E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:30

skara schreef:
Belgen moeten die 60 € ook betalen hé. Nu doen jullie alsof alleen Nederlanders dat moeten betalen. Rolleyes
Alleen ondervinden de Belgen die alternieve vervoersmiddelen gebruiken daar voordeel van (die belastingverlaging). Knipoog

Citaat:
Elke automobilist in ons land zal dan een vignet - vermoedelijke kostprijs 60 euro - moeten kopen. De bevoegde ministers zijn het erover eens om tegelijk de verkeersbelasting te verminderen met hetzelfde bedrag.

De verkeersbelasting vat ik nog steeds op als de motorrrijtuigenbelasting, ik lees niks over dat de voorwaarde om het terug te krijgen alleen is als je alternatieve vervoersmiddelen gebruikt.
De discussie is nu juist dat de Bélgen wel dat bedrag terug krijgen en den mensen buiten Belgie niet.
Dat is niet eerlijk.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:43

ik baal er ook verschrikkelijk van, mijn broer woont net over de grens in poppel dus ook ik zal eraan moeten geloven om er 1 te kopen..
Mijn broer is nog minder blij.. leuk als je bv je verjaardag wilt vieren en de hele familie woont net over de grens in NL die zouden dan allemaal voor 1 keer te komen zo'n vignet moeten kopen..

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:34

Hier nog iemand die vreselijk baalt want wij wonen dus ook net over de grens in poppel en hebben 2 auto's en een motor je wordt er niet goed van wat ze allemaal niet verzinnen om geld te kunnen verdienen. ik hoop dat het er niet door komt anders gaat het heel veel geld kosten

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:50

skara schreef:
Belgen moeten die 60 € ook betalen hé. Nu doen jullie alsof alleen Nederlanders dat moeten betalen. Rolleyes
Alleen ondervinden de Belgen die alternieve vervoersmiddelen gebruiken daar voordeel van (die belastingverlaging). Knipoog
Hierdoor worden Belgen toch ook gestimuleerd om de trein te nemen. Jullie doen alsof dit vignet is ingevoerd met de ingeste reden om de Nederlanders een hak te zetten.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de invoering van een Europees vignet een betere oplossing vind.

Ook geen Europees vignet, doe effe normaal, hier in NL betalen we ons al scheel aan wegenbelasing en tax op benzine!
En ja, dat vignet is er in mijn ogen om buitenlanders te pakken aangezien de Belgen de 60,- terug krijgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:56

IKbenEllen schreef:
skara schreef:
Hierdoor worden Belgen toch ook gestimuleerd om de trein te nemen. Jullie doen alsof dit vignet is ingevoerd met de ingeste reden om de Nederlanders een hak te zetten.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de invoering van een Europees vignet een betere oplossing vind.

Ook geen Europees vignet, doe effe normaal, hier in NL betalen we ons al scheel aan wegenbelasing en tax op benzine!
En ja, dat vignet is er in mijn ogen om buitenlanders te pakken aangezien de Belgen de 60,- terug krijgen.

Die we dan moeten terugbetalen in één of andere taks....

In belgie is niks gratis

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:06

Als iedereen het echt moet betalen, óók de Belgen, vind ik het al een stuk minder storend. Als die het echter terugkrijgen, vind ik het oneerlijk en scheef. We zullen zien...

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:08

hmmmm...

Wist ook niet goed wat ik ervan moest denken (ik ben Belgische)...

Ik vind het ook absurd dat de Zeeuwen ook moeten betalen...

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze het vignet gingen invoeren voor de zware wegengebruikers en zware vervuilers (daar de 2 belangrijkste snelwegen van Eutopa - de E17 en E40- ons verkeer zeer zwaar belasten, dus vooral vrachtvervoer! In Nederland hebben jullie daar toch ook last van? Vind het trouwens raar dat ze dit niet invoeren in de gehele Benelux, daar wij de zwaarste last binnen Europa dragen!

Langs de andere kant vind ik wegenbelasting niet zo vreemd. Kijk maar naar Frankrijk, Zwitserland,... Ik heb eigenlijk nog nooit geklaagd als ik op vakantie naar Zuid-Frankrijk ging en dan welgeteld 39euro aan payage mocht neertellen...

Ik vind het als Belg wel goed, want nu is het misschien minder kaboemkaboem, maar ik begrijp jullie echt wel!

