Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:24

Je kan er wel vanaf, maar de meesten halen de proeftijd nog wel en na die tijd zal je er toch echt werk in moeten gaan steken.

Maar dat is geloof ik volledig off topic Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:05

Karl66 schreef:
@Lusitana, rokers hebben geen invloed op de gezondheid van hun collega's om de simpele reden dat roken op de werkplek verboden is. Ik vind het ook onzin om mensen vanwege hun gewicht, haarkleur, schoenmaat of weet ik wat niet aan te nemen. Maar ik zie dus ook niet in waarom je dan een roker niet zou aannemen. Gewoon vantevoren afspreken wat acceptabel is, namelijk als je wilt roken doe je dat maar in je pauze, en verder niet mekkeren.

De kantine is een gezamelijke ruimte maar geen werkplek. Ik zeg ook duidelijk dat het voor mij verschil maakt of iemand in de gewone pauzes (rookpauzes vind ik belachelijk) BUITEN rookt, ik daar geen moeite mee zou hebben. Hoewel bij een verstokte roker alles naar rook stinkt, de haren, de huid, de kleding.
Haarkleur etc hebben geen effect op je gezondheid (overgewicht trouwens wel) en zeker niet op die van een ander en dat vindt ik persoonlijk dus het grote verschil met een roker.
Ik vind ook dat je iemand kunt weigeren op bv tattoos, vreemd haar of wat dan ook, als dat niet past in de functie. Ook dat is een andere discussie. Dat er voor stewardess bv een bepaald type vrouw wordt aangenomen is ook gewoon geaccepteerd.

Ik vind het dus ook uitmaken voor welk type werk je wordt aangenomen. Het kan mij bv niet schelen als ze in de bouw roken als een ketter, zolang ze het fysieke werk aankunnen en het niet in gelsoten ruimtes doen.
Een kok kan weer niet roken, daar zal hij gewoonweg geen tijd voor hebben, een kelner mag niet stinken naar de rook, hetzelfde geldt voor een verpleger, vind ik persoonlijk.
Als er gerookt mag worden in een café, mag de barman van mij ook best roken.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

En zo blijven er heus wel banen voor rokers...
Elke baan heeft gewoon specifieke eisen en niet roken kan er een van zijn, ik ben daar op zich niet tegen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:26

Ook het roken in een kantine is wettelijk niet toegestaan. Tenzij er een speciale rokersruimte in het bedrijf is, ben je verplicht om buiten te gaan staan roken. Natuurlijk kan je als bedrijf dat negeren, maar er is controle op en de boetes zijn stevig.

Iemand die door roken, maar ook door overgewicht, erfelijke afwijking, sportblessures of noem maar op arbeidsongeschikt raakt, die kost een bedrijf veel geld. Dat is waar, maar ook hier geldt weer dat iemand met een slechte arbeidsethiek een bedrijf veel meer geld kost. Het meest extreme geval wat ik zelf heb meegemaakt was iemand die kans zag bijna een jaar lang met "arbeidsstress-gerelateerde klachten" thuis te zitten. Net voor ze afgekeurd zou worden via een arbeidstherapeutisch traject weer aan de slag ging. Na een half jaar zo ontevreden was dat zij geen promotie kreeg dat ze weer met "arbeidsgerelateerde stress-klachten" thuis zat. En dat had echt niks te maken met het feit dat ze rookte.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 02:48

'Directeur Marlboro weigert roker!'

Dat zou leuk zijn Haha!

Ik vind niet dat je een roker mag weigeren. Zolang de roker zich aan dezelfde pauzes houd die andere werknemers ook hebben, dan is het geen punt. Maar als de roker idd meer pauze wil, dan kan ik me erin verplaatsen als hij word geweigert.

En geloof mij maar, ook een zware roker kan 2 uur zonder sigaret. Als je maar wat te doen hebt!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 03:01

denk dat ik maar bij de sigarenboer ga solliciteren want volgens mij wil bijna niemand een roker in dienst nemen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:14

Karl66 schreef:

@Fitzroy, met dezelfde insteek kan je beter een nietroker weigeren die vindt dat z'n pauze belangrijker is dan de klanten en beter een roker aannemen die pas om 4 uur zijn lunch met eerste sigaret neemt, omdat er dan tijd voor is.

