Welke combinatie zal regeren??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Welke combinatie zal regeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:48

Citaat:
Dat mensen met een betere opleiding, meer verantwoordelijkheid, hogere risico's, e.d. meer verdienen lijkt mij niet meer dan normaal. Misschien dat alleen de verhoudingen af en toe wel ver te zoeken zijn.
Gewoon iedereen hetzelfde percentage belasting laten betalen.
Dus niet de een 30% en de ander 52%..
Democratie was toch gelijkheid.?

Ik vind de opmerking dat het niet netjes is idd een beetje overdreven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:49

Ik haak af als een 18 jarige belgische me gaat vertellen hoe ik de Nederlandse politici mag omschrijven lijkt me verdere discussie zinloos Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:50

Nou Sarabande, ik geef je gelijk, ik haak ook af, moet niet gekker worden hier! Doei!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:00

Echwel schreef:

Nee...
Democratie is gelijkwaardigheid.... da's héél wat anders.

Verder sluit ik me volledig bij Sarabande aan.
Heb nog een goed persoonlijk voorbeeld: t/m mijn zeventiende was ik verbonden aan een sociale instelling in de Bijlmermeer, die erop gericht was kansarme jongeren uit de Bijlmer op het goede spoor te brengen en/of te houden. Dit deden zij op uiterst effectieve wijze.... maar wel van subsidiegelden. Die werden door de rechtse rakkers (jawel, ik gebruik die term wel Haha! ) ingetrokken waardoor de instelling alleen kon blijven bestaan door te privatiseren... wat gebeurde er? Jawel, de sociale-vangnet-functie verdween. Dom, dom, dom.... nu roepen diezelfde rechtse rakkers dat er zoveel problemen zijn.... had dan je geld gestoken in goed functionerende sociale instellingen, dan waren die problemen een stuk minder.

Net zoals de economische problemen.... Zalm kan roepen wat hij wil, maar we hebben aan hem te danken dat iedereen 10 % van zijn vermogen in heeft moeten leveren met de komst van de euro.... dom, dom, dom... dat had hem nu een heleboel reparatie-werk bespaard.

Voorkomen is beter dan genezen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:04

Citaat:
Nee...
Democratie is gelijkwaardigheid.... da's héél wat anders.
Dus dat betekend dat iemand die 60 uur werkt in een verantwoorde baan maandelijks net zoveel mag overhouden als iemand die de kantjes ervanaf loopt..
(die 's avonds bijklust en netto meer heeft)

Nee zolang dit allemaal nog aan de orde is is Nederland niet democratisch

En zullen we toch moeten bedenken, hoe we dat voor elkaar gaan krijgen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:07

Echwel schreef:
Dus dat betekend dat iemand die 60 uur werkt in een verantwoorde baan maandelijks net zoveel mag overhouden als iemand die de kantjes ervanaf loopt..
(die 's avonds bijklust en netto meer heeft)

Nee zolang dit allemaal nog aan de orde is is Nederland niet democratisch

En zullen we toch moeten bedenken, hoe we dat voor elkaar gaan krijgen

Misschien handig om eerst eens te bedenken wat ik zeg, daarna mag je oordelen....

Ook handig om eerst te bedenken wat democratie is.

Het klopt wel dat Nederland niet écht democratisch is, maar dat heeft niets te maken met het hard werken en weinig inkomsten van de één en weinig werken en hoge inkomsten van de ander.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:20

Persoonlijk vind ik dat Nedeland bv. mensen die werken niet voldoende waarderen, maar dat is een andere discussie.,

Wat ik wel heel erg vind is dat de gasprijs nog steeds aan de olieprijs gekoppeld is, en welk kabinet had dat ook al weer gedaan??

