Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:32

Schimmelig schreef:
Voor dat geld hadden ze wel voor al die jongeren een nieuwe mountainbike kunnen aanschaffen Pling
Fietsen over het Pieterpad kost niks Haha!

Ik ken deze jongens. Als je die een nieuwe fiets kado doet, dan is deze dezelfde avond nog verpatst aan een junk voor wat drugs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:54

Heee... dan zou het een bijdrage zijn in de vorming tot ondernemerschap Pling

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:08

XTC is toch al jaren exportproduct nummer 1. Waar blijft die beursnotering.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:11

Er gaan ook aardig wat begeleiders mee toch ? Dat was een goed baantje voor mij geweest Haha! Haha! Haha!
Niet eens l*llig bedoelt want ik werk al 13 jr met dit soort gasten wn wij gaan weekendje kamperen op texel als vakantie Knipoog .

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:39

'Deelnemers snoepreisje onder armoedegrens'
Door JAN MALSCHAERT

AMSTERDAM - ‘Het gaat natuurlijk om een reis voor zwarte mensen. Dan wordt er al snel gedacht: waarom moeten die zomaar op vakantie? ’

Bij dat soort jongeren moet kennelijk de knoet erover.’’ Roy Hofwijks, directeur van reïntegratiebureau PEWA (Participatie, Educatie en Werk Amsterdam) is verbolgen over de storm van kritiek op een gesubsidieerde Tunesië-reis voor kansarme jongeren uit Amsterdam-Zuidoost.

PEWA richt zich, in opdracht van de gemeente Amsterdam, op hulp aan vroegtijdige schoolverlaters. Van 18 tot 25 augustus stuurde PEWA 89 jongeren met gemeenschapsgeld een week naar een all-inclusive hotel in Tunesië. De reis kostte 30.000 euro, de jongeren zelf hoefden slechts 25 euro bij te dragen. Het snoepreisje oogstte veel onbegrip.

Onterecht, vindt Hofwijks. ,,Het zijn niet zomaar jongeren die mee mochten. Hier in Amsterdam-Zuidoost leeft een grote groep onder de armoedegrens. Voor deze groep is de reis georganiseerd. We willen de jongeren gewoon eens weghalen uit hun dagelijkse problemen. Daarnaast wilden we met deze reis de horizon van de jongeren verbreden.’’

Hofwijks snapt niet waarom het CDA in de stadsdeelraad Zuidoost (‘wij gunnen deze jongeren best een snoepreisje, maar niet op kosten van de belastingbetaler’) nu ineens met felle kritiek komt. ,,We organiseren dit soort reisjes al jaren. Vorig jaar zijn we nog met 120 jongeren naar de Belgische Ardennen geweest. We zien de reis dan ook als een succes. Ze hebben niet alleen kunnen genieten, maar het was ook goed voor hun algemene ontwikkeling.

De jongeren gaven bijvoorbeeld aan dat ze de ruïnes van Carthago erg interessant hebben gevonden.’’ Ook het verantwoordelijke stadsdeelbestuur Amsterdam-Zuidoost is het niet eens te met de kritiek. ,,Deze jongeren zijn vanuit hun thuissituatie niet in staat om leuke dingen te doen.

Deze reis moest hen dus zowel vermaak als een nieuw perspectief bieden. We hebben ze willen stimuleren hun eigen situatie te verbeteren. Hiervoor hebben we hun horizon willen verbreden door deze uitwisseling van cultuur,’’ aldus woordvoerster Sharon Trémour.

Ook zij spreekt haar verbazing uit over de plotselinge kritiek van het CDA. ,,Al sinds 1997 wordt een bedrag van rond de 30.000 euro gereserveerd voor dergelijke zaken. Dit valt onder een voortzetting van bestaand grotestedenbeleid en voor het uitgeven van dit geld is geen expliciete toestemming nodig.’

AD, 31 aug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:43

Dan word het eens tijd dat vanaf 2007 die 30.000 euro eens naar nuttige dingen gaan.

Als ze gaan werken, kunnen ze zelf hun reis betalen.

Geef dat geld maar aan arme mensen die wel werken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:58

Dat laatste stukje uit de krant, wat Paraat post.. om te gillen gewoon zo hilarisch.... Haha! hou toch op zeg....

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:06

geef ze dan een reis waar ze wat van leren, niet waar ze dag en nacht kunnen zonnen en zuipen

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:17

Paraat schreef:
'Deelnemers snoepreisje onder armoedegrens'
Door JAN MALSCHAERT

... ,,Deze jongeren zijn vanuit hun thuissituatie niet in staat om leuke dingen te doen.

...

AD, 31 aug.

Alsof andere jongeren wel allemaal vanuit hun thuissituatie ieder jaar een reisje betaald krijgen, pffff, en Belgische Ardennen, ja, maar All In in Tunesië, dat gaat gewoon te ver naar mijn mening...

