Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Re: Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:53

dat is beter maar helaas lust ik niet zoveel groenten...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:54

En toch gaat een frikandelletje er altijd wel in bij mij Vingers aflikken .

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:55

_Marjon_ schreef:
Eerlijk gezegd interesseert het me niet zoveel.
Als je varkensvlees en rundvlees eet, waarom dan geen paard.
En meestal hebben die paarden inderdaad een beter leven gehad als die varkentjes hoor!

Precies, zo is het maar net!

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:56

dan hebben degene die hier geen vlees willen eten omdat dat zo zielig is natuurlijk ook geen van allen een lederen zadel, laarzen, of andere attributen aan hun paard hangen natuurlijk? Cool

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:00

Het verbaast mij trouwens wel dat veel van jullie menen dat paarden in ieder geval een beter lever hebben gehad. Jullie doen net of alle slachtpaarden van een particulier afkomen die zijn beestje 25 jaar lang met veel liefde en aandacht heeft verzorgd.

Als paard je hele leven als afgestompt manegedier in een stand doorbrengen om vervolgens afgedankt bij de slacht te eindigen. Lijkt me niet bepaald een prettig leven. En inderdaad die vreselijke transporten naar Italië. Om maar wat voorbeelden te noemen.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:08

Heeeeeel lang geleden is dat ook al een keer bekendgemaakt geloof ik, of iig heb ik er wel van gehoord.
En ach.. ik denk niet dat nu ineens niemand meer frikadellen gaat eten Clown
dus so what Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:09

kamaron schreef:
dan hebben degene die hier geen vlees willen eten omdat dat zo zielig is natuurlijk ook geen van allen een lederen zadel, laarzen, of andere attributen aan hun paard hangen natuurlijk? Cool

hahaha, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht Clown goeie vraag Knipoog

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:19

Wat mij betreft mag het paardenvlees juist uit die "taboe"sfeer gehaal worden. Ik ben aardig "pro-paardenvlees".

Wij eten regelmatig paardenvlees, het is alleen erg moeilijk om aan te komen omdat zo weinig mensen het eten.

Het is echter fantastisch vlees, heel mager, heel mals, en wat ik ook heel belangrijk vind is dat er heel weinig hormonen en medicijnen in zitten (in tegenstelling tot wat er voor vlees uit de bioindustrie komt). Het vlees is een beetje zoetig van smaak en daarmee uitermate geschikt als bijv. stoofvlees.
Ik vind de actie van Wakker Dier jammer in zoverre dat de intervieuws die ik gehoord heb op de radio de indruk gaven dat het uberhaupt schandalig was dat er paardenvlees gegeten werd. Niet zo zeer dat de consument de ingredientenlijst niet kende, maar dat ALS ze die zouden kennen ze met z'n allen die producten links zouden moeten laten liggen.

Dat vind ik dus flauwekul. Ik vind het echt doodzonde als een dier aan het einde van zijn leven "weggegooid" wordt, terwijl het nog bijzonder nuttig zou kunnen zijn. Waarom is het zo negatief als het vlees voor consumptie beschikbaar gesteld wordt, dat is toch alleen maar prachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:29

Als je door dit topic heenscrollt zie je ook dat veel mensen weten dat het zo is en hun frikandelletje er niet om laten liggen. Lijkt me dat je met bokt een redelijke doorsnee hebt door paardenliefhebbend Nederland.

Dus waar de ophef over is ontgaat mij eerlijk gezegd ook een beetje Bloos Zelf heb ik geen moeite met het idee dat paarden geslacht worden.

Ik vind Wakker Dier over het algemeen een organisatie die vooral hard schreeuwt "Ooooooo wat sieluggggggghhhhhh!!!!" en verder weinig oog heeft voor de maatschappelijke context.

Ukkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:33

Ik eet zowiezo geen vlees, maar paardenvlees het idee..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:33

Mijn voornaamste bezwaar tegen paardenvlees zijn die afgrijselijke slachttransporten door Europa. Als die er niet zouden zijn, zou ik er veel minder moeite mee hebben, want in de slachthuizen hier in Nederland is het volgens mij prima geregeld. Maar die horror-transporten

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:36

Ik eet geen vlees, maar ik vind niet echt dt mensen onderscheid moeten maken tussen de dieren die ze eten. Waarom zou een paard meer recht hebben om te leven dan een koe/kalf? Toen ik nog vlees at, at ik ook gewoon frikandel ook al wist ik wat erin zat..

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:36

promptertje schreef:
Mijn voornaamste bezwaar tegen paardenvlees zijn die afgrijselijke slachttransporten door Europa.

Als nou meer mensen hun paarden na de slacht beschikbaar zouden stellen voor consumptie, dan zouden die Europese transporten ook minder zijn. Simpel.

Daarbij durf ik een eenmalig transport van een week, toegegeven dat het verre van fijn is voor die paarden, toch wel tegenover een maandenlange lijdensweg van het gemiddelde kistkalf of kooikip te zetten. Ik weet niet wat erger is hoor!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:37

ik eet geen paardenvlees. eigenlijk eet ik heel erg weinig vlees. heel soms biefstuk of karbonade maar dat zijn uitzonderingen. ik verbaas me niet dat er zoveel in zit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:38

Firedancer schreef:
promptertje schreef:
Mijn voornaamste bezwaar tegen paardenvlees zijn die afgrijselijke slachttransporten door Europa.

