Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:16

Maar hoe ging dat vroeger dan in die grote gezinnen waarbij moeders een zware dobber had aan het huishouden (dan spreek ik van ca. voor 1950) en geen tijd voor "quality time" voor de kinderen? En waar vaders vaak nog zes dagen werkte en zich nauwelijks met de kinderen bemoeide. Die kinderen groeiden toch meestal ook niet voor galg en rad op?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:19

in grote gezinnen namen de oudere kinderen een groot deel van de opvoeding over. Vergeet niet dat de hele maatschappij destijds anders was. Er was in die tijd niet eens TV en moesten de kids met spelen zoet gehouden worden. Ik denk dat je met dit vergelijk iets te ver terug gaat.

edit aanvulling:
Ook werden kinderen meer bij het huishouden betrokken. Als jij je kind gaat leren om de afwas te doen, of wat dan ook, ben je ook met je kind bezig... en niet direct op de negative manier. Kinderen vinden elke vorm van aandacht altijd prettig. Zelfs indien nodig het pak slaag, als het maar aandacht is.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:37

Ik vind dat niet echt een mening eerder een feit.
Maar waarschijnlijk heb ik hierover toch niks te zeggen, kwa mijn eigen leeftijd. Rolleyes

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:29

Meer verwend is misschien niet het juiste woord.
Ze vinden het allemaal heel gewoon wat ze krijgen en wat ze willen.
Weinig respect en weinig waardering.
Maar ja.. de hele maatschappij is in die tijd ook gigantisch veranderd.
30 jaar terug had je op woensdagmiddag (half vier ofzo) kinderprogramma's. 's avonds Sesamstaart, Paulus de Boskabouter of af en toe een tekenfilmpje van het onschuldige Tom&Jerry niveau en dan in het weekend nog wat programma's.

Tegenwoordig is er de hele dag TV voor kinderen. Staan er mee op en gaan er mee naar bed.
Vind het niveau ook nogal verschillend met Paulus, Sesamstraat, Tom&Jerry, Flipper, Black Beauty, Pippi Langkous, Remi (alleen op de wereld), Pinokkio, de Zevensprong, de film van ome Willem, etc.
Daarnaast hebben ze allemaal wel 1 of meer van de moderne apparaten als: Xbox, Playstation, Gamecube, Computer, MP3, DVD en weet ik wat nog meer.

Nou zeg ik niet dat dat allemaal slecht is hoor... maar dat het nou allemaal even positief werkt maak je mij ook niet wijs.

Tsja en de grenzen van respect, beleefdheid etc. zijn in de loop der jaren ook nogal verlegd. Daar staan al genoeg voorbeelden van in dit topic genoemd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:16

Himyar schreef:
Maar hoe ging dat vroeger dan in die grote gezinnen waarbij moeders een zware dobber had aan het huishouden (dan spreek ik van ca. voor 1950) en geen tijd voor "quality time" voor de kinderen? En waar vaders vaak nog zes dagen werkte en zich nauwelijks met de kinderen bemoeide. Die kinderen groeiden toch meestal ook niet voor galg en rad op?

Dat is iets wat mijn vader ook altijd riep als ik zei dat ik het druk had..
Dan kwam het verhaal wij waren met 7 kinderne geen wasmachine enz enz..

Mijn antwoord was dan, jawel maar ze kregen niet iedere dag schone kleren aan
Gingen niet iedere dag in bad
Meeste boodschappen werden thuisgebracht, of de winkeliers kwamen met karren langs
(Ga maar na hoeveel tijd je aan boodschappen kwijt bent)

En in de grote steden groeiden we vaak weldegelijk voor galg en rad op, op het platteland moesten ze meehelpen op de boerderij..
Maar ga maar eens na hoeveel straatschoffies je toen ook had, vnl uit gezinnen waar ook geen aandacht en tijd voor de kinderen was, pa en ma in de kroeg hingen,,

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:55

Mickey schreef:
Het noemen van je voornaam ipv je achternaam is vooral voor jonge kinderen een fijner iets zodat ze zich sneller veilig voelen in een grote school.

