Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 04:14

runningkawa schreef:
Je hebt erf recht in beide landen, maar woont hier.
Waarom dan niet gewoon helemaal nederlandse worden?

Ik vind het eigenlijk heel simpel, in het land waar je woont, dat je daar de nationaliteit van aanneemt.
Wil je dat niet, dan ga je toch naar het land waar je wel de nationaliteit van aan wilt nemen.

Mijn broers, hebben er geen moeite mee als ze alleen de Nederlandse nationalitiet hebben.
Ze zijn Nederlander, voelen zich Nederlander.

Voel jeje ook wat anders, denk ik toch dat dit bij veel mensen in het gedrag te zien is.
Nee, niet bij allemaal, zeg ik maar vast bij.

Je bent gewoon helemaal nederlandse. Ik ben niet minder nederlandse omdat ik een dubbele nationaliteit heb. Je kunt het wel afschaffen maar ik zal altijd een dubbele nationaliteit houden omdat in mijn geval iran je gewoon ziet als iraanse.

En ik ben hier geboren dus ik hoef de nederlandse nationaliteit niet aan te nemen. Die heb ik gewoon bij geboorte al verkregen. Net zoals ik bij geboorte 2 nationaliteiten heb gekregen.

En juist met erf recht in beide landen is het handiger om beide nationaliteiten te hebben.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:19

Whiz schreef:
Je bent gewoon helemaal nederlandse. Ik ben niet minder nederlandse omdat ik een dubbele nationaliteit heb. Je kunt het wel afschaffen maar ik zal altijd een dubbele nationaliteit houden omdat in mijn geval iran je gewoon ziet als iraanse.

Dat Iran jou gewoon als Traanse ziet is dan puur gevoelsmatig lijkt me als je die nationaliteit opgeeft. Maar dat heb ik eigenlijk ook, sommige mensen zullen nooit NL worden. Ook heel gevoelsmatig ... maar ik vind een donker iemand niet puur nederlands. Voor mij gaat t er meer om dat je met t kiezen v 1 nationalteit aangeeft voor een land te gaan als je besluit daar te wonen: je aan te passen aan de gebruiken en de daar geldende normen. Mijn gevoel zegt dat als je 2 nationaliteiten houdt je je ook niet volledig wil aanpassen en dus gebruik wil maken v n land maar zodra t tegen zit je dat land niet biedt.
Let wel, dit is mijn gevoel en ik denk dat er meerdere mensen zo voelen, maar miss zit ik er in een aantal gevallen naast.
En om te voorkomen dat iedereen nu gaat roepen dat ik discrimineer: ik heb een kind v donkere man (ja mijn kind heeft maar 1 nationaliteit).

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:43

Citaat:
Voor mij gaat t er meer om dat je met t kiezen v 1 nationalteit aangeeft voor een land te gaan als je besluit daar te wonen: je aan te passen aan de gebruiken en de daar geldende normen. Mijn gevoel zegt dat als je 2 nationaliteiten houdt je je ook niet volledig wil aanpassen en dus gebruik wil maken v n land maar zodra t tegen zit je dat land niet biedt.

Wat ik zo lees is dat het bij veel mensen (en niet alleen in de quote hierboven) gaat om aanpassing aan de Nederlandse maatschappij. Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat door de Nederlandse nationaliteit aan te nemen en de andere te laten vallen, mensen zich sneller / beter aan gaan passen.

Maar IMO werkt dat helemaal niet zo, je hoeft geen Nederlander te zijn om je te kunnen aanpassen aan de maatschappij hier. Ik ken genoeg mensen die of een dubbele nationaliteit hebben of geen Nederlandse nationaliteit die zich volledig hebben aangepast. Wat is dan het nut van het laten vallen van 1 nationaliteit of het aannemen van de Nederlandse? Het helpt hen echt niet zich nog beter aan te passen.

