Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:19

Ja, ik vind dat ze op hun hele site behoorlijk sterke punten neerzetten. Zo'n partij zou echt wel een paar zetels mogen hebben, want in Den Haag doen ze er weinig tot niets aan.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:26

Nou, grijp je kans; volgende maand! Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:28

Ik vind na de site doorgenomen te hebben, ze best sterke punten hebben. Zetels verdienen ze ook wel, maar mijn stem zullen ze niet krijgen. Waarom niet? Omdat ik het verder niet genoeg inhoud vind hebben om een politieke partij te worden. Ik vind gewoon dat ze bij de overige partijen deze ideen gewoon mee moeten gaan nemen. Het is eigenlijk al te erg voor woorden dat er een partij voor dieren moet zijn, om wat te doen aan het welzijn in mijn ogen...

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:47

Jamezy schreef:
Nergens ter wereld komt zoveel lactose-intolerantie voor als in het Westen (Kinderen bezitten een enzym genaamd lactase om lactose (de primaire suiker van de melk) uit hun moeders melk te kunnen verteren. Na het vijfde levensjaar verdwijnt dit enzym langzaam uit het lichaam. Melk wordt door de meeste bevolkingsgroepen op de wereld niet verteerd. Van de volwassen wereldbevolking mist 75 procent het enzym lactase. Zij krijgen van melk drinken een opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid en diarree. Sommige mensen kunnen caseïne (eiwit in melk) niet verteren. Bij hen blijft het aan de darmwand kleven en houdt het zo de opname van voedingsstoffen tegen).

Wat gek dan, dat als ik zoek op 'lactose intolerantie' en bijv. 'prevalentie', ik alleen maar het mij bekende verhaal te zien krijg over de blanke Europeanen die behoren tot de weinige bevolkingsgroepen die juist wél in staat zijn lactose te verteren, omdat zij het enzym lactase behouden! Juist onder deze bevolkingsgroep, en enkele Afrikaanse nomadenstammen, is de aanwezigheid van lactose-intolerantie erg laag; denk aan percentages van rond de 2 à 3% tegenover percentages van boven de 90% onder donkere Afrikanen. De rest van de wereldbevolking zweeft daar zo'n beetje tussenin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:52

Tja... ik ken toch behoorlijk wat mensen die lactose-intolerantie hebben, waaronder ikzelf. Je hoort het ook erg veel onder baby's, dus...... In mediterrane landen wordt ook lang niet zoveel melk gedronken als bv. hier in NL. Heb toch sterk het gevoel dat men de zuivelindustrie 'hoog' wilt houden, vanwege economische redenen.

Enne... ik twijfel heel erg tussen SP en PvdD. Ik vind ook dat er meer belangrijke dingen zijn dan dieren en natuur, maar ja, als iedereen zo denkt, dan krijgt zo'n PvdD geen zetels. En da's toch ook belangrijk. Nou ja, ik heb nog een paar weken Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 03:10

Precies mijn dilemma.

Maar de SP gaat ZEKER zetels krijgen en het zou al mooi zijn als de PvdD
er 1 krijgt om van zich te laten horen.
Anders valt dierenwelzijn waarschijnlijk weer buiten de politieke agenda.

Gut, geloof dat ik mezelf net een stemadvies gegeven heb. Knipoog

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:28

Nadya schreef:
Tja... ik ken toch behoorlijk wat mensen die lactose-intolerantie hebben, waaronder ikzelf. Je hoort het ook erg veel onder baby's, dus...... In mediterrane landen wordt ook lang niet zoveel melk gedronken als bv. hier in NL. Heb toch sterk het gevoel dat men de zuivelindustrie 'hoog' wilt houden, vanwege economische redenen.

Verwar je dat nu niet met koemelkeiwitallergie? Dit komt regelmatig bij baby's voor en de symptomen verminderen vaak naarmate het kind ouder wordt en de darmen zich meer hebben ontwikkeld. Ik kon als klein kind ook niet goed tegen melk, maar nu geen problemen meer. Dit kan geen lactose-intolerantie zijn, dan was het andersom geweest. Jonge kinderen die nog de melk van hun moeder krijgen bezitten nl. wél dit enzym, om de lactose die de melk van hun moeder bevat af te kunnen breken. Naarmate ze ouder worden verdwijnt het enzym en treden de problemen op. Lactose-intolerantie komt dan ook maar zeer zelden voor bij kinderen onder de één jaar, zelfs bij de bevolkingsgroepen waarbij praktisch alle volwassenen lactose-intolerantie hebben.

