Euthanasie, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:04

Geloof me Nikka, als je in het laatste stadium zit van bijv. kanker dan heb je zelf niet veel meer in te brengen.
Het vreet aan iedereen die er op dat moment omheen staat.
Denk niet dat je er dan aan denkt om te kijken hoe je er zelf uit kunt stappen, laat staan dat je daar nog toe in staat bent.
Dat het een hele belasting is voor een huisarts dat ben ik helemaal met je eens.
Maar ik denk dat het voor de patient inwezen ook een hele belasting is.Mijn moeder wou nog zo graag bij ons blijven maar haar lichaam werkte niet mee.Tegen kanker viel niet meer te vechten.Ze was op.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:05

Nikka schreef:
Bij de NVVE is er uitstekende informatie om je zaken ook zelf te regelen zonder dat je een ander (lees huisarts) ermee belast. Men gaat er heel makkelijk aan voorbij wat voor een emotionele belasting dit is voor artsen. Die hebben voor bescherming van het leven gekozen. Dan spreek ik nog niet eens over de juridische rompslomp. Ik vind als je een probleem hebt moet je eerst kijken of je het zelf kan oplossen voor dat je bij een ander aanklopt. Uiteraard kan niet iedereen dit dat snap ik ook wel.

Pardon? Weet jij wel hoe huisartsen hier tegenover staan? Ik heb tijdens mijn stage veel gehoord over een patient van hem een jong meisje van 18 met kanker. Met zijn hulp is er euthanasie gepleegd. Hij heeft daar een heel goed gevoel over gehad, emotioneel is het zwaar maar kijk eens wat hij heeft kunnen betekenen voor de patient en haar familie.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:12

MISTRAL94 schreef:
Nikka schreef:
Bij de NVVE is er uitstekende informatie om je zaken ook zelf te regelen zonder dat je een ander (lees huisarts) ermee belast. Men gaat er heel makkelijk aan voorbij wat voor een emotionele belasting dit is voor artsen. Die hebben voor bescherming van het leven gekozen. Dan spreek ik nog niet eens over de juridische rompslomp. Ik vind als je een probleem hebt moet je eerst kijken of je het zelf kan oplossen voor dat je bij een ander aanklopt. Uiteraard kan niet iedereen dit dat snap ik ook wel.

Pardon? Weet jij wel hoe huisartsen hier tegenover staan? Ik heb tijdens mijn stage veel gehoord over een patient van hem een jong meisje van 18 met kanker. Met zijn hulp is er euthanasie gepleegd. Hij heeft daar een heel goed gevoel over gehad, emotioneel is het zwaar maar kijk eens wat hij heeft kunnen betekenen voor de patient en haar familie.

Pardon? Ik weet heel goed hoe artsen hier tegen over staan, kom zelf uit een artsenfamilie. Ben zelf arts en heb veel artsen in mijn kennissenkring. Ik weet ook dat zij zeker een maand erna er last van hebben. Niets is zo makkelijk om als je weet dat je ziek bent jezelf te informeren. Ook ik weet vanuit mijn directe omgeving heel goed hoe het is om met kanker geconfronteerd te worden. Hoe denk je anders dat ik aan mijn kennis van het Schotse boekje van de NVVE kom? Natuurlijk komen mensen op een punt dat ze het niet meer kunnen regelen en dat een ander het dan moet doen, maar ik blijf er bij dat je ook zelf een verantwoordelijkheid hebt en niet altijd maar alles bij een ander moet neer leggen, alhoewel dit heel gebruikelijk is in Nederland.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:16

Ik vind jouw laatste zin wel erg gemakkelijk gezegt.
Maar dat is mijn mening.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:19

Ik zou het ook mijn naasten kwalijk nemen als ik zo'n beslissing moet nemen zodoende wil ik ook dat alles goed op papier staat

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:21

ik vind dat het wel kan.
toen mijn opa achteruit ging, iedereen betutteld je dan zo en hij wist donderdsgoed wat er allemaal gebeurde om hem heen maar kon niet meer praten op het laatst je zag gewoon dingen en angst in zijn ogen op sommige momenten.
hij is dan zeg maar kunstmatig in slaap gebracht en van daaruit overleden, ze wilden hem eigenlijk ook niet meer voeden, daar heeft de familie wel een stokje voor gestoken.

laatst heeft de schoonzus van de vriend van mijn moede euthenasie gepleegd, zij was ontzettend sterk maar ze wilde op het laatst ook echt niet meer..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:28

Nikka: Ik zeg ook niet dat het wel makkelijk is, misschien beter lezen Knipoog
Maar je kunt ook heel veel betekenen voor de patienten en hun familie.
Daar komt bij dat dit dingen zijn (net als bijvoorbeeld wel of niet donor zijn) die mensen gewoon liever voor zich uit schuiven. Het zijn tenslotte geen leuke dingen om over na te denken. Ik zeg ook niet dat dit goed is om niet over na te denken maar zo gaat het nou eenmaal.
Als je hier echt tegen bent kun je dat kenbaar maken als arts zijnde, maar goed het hoort er (helaas) ook bij.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:36

Ik zeg ook dat het voor een aantal mensen niet geldt, ook vanwege die reden, en dan moet een ander het doen. Geldt ook voor oudere mensen. Ook zijn er bepaalde aandoeningen (ALS) waarbij mensen echt niets meer kunnen. Zeker als je een beetje medisch onderlegd bent, ik neem aan dat je dat bent gezien de stageplaats, weet je dat het relatief makkelijk zelf te regelen is. Vaak makkelijker dan een euthanasie. Dan moet je sowieso nog 3 dagen wachten op het moment dat je het nodig vindt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:18

Ik ben tijdens mijn stage gelukkig niet mee in aanraking geweest hoor. Ik weet dat er optie's zijn maar goed het is een beetje hetzelfde als het donor verhaal. Mensen schuiven dit soort dingen vaak voor zichuit omdat ze er gewoon niet aan willen denken. Ik heb vorig jaar een keus gemaakt of ik donor wilde zijn of niet, ook ik heb dit jaren voor me uitgeschoven Knipoog
Ik praat dit absoluut niet goed, dat mensen dit maar voor zich uit schuiven maar zo is het nou eenmaal wel Knipoog

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:28

jaantsje schreef:
Ik vroeg speciaal om uitleg omdat deze zin bij mij overkomt alsof het wel mogelijk moet zijn als je alleen bent.
Hoe zie jij er dan tegenaan als het bijv. om een moeder of vader in een gezin gaat?

Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar ik vond je vraag niet duidelijk.

Ik ben toch voor, ook als er kinderen in het spel zijn.
Als je ongeneesbaar ziek bent dan ga je uiteindelijk toch dood.
Alleen heb je de keuze dan zelf in de hand.
Ik vind dat je dan mag beslissen om het te laten stoppen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:30

ik vind het ook goed. stel dat je als een kasplantje moet gaan leven geef mij dan maar een spuitje. bij mijn opa is dat ook gebeurt die had kanker en was wachten tot het zn lever inschoot toen is hij in coma geraakt. maar wie weet hoe lang hij nog in vcoma had meoten liggen voor hij doodging.uiteindelijk hebben ze hem na 3 dagen een spuitje gegeven dus ik ben er echt wel voor.