Er zijn natuurlijk ook voorbeelden van mensen zonder Nederlandse nationaliteit / dubbele nationaliteit die zich niet aanpassen aan de maatschappij hier, maar daar ligt het misschien ook meer bij of ze wel echt willen aanpassen, en een Nederlandse nationaliteit helpt daar niet bij. Er is in het topic al een aantal keer een voorbeeld gegeven van mensen met een Nederlands paspoort die geen Nederlands konden praten (en zich dus ook niet aangepast hebben) daar heeft de Nederlandse nationaliteit dus ook niet bij geholpen, daar zijn denk ik weer andere manieren voor nodig.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:05

ShirleyA schreef:
Whiz schreef:

Dat Iran jou gewoon als Traanse ziet is dan puur gevoelsmatig lijkt me als je die nationaliteit opgeeft. Maar dat heb ik eigenlijk ook, sommige mensen zullen nooit NL worden. Ook heel gevoelsmatig ... maar ik vind een donker iemand niet puur nederlands. Voor mij gaat t er meer om dat je met t kiezen v 1 nationalteit aangeeft voor een land te gaan als je besluit daar te wonen: je aan te passen aan de gebruiken en de daar geldende normen. Mijn gevoel zegt dat als je 2 nationaliteiten houdt je je ook niet volledig wil aanpassen en dus gebruik wil maken v n land maar zodra t tegen zit je dat land niet biedt.
Let wel, dit is mijn gevoel en ik denk dat er meerdere mensen zo voelen, maar miss zit ik er in een aantal gevallen naast.
En om te voorkomen dat iedereen nu gaat roepen dat ik discrimineer: ik heb een kind v donkere man (ja mijn kind heeft maar 1 nationaliteit).

Jij snapt het gewoon niet! Je moet even wat verder kijken dan je neus lang is. Waar jij een opslossing voor zoekt kun je niet terug vinden in deze actie. Mensen hebben dat nu al herhaaldelijk verteld in dit topic en volgens mij denk jij echt dat mensen veranderen door dat ze maar 1 nationaliteit hebben? Goed als jij dat soort dingen gelooft.. dan moet je inderdaad op Wilders gaan stemmen ofzo.

Als je 2 nationaliteiten aanhoudt kun je net zogoed nederlands zijn als iedereen. Maar in jou geval maakt het helemaal niets uit. Want zoals je hier boven al aangeeft. Een donker persoon kan injou ogen nooit helemaal nederlands zijn. Nou dan is het zowiezo al een onbegonnen zaak wat zou jou die 2 nationaliteiten dan nog schelen?!!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:02

Pam schreef:
Situatie twee is dus bij mij twee turken of marokkanen die huwen. Dat zegt níets over het feit dat ze het niet wíllen. Maar hun land verplicht het gewoon.

Prima dat ze marokkaan of turk blijven, maar dan geen nederlandse nationaliteit. En als je geen nederlander bent, wil dat niet zeggen dat je hier niet mag wonen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:22

Dus jij wilt zeggen dat ze als Marokkaan zijnde een landgenoot huwen, maar helemaal niet mogen naturaliseren?
Ook al zijn ze volkomen geintegreerd?
Of dan maar niet meer met landgenoten trouwen zodat ze wel nederlander kunnen worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:17

Idd, als het daar op neerkomt... Maar als ze dat een probleem vinden moeten ze bij de regering in Marokko zijn, en niet bij onze regering. Als het in Amerika kan, waarom hier dan niet? Het maakt voor die mensen niks uit als ze geen nederlandse nationaliteit hebben. Ze kunnen hier immers gewoon wonen, werken, boodschappen doen en weet ik het. Ze mogen alleen niet stemmen ed.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:27

Op het moment dat ze de nederlandse taal uitstekend beheersen, hier al jarenlang wonen, en zich als nederlanders gedragen (die heb je genoeg) mogen ze gewoon nederlander worden wat mij betreft.
En als ze verliefd worden op een nederlandse man of vrouw, so be it. Dan kiezen ze er zelf voor, OF nederlandse, OF turkse.

Op het moment dat ze verliefd worden op een landgenoot, en naturaliseren zijn wij de laatste om te bepalen of ze mogen huwen met een landgenoot of niet, ALS ze nederlands willen worden. Op het moment als ze aan alle (strengere) eisen voldoen zijn ze ook gewoon voor een deel nederlands.
Al dan niet bij de geboorte.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:33

Pam schreef:
Op het moment dat ze de nederlandse taal uitstekend beheersen, hier al jarenlang wonen, en zich als nederlanders gedragen (die heb je genoeg) mogen ze gewoon nederlander worden wat mij betreft.
En als ze verliefd worden op een nederlandse man of vrouw, so be it. Dan kiezen ze er zelf voor, OF nederlandse, OF turkse.

Op het moment dat ze verliefd worden op een landgenoot, en naturaliseren zijn wij de laatste om te bepalen of ze mogen huwen met een landgenoot of niet, ALS ze nederlands willen worden. Op het moment als ze aan alle (strengere) eisen voldoen zijn ze ook gewoon voor een deel nederlands.
Al dan niet bij de geboorte.