Het verschil zit 'm hierin: bij een koemelkeiwitallergie verdraag je over het algemeen wel de melksuiker (lactose) maar niet het eiwit in melk. Bij een lactose-intolerantie verdraag je vaak wel de koemelkeiwitten, maar dus niet de lactose.

Oh ja, en waarom men in meditterane landen weinig melk drinkt? De meeste inwoners daar behoren immers niet tot de blanke Europeanen en lactose-intolerantie komt onder hen veel vaker voor...

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:44

Sorry maar ik weet niet wat ik van sommige reactie's moet denken. Ik werk nu al 3 jaar, 42 uur in de week bij een varkensboer. Ik ben verantwoordelijk voor de kraamstal en castreer dus ook de biggen...

De mensen van wakker dier vinden het zielig dat dit zonder verdoving gebeurt i.v.m. de stress, maar bedenk wel Wij pakken ze op, maken meteen een klein sneetje, halen de ballen eruit en zetten het beestje terug, dit bedraagd hooguit 15 seconden. Zouden we het moeten doen zoals hun zeggen, dat pakken wij de big, geven hem een spuitje.. moeten we wachten tot het verdoofd is en dan moeten we de big nog een keer oppakken om hem te castreren. Dit levert veel meer stress voor de big doordat ze bij het in de hand nemen stress krijgen... Een tweede bijkomstigheid is dat de mensen (burgers ; niet verkeerd opvatten!) hebben aangegeven dat de geur van beren niet lekker is. Daarbij willen de mensen ook niet dat er teveel residuen van medicijnen in het vlees achterblijven (residuen = restjes) omdat dit ook schadelijk kan zijn voor de mens.. dus wij als boer moeten ook onze keuzes maken he....

En eerder in dit topic werd gesproken over MISHANDELING Boos! nou daar kan ik dus heel erg kwaad om worden, want ik zou mijn varkens NOOIT maar dan ook echt NOOIT mishandelen!!! En de meeste boeren hebben hart voor hun dieren!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:00

Fokken en mesten voor de dood? Van dat soort 'hart' begrijp ik nou helemaal niks.

En in de opvatting van velen gaat mishandelen iets verder dan slaan of schoppen.
Die andere dingen zijn allemaal genoemd, maar daar heb je overheen gelezen of je
vindt dat geen mishandeling.

Hoe zou je het vinden als je hond of kat onverdoofd gecastreerd
zou worden? En wat is dan het verschil met varkens?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:09

ik weet niet of ik daar mijn eerlijke mening over moet geven maar goed... Wij fokken omdat mensen vlees willen. Doen wij het niet, doet een ander het wel.. We verzorgen onze varkens zo goed als mogelijk, en mishandelen ze niet! (je bereikt veel meer als je rustig blijft dan als je gaat slaan of iets dergelijks)

Over het castreren van een hond, dat gaat heel anders, een hond wordt gecastereerd aan de onderkant van zijn buik omdat de ballen van een dier heel gevoelig zijn en dat dus een veel pijnlijkere ingreep is. Daarbij komt dat een hond of kat niet verplicht gecastreerd hoeft te worden, maar dat de eigenaar dat wil. Hier betaald men dus ook voor en ook zo dat het pijnloos gebeurt. Als wij alle beren (en dat zijn er veel)verdoofd moeten castreren zal de prijs van het vlees weer omhoog gaan, dus is het weer niet goed bij de klanten (dit geld niet voor de vegetariers waar ik overigens wel veel respect voor heb!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:15

De ballen van een big zijn net zo gevoelig lijkt me en dat zal dus net zo pijnlijk zijn. Je banketstaaf jezelf nu een beetje vast.
Overigens begrijp ik je standpunt wel hoor, maar om nou te beweren dat het bij een hond zeer doet en bij een big niet, gaat er bij mij niet in.

Verder ben ik het met BV eens.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:50

MissBenthe85 schreef:
ik weet niet of ik daar mijn eerlijke mening over moet geven maar goed... Wij fokken omdat mensen vlees willen. Doen wij het niet, doet een ander het wel..

Lekker een ander laten doen dan? Je hoeft toch niet?
Mensen willen ook aardappelen, uien, graan, fruit, groenten, noem maar op.
Jullie fokken en mesten varkens omdat jullie dat willen.

