hallal hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: hallal hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:21

LiNdA1986 schreef:
Jemig wat een vijandigheid gelijk!! IK geef MIJN MENING en die word in deze k*tdiscussies nooit een gewaardeerd!! Het is een vrij land en je mening moet je kunnen en geven en zo is het hoe ik er overdenk, maar als dat niet goed is, word je gelijk afgeblaft... Boos!

Een tip:
Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Zou jij zo behandeld willen worden (zoals je mensen zelf behandeld) als je woonachtig zou zijn in het buitenland?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:22

erleyne schreef:
Dat hangt er van af wat wij gaan stemmen over 2 weken Haha!

Uhuh. Misschien ga ik voor het CDA, maar dat weet ik nog niet zeker Nagelbijten / Gniffelen

Hihi, off topic Bloos

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:23

Schimmelig schreef:
erleyne schreef:
Dat hangt er van af wat wij gaan stemmen over 2 weken Haha!

Uhuh. Misschien ga ik voor het CDA, maar dat weet ik nog niet zeker Nagelbijten / Gniffelen

Hihi, off topic Bloos

Pffff ik weet alleen maar waar ik absoluut niet op ga stemmen.... Helaas blijft er behoorlijk weinig over....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:23

ik persoonlijk vind de komst van deze nieuwe hypotheek vorm niet erg, uiteindelijk betalen hun meer als de gewone hypotheken. wel is zalm nog bezig over de aftrek dus uiteindelijk ontvangen ze wellicht alsnog hun rente terug, maar dan begrijp ik dit punt weer niet, want dit is toch in strijd met het geloof?

ik ben wel van mening dat er ooit een oorlog staat te wachten, dit is al meerdere malen genoemd en bovendien wordt het hier gewoon gezegd door allochtone mensen. ik vind ook dat de mensen prima in hun eigen cultuur mogen leven met hun eigen gebruiken, maar er moet idd wel ergens een grens zijn. ik denk dan ook dat andere posters gewoon zich afvragen waarom er zoveel aanpassingen zijn, terwijl er nog het een en ander schort in ons kikkerlandje. daar ben ik het wel mee eens, vooral als we het hebben over de zorg. daar moet, vind ik, eerst naar gekeken worden. zorg is erg belangrijk in mijn ogen. zo zijn er nog wel meer zaken waar meer zorg aan moet worden besteed. ik vind dat dat meer prioriteit heeft dan het naar de zin maken van de allochtone gemeenschap. net als voor jezelf, je moet eerst voor jezelf zorgen eer je voor een ander kunt zorgen.

tja het blijft een lastig discussiepunt, maar wel goed om hier eens over te praten, ook om van elkaar te leren...al denk ik wel heel vaak dat mensen die er meer mee te maken hebben (in steden) er meer last van ondervinden dan de mensen in een dorp, daar zijn er aanzienlijk minder en dus zijn ze ook vaak fijner in gedrag en uitingen. hier bij ons is het geen pretje altijd en zie je steeds meer mensen (nederlanders) verterekken. ik zelf heb er minder last van en heb een heel fijn turks gezin naast me wonen en die hebben zich op alle gronden aangepast aan de nederlandse wetten, regels, etc., praten perfect nederlands en zijn enorm aardig. mijn turkse buurvrouw paft regelmatig een peukie met me mee Haha! het is alleen jammer dat er veel zijn die het verpesten voor de mensen die zich wel netjes aan willen passen.

@schimmelig; je zegt dat je mensen moet behandelen zoals je zelf wilt worden behandelt??
die gezegde gaat hier niet op hoor, dat interesseert men hier geen biet! als jij beleeft iets vraagt krijg je de volle laag! en als je niet uitkijkt staat de familie met aanhang op de stoep.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:24

@ Whiz; daar heb je helemaal gelijk in.

Van de stemwijzer werd ikzelf ook niet veel wijzer Haha!
Heerlijk ding is dat...... NOT Nagelbijten / Gniffelen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:26

klomp schreef:
ik ben wel van mening dat er ooit een oorlog staat te wachten, dit is al meerdere malen genoemd en bovendien wordt het hier gewoon gezegd door allochtone mensen. ik vind ook dat de mensen prima in hun eigen cultuur mogen leven met hun eigen gebruiken, maar er moet idd wel ergens een grens zijn. ik denk dan ook dat andere posters gewoon zich afvragen waarom er zoveel aanpassingen zijn, terwijl er nog het een en ander schort in ons kikkerlandje. daar ben ik het wel mee eens, vooral als we het hebben over de zorg. daar moet, vind ik, eerst naar gekeken worden. zorg is erg belangrijk in mijn ogen. zo zijn er nog wel meer zaken waar meer zorg aan moet worden besteed. ik vind dat dat meer prioriteit heeft dan het naar de zin maken van de allochtone gemeenschap. net als voor jezelf, je moet eerst voor jezelf zorgen eer je voor een ander kunt zorgen.

De discussie over of er wel of geen oorlog komt is een hele andere vraag naar mijn mening. De aanpassing waar dit topic over gaat is in mijn beleving gewoon een commercieel produkt en heeft helemaal niets te maken met aanpassen maar alles met geld verdienen...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:28

klomp schreef:

@schimmelig; je zegt dat je mensen moet behandelen zoals je zelf wilt worden behandelt??
die gezegde gaat hier niet op hoor, dat interesseert men hier geen biet! als jij beleeft iets vraagt krijg je de volle laag! en als je niet uitkijkt staat de familie met aanhang op de stoep.

Sjah. Dan heb ik nog een leuk 'gezegde' voor je, nml; een betere wereld begint bij jezelf.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit de volle laag heb gekregen als ik iets 'beleeft' heb gevraagd.
Ik heb 21 jaar in Amsterdam gewoond en in die 21 jaar nog nooit 'familie met aanhang' op de stoep gehad, naja.... alleen mijn eigen familie dan Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:29

daar heb je gelijk in Ir111, ik wilde enkel naar aanleiding van een aantal posters terug hierop reageren, maar het topic gaat inderdaad over een nieuwe hypotheek-vorm die in mijn ogen niet schadelijk is voor anderen, alleen maar voordelig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:30

Shadow0 schreef:
Barmat schreef:
Feit is dat dit Nederland is. Kun je lang of kort over kletsen, tis gewoon zo. Waarom doen wij dan onze uiterste best om de "nieuwe nederlanders" het zo naar de zin te maken en hun voorkeuren over te nemen? Waarom in hemelsnaam?

Omdat het een tamelijk grote doelgroep is, en daar is aan te verdienen. Kapitalisme in optima forma Ja

Citaat:
Als ik verdorie in Turkije of Marokko ga wonen, heb ik mij toch ook aan te passen aan hún cultuur en wetten? Waarom kan dat andersom dan niet gewoon?

Aan de wetten, zeker. Maar aan de cultuur? Kennissen van mij hebben in een land in Afrika gewoond, in een volkomen afgescheiden deel waar alleen westerlingen woonden. De school was een Duitse school, met les in het Duits, de vakken van het Duits. Een andere kennis was de zoon van een ambassadeur. Die heeft in heel veel landen gewoond. Maar ook daar altijd in westerse nederzettingen, op de internationale school. Aanpassing is ook maar relatief.

Citaat:
Blijf dan (en dat meen ik) lekker in je eigen land wonen, als je niets wilt doen om je aan te passen aan de nederlandse wetten, regels en cultuur.

Aan de wetten: mee eens. Maar deze hypotheek is niet in strijd met de wet.

Ik zeg ook niet dat deze hypotheek in strijd is met de wet, maar ik vraag mij dus echt af WAAROM dit nu weer zo nodig moet! Om er aan te verdienen? IS dat het enige?

Ik geloof ook niet dat een NL in het buitenland zoiets voor elkaar kan krijgen, of het nu een grote groep is of niet. PErsoonlijk (maar hee, dat is mijn mening) vind ik echt dat NL heel ver gaat in het naar de zin maken van allochtonen / nieuwe NL-ers. Dat is eigenlijk het putn waar ik mij aan stoor, niets anders.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:31

@ Klomp:Nee, ja, dat snap ik Klomp. Was meer voor degene die vinden dat deze hypotheekvorm een aanpassing is...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:33

Schimmelig schreef:
klomp schreef:

Sjah. Dan heb ik nog een leuk 'gezegde' voor je, nml; een betere wereld begint bij jezelf.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit de volle laag heb gekregen als ik iets 'beleeft' heb gevraagd.
Ik heb 21 jaar in Amsterdam gewoond en in die 21 jaar nog nooit 'familie met aanhang' op de stoep gehad, naja.... alleen mijn eigen familie dan Clown

amsterdam is idd ook een grote stad, maar het is daar heel anders dan bijvoorbeeld hier in gouda, al ondervind ik er momenteel geen last meer van. zoals ik al zei, heb ik een fijne buurvrouw die allochtoon is, waar ik het prima mee kan vinden net zoals meerdere allochtone bij mij in de straat. maar er zijn er behoorlijk veel die iets minder prettig in de omgang zijn. ik probeer dan ook altijd ieder mens als individu te zien en ben altijd beleeft, naar wie dan ook. alleen als iemand kwaad wil en mij niet met respect behandeld, tja dan kun je mijn respect ook wel vergeten, maar dat hangt niet vast aan je achtergrond of cultuur, dat geldt voor elk mens.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:33

Barmat schreef:
PErsoonlijk (maar hee, dat is mijn mening) vind ik echt dat NL heel ver gaat in het naar de zin maken van allochtonen / nieuwe NL-ers. Dat is eigenlijk het putn waar ik mij aan stoor, niets anders.

Waarom stoor je je daaraan?
Waarom mogen 'zij' het niet makkelijk hebben?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:34

@Klomp:
Ik moet hier toch even op reageren ( als vakidioot, sorry ). De Nederlandse cultuur is net zo goed een verzonnen concept als elke andere staatscultuur, omdat de natiestaat an sich een totaal bizarre indeling is van de wereld. Beïnvloeding van culturen is iets compleet vanzelfsprekends, en kan nooit voorkomen worden.
Je zegt, terecht in mijn ogen, dat de problemen met allochtonen ( met name jongeren, neem ik aan ) duidelijker zijn dan op het platteland. Vervolgens heb je het over de grote mond die je krijgt als je ze aanspreekt. Ik werk met jeugd op het platteland, en alle eigenschappen die jij aan de allochtonen toedicht, krijg ik precies op mijn bordje elke dag: geen aanpassingsvermogen, grote mond, niet willen meewerken, geen idee wat er bij andere mensen speelt. En weet je waarom: dat is puberaal gedrag: pubers missen de mogelijkheid om zich in te leven in andere mensen, zoals ( de meeste Knipoog ) volwassenen dat kunnen. Dit is namelijk een ontwikkeling die je als adolescent mee moet maken ( de één eerder dan de ander ). Pak daar vervolgens verveling en groepsdruk bij, en tadaa...wij hebben hier precies dezelfde problemen met autochtone jongeren.....
En het meest frapante is nog wel dat je dan je buurvrouw aanhaalt als volledig geïntegreerd...Van de week zag ik nog een debat over het generaal pardon: veel mensen willen de buitenlanders het land uit, maar puntje bij paaltje, niet de buurvrouw, niet die Marokaanse jongen die topscoorder is bij de plaatselijke voetbalclub en niet de klasgenootjes van de kinderen. Beetje off-topic, maar moest ik ineens aan denken...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:36

Barmat schreef:
PErsoonlijk (maar hee, dat is mijn mening) vind ik echt dat NL heel ver gaat in het naar de zin maken van allochtonen / nieuwe NL-ers. Dat is eigenlijk het putn waar ik mij aan stoor, niets anders.

Ik vraag me af in welke maatregelen je dat dan ziet? Deze hypotheek is dan een slecht voorbeeld, omdat hier sprake is van een actie van een commercieel bedrijf. Maar misschien heb je andere voorbeelden ( ben oprecht benieuwd ).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:37

Ir111 schreef:
@ Linda: Tuurlijk, jij geeft jouw mening en ik de mijne. Niet de bedoeling om jou aan te vallen, ik geef jou gewoon mijn argumenten waarom ik het niet eens met je ben. Als je daar niet tegen kan moet je misschien niet posten hier?

Tuurlijk jij geeft inderdaad jou mening en daar is niks mis mee, maar het gaat erom dat sommige mensen je gelijk persoonlijk gaan aanvallen of in het topic of per PB, sorry hoor maar dat vind ik gewoon niet normaal! En dat alleen maar omdat je je mening geeft over iets... en omdat hun een andere mening hebben en het dus niet met mij eens zijn gaan ze zo reageren...

@ Schimmelig: als ik in een ander land zou wonen zou ik me daar gewoon aanpassen, ik kies er dan voor om in dat land te gaan wonen en tja als ik me niet wil aanpassen zou ik daar niet gaan wonen, simpel, dan blijf ik lekker in me eigen land! En tja, als ik me daar niet wil aanpassen en mensen zouden zeggen: je bent hier en moet je gewoon aan bepaalde dingen aanpassen, zou ik ze nog gelijk geven ook!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:39

LiNdA1986 schreef:
Tuurlijk jij geeft inderdaad jou mening en daar is niks mis mee, maar het gaat erom dat sommige mensen je gelijk persoonlijk gaan aanvallen of in het topic of per PB, sorry hoor maar dat vind ik gewoon niet normaal! En dat alleen maar omdat je je mening geeft over iets... en omdat hun een andere mening hebben en het dus niet met mij eens zijn gaan ze zo reageren...

Misschien moet je eens proberen je mening wat genuanceerder te verwoorden. Je mening komt helemaal niet over op deze manier. Ik lees je berichten wel, maar het enige wat ik er uit kan halen is dat jij een hekel aan 'hullie' hebt. Is dat je bedoeling?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:40

lies schreef:
Barmat schreef:

Waarom stoor je je daaraan?
Waarom mogen 'zij' het niet makkelijk hebben?

Omdat het voor "ons" (klinkt ook weer zo banketstaaf, maar dan snap je wel wat ik bedoel) ook niet naar de zin wordt gemaakt snap je?

Het is het hele principe wat mij stoort - men bouwt een moskee en dat moet maar kunnen, men opent allerlei hallal winkels en dat moet maar kunnen, men komt naar NL toe en er wordt van alles voor de mensen geregeld etc etc etc.

Zoals ik in mn eerste post al zei: ik vind het gewoon "too much" Er is imo niets mis met je aan te passen aan het land waar je wilt wonen, niet alleen de lusten, maar ook de lasten. En als jij dan niet over het rente-verhaal kunt heenzetten, dan is dat jouw keuze. Dan koop je maar géén huis! Dan blijf je maar huren.

Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat als de nieuwe nederlander iets wil, het gelijk geregeld wordt, terwijl de autochtone nederlander de hele bimbam aan regels en wetten moet volgen, of hij/zij het er mee eens is of niet.