De nederlandse taal uitstekend beheersen? De helft van Bokt beheest de nederlandse taal nog niet eens uitstekend.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:42

oliebol.. Mn hele tekst kwijt..

Ik oordeel vanuit mijn standpunt dat de eisen strenger moeten worden.
Jij hebt twee nationaliteiten maar bent gewoon nederlands.

Een beste vriend van me komt uit rusland. Met 4 maanden in nl deed ie vwo, scoorde minstens een negen alleen voor nederlands wat lager. Als hij volgend jaar naturaliseert is ie russisch en nederlands. Maar hij past zich aan. Verdient het om ook nederlands te worden.

Mn stiefschoonmoeder (ehm) is nu 3 jaar in nl. Ik ken dr anderhalf jaar, toen sprak ze al vloeiend nederlands. Eind dit jaar, begin volgend jaar zal zij naturaliseren en automatisch de dubbele nationaliteit behouden.
Voor haar man en kinderen is ze tunesisch. Voor ons is ze nederlands. Ik keur het zeker niet af.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:15

Ik ben Nederlander, ik heb de Nederlandse nationaliteit en dus ook een Nederlands paspoort.
Mijn vrouw is Fins, ze heeft de Finse nationaliteit en dus ook een Fins paspoort
Onze zoon is geboren in Canada en heeft de Canadese, Finse en Nederlandse nationaliteiten en paspoorten.

De Canadese nationaliteit kan hij geloof ik niet eens opzeggen, die heeft hij voor het leven. Volgens jullie zou hij dus nooit Nederlander kunnen worden?

Denk voordat je rare regeltjes gaat verzinnen.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:24

Ik heb ook een dubbele nationaliteit bij geboorte. Eerst Nederlands/Engels en sinds 1997 Nederlands/Hong Kong. Wat maakt het nou uit als je een dubbele nationaliteit hebt?
Het enige voordeel aan mijn dubbele nationaliteit is dat ik, als ik naar Hong Kong ga, niet zo lang bij de douane hoef te wachten.
En als ik besluit om te werken daar, is het ook handig om mijn HK nationaliteit aan te houden. Je weet immers niet wat de toekomst brengen zal? en van twee walletjes eten??? Hoezo??? Uiteindelijk studeer en werk ik hier en betaal ik hier mijn belastingcentjes Knipoog.

Maar als je kijkt naar de statistieken volgens CBS, snap ik wel waarom sommige mensen hiervoor pleiten. Er gaan meer mensen Nederland uit, dan dat er binnenkomen. Hoog opgeleiden vertrekken, vergrijzing treedt op. Gaat een steeds grotere probleem vormen. Tsja, moet je het hier maar aantrekkelijker maken voor bedrijven om hier te investeren... Vork ... Maar dat is weer een andere discussie Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:36

joostvangestel schreef:
Denk voordat je rare regeltjes gaat verzinnen.

Paar pagina's eerder staat dat voor mensen die op de plek waar ze wonen, zich thuis voelen en meedraaien in het normale werk en leerproces die dubbele nationaliteiten geen enkel probleem zijn.

Het probleem ligt in de mensen, meest jongeren, die hun gevoelens van ongenoegen en gebrek aan werk wijten aan het feit dat ze eigenlijk geen Nederlander zijn. Voor zulke mensen zou het verplicht moeten maken van een keuze heel goed kunnen werken.

Het zou er toen leiden dat ze nadenken over wat ze hebben en wat ze verliezen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:20

Ik heb daarover een heel interessant gesprek gehad met een Belgische mevrouw, die al meer dan 20 jaar in Zuid-Afrika woont. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat mensen niet konstant moeten zeuren over het feit dat ze gediscrimineerd worden, dat gaat namelijk gewoon van hun effectieve werktijd af en is ook direct slecht voor het moreel.

Mensen die zich "eigenlijk geen Nederlander" voelen, moeten dus maar eens gaan nadenken waarom ze eigenlijk Nederlander willen zijn.

Ik moet er wel direct bij zeggen dat ik veel van het geleuter in extreem rechts wel meer op racisme en geloofsbekrompenheid vind lijken dan op een reële constatering dat er iets fout zit. Men is veel bezig naar vingerwijzing en het vingertje lijkt altijd maar richting geloof en huidskleur/afkomst te gaan.