Doe gerust wat je wilt, hoor,
daar hoor je me niet over,
maar roep ajb niet dat je niet anders kunt.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:36

als wij anders konden (dus zonder te castereren) zouden wij dat ook graag doen ja, maar aan elk werk zitten leuke en minder leuke kanten.En castereren is een van de minder leuke kanten (helemaal niet leuk dus) maar het hoort er wel bij, dus ik kan niet anders want dan zou ik mijn baan kwijt zijn en dat is ook geen optie want het zijn hartstikke lieve dieren om mee te werken.

Ik heb overigens ook niet gezegd dat het bij honden of welk ander levend wezen dan ook minder pijn doet, maar het is gewoon dat mensen het daarvoor wel over hebben, maar dat ze niet meer voor vlees gaan betalen omdat het biggetje dan minder pijn heeft (jullie misschien wel, maar de gemiddelde nederlander met een gezin niet)

Ik snap jullie kijk erop ook wel, maar het is niet altijd zo erg als de overheid of een partij voor dieren het neerzet... En dat is waar ik zo gefrustreerd van kan raken, want wij doen ook ons best om het ze zo goed en fijn mogelijk te maken maar dat zien niet alle mensen...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:48

Ik heb er helemaal niks tegen als jij zegt
"ja, ik kies ervoor om met varkens te werken (en niet met aardappelen)
en ja, ik doe mee aan varkensonvriendelijk varkens houden, onverdoofd
castreren enz."

Waar ik wèl iets tegen heb is dat je zegt dat het allemaal niet waar
is wat PvdD, Wakker Dier, Varkens in Nood en talloze particulieren
vaststellen.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:54

Ik rijd elke dag met de bus langs een varkens slachterij.. Is niet altijd even leuk om te zien hoor.. Al die varkentjes zo dicht op elkaar in een vrachtwagen te wachten op de dood

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:59

Zag net nog een programma van de PvdD en man, wat was het weer vreselijk om aan te zien!!! Arme, arme dieren!! Daarom zijn wij al jarenlang vegetarisch, wij vertikken het om mee te doen aan die vreselijke bio-industrie. En ja hoor, boeren mishandelen hun dieren niet??? Nou, ik heb toch hele nare dingen gezien bij diverse boeren en op markten. Veel mensen behandelen dieren afschuwelijk!! Ik denk dat ik al weet waar ik op ga stemmen dit jaar. Nu eens niet voor de mensen, maar ik denk toch echt voor de dieren. Hier moet een einde aan komen!! Boos!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 11:50

Partij van de Dieren of wakker dier probeert alles in een zo slecht mogelijk daglicht neer te zetten, om alleen maar zieltjes te winnen.
Dit kan heel makkelijk omdat veel van de mensen niet in de varkensstallen komen. Er zijn te veel hygieneregels waardoor het moeilijk word om in en varkensstal te gaan kijken. En dan zie je niet hoe de dieren worden gehouden, wat je in een koeienstal wel makkelijk kunt zien. Dus de mensen geloven snel wat ze zeggen. Terwijl veel mensen geneens de varkensstallen in het echt hebben gezien!
En dat kan ik gewoon niet uitstaan. Ik heb zeker respect voor vegetariers, maar ik heb minder respect voor al die mensen die roepen dat ze biologisch vlees gaan kopen, maar het dan toch niet doen, alleen maar uit prijsoverwegingen.

Als een keer iemand een hond gruwelijk mishandelt, zijn alle hondenbezitters die lief voor z'n beestje zijn toch nog geen mishandelaars?

En over dat varkens castreren: het moet voor Duitsland, voor een van de afzetters (En denk nou niet dat Duitsland een kleine afzetmarkt is voor Nederland, 66% van het geproduceerde vlees wordt geexporteerd, waarvan 42% naar Duitsland) en wanneer zij een partij vlees zien waar ook maar een stuk vlees in zit, die de berengeur bij zich heeft, word het meteen afgekeurd. En maar een heel heel klein deel van de beren ontwikkeld de berengeur. Voor de markt in Groot Brittanie worden de varkens al eerder geslacht, wanneer ze jonger zijn, want dan is het bacon beter, zit er minder vet aan. Voor deze markt hoeven de varkens niet te worden gecastreerd, maar in praktijk gebeurd het nog wel, want de eisen voor de bacon markt zijn vrij strict.
En ook al zouden we niet naar Duitsland exporteren, dan zouden er veel banen verloren gaan. Niet alleen bij de boeren zelf, maar ook bij de transporteurs, de slachters etc.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:22

Dat argument van 'zieltjes' winnen, dat vind ik zo flauw...
Vergeet niet dat dergelijke clubs juist ontstaan zijn door
misstanden in de veehouderij!
Niet voor de leuk, door mensen die zich vervelen,
maar door mensen die het dierenwelzijn ter harte gaat.

