Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Himyar schreef:Maar hoe ging dat vroeger dan in die grote gezinnen waarbij moeders een zware dobber had aan het huishouden (dan spreek ik van ca. voor 1950) en geen tijd voor "quality time" voor de kinderen? En waar vaders vaak nog zes dagen werkte en zich nauwelijks met de kinderen bemoeide. Die kinderen groeiden toch meestal ook niet voor galg en rad op?
Mickey schreef:Het noemen van je voornaam ipv je achternaam is vooral voor jonge kinderen een fijner iets zodat ze zich sneller veilig voelen in een grote school.
Mickey schreef:Ik weet dat je niet allemaal bedoeld, maar wil hier toch even iets over kwijt
Op mijn school is het gebruikelijk dat de kinderen ons bij de voornaam aanspreken. Wanneer ze juf zeggen mag dat natuurlijk ook en luister ik ook gewoon.
Het noemen van je voornaam ipv je achternaam is vooral voor jonge kinderen een fijner iets zodat ze zich sneller veilig voelen in een grote school.
Respect van leerlingen krijg je niet door de manier waarop ze je aanspreken als in voornaam of achternaam. Respect van leerlingen krijg je door je persoonlijkheid.
Een voornaam kan namelijk net zo respectvol of respectloos uitgesproken worden dan de achternaam.
Maar goed dat is hoe ik er tegenaan kijk
Laika schreef:En ook daar gaat het verkeerd. De school wordt veel te veel betrokken bij de opvoeding. Veel mensen denken dat de school een opvoedende functie heeft, maar dat is zeer beperkt. Een kind heeft heel snel door wat zijn grenzen zijn en dat die grenzen van plek tot plek kunnen verschillen.