Nederland is het land met de rare regels, namelijk dat je zomaar als Nederlander je Nederlanderschap kúnt verliezen. Ik vind dat een kwalijke zaak. Als Nederlander heb je je gevestigd in het buitenland (al dan niet om de vaderlandse economie te helpen). In dat buitenland ben je dan lid van de Nederlandse vereniging, gaat naar iedere bijeenkomst, zoals Leidens Ontzet, Koninginnedag, Sinterklaas, enzovoorts. Na jaren kom je terug en er kan dan moeilijk gedaan worden of je je wel of niet mag vestigen, omdat je geen Nederlander (meer) bent. In landen als Turkije is dat beter geregeld. Je kán volgens mij niet eens je Turkse nationaliteit opgeven, het land blijft je altijd erkennen, ook al spring je hoog of laag. Dus heb je automatisch meer dan één nationaliteit als je de moeite wil getroosten om het Nederlands staatsburgerschap aan te nemen.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:43

Als je in Nederland wilt wonen, dan wordt je Nederlander. Niet alleen door Nederlands te leren, niet door naar Nederlandse programma's te kijken, maar vooral door je Nederlandse paspoort!

Belachelijk dat mensen 2 paspoorten kunnen hebben.
In mijn omgeving is het al vaak naar boven gekomen dat mensen met 2 paspoorten, (bv. Turks en Nederlands paspoort) een groot deel van het jaar in Turkije wonen, en daar dan werken, en tegelijkertijd een uitkering vangen uit Nederland omdat ze hier geregistreerd staan als werkloze en dus een uitkering ontvangen. Dus ze krijgen dubbel betaald, + dat ze hier niet inzetbaar zijn voor mogelijk beschikbaar werk omdat ze in Turkije zitten!!

Kan tog niet Scheve mond
Kiezen.. Of je bent volledig Nederlander, of je gaat maar terug naar land van herkomst! .

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:52

Ik heb een dubbele nationaliteit omdat mijn moeder uit belgie komt. Ik wil er heel graag vanaf omdat ik nu ook in belgie moet gaan kiezen enzo maar dit kan dus niet!! Tenzij ik een brief naar de koning schrijf en dan zal het zeker 5 jaar duren Verward Dat is toch te gek voor woorden? Ik zal er pas vanaf kunnen over een paar jaar.. ik geloof als ik 27 wordt.

Vind het eigenlijk wel prima dat ze het af gaan schaffen.. zo krijg je inderdaad ook geen dubbele uitkeringen e.d. want dat is gewoon belachelijk!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:17

Ik ben voor het afschaffen van de Nederlandse nationaliteit bij CRIMINELEN die een dubbele nationaliteit hebben. Met als must dat deze personen in hun eigen land gevangen worden gezet. Anders heeft het geen zin.

Voor iedereen die een positieve bijdrage kan leveren aan onze multi culturele samenleving zou ik willen zeggen: prima. Ik heb absoluut geen last van het feit dat iemand 2 paspoorten heeft.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:19

Mystica schreef:
Citaat:
Hoe denken jullie over het afschaffen van dubbele nationaliteit?

OK dan! Vooral doen.
Als je nederlander wilt zijn, heb je genoeg aan de nederlandse nationaliteit.
Wil je geen nederlander zijn, dan kom je niet naar nederland.
Wil je wel naar nederland, maar je nationaliteit om wat voor reden dan ook niet opgeven, dan hou je je oorspronkelijke nationaliteit toch? Dat is geen enkel probleem tegenwoordig.
Mijn moeder heeft lang in Amerika gewoont, maar is nooit amerikaan geweest.
Veel vrienden van mij wonen en werken in duitsland, maar zijn nog steeds gewoon nederlander.

Citaat:
Hoe denken jullie over eventuele uitzonderingen op deze wet en hoe wil je deze verantwoorden zonder een klacht van discriminatie aan je laars te krijgen?

Zie antwoord op vorige vraag. Wat is de toegevoegde waarde van een dubbele nationaliteit?

Eens! Ik heb hier ook al een hele discussie over gehad met mijn zus.
Een collega van mij heeft dus alleen een Italiaanse nationaliteit (schijnt) en wil geen Nederlandse nationaliteit aannemen.
Als je dat niet wilt, waarom dan wel hier wonen en werken?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:35

Ik heb 11 jaar in Finland (en Canada) gewoond en nooit de Finse of Canadese nationaliteit aangenomen. Ik kwam met name voor de Finse nationaliteit wel in aanmerking, aangezien ik -bijvoorbeeld- goed Fins spreek. Toch voel ik me Nederlander, ook in den vreemde.