Vind het wel nogal storend dat jullie dit op 'de Belgen' afschuiven, terwijl de Belgische bevolking eigenlijk niet zoveel te zeggen heeft hierover. Ik weet niet of, met het de Kyotonormen, Nederland en Luxemburg gaan kunnen achterblijven met deze 'sanctie' aangezien onze landen de zware tol dragen...

En België is inderdaad duur en tergend traag in wegenwerken... Ik - en menig Belgisch burger - erger er mij elke dag blauw aan!
Laatst bijgewerkt door Chiwawa op 22-01-07 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:10

Vrachtverkeer... tsja, vrachtwagenchauffeurs hébben al een eurovignet voor een aantal landen (waaronder belgie), dus om die nou nog een keer te laten betalen... dat vind ik toch ook niet heel erg eerlijk.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:12

dat zou ik nu niet erg vinden... ik vind dat er teveel vrachtverkeer is in België!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:21

Ja, maar dat ligt ook weer aan de infrastructuur denk ik. De snelwegen lopen echt heel raar. In Nederland is net zoveel vrachtverkeer maar daar zie je veel minder vrachtwagens kop aan kont rijden.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:23

misschien wel, maar dat probleem (de infrastructuur) valt niet meer op te lossen (althans toch niet de eerste 5000 jaar)

om jullie een beeld te geven: de weg van mijn huis naar mijn werk (nauwelijks 5km) is gedurende 3 jaar onderbroken geweest en de werken nog steeds bezig!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:29

katiavl schreef:
In belgie is niks gratis

Nee dat merken we, maar om dat nou op de buitenlanders te verhalen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:38

Ja, dat klopt, maar de nieuwe aansluitingen worden al net zo lomp aangelegd als de oude... soms vraag ik me af wie ze daar op de planning zetten...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:39

Chiwawa schreef:
Langs de andere kant vind ik wegenbelasting niet zo vreemd. Kijk maar naar Frankrijk, Zwitserland,... Ik heb eigenlijk nog nooit geklaagd als ik op vakantie naar Zuid-Frankrijk ging en dan welgeteld 39euro aan payage mocht neertellen...

Door Frankrijk KAN je gratis rijden.
En als je er in Frankrijk voor betaalt krijg je een prachtig gladde snelweg, wat krijg je in Belgie: Kaboem... Kaboem....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:40

Chiwawa schreef:
om jullie een beeld te geven: de weg van mijn huis naar mijn werk (nauwelijks 5km) is gedurende 3 jaar onderbroken geweest en de werken nog steeds bezig!

Nou daar heb je de staat van het Belgisch wegennet....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:41

IKbenEllen schreef:
katiavl schreef:
In belgie is niks gratis

Nee dat merken we, maar om dat nou op de buitenlanders te verhalen...

Op wie dan wel, nog de belastingen verhogen...
Belgie is één van de hoogste landen zeker. Ik denk dat veel mensen het nu al beu zijn.
Dus gaan ze maar naar de nederlanders.

Trouwens belgie kennende komt er toch niks van in huis, of het word een flop...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:48

He kom op, ik betaal me hier rot voor ONS wegennet waar het buitenland gratis en voor niets gebruik van maakt en dan zouden we in Belgie voor dat verrotte wegennet moeten betalen?

Denk dat Plopsaland hem ook zit te knijpen, plopperdeplop...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:59

Chiwawa schreef:
dat zou ik nu niet erg vinden... ik vind dat er teveel vrachtverkeer is in België!

Ik vind dat er teveel vrachtverkeer is in heel Europa. Vervoer met vrachtwagens is een onzinnige manier van vervoer over grote afstanden. (Vervuilend, arbeidsintensief en levert erg veel overlast op op de wegen.)

Belasting op vrachtverkeer en een wat efficientere aanpak daarvan zou mijn voorkeur hebben!

Ik denk echter dat een vignet van jaarlijks 60 euro geen enkel verschil maakt voor vrachtvervoerders, maar komt flink aan bij bewoners van de grensgebieden (die toch echt niet voor zo'n enorme overlast zorgen door af en toe over de grens boodschappen te doen of een dagje naar Antwerpen gaan om te winkelen.)

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:06

Nou... ik vind het maar niets dit topic... ik denk dat weinig mensen zich realiseren dat er weinig burgers zijn, waarschijnlijk zelfs geen, die hieraan iets kunnen doen. Om nu zo alles af te schuiven op de Belgen... ik ken bijzonder veel Nederlanders die in België hun villa's neerzetten (en die dat ook doen, onrechtstreeks op mijn kosten)... velen van hen zijn goede vrienden en zij vinden de invoering van het vignet niet echt verbazend.

