Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Het is dus helemaal niet geloofsgerelateerd...Citaat:In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwaak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
Schimmelig schreef:Komt eerwraak voor bij andere religies?
Cer schreef:Dit lees ik ergens:Het is dus helemaal niet geloofsgerelateerd...Citaat:In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwaak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
Schimmelig schreef:Komt eerwraak voor bij andere religies?
katiavl schreef:chinese meisjes mogen wel omgaan hoor met andere.... het is gewoon een gesloten gemeenschap maar eens je binnendringt heel sociaal.
Whiz schreef:Schimmelig schreef:Komt eerwraak voor bij andere religies?
Ha vergis je niet hoor! Chinese meisjes in Nederland mogen ook absoluut niet omgaan met jongens buiten hun eigen groep! Daar worden de meisjes ook aangepakt als ze dat wel doen. Netzoals cambodjaanse, vietnamese meisjes. etc etc. Ik ken genoeg meisjes die van huis zijn weggelopen en die zelfs bij vermist zijn geweest omdat ze niet mochten omgaan met bepaalde jongens etc. Vaders die dochter wel ff duidelijk maakte dat dat niet kon... (lees losse handjes)
Whiz schreef:katiavl schreef:chinese meisjes mogen wel omgaan hoor met andere.... het is gewoon een gesloten gemeenschap maar eens je binnendringt heel sociaal.
Ja als vrienden ja!! Maar niet als vriendjes!!
Whiz schreef:@ Klomp .. naja prima.. de 4 chinese meisjes en 2 cambodjaanse meisjes waar ik mee om ging.. mochten dat dus niet!
Aan de andere kant.. van de 20 moslim jongeren waar ik mee om ga of ging.. heeft geen eentje eerwraak gedaan! Dus jah tis maar weer net wat voor conclusies je trekt.
Anne_GTI schreef:
Ik vind het trouwens jammer dat er altijd maar wordt doorgehamerd op de verschillen tussen de Islam, Christendom en Jodendom. Er zijn zoveel meer overeenkomsten. Alleen is het bij alle godsdiensten maar net hoe het uitgelegd wordt. Ooit weleens een dominee horen preken van een zeer strenge kerk? Daar zit niet zoveel verschil in met een Imam met vreemde denkbeelden hoor. Vergeet niet dat ook binnen de traditionele geloven in Nederland nog genoeg verschillen in opvattingen zijn. (net als binnen de moslimgemeenschap) Er zijn niet voor niets zoveel spreekwoorden die hier naar verwijzen. (twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen bv.)
(...)
Ik denk dat we met z'n allen veel meer de nadruk moeten leggen op de overeenkomsten tussen mensen en veel minder op de verschillen. Als iedereen zich aan de geboden zou houden van zijn of haar geloof die de grondregels trouwens zijn van elke grondwet zouden we in een ideale wereld leven. Maarja, helaas is dat een Utopie.