Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:47

Ik denk dat je het probleem bij jezelf moet zoeken en niet bij je omgeving?

Volgens mij is het al sinds mensenheugenis 'normaal' dat je soms wat extra contact maakt middels lichaam. Een tikje op de schouder, een duwtje, whatever....

Ik ben zelf ook vrij 'aanrakerig' maar wel wanneer dat echt moet, als ik in de kroeg loop, tik ik vaak, of leg ik vaak mn hand op iemand als ik er langs wil, uiteraard op de schouder of arm en niet op een meer 'intiemer' deel als de middel, buik, o.i.d.

Ik vind het allemaal wel meevallen, kan er zelf ook goed tegen. Als je er zelf niet tegen kan moet je denk ik bij jezelf te raden gaan wáárom dat zo is.

mensen maken nou eenmaal op die manier contact

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:17

waarom zou ik bij mezelf te raden moeten gaan?
het voelt gewoon niet prettig,en ik denk heus niet dat ik verkracht word ofzo(slaat ook nergens op!)maar daarom kan een mens het toch niet prettig vinden,ieder zit anders in elkaar

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:48

Snoevie schreef:
waarom zou ik bij mezelf te raden moeten gaan?
het voelt gewoon niet prettig,en ik denk heus niet dat ik verkracht word ofzo(slaat ook nergens op!)maar daarom kan een mens het toch niet prettig vinden,ieder zit anders in elkaar

Die verkrachting is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar waarom is een aanraking van een vreemde (zeker als die dus geen negatieve bijbedoelingen heeft) per definitie niet prettig.

Het gevoel van een aanraking kan neutraal zijn, het kan prettig zijn, het kan ook onprettig zijn maar dat moet dan een reden hebben...?
Het doet dus iets met je, als je het als onprettig ervaart. WAT dan, dat probeer ik te begrijpen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:13

Firedancer schreef:
Het gevoel van een aanraking kan neutraal zijn, het kan prettig zijn, het kan ook onprettig zijn maar dat moet dan een reden hebben...?

Waarom moet dat een reden hebben? Zou dat niet gewoon een persoonlijke smaak / voorkeur kunnen zijn? Zoals de ene persoon van koffie (of spruitjes Knipoog ) houdt, en de ander niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:40

ik vraag me ook af waarom dat een reden moet hebben.
ik hou er gewoon niet van als een vreemde aan me zit,punt.

jij vind het niet erg,waarom dan?
mijn moeder is ook zo'n aanrakerig type,maar zo ben ik zelf helemaal niet.
nooit rot ervaringen gehad,maar ik vind het gewoon niet fijn.
en daar heb ik geen specifieke reden voor nodig.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:51

Je hoeft jezelf niet zo te verdedigen, maar ga inderdaad met firedancer mee, er is toch een reden voor? Dat bedoelde ik, het is een stukje van jou, dat je het niet prettig vind, oké. Wie ben ik om daarover te oordelen, maar het is dus meer een kwestie van jezelf dan dat de buitenwereld dat is.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:53

ik ben 14 bijna 15 Haha!
maar bij ons n de zaak maak ik het wel vaak mee !
voor al met feesten alls ze dronken zijn ! Verdrietig

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:54

Ik kan het van mn klasgenoten wel 'hebben', maar hij hoeft me niet zomaar te gaan kussen!
Van vreemde moet ik heb ook niet echt hebben, ligt er bij mij ook wel erg aan watvoor iemand , met wat voor bedoeling etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:15

Smystique schreef:
Je hoeft jezelf niet zo te verdedigen, maar ga inderdaad met firedancer mee, er is toch een reden voor?

Wat is dan de reden dat jij het geen probleem vindt? (Tenminste, ik neem aan dat jij het geen probleem vindt.)