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:20

Ik weet wel waarom ze die 89 kansloze jongeren op reis hebben gestuurd naar Tunesie.
Dan is het 8 dagen lekker rustig in Amsterdam

Even serieus, ik vind het achterlijk dat ze die jongeren op vakantie hebben gestuurd van belastinggeld. En dan nog helemaal naar Tunesie ook! Dat kan de normale, werkende nederlander zelf amper betalen. Er had sowieso al eerder aan de bel getrokken moeten worden, ook van de vorige jaren, als die ook 300000 euro gekost hadden, had het niet zo kunnen/mogen zijn.

Enkele jaren geleden ben ik vrijwilliger geweest bij een groep Poolse weeskinderen die naar Nederland op vakantie kwamen. Die konden op vakantie door donatie en sponsors (ze konden bijvoorbeeld gratis naar de efteling doordat de efteling kaartjes beschikbaar stelde, elke avond eten omdat restaurants eten aanleverden, ze kregen kledingpakketen van kledingmerken etc.)! Waarom zoeken ze in Nederland niet naar sponsors?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:58

Mwahaha, en de bereidheid van sponsors is er zeker wel? Evengoed, er zullen wel wat verschillen zitten tussen Poolse weeskinderen en de groep van PEWA. En wat er nou helemaal cultureel is aan de Efteling ontgaat mij een beetje.

Evengoed had Tunesië verruild kunnen worden voor Spanje, maar of de dat kritiek dempt? Belastinggeld is belastinggeld, en heurt natuurlijk liever naar straffen en cellen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:03

@ Paraat, moet je wel het hele stuk plaatsen...
Ik mis "briljante" inzichten als: "Deze jongeren hebben hun eigen cultuur en zien dat de Nederalandse cultuur daarmee niet wil integreren. Daarom kunnnen ze zich moeilijk aanpassen. Zo'n vakantietrip is een prima middel om op een andere locatie daarover van gedachte te wisselen in een groepsproces."
Grootste bullsh*t die ik ooit gehoord heb.......

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:19

Citaat:
Mwahaha, en de bereidheid van sponsors is er zeker wel?

Dan trek je toch al die kansarme kinderen een shirtje aan met daarop de namen van de sponsors, hahaha Clown

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:26

Ik heb het AD hier voor me liggen, dit is NIET het hele stuk............

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:26

Onyx88 schreef:
Citaat:
Mwahaha, en de bereidheid van sponsors is er zeker wel?

Dan trek je toch al die kansarme kinderen een shirtje aan met daarop de namen van de sponsors, hahaha Clown

En ik denk dat niemand doorheeft hoe hard CDA zichzelf nu verkiezers rijk lacht Dromen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:53

Ilindra schreef:
Ik heb het AD hier voor me liggen, dit is NIET het hele stuk............

Klopt, er staat idd meer in het AD.
Kan me ontzettend hierover verbazen... Mijn vakanties naar Zwitserland zijn ook familiebezoeken, geloof me, dat voelt echt wel als vakantie hoor Haha!.

Die jongeren moeten volgens mij gewoon een goede schop onder hun reet krijgen en er iets aan proberen te doen dat ze minder kansarm worden. Waar een wil is, is een weg. In die weg mag best geld gestoken worden van mij, maar niet in een pleziertripje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:41

Mijn ouders hebben nog geen verwenweekendje aangeboden gekregen toen ma werkeloos was, pa in een fabriek werkte en mijn broertje 3 maand in het ziekenhuis lag..

Toen kon er niet eens geld af voor dubbele lasten (je woond tijdelijk in Groningen en thuis)

Mijn moeder moest overnachen in het zusterhuis.
Ze moest per nacht 25 gulden betalen. (wat toen voor ons onwijs weinig geld was)
Mijn pa moest doordeweeks gewoon veel werken anders konden we helemaal niks meer betalen.
Ik sliep en verbleef doordeweeks in een ander gezin (kennissen).

Toen kon er nog GEEN cent vanaf voor mijn vader of moeder zodat ze eens een weekje met z'n allen bij mijn broertje konden blijven!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:57

Werk me de klere om 1 keer per jaar eens een weekje weg te kunnen, met de auto naar Italie of Duitsland, misschien naar Turkije buiten het seizoen om.....

