Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jamezy schreef:Nergens ter wereld komt zoveel lactose-intolerantie voor als in het Westen (Kinderen bezitten een enzym genaamd lactase om lactose (de primaire suiker van de melk) uit hun moeders melk te kunnen verteren. Na het vijfde levensjaar verdwijnt dit enzym langzaam uit het lichaam. Melk wordt door de meeste bevolkingsgroepen op de wereld niet verteerd. Van de volwassen wereldbevolking mist 75 procent het enzym lactase. Zij krijgen van melk drinken een opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid en diarree. Sommige mensen kunnen caseïne (eiwit in melk) niet verteren. Bij hen blijft het aan de darmwand kleven en houdt het zo de opname van voedingsstoffen tegen).
Nadya schreef:Tja... ik ken toch behoorlijk wat mensen die lactose-intolerantie hebben, waaronder ikzelf. Je hoort het ook erg veel onder baby's, dus...... In mediterrane landen wordt ook lang niet zoveel melk gedronken als bv. hier in NL. Heb toch sterk het gevoel dat men de zuivelindustrie 'hoog' wilt houden, vanwege economische redenen.
MissBenthe85 schreef:ik weet niet of ik daar mijn eerlijke mening over moet geven maar goed... Wij fokken omdat mensen vlees willen. Doen wij het niet, doet een ander het wel..
Citaat:Varkensflats
vrijdag 27 oktober 2006
Of een varken in een dichte stal zit in de Gelderse Vallei of tien hoog in een varkensflat op een
industrieterrein, zal het varken worst wezen. De situatie in verreweg de meeste varkensstallen op dit
moment, ook op idyllische plekken als de Achterhoek, Drente en de Gelderse Vallei is bedroevend en
beschamend. Varkens zitten in kale, donkere hokken, zonder enige vorm van afleiding te wachten tot
ze naar het abattoir worden gebracht.
Een letterlijk en figuurlijk waardeloos leven.
Varkensflats kunnen, hoe tegenstrijdig dit in eerste instantie ook zal klinken, het lot van de varkens
verbeteren. De comfort class stallen zoals die nu in onderzoek zijn bij het Praktijkcentrum Raalte,
zouden bijvoorbeeld heel goed ingepast kunnen worden. Dat is dan ook het standpunt van de
Stichting Varkens in Nood: als varkensflats bijdragen aan meer dierenwelzijn en dieronvriendelijke
stallen vervangen worden, dan zijn wij niet op voorhand tegen varkensflats op industrieterreinen.
Verder is het een goede gedachte om de dieren wat dichter bij de stad te brengen zodat de
stadsbewoners kunnen kijken hoe hun karbonaadjes opgroeien. Velen zullen dan concluderen dat
geen of minder vlees eten uiteindelijk de enige oplossing is. Want een varken hoort buiten in het bos,
desnoods in een wei en zeker niet in een stal of een flat. Maar vrijwel alles is beter dan de huidige
situatie.
Stichting Varkens in Nood
Hans Baaij
peelemeisje schreef:Partij van de Dieren of wakker dier probeert alles in een zo slecht mogelijk daglicht neer te zetten, om alleen maar zieltjes te winnen.
Dit kan heel makkelijk omdat veel van de mensen niet in de varkensstallen komen. Er zijn te veel hygieneregels waardoor het moeilijk word om in en varkensstal te gaan kijken. En dan zie je niet hoe de dieren worden gehouden, wat je in een koeienstal wel makkelijk kunt zien. Dus de mensen geloven snel wat ze zeggen. Terwijl veel mensen geneens de varkensstallen in het echt hebben gezien!
En dat kan ik gewoon niet uitstaan. Ik heb zeker respect voor vegetariers, maar ik heb minder respect voor al die mensen die roepen dat ze biologisch vlees gaan kopen, maar het dan toch niet doen, alleen maar uit prijsoverwegingen.
Als een keer iemand een hond gruwelijk mishandelt, zijn alle hondenbezitters die lief voor z'n beestje zijn toch nog geen mishandelaars?
En over dat varkens castreren: het moet voor Duitsland, voor een van de afzetters (En denk nou niet dat Duitsland een kleine afzetmarkt is voor Nederland, 66% van het geproduceerde vlees wordt geexporteerd, waarvan 42% naar Duitsland) en wanneer zij een partij vlees zien waar ook maar een stuk vlees in zit, die de berengeur bij zich heeft, word het meteen afgekeurd. En maar een heel heel klein deel van de beren ontwikkeld de berengeur. Voor de markt in Groot Brittanie worden de varkens al eerder geslacht, wanneer ze jonger zijn, want dan is het bacon beter, zit er minder vet aan. Voor deze markt hoeven de varkens niet te worden gecastreerd, maar in praktijk gebeurd het nog wel, want de eisen voor de bacon markt zijn vrij strict.
En ook al zouden we niet naar Duitsland exporteren, dan zouden er veel banen verloren gaan. Niet alleen bij de boeren zelf, maar ook bij de transporteurs, de slachters etc.
Botervlieg schreef:O, wacht even, de boer en evt. medewerkers komen nergens anders
(waar ze ziekteverwekkers kunnen oplopen) en de da komt ook niet?
Citaat:De Partij voor de Dieren kiest niet voor een beschuldigende vinger naar alleen de boer in de
intensieve veehouderij. Natuurlijk zien wij graag dat boeren zelf verantwoordelijkheid nemen en kiezen
voor een diervriendelijke methode van veehouderij bedrijven, maar de overheid dient de ondergrens
van veehouderij met regels naar boven te leggen. De supermarkten, de verwerkende industrie en alle
onderdelen van de keten van dierhouderij hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. Dit betekent
dat zij meer moeten betalen voor producten en diensten die de toets der kritiek kunnen doorstaan.
En ten slotte is het de consument die niet alleen kritisch moet staan tegenover de veehouderij maar
dat ook moet laten zien in het koopgedrag:
Scharrel, biologisch en vegetarisch zijn die keuzes die een bewuste consument kan nemen die
respect heeft voor het leven van het dier.