Er zijn ook bepaalde dingen die in Nederland door het rechtssysteem goedgekeurd zijn, waar ik me niet in kan vinden, maar niemand verplicht mij naar Nederland te gaan!

Vind dit gewoon een beetje een nutteloze discussie, omdat het u eenmaal geen zin heeft om de Belgische burgers hiervoor te fixeren...

België mag dan al duur zijn, ik geef jullie op een boekje dat Nederland dat ook is!

En dat de infrastructuur in België qua wegen niet zo goed is, dat weten we ook, maar met zoveel kilometers snelweg door zo'n klein land is het niet vol te houden. En wees er maar zeker van dat ook ik me blauw betaal op wegenbelasting (en ik heb dan nog een kleine auto) waarop ik GEEN belastingsvoordeel krijg...

Ik voel me helemaal niet op m'n gemak in dit topic als Belg, waarschijnlijk hebben jullie dit niet zo bedoeld, maar het is niet gezellig om jullie mening over België te lezen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:17

Nee natuurlijk is mijn mening niet op de burger gericht, natuurlijk kan die er niets aan doen.

De infrastuctuur in NL is en stuk beter als in Belgie, en NL is een veel kleiner land met net zoveel snelweg, dus dat is imo onzin.

Ik vind het gewoon niet terecht dat ik extra moet gaan betalen voor dat enkele bezoekje dat ik in Belgie doe elk jaar. En dat terwijl zij niets hoeven te betalen om naar mij te komen.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:22

Volgens mij is Nederland groter dan België lol

Maar heb wel gelezen dat het verschil in aantal kilometer per oppervlakteenheid tussen B en N te verwaarlozen is...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:36

Haha je hebt gelijk, altijd gedacht dan NL kleiner was...

(maar ik vind dat vignet toch stom)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:43

De Belgische burgers kunnen er in principe niks aan doen ( nou ja, ze hadden wellicht voor een andere regering kunnen kiezen, maar dit soort dingen zijn niet echt te overzien vaak ).
Ik baal wel ontzettend. Wij gaan regelmatig naar Antwerpen: concerten, winkelen, uit eten, bioscoopje pakken. Ik denk dat we nu liever een Nederlandse stad gaan uitzoeken, voor die paar keer ga ik niet zo'n vignet aanschaffen. Ik heb dit al van verschillende Zeeuwen gehoord, en ik kan me hetzelfde van Brabanders en Limburgers voorstellen. Heeft de Belgische regering onderzocht welke gevolgen dit kan hebben voor andere sectoren, met name het dagtoerisme?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:55

Volgen mij gaan ze dat nu eens doen, en ik hoop dat het dan alsnog niet doorgaat.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:00

Chiwawa schreef:
Nou... ik vind het maar niets dit topic... ik denk dat weinig mensen zich realiseren dat er weinig burgers zijn, waarschijnlijk zelfs geen, die hieraan iets kunnen doen.

Ik denk dat werkelijk iederéén zich dat wel realiseert. Het is ook niet zo dat ik nou nooit mijn Belgische vrienden meer wil spreken omdat ik alle Belgen stom vind. Ik vind dit gewoon een rare regeling van de regering. Da's heel wat anders.

Citaat:
Er zijn ook bepaalde dingen die in Nederland door het rechtssysteem goedgekeurd zijn, waar ik me niet in kan vinden, maar niemand verplicht mij naar Nederland te gaan!

Tot je op vakantie gaat met een reismaatschappij en je alleen vanaf Schiphol kunt vliegen. Of tot een van je beste vrienden naar Nederland verhuist. Of tot je moeder in Nederland een ongeluk krijgt en daar toevallig 2 weken in het ziekenhuis moet liggen. Of tot je werk over de grens vindt.
Er zijn genoeg redenen die mensen dwingen om naar Belgie te gaan. Om dan te zeggen dat ze dan maar in NL moeten blijven vind k behoorlijk kort door de bocht.

Citaat:
En dat de infrastructuur in België qua wegen niet zo goed is, dat weten we ook, maar met zoveel kilometers snelweg door zo'n klein land is het niet vol te houden. En wees er maar zeker van dat ook ik me blauw betaal op wegenbelasting (en ik heb dan nog een kleine auto) waarop ik GEEN belastingsvoordeel krijg...

Ja, maar wij als Nederlanders dus ook. En dáárom vinden we het nou net zo vervelend dat daar ook die 60 euro nog bij komt. Hoe zou jij het vinden als je óók nogeens moest gaan betalen om in Nederland te rijden?