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:20

Ik heb er totaal geen problemen mee.
Kijk, als iemand met zijn vinger op mijn schouder staat te tikken vind ik dat irritant ja, maar als iemand een hand op mijn schouder legt oid, heb ik er geen problemen mee, zolang het maar zoiets is. Haha!
Als je bijvoorbeeld in de weg staat, en iemand wil langs je, is het voor mij normaal als iemand dan bijvoorbeeld zijn handen op je schouder legt om langs te lopen ofzo, zoiets (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Maar als mensen dan hun handen op je heupen ofzo leggen, dát zou ik dan wel onaangenaam en raar vinden ..

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:23

Kaiya schreef:
Ik heb er totaal geen problemen mee.
Kijk, als iemand met zijn vinger op mijn schouder staat te tikken vind ik dat irritant ja, maar als iemand een hand op mijn schouder legt oid, heb ik er geen problemen mee, zolang het maar zoiets is. Haha!
Als je bijvoorbeeld in de weg staat, en iemand wil langs je, is het voor mij normaal als iemand dan bijvoorbeeld zijn handen op je schouder legt om langs te lopen ofzo, zoiets (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Maar als mensen dan hun handen op je heupen ofzo leggen, dát zou ik dan wel onaangenaam en raar vinden ..

Ja inderdaad, soms moet je iemand even tegen zn schouder duwen om erdoor te kunnen.
Maar wat ze bij mij op school doen, tja ik snap echt hun bedoeling er niet van..
Het lijkt wel steeds normaler dat mensen je op 'andere plekken' gaan pakken!???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:33

Ik vind het zeer apart dat een aanraking als onprettig wordt ervaren. Het ligt aan de bedoeling achter de aanraking of het ongepast is. De bedoelingen in de voorbeelden zijn normal en geen sexuele intimidatie ofzo.

Er zijn mensne die het niet prettig vinden om aangeraakt te worden, die hebben dat als baby al. Dat zijn dus ook geen schootkinderen. Mar dat kan de omgeving dus niet van een afstand zien, dus ze kunnen zich niet in gaan houden met wat een normaal gebaar is, omdat jij het niet kunt verdragen.

Verder heeft iedereen een soort kolom om zich heen wat je eigen ruimte is waar je niemand in wilt, behalve die je
toelaat (vrienden, verkering). Die wordt gewoonlijk wel vanzelf gerespecteerd, behalve door mensen die daar geen idee van hebben, zoals ADHD kinderen. Dei kunnen erg (onopzettelijk) opdringerig lijken daardoor. Dat in een drukke menigte je ruimte ingedrukt wordt, lijkt mij logisch. in Japasn hebben ze speciaal personeel dat de mensen in de terinen en metros "aanstampt" dus je hebt geen klagen als mensen alleen maar een moment tegen je aan komen staan. Het is wat anders als ze opzettelijk tegen je aan rijden of in je nek hijgen ofzo, dan is het weer sexuele intimidatie.

Het is niet zo dat men tegenwoordig "aanrakeriger wordt". Men is altijd aanrakerig geweest. Het hoort bij nonverbale communicatie.

Nogmaals, het heeft veel met de intentie te maken, maar als het goed is ken je het verschil tussen een schouderklopje en een mep. En wat is er in hemelsnaam mis met een schouderklopje.

en voor die zo gard riep "ze moeten van mijn kinderen afblijven" die groeien dan ook op met het idee dat je elkaar niet mag aanraken. war ben je nag voor, dat vreemden ziektes overbrengen? Wat is er mis met genegenheid tonen naar kinderen? dat is de gewoonste zaak van de wereld, dat doet men overal, in alle culturen!
Individualisme is zo gewoon geworden in bepaalde gebieden, dat genegenheid iets onwenselijks is geworden. Dat is heel erg. Nog even en dan is het taboe.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:34

Bij mij op school zijn er ook wel eens van die grapjassen die je opeens in je zij knijpen oid, maar zodra ze dan merken dat ik daar raar op reageer ofzo houden ze er ook gelijk mee op.
In jouw geval zou ik ook heel raar kijken, en er misschien niet van zijn gediend, ja. Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:36

thabs schreef:
Ja inderdaad, soms moet je iemand even tegen zn schouder duwen om erdoor te kunnen.
Maar wat ze bij mij op school doen, tja ik snap echt hun bedoeling er niet van..
Het lijkt wel steeds normaler dat mensen je op 'andere plekken' gaan pakken!???

Dat kwam vroeger ook voor en is echt niet van de laatste tijd. Het is wel iets wat niet mag, en dus moet je het gewoon melden.
Men gewoon met de takken van meer intieme plekken (taille, buik, heupen, billen, benen) afblijven op school, op het werk, "in het wild".

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:38

Oo nee, ik heb er ook absoluut geen hekel aan hoor, als mensen mij aanraken.. integendeel!
Maar sommige aanrakingen e.d zijn gewoon ongepast, of de bedoeling ervan klopt niet helemaal..
daar houd ik dus niet van!

Ik wens dus ook niet op school van alle kanten 'betast' te worden, maar maak dat iemand maar eens duidelijk op een 'aardige/normale' manier!

Edit: Het zijn echt hele leuke jongens en bedoelen het ook niet verkeerd, maargoed ik vind het niet super prettig voor de halve school;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:44

Lusitana schreef:
Verder heeft iedereen een soort kolom om zich heen wat je eigen ruimte is waar je niemand in wilt, behalve die je
toelaat (vrienden, verkering).
[...]
Nogmaals, het heeft veel met de intentie te maken, maar als het goed is ken je het verschil tussen een schouderklopje en een mep. En wat is er in hemelsnaam mis met een schouderklopje.

Precies wat je zegt: iemand komt in je persoonlijke ruimte, die ruimte die je gereserveerd hebt voor intimi. En als dat niet nodig is dan is dat precies wat er mis mee is: de doorsnee voorbijganger is geen vriend of verkering Lachen
Je kunt het natuurlijk niet altijd vermijden, in het OV tijdens de spits heb je weinig keuze, dat snap ik ook. Als iemand niet reageert op je woorden, dan is het nodig, prima. Maar als het niet nodig is, waarom dan doen?

Citaat:
Individualisme is zo gewoon geworden in bepaalde gebieden, dat genegenheid iets onwenselijks is geworden. Dat is heel erg. Nog even en dan is het taboe.

Hoewel ik de voorbeelden van de TS niet als ongepast (wel onnodig) ervaar, lijkt het me ook zeker geen uiting van genegenheid. En trouwens, ik hoef geen genegenheid van voorbijgangers die ik van mijn leven niet meer zie en waarmee ik niet meer binding krijg dan 'mag ik even bij de koffie.'

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:54

Ik las net een post van iemand in Duitsland, dat mensen elkaar dan al snel omhelzen: dat doen wij dus ook al snel.
Maar dat kan dus ook eraan liggen dat ik uit Limburg kom, Limburgers zijn sowieso daarin volgens mij wat makkelijker. Clown

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:59

Heel herkenbaar! Persoonlijk vind ik zoiets onbeschoft, en ben er dan ook niet van gediend. Eigenlijk kan ik er al heel snel tegen als iemand in 'mijn ruimte' staat. Oftewel: te dicht bij mij in de buurt komt. Met mensen die ik ken heb ik daar natuurlijk geen moeite mee, wel als ik ze niet of niet goed genoeg ken. Edit; precies wat Shadow0 zegt dus Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:03

Ik hou er ook niet van. Simpele aanrakingen van vreemden, bijv iemand die wat wil vragen maar dan wel je arm vast pakt. of ook zoals de ts voorbeelden gaf.
Ik ben erg gesteld op m'n persoonlijke ruimte.
Heb het altijd al gehad.
Ik vind het gewoon niet prettig en zeker nergens voor nodig.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:06

Trouwens wanneer ik het weer niet erg vind; als net die hele leuke jongen iets te dicht naast je staat ofzo Lachen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:33

Wat is de definitie van "mijn persoonlijke ruimte" dan?

Ik denk dat die "ruimte"namelijk helemaal niet bestaat, dat dat een heel abstract en maatschappelijk fenomeen is welke ook nog eens verschuift nagelang onze gevoelens en ideeen tenaanzien van de persoon (of dier) waar we contact mee hebben.