En de huidige economische vooruitgang komt vnl. door de hoge gaswinsten.
En wie zal dat betalen? (zoete lieve gerritje)

Dus vertel mij nou maar wat wijsheid is,

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:27

Tieneke schreef:
Ik heb nergens gezegd dat je dat niet mag zetten, ik wil wel voorkomen dat er binnenkort door iedereen met allerlei termen wordt gegooid die zeer verkeerd kunnen overkomen. Het kan zijn dat jij dat kinderachtig vind, maar uiteindelijk ben ik het die NM moet bijhouden en sturen. Als ik vind dat ik hier een hele kleine sturende opmerking mag maken, dan doe ik dat. Als jij dat niet leuk vind, is dat jammer voor jou. Verder weer ontopic graag. Wie zin heeft, mag me altijd pb'en.

Ik vind de zin: 'als ik vind dat ik een hele kleine sturende opmerking mag maken, dan doe ik dat; heel eng een verdomde arrogant! Wie ben jij dan om een sturende opmerking te maken??? En ookal ben ik rechts en werd de term rechtse makkers door jou verkeerd opgevat, ik vond dat geen probleem. En zoals al is geschreven: bemoei je niet met de NL politiek! Zeker niet op jouw leeftijd, dan is t heel raar mensen zo op hun vinger te tikken om niets! Heel intollerant! Eneh bedankt dat je een boeiende discussie hebt verknalt!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:16

Shirley, deze reactie vind ik niet echt respectvol naar Tieneke toe.
Om je vraag te beantwoorden: Tieneke is de mod van dit forum en heeft het recht om een sturende opmerking te maken, dat hoort nu eenmaal bij moderator zijn Knipoog
Omdat hier op Bokt al een flink aantal discussies over politiek (en alle onderwerpen die daar mee te maken hebben) nogal verhit zijn verlopen en er soms dingen gezegd werden die niet door de beugel konden, heeft Tieneke zich hier even preventief gemeld. Ik ga er vanuit dat de opzet was om even te benadrukken dat er respectvol met elkaar omgegaan moet worden, om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
En ja, ook ik vind het soms erg moeilijk om de grens te trekken tussen wat wel en niet kan, die grens is erg dun.
Om te voorkomen dat de discussie die nu nog beschaafd verloopt gaat eindigen in een discussie waarin gebruikers over de grens gaan, wordt er een opmerking geplaatst. Trek het je niet persoonlijk aan, het wordt gedaan vanwege vervelende voorvallen uit het verleden en om ervoor te zorgen dat de discussie voortgezet kan worden Lachen

Verder stel ik voor om het hierbij te laten en verder te gaan met de discussie over dit boeiende onderwerp. Het zou zonde zijn als de discussie om zeep wordt geholpen omdat we op alle slakken zout gaan leggen en elkaar met de vinger na gaan wijzen. 't Is een boeiend en actueel onderwerp, laten jullie maar eens zien dat het een mooie en boeiende discussie blijft Lachen

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:28

Moeilijk om naar alle interrupties en al dan niet terechte verwijten de draad weer op te pakken. Maar goed... misschien dat we terug moeten naar de basis welke coalitie er komt en misschien ook naar andere onderwerpen die er spelen als alleen maar inkomen, uitkeringen en dat soort zaken.
Ben wel benieuwd naar de meningen over het milieu en zaken als buitenlands beleid (europa, ontwikkelingshulp e.d.).

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:15

Echwel schreef:
Persoonlijk vind ik dat Nedeland bv. mensen die werken niet voldoende waarderen, maar dat is een andere discussie.,

Wat ik wel heel erg vind is dat de gasprijs nog steeds aan de olieprijs gekoppeld is, en welk kabinet had dat ook al weer gedaan??

En de huidige economische vooruitgang komt vnl. door de hoge gaswinsten.
En wie zal dat betalen? (zoete lieve gerritje)

Dus vertel mij nou maar wat wijsheid is,

dat heb ik dus ook nooit kunnen vatten....de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs...........welbeschouwd komt dat gas uit onze eigen bodem.
ooit was de gasprijs gekoppeld aan de waarde van de dollar, maar dat leverde blijkbaar niet genoeg op........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:02

Hurrycane schreef:
Moeilijk om naar alle interrupties en al dan niet terechte verwijten de draad weer op te pakken. Maar goed... misschien dat we terug moeten naar de basis welke coalitie er komt en misschien ook naar andere onderwerpen die er spelen als alleen maar inkomen, uitkeringen en dat soort zaken.
Ben wel benieuwd naar de meningen over het milieu en zaken als buitenlands beleid (europa, ontwikkelingshulp e.d.).