Even op reageren.. hier sta ik echt van te kijken.. Wat een 'aparte' redenatie (op zn zachts gezegd)...
Voor mij was juist 'meester' en 'juf' en later 'meneer Jansen' een prima iets. Die mensen waren namelijk leraar, en op zich dus al veilig zat. Bij het aanspreken met de voornaam, wat heel soms gebeurde, had ik meer het idee dat het 'vrienden' waren, bij wie ik juist niet veilig was als ik bijv. gepest werd. Want ze waren ook 'vrienden' van de pesters namelijk. Ik vond juist dat stukje onafhankelijkheid en autoriteit heel prettig...
(maar ja, ik was dan waarschijnlijk een raar kind..)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:18

Ik ben het met Cer eens. Ik ben opgegroeid met "meester" en "juf" en aanspreken met "u". Mijn ouders mocht ik al tutoyeren. Mijn kinderen moesten op school "meester Jan" of "juf truus" zeggen. Ze mochten de leraren wel tutoyeren. Ook thuis mochten ze dat. Echter bij volwassenen die we niet kenden moesten ze "u" zeggen.
Toch vind ik dat dat een stukje afstand schept waar wat respect in zit.
Maar ik denk niet dat juist daar het probleem van tegenwoordig vandaan komt. Ik ben er van overtuigd dat er te weinig positieve aandacht naar de kinderen gaat.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:31

Ik vind ook niks mis met meneer, mevrouw, meester, juf, u, etc. zeggen. Vind het ook en stukje respect tonen en dat zie je steeds minder. Zal nog steeds niet snel een ouder iemand met iets anders aanspreken tenzij ik diegene goed ken en die zelf heeft aangegeven dat ik hem/haar anders aan mag spreken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:32

Mickey schreef:
Ik weet dat je niet allemaal bedoeld, maar wil hier toch even iets over kwijt Knipoog
Op mijn school is het gebruikelijk dat de kinderen ons bij de voornaam aanspreken. Wanneer ze juf zeggen mag dat natuurlijk ook en luister ik ook gewoon.

Het noemen van je voornaam ipv je achternaam is vooral voor jonge kinderen een fijner iets zodat ze zich sneller veilig voelen in een grote school.

Respect van leerlingen krijg je niet door de manier waarop ze je aanspreken als in voornaam of achternaam. Respect van leerlingen krijg je door je persoonlijkheid.
Een voornaam kan namelijk net zo respectvol of respectloos uitgesproken worden dan de achternaam.
Maar goed dat is hoe ik er tegenaan kijk Knipoog

Ik denk ook niet dat het alleen met de voornaam te maken heeft, maar het is een begin.

Over het veiliger voelen bij het noemen van de voornaam vind ik onzin.
Ik vond juist het stukje afstand wat het creeert veel prettiger.
Hij/zij is niet m'n knikkermaatje en ook niet mijn ouders. Er moet verschil zijn.
Net wat Cer zegt, een stukje onafhankelijkheid en autoriteit.

Volgens mij is het nu ondertussen wel een groot probleem, het missen van respect tegenover leraren
en voornamelijk als ze wat ouder zijn. Het leren van respect begint wel op de lagere school.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:38

Vroeger (voor mijn tijd) vond ik men ook wel te streng, maar tegenwoordig zijn we een beetje doorgeslagen... een kind heeft baat bij regels en ook straf.
Er moetten consequenties zijn op verkeerd gedrag, hoe eerder ze dat leren hoe beter. Men ziet probleemkinderen steeds vaker, kijk op tv the Nanny, het ligt aan de opvoeding. Dan moet school dat stukje opvangen
om de maatschappij te "beschermen". Een kind heeft grenzen nodig en ook de kans om die grenzen op te zoeken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:11

En ook daar gaat het verkeerd. De school wordt veel te veel betrokken bij de opvoeding. Veel mensen denken dat de school een opvoedende functie heeft, maar dat is zeer beperkt. Een kind heeft heel snel door wat zijn grenzen zijn en dat die grenzen van plek tot plek kunnen verschillen.

