Aanslag op kerk na uitspraken Paus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firedancer

Re: Aanslag op kerk na uitspraken Paus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:51

Cowboy55 schreef:
Adriana schreef:
De paus heeft voor tv zijn excuus aangeboden... terwijl heel veel mensen dachten dat hij dat nooit zou doen...

Wat me wel opvalt is dat er gesproken wordt over hoe het er nu aan toe gaat in het Christendom (voor het gemak de Westerse wereld) en over Islam/Moslim cultuur. Maar zijn die 2 wel te vergelijken? Is de Westerse cultuur niet ontzettend anders in vergelijking met de Islamitische cultuur?

De beelden die ik van de Islamitische cultuur te zien krijg zijn andere beelden dan die ik van mijn eigen cultuur ken. Mannen en vrouwen die gelijkwaardig over straat lopen, die op een gelijkwaardige manier aan een baan kunnen komen, die gezellig met elkaar naar de kroeg kunnen gaan, die beide mogen stemmen. Maar voor een deel was deze gelijkwaardigheid er 100 jaar geleden ook nog niet in Nederland... wij nemen alles voor vanzelfsprekend aan omdat we opgegroeid zijn in deze tijd, maar 100 jaar terug was de situatie wel anders...
De Islamitische wereld kan er over 100 jaar ook heel anders uitzien, als ze daar zelf voor open staan.

Zeg jij nou, dat als zij 100 jaar heeeeeeeeeel erg hun best doen, zij misschien wel net zo geweldig kunnen worden als wij?

geweldig? Lips are sealed

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:55

Firedancer schreef:
Citaat:

geweldig? Lips are sealed

Daarom vraag ik het ook.....

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:04

Ik was al niet helemaal zeker hoe je het bedoelde... ik kon het mij al bijna niet voorstellen... Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:05

Nee dat zeg ik niet, ik vindt de vergelijkingen niet opgaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:07

Adriana schreef:
Nee dat zeg ik niet, ik vindt de vergelijkingen niet opgaan.

Ik schrok al: ik dacht dat je suggereerde dat de Islamitisch wereld 100 jaar ontwikkelingsachterstand heeft op ons....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:08

Cer schreef:
Wat een suffe opmerking...

De paus verbied condooms en is VOOR monogamie. Technisch gesproken krijg je dan geen enge ziektes, en heb je eigen keus.
Het is zelfs beter om niet in de rondte te n**ken..

Als je daarintegen als onschuldig persoon op een drukke openbare plek staat, en er komt een zelfmoordenaar langs met een lading dynamiet, heb je weinig te kiezen. Of wel dan?

In hoeverre heb je een keuze als vrijwel het hele land, oftewel iedere potentiële partner, HIV-positief is? Of wanneer je geen andere opties hebt om eten voor je kinderen bij elkaar te schrapen dan door - zoals jij dat zo mooi zegt- rond te n***ken? Of, om het even onze westerse maatschappij te trekken, wanneer je een monogame relatie hebt met iemand die zich er niet van bewust is HIV te hebben opgelopen door een bloedtransfusie?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:14

Firedancer schreef:
En wat is "de islamitische wereld" of "DE christelijke wereld" toch in hemelsnaam.

Zo is naar mijn mening "de islamitische" wereld net zo divers: van heel liberaal tot uiterst conservatief. Je kunt niet een land aanwijzen en zeggen dat dat "de" islamitische wereld is. Je kunt hoogstens zeggen dat de cultuur meer of minder beinvloed wordt door de prevalerende geloofsovertuiging.

Daarbij geloof ik ook dat de macht van de pers/media in onze beeldvorming veel te groot is. Ik denk dat je net zo veel beelden kunt laten zien van leefgemeenschappen waarin man en vrouw geheel of nagenoeg gelijkwaardig zijn, maar je moet wel WILLEN (laten) zien.

Amen! Hier heb ik niets meer aan toe te voegen....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:19

Adriana schreef:
De paus heeft voor tv zijn excuus aangeboden... terwijl heel veel mensen dachten dat hij dat nooit zou doen...