En inmiddels heb ik genoeg beelden op tv gezien; daar hoef ik nog niet
eens zelf voor te gaan kijken.
Strenge hygiëneregels? Pak aan, met je laarzen door de ontsmettingsbak
en iedereen kan naar binnen als de boer dat toestaat.

'Verlies van banen', ook al zo'n dooddoener.

Je kunt ook aardappels gaan transporteren en verwerken ipv varkens.
Enz.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:29

Stichting Varkens in Nood zeg niet "alle varkensfokkerijen weg",
maar heeft daar een meer genuanceerde mening over. Bijv.:

Citaat:
Varkensflats

vrijdag 27 oktober 2006

Of een varken in een dichte stal zit in de Gelderse Vallei of tien hoog in een varkensflat op een
industrieterrein, zal het varken worst wezen. De situatie in verreweg de meeste varkensstallen op dit
moment, ook op idyllische plekken als de Achterhoek, Drente en de Gelderse Vallei is bedroevend en
beschamend. Varkens zitten in kale, donkere hokken, zonder enige vorm van afleiding te wachten tot
ze naar het abattoir worden gebracht.
Een letterlijk en figuurlijk waardeloos leven.
Varkensflats kunnen, hoe tegenstrijdig dit in eerste instantie ook zal klinken, het lot van de varkens
verbeteren. De comfort class stallen zoals die nu in onderzoek zijn bij het Praktijkcentrum Raalte,
zouden bijvoorbeeld heel goed ingepast kunnen worden. Dat is dan ook het standpunt van de
Stichting Varkens in Nood: als varkensflats bijdragen aan meer dierenwelzijn en dieronvriendelijke
stallen vervangen worden, dan zijn wij niet op voorhand tegen varkensflats op industrieterreinen.
Verder is het een goede gedachte om de dieren wat dichter bij de stad te brengen zodat de
stadsbewoners kunnen kijken hoe hun karbonaadjes opgroeien. Velen zullen dan concluderen dat
geen of minder vlees eten uiteindelijk de enige oplossing is. Want een varken hoort buiten in het bos,
desnoods in een wei en zeker niet in een stal of een flat. Maar vrijwel alles is beter dan de huidige
situatie.

Stichting Varkens in Nood
Hans Baaij

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:24

peelemeisje schreef:
Partij van de Dieren of wakker dier probeert alles in een zo slecht mogelijk daglicht neer te zetten, om alleen maar zieltjes te winnen.
Dit kan heel makkelijk omdat veel van de mensen niet in de varkensstallen komen. Er zijn te veel hygieneregels waardoor het moeilijk word om in en varkensstal te gaan kijken. En dan zie je niet hoe de dieren worden gehouden, wat je in een koeienstal wel makkelijk kunt zien. Dus de mensen geloven snel wat ze zeggen. Terwijl veel mensen geneens de varkensstallen in het echt hebben gezien!
En dat kan ik gewoon niet uitstaan. Ik heb zeker respect voor vegetariers, maar ik heb minder respect voor al die mensen die roepen dat ze biologisch vlees gaan kopen, maar het dan toch niet doen, alleen maar uit prijsoverwegingen.

Als een keer iemand een hond gruwelijk mishandelt, zijn alle hondenbezitters die lief voor z'n beestje zijn toch nog geen mishandelaars?

En over dat varkens castreren: het moet voor Duitsland, voor een van de afzetters (En denk nou niet dat Duitsland een kleine afzetmarkt is voor Nederland, 66% van het geproduceerde vlees wordt geexporteerd, waarvan 42% naar Duitsland) en wanneer zij een partij vlees zien waar ook maar een stuk vlees in zit, die de berengeur bij zich heeft, word het meteen afgekeurd. En maar een heel heel klein deel van de beren ontwikkeld de berengeur. Voor de markt in Groot Brittanie worden de varkens al eerder geslacht, wanneer ze jonger zijn, want dan is het bacon beter, zit er minder vet aan. Voor deze markt hoeven de varkens niet te worden gecastreerd, maar in praktijk gebeurd het nog wel, want de eisen voor de bacon markt zijn vrij strict.
En ook al zouden we niet naar Duitsland exporteren, dan zouden er veel banen verloren gaan. Niet alleen bij de boeren zelf, maar ook bij de transporteurs, de slachters etc.