Ik mocht vroeger bij oma en opa veel meer dan bijvoorbeeld thuis. Dat weet je dan en daar gedraag je je ook naar.

Met straffen moet je voorzichtig zijn. Voor je het weet heb je niet alleen een ontregeld kind maar een stiekum ontregeld kind. Ik ga ervoor om juist positief gedrag te belonen.
Tevens moet je consequent zijn, doen waarmee je dreigt bijvoorbeeld.
Hoeveel mensen zeggen niet: En als je nu je kamer niet opruimt, dan doe ik het, en gooi ik alles weg!
Waar draait het dan op uit? De kamer wordt opgeruimd, maar weggooien? Nee want je gooit natuurlijk niet zomaar al die spullen weg toch?
Nou...... ik heb het dus wel eens gedaan met mijn kind. Waar hij bij stond, alles in de vuilniszak....... Het waren er 4, en 1 is er echt bij het vuilnis gegaan, de andere 3 stiekum op zolder verstopt, die kreeg hij maanden later in delen weer eens terug. Daarna hoefde ik alleen te vragen of hij zijn zijn kamer wou opruimen en huppa daar ging meneer aan het werk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:52

Veel mensen hebben al heel snel medelijden met een kind, vinden het zielig, maar kinderen zijn net als dieren, waar ze denken een grens te kunnen verleggen of iets in hun voordeel te kunnen draaien, zullen ze het niet laten. Dat is heel gewoon, natuurlijk gedrag, niet een wezen wil in zijn vrijheden worden beknot en men wil veelal graag dat de hele wereld om hem/haar draait. Dus als je de mensen om je heen makkelijk kan manipuleren, voor je laten draven en betalen en kunt overheersen, dan wordt dat veelal niet na gelaten, dat is gewoon een natuurlijk iets. Daarom moet je toch af en toe "hard" kunnen zijn tegen een kind, net zo goed als het liefde, aandacht en kado's kunnen geven. Consequent zijn, bij een hond of paard krijg je ook niet het juiste gedrag als je alleen maar lief, vertroetelend en toegevend bent.
Je wilt toch dat ze zelf later ook weer de verantwoordelijkheid aan kunnen zelfstandig kinderen groot te brengen, als volwassen mensen.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het zelf ook heel moeilijk vind om de kinderen van anderen op iets aan te spreken of te corrigeren.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:32

Ik ben zelf 16 dus misschien kan ik er niet erg goed over oordelen.
Maar ik heb het nu al vaak, dat ik kleine kinderen zie die dingen doen die ik vroeger echt nooit zou durven. Kinderen worden veel vrijer en brutaler, en ja, misschien heeft dat wel een beetje met verwend te maken. Volgens mij is het nu bijna de normaalste zaak van de wereld dat een kind om drinken of een snoepje vraagt. Ik zou er vroeger niet aan durven denken hoor. Nee is ok niet egwoon nee meer, maar ze blijven doorzeuren. Ik denk dat dit gedrag ook ligt aan de duidelijkheid in regels die de ouders stellen.

Wat mij ook opvalt is dat ouders van kleine kinderen geen normale straffen kunnen geven. Of ze doen niets aan het gedrag van een kind, of ze reageren meteen met hele overdreven staffen die totaal niet bij de overtreding van het kind passen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:56

Laika schreef:
En ook daar gaat het verkeerd. De school wordt veel te veel betrokken bij de opvoeding. Veel mensen denken dat de school een opvoedende functie heeft, maar dat is zeer beperkt. Een kind heeft heel snel door wat zijn grenzen zijn en dat die grenzen van plek tot plek kunnen verschillen.

Ik ben dat gedeeltelijk met je eens. De school hoort niet de opvoeding te geven, maar dat kan niet anders. Het werd vroeger ook gedaan. Daar leerderen ze discipline.
De kinderen zijn zóveel uur op school dat de school wel een deel daarvan op zich moet nemen.
Maar thuis moet het opvoeden ook doorgaan en niet teveel het kind z'n zin geven en zeker niet wanneer het gaat zeuren.

Maar Laika, ik ben het wel eens met jou voorbeeld van opvoeden. Ja

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:04

Honderd jaar geleden riepen ze al dat kinderen tegenwoordig verwend worden en over honderd jaar zullen ze dat nog wel roepen Bloos

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:15

Natuurlijk is het iets van alle tijden en het is maar net wat je verwend vindt en wat niet. Maar het LIJKT nu op grotere schaal voor te komen.
Ik las ergens dat kinderen die verwend zijn, vaak verder komen later in het leven, omdat ze met veel groter gemak over anderen heen kunnen walsen dan mensen die wel hebben geleerd rekening met anderen te houden en zich in te leven.
Maar ik kan me ook zo voorstellen dat ze daarmee juist ook vaak stevig onderuit zullen gaan in hun latere leven. Want emotionele intelligentie schijnt toch een belangrijke factor te zijn voor "succes"in het leven. Vaak nog belangrijker dan IQ, heb ik wel eens gehoord.

Ik las het volgende www.caleidoscoop.be/inhouden/inhouden11/art11_4_14.html :
Besluit

Er is nog meer te zeggen over Emotionele Intelligentie, maar laat me samenvatten: een opgelapt oud onderwerp, propaganda, ideologie, verkapt conservatisme, pedagogische bemoeizucht, demagogie, maar ook elementen van levenswijsheid, oprechte bekommernis om de nieuwe generatie, leerrijke wetenschappelijke inzichten, meeslepende voorbeelden, of nog: Amerikaans product, naïef optimisme, de zoveelste versie van de droom dat succes en geluk binnen handbereik zijn: just go for it. Zoals Proust kan ook Emotionele Intelligentie je leven veranderen, een beetje, maar gooi het boek tijdig opzij om andere te lezen, al was het maar voor de flow.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:31

http://www.geocities.com/Athens/Aegean/ ... entie.html
De kinderjaren zijn voor een kind heel belangrijk voor het vormen van zijn emotionele intelligente. Omdat de emoties uit de directe omgeving van groot belang zijn voor het vormen van een eigen emotioneel denken, zouden kinderen op emotioneel gebied "goed" moeten worden begeleid. Stel dat een kind alles wat zijn hartje begeert van zijn ouders krijgt, en nooit iets hoeft te doen waar hij geen zin in heeft. Dit zal zich in veel gevallen vertalen naar een op latere leeftijd verwend persoon. Een persoon die snel driftig wordt, en vaak niets van anderen kan aannemen. Dit heeft een behoorlijk effect op de emotionele huishouding van deze persoon, aangezien het feit dat mensen in het algemeen niet graag met dat type mens omgaat. De driftkikker zal in de positieve zin moeten veranderen of de onacceptatie moeten accepteren.
De familie speelt ook een grote rol in de ontwikkeling van iemands emotionele intelligentie. Een persoon die met veel mensen thuis is opgegroeid kan vaak beter zaken met andere delen en is in het algemeen socialer dan iemand die enig kind was. Broers en zussen kunnen ook een bepaald effect hebben op iemands emoties. Een grote broer die zijn broertje altijd maar in de rede valt en klein maakt kan een aanhoudend effect hebben. Het tegenovergestelde is echter ook waar, wanneer een broer of zus zijn kleine "geschwister" met allerlei zaken helpt en ondersteunt.
Schooltijd is het fundament van een normaal leven. Een goede schooltijd is van essentieel belang voor een emotioneel stabiel persoonlijkheid. Of je veel werd gepest, of de leraren je veel aandacht gaven, of je veel vrienden had zijn allemaal factoren die de mate van emotionele stabiliteit van een mens bepalen.
Op het werk
De stress die mensen op het werk ervaren komt vaak door een opstapeling van negatieve emoties die niet verwerkt zijn. Vaak uit deze stress zich echter niet op het werk, maar komt deze pas eruit als het werk voorbij is, bijvoorbeeld thuis. Dit is een teken van een slechte emotionele huishouding; de familieleden moeten boeten voor iets waar zij absoluut niets mee hebben te maken.

http://www.susannepiet.com/data/De_Kuns ... gement.pdf