Wat me wel opvalt is dat er gesproken wordt over hoe het er nu aan toe gaat in het Christendom (voor het gemak de Westerse wereld) en over Islam/Moslim cultuur. Maar zijn die 2 wel te vergelijken? Is de Westerse cultuur niet ontzettend anders in vergelijking met de Islamitische cultuur?

De beelden die ik van de Islamitische cultuur te zien krijg zijn andere beelden dan die ik van mijn eigen cultuur ken. Mannen en vrouwen die gelijkwaardig over straat lopen, die op een gelijkwaardige manier aan een baan kunnen komen, die gezellig met elkaar naar de kroeg kunnen gaan, die beide mogen stemmen. Maar voor een deel was deze gelijkwaardigheid er 100 jaar geleden ook nog niet in Nederland... wij nemen alles voor vanzelfsprekend aan omdat we opgegroeid zijn in deze tijd, maar 100 jaar terug was de situatie wel anders...
De Islamitische wereld kan er over 100 jaar ook heel anders uitzien, als ze daar zelf voor open staan.

Beiden 'culturen' zijn gebaseerd op de 'plakaten die Moses van de berg trok' (Gehehe) Tong uitsteken

Ik kan je zeggen dat beiden boeken (Qu'ran en de Bijbel) gebaseerd zijn op dezelfde profeten etc etc, maar dat de Islamieten, Jezus gewoon zien als nog een profeet en niet als de zoon van God.

Eniewee. In de praktijk zijn de verschillen dusdanig groot. Enfin, dat was jullie vast al opgevallen Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:06

skipperfan schreef:
Ben het helemaal met je eens,

De paus is wel tegen het gebruik van condooms, maar als je RK bent, dan hoor je eigelijk ook te wachten tot na het huwelijk en is de kans op Soa's e.d. wel klein.

Ik geloof ook best dat het extreme moslims zijn die aanslagen plegen, maar ik zie extreme christenen nog niet zo snel aanslagen plegen hoor.
En idd Pim Fortuyn was ook niet heilig, maar hij werd wel vermoord, ook al was het dan wel niet door een moslim, maar wel omdat hij op een bepaalde manier naar de islam keek.

Ik vind het gewoon niet verschrikkelijk dat er nu een aanslag op een kerk is gepleegd en een non is vermoord, alleen maar omdat de Paus een uitspraak doet

Sorry maar dit is helemaal niet waar wat je zegt.. Hij is vermoord omdat hij vond dat dierenbont legaal moest worden van een aantal dieren.. De man die pim vermoord heeft deed zijn hele leven al mee aan demonstraties tegen dierenbont..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:54

Cowboy55 snapt het Ja

Over honderd jaar zijn wij net zo geweldig als het midden oosten, of is het nou net zo geweldadig Verward

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:34

Karl66 schreef:
Cowboy55 snapt het Ja

Over honderd jaar zijn wij net zo geweldig als het midden oosten, of is het nou net zo geweldadig Verward

Pffff, soms word ik echt zo moe van jou!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:42

Whiz, met één zo'n "grappige" opmerking haal je wel het punt van Cer haar verhaal onderuit, namelijk dat er op een hele geweldadige en navelstaardigere manier op een wetenschappelijke rede die op een universiteit is uitgesproken en die voor een wetenschappelijk publiek bedoeld was, wordt gereageerd.

Waarbij je dan ook nog niet uit het oog moet verliezen dat de uitspraak uit zijn verband is getrokken en daardoor totaal anders overkomt dan hij bedoeld is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:43

Mag ik trouwens ook moe worden van jouw verdediging van etnisch geweld, namelijk soennieten tegen shiieten, doordat het bevechten van de amerikanen te noemen?

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:21

Nessah schreef:

Sorry maar dit is helemaal niet waar wat je zegt.. Hij is vermoord omdat hij vond dat dierenbont legaal moest worden van een aantal dieren.. De man die pim vermoord heeft deed zijn hele leven al mee aan demonstraties tegen dierenbont..