Nu woonde ik daar omdat ik met een Finse ben getrouwd. Ook van mijn vrouw eis ik niet dat ze Nederlandse wordt. Ze is Fins en als ze dat ooit wil veranderen, dan is die keuze aan haar, niet aan al die andere mensen. Zo denk ik ook dat een Fries die in Amsterdam gaat wonen feitelijk ook wel Fries blijft en niet direkt Amsterdammer wordt.

Overigens is de druk hier in Nederland ontelbaar vele malen hoger om Nederlander te worden dan in Finland om Fin te worden of in Canada Canadees te worden. Wat dat betreft is en blijft Nederland nu eenmaal een hopeloos bekrompen land.

De Italiaan komt dus hier werken, wil zich onderwerpen aan de Nederlandse wetgeving, betaalt belasting in Nederland en kiest er bewust voor geen stemrecht te hebben. Ik zou dat vooral heel erg netjes willen noemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:35

_Michelle__ schreef:

Een collega van mij heeft dus alleen een Italiaanse nationaliteit (schijnt) en wil geen Nederlandse nationaliteit aannemen.

Waarom wel als hij zich er goed bij voelt en goed functioneert??

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:36

Whiz schreef:
Jij snapt het gewoon niet! Je moet even wat verder kijken dan je neus lang is. Waar jij een opslossing voor zoekt kun je niet terug vinden in deze actie. Mensen hebben dat nu al herhaaldelijk verteld in dit topic en volgens mij denk jij echt dat mensen veranderen door dat ze maar 1 nationaliteit hebben? Goed als jij dat soort dingen gelooft.. dan moet je inderdaad op Wilders gaan stemmen ofzo.

Als je 2 nationaliteiten aanhoudt kun je net zogoed nederlands zijn als iedereen. Maar in jou geval maakt het helemaal niets uit. Want zoals je hier boven al aangeeft. Een donker persoon kan injou ogen nooit helemaal nederlands zijn. Nou dan is het zowiezo al een onbegonnen zaak wat zou jou die 2 nationaliteiten dan nog schelen?!!

Ik snap jou wel hoor jij wil je erfrecht niet kwijt! Ik heb echter andere belangen... en daar heb ik ook zo mijn recht op! Enne mijn neus is lang genoeg dus ik vind t wel prima zo en ja ik zal zeker op Wilders stemmen! En wat t t nut is v 1 nationaliteit? Nou dat er minder nederlanders zijn! Gewoon niet te snel en te vaak die NL nationaliteit afgeven: dat is mijn belang dan weer.
Verder ga ik met jou niet in discussie daar ik jouw toon vaak (ook op andere toppics) te aanvallend en agressief vind en je bent daar al eerder op gewezen ook, heeft dus niet geholpen. Ik heb daar geen zin in: wordt een welles nietes spelletje.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:41

sarabande schreef:
_Michelle__ schreef:

Waarom wel als hij zich er goed bij voelt en goed functioneert??

Je kiest er voor om in Nederland te wonen, te werken en van alles gebruik te maken in Nederland. Dan is het maar een kleine stap om ook die Nederlandse nationaliteit aan te nemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:45

_Michelle__ schreef:
Je kiest er voor om in Nederland te wonen, te werken en van alles gebruik te maken in Nederland. Dan is het maar een kleine stap om ook die Nederlandse nationaliteit aan te nemen.

Je kiest ervoor om Europeaan te zijn en ook te betalen voor dat alles waar je gebruik van maakt, maar je wil je roots niet kwijt.
Dat is heel wat anders dan in een land wonen en dat verketteren terwijl je nog een nationaliteit hebt van een land waar je niet wilt wonen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:46

Daar zit inderdaad verschil in, maar toch ben ik het er niet mee eens

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:08

Ghani schreef:
Als je in Nederland wilt wonen, dan wordt je Nederlander. Niet alleen door Nederlands te leren, niet door naar Nederlandse programma's te kijken, maar vooral door je Nederlandse paspoort!

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat iemand de taal goed spreekt, zich aanpast ed. dan dat iemand het Nederlandse papiertje heeft...

Ik vind het trouwens voor alle Nederlanders belangrijk dat ze goed Nederlands kunnen, of ze nu 1 of 5 nationaliteiten hebben...
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 21-11-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt