Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:11

avanti4ever schreef:
@shadow dat kindje ging dus vrijwel direct na de 'bevalling' dood?
of wat hoeveel weken was dat meisje/vrouw?

Ivm privacy deel ik die informatie liever niet. Ik denk ook niet dat het relevant is.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:14

is oook niet relevant maar tis wel erg..Boos! ok zij had t ws om levensgevaar voor dr zelf lijkt me zo ,moeiijk....om zo'n beslissing op n laat moment te nemen:S

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:32

katiavl schreef:
Toen dat ik in het secundair zat, hebben we een enquete gemaakt over abortus.
Heb spijt dat ik hem ooit gemaakt heb.

Resultaten voor jongere 15-18.
De helft gebruikte geen behoedsmiddelen en was van idee. Als der ooit een foutje is. Hebben we nog altijd abortus Boos!

Dat is natuurlijk afschuwelijk (niet jouw enquete he, maar de uitkomst). Maar denk je dat deze 'onverschilligheid' (die imo voorkomt uit onwetendheid) verbetert door abortus te verbieden?
Zou het er niet op beteren als je in zo'n klas zo'n filmpje laat zien van hoe een foetus eruit ziet op 12 weken oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:35

Ik denk zeker dat goede, en desnoods schokkende voorlichting erg goed helpt.

Maar ik denk ook dat als men weet dat ff niet zo snel weg te halen is, dat men er dan misschien ook wat beter over na gaar denken.

Nu word er gewoon gezegd, probleem word wel weg gehaald.
Ipv voorkomen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:36

neen, dat weet ik niet eigelijk, hoe die gedachten zo bij de jongere komt.

ouders, onderwijs ik zou het niet weten.
abortus moet niet verboden worden, maar ik vind dat sommige mensen er te licht met omgaan omdat ze daar op kunnen terugvallen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:49

runningkawa schreef:
Ik vind een kloppend hartje
zenuwen gewoon aanwezig met de 8! weken, voor mij meer dan genoeg.
Het is een compleet mensje om te zien.
Een onschuldig mensje dat leeft!

Laat staan de weken daarna, waarna het nog steeds weg gehald mag worden.

Ik heb op school een filmpje gezien van een abortus, word je niet blij van hoe dat gaat.
Laat ik de detals besparen, die stonden in de edit.

zal je wat zeggen je word pas niet goed als je het mee moet maken.
Je kan een mening hebben maar je kan je niet maar dan ook totaal niet indenken wat er door je heen gaat als je zo'n keuze moet maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:50

Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar ik vind zelf niet dat alle vrouwen de mogelijkheid tot abortus ontnomen moet worden omdat een aantal pubers (en ook volwassenen) er te lichtvaardig mee omspringen. Voor een ander is ook moeilijk te bepalen wat een goede reden is om abortus te plegen. In het boek 'Veilig Zwanger' zit een hoofdstukje over abortus en daar staat het verhaal van een vrouw die zwanger raakte, relatie sprong af en zij wilde het kind uit haar lijf want stel dat het op haar ex leek? Ik vond (en vind) dat een slechte reden. Een kind is zichzelf en aangezien ik nog elke dag geniet van het babysnoetje van mijn Gioya kan ik me niet voorstellen dat er iemand niet blij is met zo'n baby of dat niet schattig vindt, ongeacht wie de vader is. Maar voor die vrouw was dat dus heel reeel. Wie bepaalt de grens van dit kan wel en dat kan niet?

EDIT: reactie op Katiavl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:54

Daar zul je vast gelijk in hebben Moniek, daar twijfel ik niet eens aan.
Maar daarom zal ik niet van mening veranderen omdat het voor sommige vrouwen zo erg is.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:55

katiavl schreef:
neen, dat weet ik niet eigelijk, hoe die gedachten zo bij de jongere komt.

ouders, onderwijs ik zou het niet weten.
abortus moet niet verboden worden, maar ik vind dat sommige mensen er te licht met omgaan omdat ze daar op kunnen terugvallen.

katiavl, dat ben ik zeker met je eens, dat er door sommige (veel?) mensen te licht mee omgegaan wordt. Maar wanneer het iemand betreft die er zéker niet licht mee omgegaan is, haar best heeft gedaan om eventuele zwangerschap te voorkomen, vind je dan dat abortus een mogelijkheid moet/mag zijn?
edit: overigens niet om een reden als 'straks lijkt het kindje op m'n ex'
Laatst bijgewerkt door No_worries op 28-10-06 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:57

Urielle schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar ik vind zelf niet dat alle vrouwen de mogelijkheid tot abortus ontnomen moet worden omdat een aantal pubers (en ook volwassenen) er te lichtvaardig mee omspringen. Voor een ander is ook moeilijk te bepalen wat een goede reden is om abortus te plegen. In het boek 'Veilig Zwanger' zit een hoofdstukje over abortus en daar staat het verhaal van een vrouw die zwanger raakte, relatie sprong af en zij wilde het kind uit haar lijf want stel dat het op haar ex leek? Ik vond (en vind) dat een slechte reden. Een kind is zichzelf en aangezien ik nog elke dag geniet van het babysnoetje van mijn Gioya kan ik me niet voorstellen dat er iemand niet blij is met zo'n baby of dat niet schattig vindt, ongeacht wie de vader is. Maar voor die vrouw was dat dus heel reeel. Wie bepaalt de grens van dit kan wel en dat kan niet?

EDIT: reactie op Katiavl

heb ik ooit gezegd dat abortus moet stoppen Knipoog
ik zeg gewoon wat ik er van denk en iemand anders mag een andere mening hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:01

Nee, maar ik probeer vanuit jouw opmerking de discussie gaande te houden Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:02

Urielle schreef:
Nee, maar ik probeer vanuit jouw opmerking de discussie gaande te houden Knipoog

ok geen probleem Haha! sorry verkeerd gelezen dan

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:44

Eigenlijk ben ik tegen. In geval van verkrachtig oid zou het eigenlijk wel mogelijk moeten zijn (alhoewel als je verkracht bent haal je toch DIRECT een morning after pil?!). Alleen kan niemand natuurlijk ooit precies de grens stellen van wanneer het een echt mensje is met bewustzijn, gevoel en een ziel.
Blijft lastig.
Ik heb verhalen gehoord van iemand die op zo'n kliniek werkte van foetussen die piepend aan de tang de afvalemmer in gaan.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:20

Ik vind abortus een beslissing die iedereen zelf mag maken en niemand heeft daar iets over te zeggen. het is een prive beslissing om wat voor reden dan ook! En het zal denk ik moeilijk genoeg zijn die beslissing te nemen zonder commentaar v n ander.
Ik vind het dus goed dat abortus kan. Zelf zal ik t niet snel doen, maar je weet nooit...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:24

@ ShirleyA dit vind ik dus ook.
want wat als je echt geen kind wil, en dus ook de voorbehoeds,
middelen keurig hebt gebruikt, en dan toch zwanger wordt???
dan is de beslissing aan de personen in kwestie.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:37

runningkawa schreef:
Ben je oud genoeg om grote mensen spelletjes te spelen, draag je ook maar de consequenties ervan.
Verkrachting vind ik de enige uitzondering.

Was ook altijd mijn stellige mening. Tot ik alles ook eens van de andere kant ben gaan bekijken. Verkrachting is idd een heel goede reden.

Andere mogelijkheid, (niet dat t aan de orde is, maar toch..). Ik ben 34, heb een dochter van 7. Mijn vriend is 39 en heeft 2 jongens van resp. 5 en 10 jaar.
Wij willen allebei geen kinderen meer. Sterilisatie is door mijn verzekeraar uit alle paketten gegooid en ik heb geen flauw idee waar ik ruim 1000 euro vandaan moet halen om t zelf te dokken. Ik slik nu de pil om te voorkomen dat ik zwanger word. Als ik toch zwanger word (ondanks de pil, de mogelijkheid bestaat), dan heeft ons kindje en OUDE ouders (een puber als je zelf in de 50 bent is niet wenselijk), en door mijn leeftijd loop ik allerlei medische risico's op geboorte afwijkingen, down syndroom, etc.

Ja, ik ben oud en wijs genoeg om het "spelletje" te spelen en ben ook oud en wijs genoeg om aan anti-conceptie te doen. Maar dan nog kan het gebeuren. Gezien onze huidige situatie, emotioneel, financieel, leeftijd, etc zou ik nu zeggen dat ik voor abortus kies. Echter, als het ooit gebeurt *zoekt ongelakt hout om t af te kloppen* zal ik misschien er toch voor kiezen om het geboren te laten worden.

Ik denk dat er geen eenvoudige voor of tegen abortus is. Er zijn zoveel redenen wat abortus "rechtvaardigt" en net zoveel redenen om er falikant tegenstander van te zijn.

Abortus ipv de MAP vind ik ronduit schandalig. Zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waar ik op t ene moment voor abortus ben en bij het andere voorbeeld tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:51

Ik heb zelf ook geen kinderwens.
Heb daarom ook geen kinderen.
Ben ondertussen 32 en dat gevoel word eerder sterker dan minder.

Maar mocht ik zwanger worden, kan ik me dan weer niet voorstellen dat ik het weg zou laten halen.
Ik geloof namelijk dat bepaalde dingen in je leven gebeuren om een reden. En dan zal het wel de bedoeling zijn dat er bij ons een kindje komt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:26

runningkawa schreef:
Ik heb zelf ook geen kinderwens.
Heb daarom ook geen kinderen.
Ben ondertussen 32 en dat gevoel word eerder sterker dan minder.

Maar mocht ik zwanger worden, kan ik me dan weer niet voorstellen dat ik het weg zou laten halen.
Ik geloof namelijk dat bepaalde dingen in je leven gebeuren om een reden. En dan zal het wel de bedoeling zijn dat er bij ons een kindje komt.

Ik vind dat erg onrealistisch je kunt dat zeggen bij een auto of een andere baan maar niet bij een kindje.
Ik hou het kind omdat het waarschijnlijk zo bedoelt is..... een kind doe je niet weg als je het na 2 jaar zat bent.
Je bent dan moeder tot je dood ik denk dat je dat een beetje onderschat.
Juist omdat je geen kinderen hebt en ook omdat je de wens niet hebt om kinderen te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:33

Als iemand dat niet onderschat ben ik dat wel.
Kiezen voor geen kinderen doe je niet 1,2, 3. Vaak word daar meer over nagedacht dan het wel nemen van kinderen. Bloos

Maar dat ik in bepaalde dingen geloof, ja dat is zo.
Ik ben dan idd van mening dat de wil van dat kindje zo sterk is, dat het door een goed gebruikte pil toch hier komt, wie ben ik dan om te zeggen, nee dat mag niet?
Mag ik dan voor God (of wie dan ook) gaan spelen?

Waarom krijgen we straf als we een baby vermoorden, maar niet als het kindje 3 maanden in de buik zit?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:36

ik denk en weet bijna zeker dat de gevolgen van het kieze om wel kinderen te nemen groter is dan om ze niet te nemen.
Vooral als je gewoonweg geen kinderen wilt.
En wie weet komt mijn straf nog wel als ik er eenmaal niet meer ben wie zal het zeggen.
Want ik zal sterven als een moordenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:40

De gevolgen zeer zeker
Dat ben ik helemaal met je eens Ja

Maar het erover na denken word naar mijn idee veel meer gedaan door de mensen die er besluiten geen te willen, die moeten in onze maatschappij nog altijd verantwoording afleggen.
Die gene die kinderen willen hoeven dat niet, want het is normaal in onze samenleving.

En ja, ik denk zeker dat als we sterven we bepaalde dingen te horen krijgen.
Ik geloof daarmee niet in een hel, maar wel dat we dat in een volgend leven wel weer op ons bordje krijgen.

En vandaar uit zal ik misschien anders denken hierover dan een ander.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:49

inderdaad mijn keuze om het niet te doen is eerder een persoonlijke en een geloofskeuze.
Want ik zie de foetus als een levend wezen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:52

katiavl schreef:
inderdaad mijn keuze om het niet te doen is eerder een persoonlijke en een geloofskeuze.
Want ik zie de foetus als een levend wezen

dat zie ik ook zo ik ga mezelf niet schoon zitten praten dat het gewoon een klomp cellen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:52

Zo zie ik dat ook.
Alles met een kloppend hartje is bij mij een levend wezen.
En als je kijkt naar foto's van de ontwikkeling daarvan, zie je gewoon en compleet mensje.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:54

dat is ook zo iemand die anders beweert spoort niet.
Asl het niet zal leven zal het ook niet kunnen groeien en zal het hartje er ook voor noppes zitten.