Ik heb niets tegen allochtonen, maar ik verwacht van hen hetzelfde als ik van mijn autochtone medemens ook verwacht.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:40

@erleyne; ik snap je punt, ben het er ook wel mee eens Knipoog
ik doel alleen niet enkel op de jongeren, ook ouderen, die dat inlevingsvermogen toch al hadden meoten hebben ontwikkeld, schort er nog aan (dan heb ik het over 18 jaar en ouder).
over het uitzetten van buitenlanders; ik vind niet dat er iemand weg moet, in tegendeel, de meesten passen zich geweldig goed aan, maar ik vind wel dat degene die het verpesten en zich totaal niet aan willen passen en steeds in herhaling van hun misdaden vervallen, dat die er maar uit moeten. zolang je je houd aan de regels en wetten van dit land is er in mijn ogen niks aan de hand en kunnen we prima samenleven, zonodig met de aanpassingen erbij, waaronder de hallal hypotheek

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:41

LiNdA1986 schreef:
@ Schimmelig: als ik in een ander land zou wonen zou ik me daar gewoon aanpassen, ik kies er dan voor om in dat land te gaan wonen en tja als ik me niet wil aanpassen zou ik daar niet gaan wonen, simpel, dan blijf ik lekker in me eigen land! En tja, als ik me daar niet wil aanpassen en mensen zouden zeggen: je bent hier en moet je gewoon aan bepaalde dingen aanpassen, zou ik ze nog gelijk geven ook!!

Nog even hierover; Je hebt het niet altijd voor het kiezen waar je woont Pling

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:43

Dan blijft mijn vraag Barmat, wat wordt er dan zoal voor ze geregeld?
Als jij een winkel wil openen, hallal of niet, staat dat je vrij. Als je een kerk wil bouwen ( als tegenhanger van een moskee ) staat dat je vrij ( mits je een bouwvergunning hebt natuurlijk Knipoog ). Wat wordt er voor hen meer geregeld dan voor ons?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:44

Barmat schreef:

Omdat het voor "ons" (klinkt ook weer zo banketstaaf, maar dan snap je wel wat ik bedoel) ook niet naar de zin wordt gemaakt snap je?

Het is het hele principe wat mij stoort - men bouwt een moskee en dat moet maar kunnen, men opent allerlei hallal winkels en dat moet maar kunnen, men komt naar NL toe en er wordt van alles voor de mensen geregeld etc etc etc.

Zoals ik in mn eerste post al zei: ik vind het gewoon "too much" Er is imo niets mis met je aan te passen aan het land waar je wilt wonen, niet alleen de lusten, maar ook de lasten. En als jij dan niet over het rente-verhaal kunt heenzetten, dan is dat jouw keuze. Dan koop je maar géén huis! Dan blijf je maar huren.

Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat als de nieuwe nederlander iets wil, het gelijk geregeld wordt, terwijl de autochtone nederlander de hele bimbam aan regels en wetten moet volgen, of hij/zij het er mee eens is of niet.

Ik heb niets tegen allochtonen, maar ik verwacht van hen hetzelfde als ik van mijn autochtone medemens ook verwacht.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb.

Je hebt het wel duidelijk uitgelegd, maar ik ben het niet met je eens. Ik heb helemaal geen 'last' van de speciale voorzieningen (hoewel halal-winkels e.d. voor iedereen toegankelijk zijn) en vind ook niet dat dingen voor 'hen' beter of sneller geregeld worden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:45

nou ik krijg er de sch... van.
Al die aanpassingen voor een ander geloof word er werkelijk waar niet goed van.
Een voorbeeld een paar jaar terug niel het suikerfeest tegelijk met sinterklaas op de school van een vriendinnetje van mijn dochter werd sinterklaas verzet voor dat suikerfeest!!!.
Dit om gezellig samen met zijn allen sinterklaas te kunnen vieren dan denk ik flikker toch op!!!
AL die veranderingen om in hun geloof tegenmoet te komen.
Dan draai ik de rollen eens om wat doen hun om rekening te houden met ons?
Doe dan ook gezellig mee en verdiep je in de kerst en sinterklaat etc etc.
Nee dat heb ik nog nooit gezien ze houden zich stok vast aan hun geloof en lopen met oog kleppen door en veel van ons zijn zo gek om daarin mee te gaan.
nou ik niet
Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:45