Dank je echt helemaal mee eens! En uuh bv, het is niet waar dat je zegt dat je door met je laarzen in een bak te stappen zomaar de stal in mag lopen als de boer toestemming geeft. Veel boeren worden SPF (specifide pathogene free) wat wil zeggen dat ze vrij zijn van vele ziektes om het voor de varkens behaaglijker te maken, dus mag men daar niet zomaar de stal in omdat er dan ziektes binnen kunnen komen. Wij zitten ook vast aan strenge hygienische maatregelen.

overigens over die brief eronder, varkens zitten niet in zielige donkere hokken helemaal alleen (zoals vele mensen denken) ze zitten veelal met zijn 10nen in een ruim hok met veel daglicht in de stal (goed voor de cyclus) en er hangen kettingen en er ligt wat stro voor vermaak.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:30

O, wacht even, de boer en evt. medewerkers komen nergens anders
(waar ze ziekteverwekkers kunnen oplopen) en de da komt ook niet?

Dat varkens volgens jouw zeggen 'veelal' in lichte stallen verblijven
wil nog niet zeggen dat het altijd zo is.
Ik heb er geen cijfers over gezien. Jij?

Speelgoed geven maakt het beter, niet goed.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:35

Botervlieg schreef:
O, wacht even, de boer en evt. medewerkers komen nergens anders
(waar ze ziekteverwekkers kunnen oplopen) en de da komt ook niet?

Klopt! Voorwaarde is dat wij als medewerkers thuis geen varkens hebben en ook niet in een andere stal komen en inderdaad in verband met ziekteverwekkers! Ook mogen wij niet allen tegelijk naar een beurs waar meerdere boeren komen omdat daar dan minimaal 48 uur tussen moet zitten voor we weer in de stal mogen komen!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:37

En van de veelal verlichte stallen, het is een gegeven dat de zeugen van een vermeerderingsbedrijf (net als bij ons) in een verlichte stal liggen met veel zonligt omdat dat goed is voor de cyclus (zoals al eerder vernoemd).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:52

door mijn agrarische achtergrond ben ik vaak zat bij varkensboeren geweest en vond stuk voor stuk de varkens er goed bij zitten!
ze kunnen tegenwoordig lekker rond lopen en ze liggen veel comfortabeler niks mis mee dus!
over dat castreren waar jullie het over hebben...denken jullie nou echt dat boeren dat leuk vinden om te doen Boos! maar goed volgens de consument moet het....ja jullie lezen het goed...zolang de consument het verdomt om meer te betalen voor hun vlees worden de biggen gecastreerd! en ja dan kun je het nog beter zonder verdoving doen als met vanwege de stress
vind dat er tegenwoordig super veel word gedaan voor het dierenwelzijn, alleen wil de consument er niet voor betalen!! als iedereen biologisch vlees zou gaan kopen is er geen markt meer voor gangbaar en zullen boeren allemaal biologisch moeten gaan willen ze overleven Knipoog

ook hadden jullie het over de party van de dieren, maar die party moet zen eigen eerst afvragen waar ze nou precies mee bezig zijn en zich beter verdiepen in hun verhaaltjes! heb er wel eens wat van gelezen maar vaak kloppen die verhalen van geen kant Ach gut weet niet of het ondertussen al verbetert is, maar ik geloof er weinig van...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:54

Kun je die 'verhaaltjes' van de PvdD laten zien dan?

Ik kan jou wel dit laten zien (van de site van de PvdD:

Citaat:
De Partij voor de Dieren kiest niet voor een beschuldigende vinger naar alleen de boer in de
intensieve veehouderij. Natuurlijk zien wij graag dat boeren zelf verantwoordelijkheid nemen en kiezen
voor een diervriendelijke methode van veehouderij bedrijven, maar de overheid dient de ondergrens
van veehouderij met regels naar boven te leggen. De supermarkten, de verwerkende industrie en alle
onderdelen van de keten van dierhouderij hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. Dit betekent
dat zij meer moeten betalen voor producten en diensten die de toets der kritiek kunnen doorstaan.

En ten slotte is het de consument die niet alleen kritisch moet staan tegenover de veehouderij maar
dat ook moet laten zien in het koopgedrag:
Scharrel, biologisch en vegetarisch zijn die keuzes die een bewuste consument kan nemen die
respect heeft voor het leven van het dier.