Ik gok op VVD, CDA, Wilders.....

Hoe graag ik het ook anders zou zien.
Helaas merk ik telkens weer dat mensen de mooie cijfertjes en zogenoemde daadkrachtige kreten geloven en als je ze voorschoteld wat de realiteit is en/of de plannen zijn die ook voor hunzelf negatief zijn "nee, dat kan niet.... dat zit vast anders in elkaar."

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:19

Aimee, die krijgen geen meerderheid Haha!

Of we krijgen een gigacoalitie met minstens 4 partijen of het wordt CDA/PvdA.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:33

Goh vanmorgen dacht ik aan een uitspraak van Wim Kan,.

"Democratie is wat het volk wil.
Tot mijn verbazing lees ik iedere dag in de krant wat ik wil."

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:41

Ik zou zeggen, noem van iedere partij eens een lijstje namen van serieuze ministerkandidaten. Ik vraag me af hoeveel er feitelijk bekend zijn bij het grote publiek Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:30

Karl66 schreef:

Hoezo niet?

Als CDA de 47 zetels haalt, VVD de 23 en Wilders 6... dan is er een meerderheid. Haalt VVD er 25, dan hoeft Wilders er zelfs maar 4....
Laat ik het zo zeggen; ik ben benieuwd hoe Wilders het doet.

Ik kan me niet voorstellen dat CDA en PvdA een coalitie gaan vormen... Als CDA de grootste wordt, gaan ze alles op alles zetten om een coalitie over rechts te vormen... dat wil zeggen: CDA, VVD + één of meer kleinere partijen. Waarbij ik het geloofwaardiger vind dat Wilders meegaat, dan dat CU meegaat.
Wordt Nederland ineens wijs en wordt CDA niet de grootste partij, dan is er heel veel open... maar inmiddels ook heel veel uitgesloten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:36

joostvangestel schreef:
Ik zou zeggen, noem van iedere partij eens een lijstje namen van serieuze ministerkandidaten. Ik vraag me af hoeveel er feitelijk bekend zijn bij het grote publiek Lachen

Clown

Dat kan natuurlijk héél persoonlijk worden ingevuld.
Ik hoor mijn vriend bijvoorbeeld al roepen "Kamp, Kamp, Kamp!!!" Haha!
Mijn reactie: Boos! Gestoord Hamer Stoom uit je oren Misselijk Nors opkijken Ziek

Of andersom:
Ik vind de enige écht kundige politicus van Nederland (ongacht politiek programma) en dus de enige serieuze premier-kandidaat Jan Marijnissen.... Haha!
Vriend's reactie: "NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!"

Knipoog

Een overeenkomstigheid: we zijn benieuwd hoe Heinsbroek het op lange termijn zou doen als minister van financiën.... Helaas zit dat er voorlopig niet in.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:25

Ik zie het CDA en de VVD echt geen coalitie vormen met Wilders
Dan zie ik ze eerder de CU erbij nemen en waarom ook niet? Afgezien van een paar punten heeft de CU een heel aardig programma en 1 van de meest betrouwbaar en capabel overkomende lijsttrekkers.

Jan Marijnissen een kundige politicus? OMG Wow! dat meen je toch niet serieus he?
Marijnissen is heel goed in oppositie voeren en zeggen wat er allemaal fout gaat en wat beter moet maar helaas heb ik de SP nog nooit op een degelijk onderbouwd en financieel realistisch programma kunnen betrappen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:32

Aimee schreef:
Karl66 schreef:

Hoezo niet?

Als CDA de 47 zetels haalt, VVD de 23 en Wilders 6... dan is er een meerderheid. Haalt VVD er 25, dan hoeft Wilders er zelfs maar 4....
Laat ik het zo zeggen; ik ben benieuwd hoe Wilders het doet.

