'De moslims hebben positieve invloed op de Nederland'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: 'De moslims hebben positieve invloed op de Nederland'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:35

Eerwraak zal absoluut ergens een link hebben met het geloof...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:37

Als eerwraak een echte link heeft met het geloof dan zouden alle moslims het toch moeten toepassen.

Toch willen de meeste moslims niet geaccocieerd worden met dit soort praktijken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:40

Komt eerwraak voor bij andere religies?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:42

Eerwraak wordt gelinkt met het geloof, meestal door mannen, om zo zeggenschap te krijgen over vrouwen, net zoals de hoofddoek, de burka en allemaal rare regeltjes.

Ik meen wel eens gelezen te hebben, dat afvalligen de doodstraf (kunnen?) krijgen. Maar ik heb daar niet zoveel verstand van...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:45

Dit lees ik ergens:
Citaat:
In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwaak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
Het is dus helemaal niet geloofsgerelateerd...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:47

Schimmelig schreef:

goh ja, eerwraak kan beschoud worden als passiemoord of hoe je het ook kan noemen. Dan komt het nog wel is voor in andere culturen. Maar eerwraak en passiemoord is niet echt te verbinden. Omdat we hier van andere uitvoerders spreken. Eerwraak is meestal familie, passiemoord de man of vrouw in kwestie.

Verder eerwraak komt nog voor in afrika, egypte enzo...
En is een groot fenomeen in de alochtonen gemeenschappen vooral in duitseland. Waar het echt een groot probleem is... Verdrietig

Er zijn er die het betwisten dat het islam is, maar dat heb je bij elke stelling. Idem zoals sommige betwisten dat in de tweede oorlog nooit een jodenmoord is geweest. Wetenschappers moeten zich altijd tegenspreken. Maar we zien wel in de regio's waar veel islamitisch geloof zit dat het opkomt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:47

Cer schreef:
Dit lees ik ergens:
Citaat:
In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwaak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
Het is dus helemaal niet geloofsgerelateerd...

Je somt nu wel grotendeels allemaal islamitische landen op, of zie ik dit nu verkeerd?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:48

Schimmelig schreef:

Ha vergis je niet hoor! Chinese meisjes in Nederland mogen ook absoluut niet omgaan met jongens buiten hun eigen groep! Daar worden de meisjes ook aangepakt als ze dat wel doen. Netzoals cambodjaanse, vietnamese meisjes. etc etc. Ik ken genoeg meisjes die van huis zijn weggelopen en die zelfs bij vermist zijn geweest omdat ze niet mochten omgaan met bepaalde jongens etc. Vaders die dochter wel ff duidelijk maakte dat dat niet kon... (lees losse handjes)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:49

chinese meisjes mogen wel omgaan hoor met andere.... het is gewoon een gesloten gemeenschap maar eens je binnendringt heel sociaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:50

Dat weet ik niet... ik neem deze tekst over...
Gevoelsmatig zeg ik ook dat het met islam te maken heeft...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:51

katiavl schreef:
chinese meisjes mogen wel omgaan hoor met andere.... het is gewoon een gesloten gemeenschap maar eens je binnendringt heel sociaal.

Ja als vrienden ja!! Maar niet als vriendjes!!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:51

Whiz schreef:
Schimmelig schreef:

Ha vergis je niet hoor! Chinese meisjes in Nederland mogen ook absoluut niet omgaan met jongens buiten hun eigen groep! Daar worden de meisjes ook aangepakt als ze dat wel doen. Netzoals cambodjaanse, vietnamese meisjes. etc etc. Ik ken genoeg meisjes die van huis zijn weggelopen en die zelfs bij vermist zijn geweest omdat ze niet mochten omgaan met bepaalde jongens etc. Vaders die dochter wel ff duidelijk maakte dat dat niet kon... (lees losse handjes)

Hmm, maar ik hoor nooit over moorden op meisjes/potenciele schoonzoons binnen de Chineze gemeenschap...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:52

@schimmelig.. Die gaan gewoon terug naar china hoor! Die worden zo weer terug gestuurd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:01

Whiz schreef:
katiavl schreef:

Ja als vrienden ja!! Maar niet als vriendjes!!

o jawel hoor, mijn vriendinnen (beide chinees) hebben nederlandse vriendjes Knipoog

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:03

Er zitten 2 kanten aan het verhaal:

De ene kant de gastarbeiders die geholpen hebben om onze economie te verbeteren daar ben ik dus positief over! Kijk maar naar de Turk op de hoek of de islamitische slager!

Aan de andere kant, de slechte (extremisten) waarmee de goede (buitenlanders, moslims, allochtonen e.d.) onder de voet worden gelopen. Ik zeg niet dat ik de extremisten goed keur…

Nee absoluut niet, dat zijn in mijn ogen mensen die de dingen anders interpreteren dan dat ze werkelijk zijn. Dat ze zeggen dat ze vanuit een religie werken geloof ik dus ook niet! Ze verschuilen zich achter een religie…

En dat is letterlijk gewoon slecht.

En ja oké dat heb je in elke gemeenschap, religie, land.

Altijd zullen de goede onder de slecht lijden. Volgens mij staat dat zelfs in de bijbel…

En neej ik probeer niemand op hun tenen te trappen!!!!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:09

@ Klomp .. naja prima.. de 4 chinese meisjes en 2 cambodjaanse meisjes waar ik mee om ging.. mochten dat dus niet!

Aan de andere kant.. van de 20 moslim jongeren waar ik mee om ga of ging.. heeft geen eentje eerwraak gedaan! Dus jah tis maar weer net wat voor conclusies je trekt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:10

Lastige stelling. Ik kan het volgende bedenken om deze stelling te verdedigen: Door de invloed van de moslims in Nederland is het makkelijker om grote wereldproblematiek te begrijpen.

