Shadow0 schreef:Het is toch hopeloos dat wij de educatie en opvoeding (want scholen hebben ALTIJD een groot aandeel in de opvoeding, omdat je nou eenmaal niet 30 uur in de week met leerlingen te maken kunt hebben zonder op te voeden) overlaten aan dat wat er 'toevallig' zo gek is om het te willen doen? En dat we daar niet eens kritisch naar kunnen kijken omdat er simpelweg geen keuze is?
Het is misschien hopeloos, maar het is wel de praktijk. Wat is er beter: een niet-geschikte leraar of helemaal geen leraar? Ik zou het ook liever zo zien dat alleen écht goeie mensen voor de klas kwamen te staan, maar ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is, hoe zuur het ook is. En dat áls er dan keuzes gemaakt moeten worden wie wel of niet goed is, dat beter door gekwalificeerde mensen gedaan kan worden dan door ons - zeker als wij dat vanachter een computer en op basis van een Bokt-profiel en drie posts moeten doen.
Als je zelf als ouder je kind op een school hebt en op díe school is een docent die niet goed functioneert, vind ik het wat anders. Dan heb je die persoon meegemaakt, ken je die, en kun je er soms ook wel over oordelen. Maar dat is niet wat hier gebeurde: hier werd geoordeeld over situaties en personen die wij nauwelijks kennen. Jij geeft idd aan dat je daar niet over kunt oordelen, maar dat gebeurde hier wel en daar ging ik tegenin.
Citaat:
Dat het blijkbaar best begrijpelijk is dat een leerling geschopt wordt omdat er gewoon te weinig mogelijkheden zijn om dergelijke problemen aan te pakken voor ze escaleren?
Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, of in elk geval niet op de manier waarop jij het nu laat klinken (alsof begrijpen inhoudt 'het wel best vinden'). Ik heb gezegd dat ik begrip op kon brengen voor de docent, niet dat ik het goedkeurde. Ik vind het ook begrijpelijk als een vader de verkrachter van zijn dochter castreert, maar tegelijkertijd snap ik ook wel dat die vader dat tóch niet moet doen. Er is een groot verschil tussen ergens begrip voor kunnen opbrengen en het goedkeuren.
Citaat:
Niks acceptatie en begrip - er moet wat veranderen! Er moet zelfs een heleboel veranderen!
Ja, maar dus niet alleen de leraren moeten veranderen. Er moet heel veel veranderen in het hele systeem, zodat een leraar ergens terechtkan vóórdat hij zo ver in een hoek is gedreven dat hij zijn toevlucht neemt tot dit soort dingen. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Slechte docenten blijven misschien, maar er zijn ook zat goeie docenten die door stress en spanning en teveel werk langzaamaan veranderen in slechte docenten.
Citaat:
Het is niet het maken van fouten die iemand diskwalificeren. Het is de manier waarop je met die fouten omgaat. Heb je een fout gemaakt en je gaat kritisch kijken: "hoe kwam dat, hoe kan ik dit voorkomen, dit wil ik niet nog eens!" dan valt er veel te bereiken. Maar denk je bij jezelf 'och, ze lokten het ook zelf uit, zo erg is het niet, we maken allemaal wel eens fouten', dan denk ik echt dat je niet de juiste instelling hebt om met kinderen om te gaan.
De docent in dit geval had direct na het gebeurde aan de klas verteld dat hij een fout had gemaakt en dat hij dit nooit had mogen doen. Ik zou niet weten hoe hij beter met deze fout om had mogen gaan.
Even voor de duidelijkheid, trouwens: ik ben zelf geen docent. Heb wel de introductiecursus voor de lerarenopleiding Engels gedaan en overweeg die opleiding te gaan volgen. Ik vind het absoluut niet oké om kinderen fysiek te corrigeren en ik mag ook echt met heel mijn hart hopen dat áls ik ooit docent word, ik die fout nooit zal maken. Want ik blijf het een fout vinden, dat dat in elk geval duidelijk is en dat jullie nu niet denken dat ik het wel tof vind ofzo.