Kan me voorstellen dat dit slecht valt, mensen werken hard om te kunnen doen en betalen wat nodig en verplicht is, en mensen die zogezegd kansarm zijn krijgen dan voor 25 euro zo'n vakantie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:09

Ja wij moesten (nog steeds wel) ook altijd een heel jaar sparen om een week of 10 dagen weg te kunnen.
En dat was vaak naar Duitsland, Belgie of Franrijk!!
En dat was dan ook geen lux huisje.
maar een goedkoop caravantje of tentje..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:21

Volgens mij is het gewoon een manier om de families te paaien nu de Bijlmer grotendeels af gebroken is en heel veel huur-bijstand-gezinnen hebben moeten verkassen. Er is ook al eerder een heel stem-schandaal geweest over de PvdA die onterecht stemmen hebben bemachtigd in bejaarden te huizen in de Bijlmer. In de Bijlmer staat de PvdA, beter bekend als Partij van de Allochtonen. Ik ben er zelf opgegroeit en ik heb nog nooit een luxe weekje eruit gehad! terwijl mijn moeder in de bijstand met drie kinderen nou ook niet echt geld had voor vakanties.
Ik ben benieuwd of er ook nog bekend is of ze rivaliserende bendes dichterbij elkaar gebracht hebben met dit uitje Schijnheilig Hamer Je hebt de antilliaanse bendes en de dominicaanse bendes. Ze stelen scooters e.d. voor hun nieuwe leden. Tenminste toen ik er woonde en de Bijlmer of Zuid-Oost nog niet af gebroken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:25

Tjee, wat sneu voor ze, niet alleen willen de Nederlanders blijkbaar niet met hun cultuur integreren, maar ook andere bendes willen dat blijkbaar niet.......
Eigenlijk zouden ze permanent naar een ver oord op vakantie moeten om dat te verwerken Schijnheilig

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:27

Hier meld zich een schoolverlater. Ik ben in mijn hele leven nog nooit naar het buitenland op vakantie geweest.

Ik kan zo woest worden om dit soort acties. Echt heel erg.

Ik was net 19 toen ik stopte met school.niet omdat ik er domweg geen zin in had. De school was zo erg dat ik met zoveel tegenzin naar school ging. Doordat ik met zoveel tegenzin naar school ging, ging ik elke avond met migraine op bed.

3 maand nadat ik stopte met school kreeg ik een huis aan geboden. Die heb ik direct aangenomen, niet gewacht tot ik een baan had, want dat kon nog wel even duren, want als ik langer thuis zou blijven zouden er doden vallen.

Ik heb toen een uitkering aangevraagd, dat kon ik kreeg jawel 190 euro in de maand(huur alleen al was 196). Het was dit of maar weer thuis wonen.wil je meer uitkering? Prima moet je wel even langs de kinderbescherming 3 onafhankelijk Psychiaters GGD maatschappelijk werkers om even een verklaring te halen dat ik echt niet thuis kon wonen. Mijn moeders moest ook even verklaren dat ze mij regelmatig de hersens in sloeg enz enz enz. aangezien ik mijn portie Psychiaters wel gehad en ze op alle mogelijke manieren ontloop heb ik dat maar niet gedaan.

Wat doe je dan? Je gaat de productie in. Verschrikkelijk KL*te werk maar goed het verdient werk.
Maar bij dit werk kreeg ik geen vaste uren en/of contract, dus blijven doorsolliciteren. Kon ik bij een ander productiebedrijf aan het werk, veel zwaarder werk maar wel 5 dagen aan het werk. Ik heb hier een half jaar gewerkt waarvan de laatste 3 maand op pijnstillers omdat mijn broze lijfje dit niet meer aan kon. Op advies van de doktor ben ik gestopt omdat dit anders blijvende schade kon aanrichten(botslijtage).

Dus maar weer uitkering aangevraagd omdat ik eerst moet herstellen van het gevangeniswerk.

En jawel ik krijg nog steeds geen volledige uitkering, enkel en alleen omdat ik nog geen 23 ben.

En een all inn reisje naar Tunesië zit er echt niet in hoor bij de sociale dienst.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is. maar word echt woest van dit soort dingen, en moest het even vanmij afschrijven

De helft van de schoolverlaters in NL zijn gewoon te lui om aan het werk te gaan, maar ze worden gvd wel lekker een weekje naar Tunesië gestuurd!!!

heerlijk die politiek in nl.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:10

Ilindra schreef:
Tjee, wat sneu voor ze, niet alleen willen de Nederlanders blijkbaar niet met hun cultuur integreren, maar ook andere bendes willen dat blijkbaar niet.......
Eigenlijk zouden ze permanent naar een ver oord op vakantie moeten om dat te verwerken Schijnheilig

Is het je ook opgevallen dat het jongeren van 18 jaar en ouder zijn... die mogen stemmen Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:14

runningkawa schreef:

Het moet niet gekker worden, nog even en je kunt beter geen rooie cent hebben in NL en het vertikken om te werken.

Zo gek is het intussen al geworden! Zeker als er dit soort dingen gaan gebeuren. Ze hadden dat geld beter kunnen gebruiken om deze jongeren wat normen en waarden bij te brengen en hun kansen te vergroten.