Het jammere voor je is, dat ik die mensen niet ken. Rokers vinden hun sigaret zo belangrijk dat daar het nodige voor moet wijken.
Wat me ook opvalt (althans bij ons in het bedrijf) is dat alleen de lagere werknemers roken. Nu zal ik ook wel weer heel Bokt over me heen krijgen maar bij ons is dat echt opvallend. En ja, dat weet ik, ik werk nl. bij P&O dus weet precies hoe iedereen ingeschaald is Knipoog
Als mensen roken in hun pauze heb ik er ook totaal geen probleem mee. Alleen een verstokte roker komt daar niet mee uit, omdat je dan alleen de lunchpauze hebt. En 1 sigaret tussendoor is wel erg weinig Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:28

Fitzroy, de lager betaalde werknemers, dus de werknemers op de vloer? Ik ken er genoeg die wel roker zijn, maar niet op kantoor. Ik was ook zo, mocht er niet gerookt worden, okay dan niet, maar wel thuis hoor Tong uitsteken ! Was dan in de ogen van een P&O-er niet roker, minder was waar.

Baalde dan wel dat ik thuis dan niet aan die drang kon weerstaan. Haha! Gelukkig ben ik geen slaaf van het stokje meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:32

ik als roker vin natuurlijk van niet Haha! Haha! Haha!

maar de rest van Kim zegt, logisch......... niet meer dan normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:38

Angeliek schreef:
'Directeur Marlboro weigert roker!'

Dat zou leuk zijn Haha!

Ik vind niet dat je een roker mag weigeren. Zolang de roker zich aan dezelfde pauzes houd die andere werknemers ook hebben, dan is het geen punt. Maar als de roker idd meer pauze wil, dan kan ik me erin verplaatsen als hij word geweigert.

En geloof mij maar, ook een zware roker kan 2 uur zonder sigaret. Als je maar wat te doen hebt!

Nou of het nog zo is, weet ik niet, maar een vriendin van mij heeft bij een sigarettenfabriek gewerkt en elke week kreeg ze een slof sigaretten mee. Gratis en voor niets. Om het jatten tegen te gaan en waarschijnlijk ook om te zorgen dat je hun merken rookt?? Als je eenmaal verslaafd bent, dan hebben ze je. Ik denk dat roken daar niet verboden is Haha! , sterker liever wel dan niet, misschien wel.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:59

Als de mensen niet meer aangenomen worden door het gezeik over dat roken, betalen jullie dan onze uitkering als we geen baan meer vinden? Ik rook ook en houd rekening met anderen, ga alleen in mijn pauze's roken dus niemand heeft er last van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:01

Nou nee (en ik ben zelf roker) natuurlijk niet! Roken is een keuze......... er is niemand die je bedfeigd met je leven als je niet rookt. DUs kan je roken laten om te werken........

vergelijk het met het hoofddoekjes ding, alleen kan ik me meer voorstellen dat iemand een hoofddoek draagt vanwege religieuze overtuiging en daar niet mee wil stoppen, dan een roker die niet wil stoppen voor het werk

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:09

waarom een hoofddoekje op het werk. Wij mogen ook geen doekjes/petjes op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:11

hmzzz moslima's dragen hoofddoekjes, en voor sommige functies dan dus ongeschikt als ze niet de doek af willen doen. En dan moet er niet gehuilebalkt worden dat je, je kansen op de arbeidsmarkt verkleint.

Een roker kan het roken laten, als deze gemotiveerd genoeg is...... dus als je niet gemotiveerd genoeg bent om te werkten, dan moet je ook niet huilenbalken als je door het roken je kansen op de arbeidsmarkt verkleint

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:45

Fitzroy schreef:
Karl66 schreef:

@Fitzroy, met dezelfde insteek kan je beter een nietroker weigeren die vindt dat z'n pauze belangrijker is dan de klanten en beter een roker aannemen die pas om 4 uur zijn lunch met eerste sigaret neemt, omdat er dan tijd voor is.