klomp schreef:
@erleyne; ik snap je punt, ben het er ook wel mee eens Knipoog
ik doel alleen niet enkel op de jongeren, ook ouderen, die dat inlevingsvermogen toch al hadden meoten hebben ontwikkeld, schort er nog aan (dan heb ik het over 18 jaar en ouder).
over het uitzetten van buitenlanders; ik vind niet dat er iemand weg moet, in tegendeel, de meesten passen zich geweldig goed aan, maar ik vind wel dat degene die het verpesten en zich totaal niet aan willen passen en steeds in herhaling van hun misdaden vervallen, dat die er maar uit moeten. zolang je je houd aan de regels en wetten van dit land is er in mijn ogen niks aan de hand en kunnen we prima samenleven, zonodig met de aanpassingen erbij, waaronder de hallal hypotheek

Maar dan moet je alle Nederlanders die geen inlevingsvermogen hebben ( boven de 18 dan Haha! ) op dezelfde manier benaderen. Ik ken er aardig wat, die daar een flink gebrek aan hebben.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:46

erleyne schreef:
Barmat schreef:

Ik vraag me af in welke maatregelen je dat dan ziet? Deze hypotheek is dan een slecht voorbeeld, omdat hier sprake is van een actie van een commercieel bedrijf. Maar misschien heb je andere voorbeelden ( ben oprecht benieuwd ).

Je bedoelt dingen waaruit ik opmaak dat het de nieuwe Nederlanders meer naar de zin gemaakt wordt? Een aantal zaken:

- Mogelijkheden om moskeeën te bouwen waardoor zij hun geloof kunnen blijven uitvoeren
- Mogelijkheden om hallal te slachten (in het bijzijn van een slager geloof ik, maar dat terzijde) terwijl dit in NL officieel niet mag (de manier van slachten bedoel ik dan)
- Kom bij een overheidsinstelling en er zijn altijd brochures in de "eigen taal" beschikbaar
En zo zijn er wel meerdere kleine voorbeelden te noemen, al dan niet per gemeente verschillend.
Bij mij in de gemeente kunnen allochtone vrouwen gratis leren fietsen, zwemmen, hebben ze "recht" op een buddy die hen helpt bij allerhande zaken....

Begrijp me niet verkeerd, zulke zaken kunnen bijdragen aan de integratie, maar als een deel van de cultuur en manier van leven van een allochtoon overgedragen wordt, zodat er in feite weinig veranderd met hoe men eerst leefde, dan denk ik dat volledige integratie kansloos is.

Bovendien vind ik het onacceptabel als bepaalde cursussen en diensten gratis zijn, terwijl een ander er voor moet betalen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:47

Moniek schreef:
nou ik krijg er de sch... van.
Al die aanpassingen voor een ander geloof word er werkelijk waar niet goed van.
Een voorbeeld een paar jaar terug niel het suikerfeest tegelijk met sinterklaas op de school van een vriendinnetje van mijn dochter werd sinterklaas verzet voor dat suikerfeest!!!.
Dit om gezellig samen met zijn allen sinterklaas te kunnen vieren dan denk ik flikker toch op!!!
AL die veranderingen om in hun geloof tegenmoet te komen.
Dan draai ik de rollen eens om wat doen hun om rekening te houden met ons?
Doe dan ook gezellig mee en verdiep je in de kerst en sinterklaat etc etc.
Nee dat heb ik nog nooit gezien ze houden zich stok vast aan hun geloof en lopen met oog kleppen door en veel van ons zijn zo gek om daarin mee te gaan.
nou ik niet
Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen.

Weer zo'n doos. ......

En jij hebt dat nog nooit gezien?? Dan moet je eens wat verder kijken dan dat je neus lang is. Ik vier nu nog met een grote vrienden groep sinterklaas. En de helft van hen is allochtoon! Mens als je echt wil weten hoe het werkt dan moet je die oogkleppen eens af doen..