Een aanraking an sich is helemaal niets, betekent ook helemaal niets. Een aanraking is het op het zelfde moment op dezelfde plaats samen komen van twee individueen.

Alleen daarna ga je die samenkomst, die aanraking, een waardeoordeel, gevoelswaarde of interpretatie geven.

Het fenomeen dat iemand je in je billen knijpt kun je dus op verschillende manieren interpreteren. Van je vriendje zul je dat anders ervaren dan van een vreemde of een bekende met wie je zo'n soort ervaring niet delen wilt.

Voor mij is een aanraking als een tikje op de schouder, een hand op de schouder, het op de pols leggen van een hand tijdens een gesprek dus niet per definitie "fout".
Het betekent voor mij namelijk alleen iets in de context waarin het gebeurt.

Een hand op de schouder van een vriend zal een andere gevoelswaarde hebben dan als een politieagent dat doet of een vreemde op straat.

Laat duidelijk zijn dat ik niet gecharmeerd ben van het op straat aangesproken worden door een wildvreemde die zijn arm om mij heen zou doen, maar er zit tussen "raak mij niet aan tenzij ik een relatie met je heb" en elkaar continue aanraken een hele grote grijze zone, toch?

Overigens was ik dus een kind wat niet geknuffeld wilde worden. Heel lang trouwens, zeker tot laat in mijn puberteit. Wel de behoefte overigens, maar gewoon een soort emotionele blokkade, enfin ik zal jullie 't verhaal besparen.

Toch heb ik geleerd dat aanrakingen bij het gewone sociale verkeer horen en helemaal niet altijd als "ongewenst" bestempeld hoeven te worden, noch iets waarvoor ik huiverig hoef te zijn.
De eerste die mij trouwens in mijn bips knijpt als ik daar niet van gecharmeerd ben, krijgt dat overigens wel te horen!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:48

Maar hoe vind jij het dan als een vreemde bijvoorbeeld zo dicht tegenover je komt staan, dat jullie voeten elkaar kunnen raken. Dat is toch niet prettig?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:10

Ligt eraan, als ik die vreemde toevallig heel leuk vind. Haha!
Maar over het algemeen gesproken: dan zou ik het idd niet prettig vinden. Maar ik ga er ook geen stampei van maken, en er ook niet per defenitie iets fouts van denken. Als die persoon gewoon iets aan me verteld en daarbij onbewust dichtbij komt, dan zet ik wel een stapje achteruit, maar als die persoon dan bijvoorbeeld ook nog hints staat te geven terwijl ik niet geïnteresseerd ben ofzo, dan zou ik nog wel eens heel bot kunnen zeggen dat 'ie uit mijn buurt moet blijven. Haha!

fabiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:26

Ik moet zeggen dat ik er ook niet zoveel problemen mee heb.
In mijn eigen omgeving is het vrij normaal om elkaar aan te raken in gesprekken. In de kroeg waar ik altijd kom praat ik regelmatig met onbekende mensen en ook dan is iedereen heel erg bezig met non-verbale communicatie. Ik zie dat als positief. Ik heb daardoor het gevoel dat mensen in je geinteresseerd zijn en een bepaalde genegenheid tonen.
Mensen die mij iets negatiefs willen melden en daarbij mijn arm vastpakken hoeven dat dan weer niet te proberen..
Maar over het algemeen zie ik in aanrakingen geen negatieve boodschap.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:48

Die persoonlije ruimte bestaat gevoelsmatig en is niet verzonnen of opgelegd. Daar is uitgebreide documentatie over als je echt geinteresseerd bent.

verder is aanraking niet alleen genegenheid, natuurlijk. Het kan ook het benadrukken van een boodschap zijn of belang leggen bij je boodschap (bv het hand op een schouder of arm leggen).

In dit verband ook wel interessant om eens een kijkje te nemen op deze site.
http://www.lichaamstaal.com/

Hier de pagina daarvan over aanraking:
http://www.lichaamstaal.com/aanraking.html