Het jammere voor je is, dat ik die mensen niet ken. Rokers vinden hun sigaret zo belangrijk dat daar het nodige voor moet wijken.
Wat me ook opvalt (althans bij ons in het bedrijf) is dat alleen de lagere werknemers roken. Nu zal ik ook wel weer heel Bokt over me heen krijgen maar bij ons is dat echt opvallend. En ja, dat weet ik, ik werk nl. bij P&O dus weet precies hoe iedereen ingeschaald is Knipoog
Als mensen roken in hun pauze heb ik er ook totaal geen probleem mee. Alleen een verstokte roker komt daar niet mee uit, omdat je dan alleen de lunchpauze hebt. En 1 sigaret tussendoor is wel erg weinig Clown

dat jij persoonlijk die mensen niet kent wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet bestaan Lachen
Ik (2 maal afgestudeerd management functie op WO niveau, roker) werk bij een universiteit, waar de verhouding rokers/niet rokers bij het wetenschappelijk personneel ongeveer gelijk ligt als die verhouding bij het ondersteunend personeel. er is dus geen link (in mijn werksituatie) tussen inschaling en rookgedrag.

Zelf ben ik 1.5 jaar geleden na 8 jaar gestopt te zijn weer begonnen, dus ik kan beide situaties vergelijken. Ik werk nu veel harder dan 2 jaar terug. Dat komt niet doordat ik rook, maar doordat ik een uitdagender functie heb. Als de werkgever zorgt voor goede arbeidsomstandigheden zijn werknemers sowieso productiever.

Ik neem net als mijn andere rokende collega's elke anderhalf uur een minipauze van 10 minuten om te roken. In de door de werkgever speciaal ingerichte rookruimte wordt altijd over het werk gepraat, en als ik er alleen sta neem ik een stuk mee wat ik toch moet lezen. Dat doen mijn collega's ook. Kortom: er zijn harde werkers, waarvan sommige roken, en sommige niet... er zijn mensen die nooit wat meer doen dat wat moet, onder hen zijn ook rokers en niet-rokers. En er zijn mensen die zich met een hoofdpijntje ziekmelden, of thuisblijven als ze geen kinderoppas hebben. Ook onder hen zijn rokers en niet-rokers.
Ik denk dat mijn werkgever heel goed te vergelijken valt een willekeurig ander bedrijf.

Ik sta volledig achter alle wetgeving die ervoor zorgt dat anderen geen hinder hebben van het roken. Ik wacht met smart op de wetgeving die mijn buurman verbied zijn auto te starten en mij met zijn uitlaatgassen te verstikken.....

Persoonlijk vind ik de keerzijde van een goede wetgeving over roken op de werkplek en in openbare ruimte dat niet-rokers zich gesterkt voelen in hun vooroordeel jegens rokers. Leven en laten leven lijkt mij een veel beter uitgangspunt.
Het valt mij op dat mensen de meest kwetsende uitspraken mogen doen over rokers, zonder dat dit als discriminatie wordt gezien. Lees bovenstaand topic maar eens door en vervang het woord 'roker' maar eens door 'neger' of door 'moeder' (ook een vrijwillige keus, net als roken). Vind je dan nog dat die uitspraken zomaar gedaan kunnen of mogen worden?

Kortom: een werkgever dient te selecteren op kwaliteit, en niet te discrimineren op ras/uiterlijk/geloof/eetgewoontes/rookgewoontes etc.