Ik kan me niet voorstellen dat CDA en PvdA een coalitie gaan vormen... Als CDA de grootste wordt, gaan ze alles op alles zetten om een coalitie over rechts te vormen... dat wil zeggen: CDA, VVD + één of meer kleinere partijen. Waarbij ik het geloofwaardiger vind dat Wilders meegaat, dan dat CU meegaat.
Wordt Nederland ineens wijs en wordt CDA niet de grootste partij, dan is er heel veel open... maar inmiddels ook heel veel uitgesloten.

Dit is volgens de NIPO-enquete, volgens Maurice de Hond krijgen ze minder zetels. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar dat betekent wel dat ze waarschijnlijk met z'n drieën geen meerderheid hebben.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:36

Wie er ook wint er is altijd een groep die niet tevreden is.
Ze moeten zich eerst maar eens allemaal bewijzen en dan zien we wel weer.
Zijn allemaal mooie praatjes maar worden we er zelf beter van? Nop....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:36

Heinsbroek schijnt een drama als minister te zijn geweest die totaal geen stukken las en daardoor maar wat in het wilde weg riep Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:39

Karl66 schreef:
Dit is volgens de NIPO-enquete, volgens Maurice de Hond krijgen ze minder zetels. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar dat betekent wel dat ze waarschijnlijk met z'n drieën geen meerderheid hebben.

Er staat toch ook niet dát CDA 47 zetels haalt, VVD 23 enz... er staat "als... dan" Knipoog
Kan me geen ruk schelen wat welke enquete zegt, wat er daadwerkelijk gebeurd weten we pas als de stemmen geteld zijn. Wat ik hierboven heb gezegd is enkel wat mijn verwachting is, of eigenlijk wat volgens mij de makkelijkste stap is voor CDA en VVD om verder samen te regeren.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:42

Echwel schreef:
Citaat:
Dat mensen met een betere opleiding, meer verantwoordelijkheid, hogere risico's, e.d. meer verdienen lijkt mij niet meer dan normaal. Misschien dat alleen de verhoudingen af en toe wel ver te zoeken zijn.

Hier ben ik het niet mee eens Boos!

Ik heb gewerkt voor een rijke stinkerd en ik kreeg een ROT loontje.
Terecht dat hij meer belasting mot dokken !!!!!!!!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:43

Is er natuurlijk nog de vraag of CDA en VVD samen verder willen regeren...
Enerzijds denk ik dat ze dat wel willen en anderzijds ben ik niet helemaal zeker daarvan. Komt misschien ook omdat ze zich er zelf voorzichtig over uitlaten omdat ze in de peilingen toch niet op een meerderheid staan samen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:45

Hurrycane schreef:
Ik zie het CDA en de VVD echt geen coalitie vormen met Wilders
Dan zie ik ze eerder de CU erbij nemen en waarom ook niet? Afgezien van een paar punten heeft de CU een heel aardig programma en 1 van de meest betrouwbaar en capabel overkomende lijsttrekkers.

Jan Marijnissen een kundige politicus? OMG Wow! dat meen je toch niet serieus he?
Marijnissen is heel goed in oppositie voeren en zeggen wat er allemaal fout gaat en wat beter moet maar helaas heb ik de SP nog nooit op een degelijk onderbouwd en financieel realistisch programma kunnen betrappen

Dan moet je zijn programma eens beter bestuderen.
Ja, ik meen serieus dat Marijnissen een zeer kundig politicus is.... je zegt het immers zelf al: dat wat hij altijd heeft gedaan (oppositie-voeren), daar is hij super goed in. Over zijn regeringskunde (is dat een woord? Haha! ) zijn simpelweg geen uitspraken te doen.

Waarom zouden ze CU erbij nemen? Als Wilders een beetje zetels haalt, hoeven ze aan hem echt geen concessies te doen hoor.... als hij Integratie mag doen, dan stemt ie voor de rest echt wel in. Dat zal met CU lastiger zijn.

Ben het wel met je eens dat CU een zeer capabele lijsttrekker heeft Ja beetje jammer dat ie zo vreselijk christelijk is Misselijk