Sorry mijn fout, je hebt gelijk Knipoog
Alhoewel dat eigelijk ook een achtelijke reden is om iemand te vermoorden, maargoed nu ga ik een beetje offtopic, want het ging hier over de paus Lachen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:03

Schimmelig schreef:
Beiden 'culturen' zijn gebaseerd op de 'plakaten die Moses van de berg trok' (Gehehe)

Ik kan je zeggen dat beiden boeken (Qu'ran en de Bijbel) gebaseerd zijn op dezelfde profeten etc etc, maar dat de Islamieten, Jezus gewoon zien als nog een profeet en niet als de zoon van God.

Inderdaad. Knipoog Ik weet niet hoeveel van jullie hier de Koran gelezen hebben, maar ik in ieder geval wel. Om precies te zijn de 1e en vooral de 2e Sura, waarin dus al die regeltjes staan waarover zo veel mensen op tv hun mening hebben zonder ze ooit gelezen te hebben.. Nu moet ik wel zeggen dat er sommige dingen in staan waarvan ze op tv ed zeggen dat ze "uit hun context getrokken zijn" als Osama Bin Laden of wie dan ook ze citeert, maar dat dat dus niet altijd het geval is...

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:33

het gaat hier nu niet om verbieden van condooms enz.het gaat gewoon om de hele mentaliteit. Katholieken plegen toch ook geen aanslagen als ze boos zijn.Tuurlijk er zijn een aantal foute dingen gebeurd in het verleden en nu maar denk je niet dat dit ook gebeurd is bij de moslims vroegen van jonge kinderen uithuwlijken tot slaan en bloedwraak.Het gaat er gewoon om dat ze eens moeten kappen met hun agressie! mensen lossen dingen op met praten Beesten met geweld.Goh onder welke catogorie begint dit geloof te vallen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:12

valerm schreef:
het gaat hier nu niet om verbieden van condooms enz.het gaat gewoon om de hele mentaliteit. Katholieken plegen toch ook geen aanslagen als ze boos zijn. KNIP

Oh nee joh?!

Google eens 'Provisional Irish Republican Army'. Dat zijn toch echt katholieken hoor....

En wacht dacht je van de Kroaten in de Balkanoorlog? Die deden qua genocide toch net zo hard hun best als de Orthodoxe Serviers en de Islamitische Bosniers.....

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:17

valerm schreef:
het gaat hier nu niet om verbieden van condooms enz.het gaat gewoon om de hele mentaliteit. Katholieken plegen toch ook geen aanslagen als ze boos zijn.Tuurlijk er zijn een aantal foute dingen gebeurd in het verleden en nu maar denk je niet dat dit ook gebeurd is bij de moslims vroegen van jonge kinderen uithuwlijken tot slaan en bloedwraak.Het gaat er gewoon om dat ze eens moeten kappen met hun agressie! mensen lossen dingen op met praten Beesten met geweld.Goh onder welke catogorie begint dit geloof te vallen.

Natuurlijk moet IEDEREEN stoppen met agressie! Daar is toch geen discussie over.

Maar de christenen (katholiek of ander sinds) zijn absoluut GEEN lieverdjes. Niet in het verleden en ook niet anno 2006. Natuurlijk zijn er heel veel gematigden christenen, netzoals er veel gematigden moslims, boedhisten en anderen zijn, die nooit een vlieg kwaad zouden doen.
Daarintegen zijn er ook heel veel groeperingen die handelen vanuit een CHRISTELIJK gedachtengoed die dingen doen waar de honden geen brood van lusten en ze menig islamitisch extremist van konden laten blozen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:28

Het grote verschil is dat de paus als christelijke leider de mensen niet ophitst Pling

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:46

Dan heb je de paasgroeten vast nog nooit gehoord Karl. Deze zijn zeer opzwepend Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:50

Dankoe voer die bloeme Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:59

Ik heb inderdaad in MIJN leven geen paus gehoord die een heilige oorlog verklaarde Haha! Haha!

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 01:11

ik vind het eigenlijk lachen die hele zaak met die moslims Haha!

de paus doet een uitspraak die hij wellicht verkeerd verwoord heeft
het komt over alsof de moslims agressief zijn...

nu prottesteren ze allemaal tegen deze uitspraak, en terrecht..

maar HOE doen ze dat, ze maken gewonde, breken de boel af enzow..

hoezo niet agressief?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:07

Lachen, totdat ze een bom of een vliegtuig op je huis dumpen Knipoog