Voor hen die vinden dat rokers minder productief zijn omdat ze rookpauzes nemen: vrouwen maken wanneer ze een kind krijgen gebruik van zwangerschaps verlof, zorgverlof, werkgevers bijdrage aan kinderopvang etc... moeten werkgevers vrouwen dan ook maar gaan weren bij sollicitaties zolang ze nog in de vruchtbare leeftijd zitten?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:05

Als een werkgever een roker mag weigeren vind ik dat ook lelijke, dikke, te dunne, niet sportende, naar zweetstinkende, roodharigen, snorren, baarden, raar geklede en fiat panda rijdende mensen ook geweigerd mogen worden!! Tjonge jonge.... Eerder werd geschreven: "Omdat er nog nooit een roker in mijn omgeving is geweest die me niet heeft lateren ergeren". Diegene zegt dus dat een rokende mens een trigger is om haar te laten ergeren.. Ja, das je eigen probleem! En in de tijd dat je je ergert had je ook productief kunnen zijn.

Ik vind dat er gewoon goede afspraken gemaakt moeten worden, mijn lunchpauze neem ik nooit, ik loop af en toe naar beneden voor m,n stokkie Haha!

Was getekend,

Een sportende, lekker ruikende, tevreden roker met een tevreden werkgever!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:07

Het is al verboden om binnen te roken, tenzij er een apart rokershok is... Nou zelfs al roker wil je daar niet in staan hoor Clown

Aparte pauzes om te roken vindt ik (als roker) echt onterecht. Iedereen heeft recht op dezelfde pauzes. Mag een roker 6 keer per dag 10 minuten roken, mag een niet roker ook 6 keer per dag 10 minuten extra pauze, maar dan nog blijf ik het belachelijk vinden.

Je werkt om te werken en niet om te roken !!! Dat er rekening gehouden wordt met rokers en niet rokers, om een niet roker in de stank te laten zitten is in mijn ogen meer als normaal.

Maar dan nog vindt ik dat een werkgever een roker niet mag weigeren alleen omdat ie rookt.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:09

Hallo,

Ik vind sommige reactie wel erg kort door de bocht zeg!! Echt niet alle rokers zijn hetzelfde... Een bedrijf kan een goeie regeling treffen zodat roken geen bron van ergenis wordt!!

Ik (ex roker) werk bij een groot bedrijf waar ze een mooie regeling hebben voor de rokers. Wij hebben officieel 45 min pauze tussen de middag (de enige pauze op de dag) En dan mag er gerookt worden op het speciaal daarvoor bestemde dakterras.

Wil je buiten die tijden roken mag je s'ochtends en s'middags nog een keer gaan maar daar moet je een uur per week langer voor werken.
Iedereen hier is daarover tevreden.

Inmiddels ben ik (over 2 weken) een jaar gestopt met roken. Dit bevalt me prima en heb het er ook niet moeilijk mee gahad om te stoppen. Ik had dit eerder nooit geprobeerd omdat er teveel werdt gehamerd op het stoppen met roken en daar ging ik juist tegen in verzet. Uiteindelijk ben ik op eigen kracht en in het geheim gestopt en dit is in 1 poging gelukt zonder hulpmiddelen.

Ik ben op onze afdeling een goeie werknemer en de mensen merken geen verschil aan mij nu dat ik niet rook.

Ik vind het dus onzin dat een roker bestempeld wordt als een slechtere werknemer. Het is maar net hoe die persoon en het bedrijf ermeeer om gaan. Ik weet zeker dat ik nooit een collega tot last ben geweest.

Als ik iemand aan zou moeten nemen zal ik nooit letten op het wel of niet roken van de medewerker. Dit zal voor mij niet eens een vraag zijn tijdens de sollicitatie. Er worden gewoon duidelijke afspraken gemaakt waar beide partijen zich aan moeten houden.