Als nou meer mensen hun paarden na de slacht beschikbaar zouden stellen voor consumptie, dan zouden die Europese transporten ook minder zijn. Simpel.

Daarbij durf ik een eenmalig transport van een week, toegegeven dat het verre van fijn is voor die paarden, toch wel tegenover een maandenlange lijdensweg van het gemiddelde kistkalf of kooikip te zetten. Ik weet niet wat erger is hoor!

Daarom eet ik alleen biologisch vlees, want ik vind het allemaal erg. Geen moeite met vlees eten, wel met dieronwaardig leven en transport.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:44

promptertje schreef:
Daarom eet ik alleen biologisch vlees, want ik vind het allemaal erg. Geen moeite met vlees eten, wel met dieronwaardig leven en transport.

Als je nou zeker kon weten dat het paardenvlees wat je kocht gewoon uit Nederland zou komen (zoals wij die keuze ook kunnen maken bij andere soorten vlees, daar staat het land van herkomst op), zou je dan wel paardenvlees eten?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:48

promptertje schreef:
Daarom eet ik alleen biologisch vlees, want ik vind het allemaal erg.

ik eet als ik vlees eet, altijd biologisch. dan weet je zeker dat ze teminste nog een goed/eerlijk leven hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:49

promptertje schreef:
Mijn voornaamste bezwaar tegen paardenvlees zijn die afgrijselijke slachttransporten door Europa. Als die er niet zouden zijn, zou ik er veel minder moeite mee hebben, want in de slachthuizen hier in Nederland is het volgens mij prima geregeld. Maar die horror-transporten

Dat is een reden te meer om het slachten en verwerken van paarden in Nederland juist te stimuleren.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:15

Ik hoorde het vanochtend op de radio... Na ja wat doe je er tegen.. Gewoon lekker door blijven eten.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:20

pearl_tje schreef:
Ik hoorde het vanochtend op de radio... Na ja wat doe je er tegen.. Gewoon lekker door blijven eten.

Daar zijn we in Nl ook hard mee bezig Ja

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:33

Haha

Ja dat klopt... Maar ik niet.. Geen vette hap voor mij!

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:34

Ik vind koetjes net zo lief als paarden maar die eet ik ook. Dus ja ophef om niks.

Toekie schreef:
Als paard je hele leven als afgestompt manegedier in een stand doorbrengen om vervolgens afgedankt bij de slacht te eindigen. Lijkt me niet bepaald een prettig leven. En inderdaad die vreselijke transporten naar Italië. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Vraag me nog af hoeveel paarden er in een stand staan hoor. Op onze manege hebben ze ruime boxen en blijven de eigenaren van de manege erbij als paard gepind word. Niks transport naar Italie. Gewoon in NL bij een goed slachtbedrijf.

Ik koop ook biologisch vlees of vegatarisch.
En natuurlijk biologische eieren en melk enzo.

Alleen kip is te duur biologisch dus die eet ik nog zelden.
Laatst bijgewerkt door Halina op 08-02-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:34

We hebben toevallig dinsdag een presentatie gehad van deze studenten. Helaas was er niemand van Wakker Dier aanwezig.

We hebben toen namelijk ook de kritische vraag gesteld WAAROM ze een mediabericht lieten uitgaan. Wat wil Wakker Dier hiermee bereiken?????
Op de verpakking van alle producten staat namelijk keurig dat er paardenvlees in verwerkt zit! (dus waar al die zogenaamde ophef over?? Waarom is paardenvlees 'erger' dan rund of varkensvlees? Paardenvlees is goedkoper zelfs!)

Wat ik opmerkelijker vond aan de uitkomsten van het onderzoek, was dat, ondanks onze strenge regels mbt geneesmiddelengebruik, registratie etc, het paardenvlees vrolijk uit landen zónder dit soort registratie gehaald wordt (brazilie/argentinie) en je dus eigenlijk geen flauw idee hebt of er nog restanten van eventueel 'spul' in dat vlees zit! DÁT vond ik een punt waar Wakker Dier aandacht voor had moeten vragen!

Daarnaast kwam er uit dat de gemiddelde Nederlander hedendaags MAAR 600 gram paardenvlees per JAAR eet.

Tot slot hadden ze verwacht dat wij als groep paardenlievende studentjes, absoluut tegen paardenvlees eten waren. Grappigerwijs was dit totaal het tegenovergestelde en waren we zeer kritisch publiek (waardoor we het ook onwijs jammer vonden dat de mensen van Wakker Dier het 'te druk' hadden om aanwezig te zijn), die achteraf allemaal heerlijk van een stukje worst met paardenvlees hebben zitten genieten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:40

heey annabel jij hier Lachen

Maar ik vind het helemaal niet erg dat er paardenvlees gebruikt wordt, het staat idd op de verpakking. En het smaakt me dr echt niet minder om!!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:53

het klinkt misschien bot maar het beestje is toch al dood, ik eet geen frikandellen en hamburgers maar wel kroketten.