaak ontzettend veel frustratie om daarvoor te blijven strijden. Meegaan met de stroom is dan veel makkelijker, maar niet altijd goed. Je kunt ook teveel dingen accepteren... en dat zou ik voor mezelf in elk geval niet kunnen verantwoorden.

Verder wil ik nog even zeggen dat ik niet zozeer individuele docenten veroordeel (althans, niet uit dit topic, een paar situaties waarbij ik meer feiten ken, daar veroordeel ik de beroepsuitoefenaar wel. Dan nog kan de persoon zelf heel aardig zijn, maar iemand mist dan de professionaliteit die je kunt verwachten.), maar ik veroordeel vooral de houding ten opzichte van zoiets. Een aantal reacties (niet die van jou overigens) wekken bij mij toch de indruk dat het allemaal zo'n ramp niet is - en dat vind ik een kwalijke houding. Dat geldt niet zozeer voor de docent waar het oorspronkelijk over ging, maar vooral over bepaalde reacties hier.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:00

Nimue, je hebt wel gelijk hoor. Shirley zoekt gewoon iemand uit van: "laten we die eens gaan zieken". Plotseling is inleven in een ander en het op zich wel kunnen begrijpen een reden om maar een andere studie te gaan volgen en is iemand meteen discriminerend rasistisch als hij niet van
Citaat:
'negermuziek' (rap, hiphop, R&B, ed)
houd. Het is natuurlijk wel heel erg makkelijk om even snel een oordeel over iemand anders te vellen. En als jij vind dat mijn opmerking over jouw kind er niet toe deed, wat deed jij dan in mijn profiel? Daar staan toch ook dingen die er niet toe doen? Of was jij op zoek naar mijn stageverslag? Lijkt mij ietwat onwaarschijnlijk dat die in een Bokt-profiel staat.

Ik heb nooit gezegt dat ik mijn leerlingen dagelijks in elkaar trim omdat ze dan zo lekker rustig zijn of iets dergelijks (dat zou nou wél een reden zijn om een andere studie te kiezen). Ik zou een leerling zelfs met geen vinger aanraken aangezien ik het onpasselijk vind om 'aan mensen te zitten' (dus niet slaan, schoppen ed, maar ook niet even beetpakken of een arm eroverheen. Ik vond het vreselijk als leraren dat deden). Maar dat neemt niet weg dat deze leraar waarschijnlijk tot wanhoop gedreven was en het wel deed en ik dat gezien sommige leerlingen van tegenwoordig best wel kan begrijpen.

Daarnaast, iemand noemde het net al, zijn er ook ouders die als ze aangesproken worden op het gedrag van hun leerling bij hoog en laag de negatieve kanten ontkennen "Ja, pietje zou zoiets nooit doen." Dan is het moeilijk om daar op te reageren in de school. En het is vaak toch wel zo dat leerlingen anders in de klas zijn dan dat ze thuis zijn. Het schijnt ook zo te zijn dat vaak niet-westerse allochtone kinderen in de klas zo opstandig en uitbundig reageren komt doordat zij thuis zo 'kort' gehouden worden. Als je dan contact opneemt met de ouders dan geloven zij je niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:10

ik weet een ding zeker, in de tijd dat de leraren nog van die rietjes hadden, was het doodstil in de klas..... werd er stevig geleerd en waren de opleidingen veel beter.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:21

Onyx88 schreef:
Ik zou een leerling zelfs met geen vinger aanraken aangezien ik het onpasselijk vind om 'aan mensen te zitten' (dus niet slaan, schoppen ed, maar ook niet even beetpakken of een arm eroverheen. Ik vond het vreselijk als leraren dat deden).

Dit roept ook nog een interessante vraag op: vinden jullie dat gepast, even een arm om een leerling heenslaan? Het is mij een keer overkomen en ik moet bekennen dat ik moeite moest doen om die docent geen schop tegen zijn poten te verkopen, terwijl ik echt 100% zeker weet dat hij het goed bedoelt. Ik zou het zelf denk ik dus ook nooit doen bij leerlingen; ik moet al vreselijk goeie vrienden met iemand zijn voordat ik zoiets bij een vriend zou doen, zelfs. Maar als een docent wat meer 'lichamelijk' is (absoluut zonder negatieve intenties, want dan is het natuurlijk sowieso hartstikke fout), hoe moet die daar dan volgens jullie mee om gaan?

Shadow, de reacties waar jij het over hebt zijn volgens mij veelal van mensen die zelf nog in de klas zitten, dus dan kijk ik daar toch anders tegenaan dan wanneer het door aanstaande docenten of door ouders van kinderen gezegd zou worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:39

Op de eerste school waar ik les ging geven, werd me nadrukkelijk verteld onze leerlingen met geen vinger aan te raken al was het goed bedoeld. Puur omdat het overgrote deel buitenlands was en het niet zou kunnen waarderen, daarbij als het ze niet aanstond kon je nog een aanklacht aan je broek krijgen ook.
Op de school waar ik nu werk zie ik wel dat docenten en leerlingen een stuk persoonlijker met elkaar omgaan en zie ik ook wel handen op schouders of armen om leerlingen heen (al dan niet voor een dolletje) en dat levert absoluut geen problemen op zolang een leerlingen dat zelf aangeeft.
Zelf blijf ik op mijn hoede, ik zat er als leerling zelf ook niet op te wachten weet ik nog en ik zal dus geen lichamelijk contact zoeken met een van mijn eigen leerlingen nu.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:09

magicjoy schreef:
Citaat:

nee, he, bent u nu zo'n ouder die naar school belt als uw kind na moet blijven? Wij hebben wel zulke ouders, moeilijke kinderen, maar als we eens een maatregel tegenover hun gedrag zetten (extra huiswerk, nablijven) komen de ouders gelijk op de bres; want onze schattige ......doet zoiets niet. Nagelbijten / Gniffelen

Dus je stelt nablijven en een schop geven op 1 lijn? Hmmmmmmmmm