Groetjes Iris

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:02

Fitzroy schreef:
Karl66 schreef:

echt typisch een opmerking voor eenniet roker!
hahah nou ik weet niet waar jij werkt , maar dat is relevant in heel het land!
wat betreft 1 peuk is te weining je kan ook wat sneller eten en er 2 roken .
zint het je niet moet je een andere baan zoeken!!
en wat betreft alleen een lunch pauze , daar heb je zelf voor gekozen zint het je niet dan moet je wegwezen , duidelijk zat .
in het werk wat ik doe staat gewoon in je coa dat je op een dienst van 8 uur recht hebt op 2 keer 15 minuten en 1 keer een half uur pauze .
ik kan daarin gewoon roken hoor , zie het probleem niet....
en als je tijdens je werk ieder uur wil pauzeren om een sigaret te roken , nou sorrie , maar dan heb je gewoon te weinig te doen op je werk.....
bij mij vliegt de tijd om en tuurlijk heb ik tussen door ook wel eens zin om een sigaretje te roken , maar heb ik geen pauze dan heb ik pech.... en daar zit ik dan niet mee

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:24

Jullie lezen duidelijk allemaal verkeerd. Ik vind het prima als iemand in zijn pauze rookt, moet iedereen zelf weten.
Maar ik vind het wel belachelijk als mensen 6 x per dag naar beneden lopen en zo een kwartier per sigaret kwijt zijn. En die gesprekken gaan echt niet over het werk, als ik langsloop worden er vele uiteenlopende zaken besproken Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:29

ja en ik vind het beetje jammer dat alle rokers zo over 1 kam worden geschoren.
ik ben een zware roker maar als ik aan het werk ben kan ik wel even die paar uurtjes zonder mijn peuk,want dan staat mijn hooft bij het werk en niet bij dat sigaretje wat ik anders wel gerookt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:31

Equinecoach schreef:
Als een werkgever een roker mag weigeren vind ik dat ook lelijke, dikke, te dunne, niet sportende, naar zweetstinkende, roodharigen, snorren, baarden, raar geklede en fiat panda rijdende mensen ook geweigerd mogen worden!!

Hè, nou snap ik eindelijk waarom ik niet aan de bak kom. Tong uitsteken

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:38

Citaat:
Als een werkgever een roker mag weigeren vind ik dat ook lelijke, dikke, te dunne, niet sportende, naar zweetstinkende, roodharigen, snorren, baarden, raar geklede en fiat panda rijdende mensen ook geweigerd mogen worden!! !

idd helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:43

geit schreef:
ja en ik vind het beetje jammer dat alle rokers zo over 1 kam worden geschoren.
ik ben een zware roker maar als ik aan het werk ben kan ik wel even die paar uurtjes zonder mijn peuk,want dan staat mijn hooft bij het werk en niet bij dat sigaretje wat ik anders wel gerookt had.

Dus jij zult bij een soll. gesprek desgevraagd vertellen dat je een roker bent, maar onder werktijd het uit kunt stellen. Als het werk het toestaat even vraagt of je buiten een sigaretje mag roken? Toch niks mis mee? De rokers voelen zich onterecht te zwaar aangepakt. Ik ben een ex-roker, iedereen mag zich naast mij blauw roken, maar toen ik nog roker was en naast een rokende collega zat die immer die brandende peuk naast zich had liggen, vond ik afschuwelijk. De immer zoek zijnde collega die weer dat peukie nodig had super irri.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:46

Karl66 schreef:
Ook het roken in een kantine is wettelijk niet toegestaan. Tenzij er een speciale rokersruimte in het bedrijf is, ben je verplicht om buiten te gaan staan roken. Natuurlijk kan je als bedrijf dat negeren, maar er is controle op en de boetes zijn stevig.

Dank voor die info, ik woon in Portugal en daar is het bepaald anders en toen ik Nederland verliet werd er nog gewoon in kantines en op werkplekken gerookt.

Er zullen, denk ik, maar verhoudingsgewijs maar weinig bedrijven echt gecontroleerd worden. Het risico om gepakt te wordn is net zo groot en (verstokte) rokers zijn bereid (dit hoort bij verslaving) om risicos te nemen.

Maar het veranderd verder mijn standpunt niet dat een werkgever eisen mag stellen aan een werknemer en niet roken er een van kan zijn als dat logish is binnen het bedrijf.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:51

Rokers alleen laten roken in hun pauze, en niet ieder uur een sigaretje laten roken. Geen rokers aannemen vind ik overdreven, er zijn net zoveel hard werkende rokers als niet rokers.