Ik vind het trouwens jammer dat er altijd maar wordt doorgehamerd op de verschillen tussen de Islam, Christendom en Jodendom. Er zijn zoveel meer overeenkomsten. Alleen is het bij alle godsdiensten maar net hoe het uitgelegd wordt. Ooit weleens een dominee horen preken van een zeer strenge kerk? Daar zit niet zoveel verschil in met een Imam met vreemde denkbeelden hoor. Vergeet niet dat ook binnen de traditionele geloven in Nederland nog genoeg verschillen in opvattingen zijn. (net als binnen de moslimgemeenschap) Er zijn niet voor niets zoveel spreekwoorden die hier naar verwijzen. (twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen bv.)

Het frapante van alle drie is iig dat ze allen terug voeren op dezelfde stamvaders. Abraham/Ibrahim (da's dezelfde) speelt bv. in alle geloven een belangrijke rol. Jezus wordt door de Joden niet erkent als de Messias en bij de Islam is hij gewoon een van de profeten.

Ik denk dat we met z'n allen veel meer de nadruk moeten leggen op de overeenkomsten tussen mensen en veel minder op de verschillen. Als iedereen zich aan de geboden zou houden van zijn of haar geloof die de grondregels trouwens zijn van elke grondwet zouden we in een ideale wereld leven. Maarja, helaas is dat een Utopie.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:14

Whiz schreef:
@ Klomp .. naja prima.. de 4 chinese meisjes en 2 cambodjaanse meisjes waar ik mee om ging.. mochten dat dus niet!

Aan de andere kant.. van de 20 moslim jongeren waar ik mee om ga of ging.. heeft geen eentje eerwraak gedaan! Dus jah tis maar weer net wat voor conclusies je trekt.

gelukkig maar...hier gebeurt het zeer zeker...jammer genoeg

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:16

ik zie er weinig positiefs van in helaas

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:21

Ik heb nu alles doorgelezen en heb me helemaal opengesteld.Maar heb nog steeds niks positiefs gezien.Zie alleen maar nadelen eigelijk.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:24

Dat vond ik ook al.
Nederland word er alleen maar negatiefer op..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:30

HOe bedoel je dat, Valerm?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:37

Even terug naar die eermoorden. Want ik was eventjes afwezig

kijk ik ga het even uitleggen met een vergelijking.

Amerika is het land die het grootst aantal seriemoordenaars produceert. Dus je kan zeggen dat een inwoner van amerika meest gepredisponeerd is om karakteristieken van een seriemoordenaar voort te brengen.
Maar dit wil niet zeggen dat alle mensen die in amerika wonen seriemoordenaars zijn. Maar je kan wel amerika linken met seriemoordenaars.
Zelfde voor eermoord en islam. Daar is het gepredisponeerd maar betekent niet dat alle mensen die islam bestuderen aan eermoord gaan doen.
Plus dat de cijfers ook laten zien dat eermoord afhankelijk is van de regio en het uiten van het geloof.
Mensen die uit te bergen afkomstig zijn, kunnen we zien dat eermoord daar frequenter voorkomt. En deze zitten veel in duitsland dus daar komt het meer voor dan. Een regio waar meer stadsmensen voorkomen

zucht wat een uitleg ik hoop dat jullie het begrijpen. Haha! ik heb ook dyslexie dus als je spelfouten vind, mag je ze houden Clown

Economie heeft voor een nadelen naar mijn visie. Terug spreek ik over belgie. Daar is deels de economie naar achter gegaan en zeker de handel in diamanten. Vanwegen de racistische aard naar joden toe. Die ik eigelijk niet snap, als je zelf gediscrimineerd word.

Maar anderzijds zoals ik stel, heb ik tal van vrienden met alochtonen afkomst en islam geloof. Die brengen zeker een waarden. Maar vechten dan ook voor ergens te komen, zoals iedereen moet doen. En zijn goede advocaten enzo geworden en dokters...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:43

Anne_GTI schreef:

Ik vind het trouwens jammer dat er altijd maar wordt doorgehamerd op de verschillen tussen de Islam, Christendom en Jodendom. Er zijn zoveel meer overeenkomsten. Alleen is het bij alle godsdiensten maar net hoe het uitgelegd wordt. Ooit weleens een dominee horen preken van een zeer strenge kerk? Daar zit niet zoveel verschil in met een Imam met vreemde denkbeelden hoor. Vergeet niet dat ook binnen de traditionele geloven in Nederland nog genoeg verschillen in opvattingen zijn. (net als binnen de moslimgemeenschap) Er zijn niet voor niets zoveel spreekwoorden die hier naar verwijzen. (twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen bv.)

(...)

Ik denk dat we met z'n allen veel meer de nadruk moeten leggen op de overeenkomsten tussen mensen en veel minder op de verschillen. Als iedereen zich aan de geboden zou houden van zijn of haar geloof die de grondregels trouwens zijn van elke grondwet zouden we in een ideale wereld leven. Maarja, helaas is dat een Utopie.

Sinds de Kruistochten wordt er geen heilige chistelijke oorlog meer gevoerd
(tenzij je Bush als veroorzaker kenmerkt).

De Jihad floreert m.i. als nooit tevoren...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:51

De recente oorlog in Bosnie was niet oa vanwege het geloof? Noord-Ierland is geen geloofsgerelateerde kwestie? In WOII werden de Joden niet om hun geloof opgepakt? De Hugenoten vluchtten niet vanwege hun geloof? En zo zijn er nog legio voorbeelden te over waarbij de Christelijke godsdienst net zo goed niet zo vredelievend is als je misschien zou denken. Dus sinds de kruistochten is er nog genoeg bloed vergoten in de naam van God.