2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:56

haike schreef:
Veel mensen hebben wel getraind voor de vierdaagse, lopend of dmv andere sporten, maar denk niet dat er iemand met slechte conditie denk hieraan mee te doen.
Denk dat de organisatie niet meer had kunnen doen, alles was fout geweest

Ik denk dat je je daar hard in vergist. Ik ken dus mensen die er ongetraind naartoe gaan, of die een maand of 2 van tevoren eens wat gaan wandelen. Dan ben je dus echt te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:59

MissJ schreef:
haike schreef:
Veel mensen hebben wel getraind voor de vierdaagse, lopend of dmv andere sporten, maar denk niet dat er iemand met slechte conditie denk hieraan mee te doen.

Ik denk dat je je daar hard in vergist. Ik ken dus mensen die er ongetraind naartoe gaan, of die een maand of 2 van tevoren eens wat gaan wandelen. Dan ben je dus echt te laat.

Vriendin van mij loopt ook al aantal jaartjes mee, zonder echt specifiek te trainen, maar beschikt toch zeker wel over een goede basisconditie. Denk dat iedereen die wel heeft, anders haal je het sowieso niet.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:00

ik vind het allemaal ook niet helemaal duidelijk.. ik stond s'morgen om 5 uur al naast me bed tot 9 uur om te kijken.. en toen waren er al zo veel mensen die zeiden dat het zwaar was (zaten 2 hulpgroepen bij ons op de oprid ieder jaar) ook stond er toen al een ambulance bij ons in de straat dan hebben de mensen dus pas 6 km gelopen..

ik vond het allemaal wel vaag.. net even naar een live programma op de tv gekenen.. en de burgemeesten wist nisk van de slachtoffers ze zei dat er 2 doden waren en 6 gewonenden maar onder in beeld verscheen dat er 3 doden waren en 5 gewonden (ja de rest is gister al naar huis gestuurd)
ook werd er eerst gezecht dat er 50 mensen naar het ziekenhuis zijn gestuurd met een ambulance, connection bus of eigen vervoer.. maar nu hoor ik opeens dat het er 96 waren.. beetje verschil..

maar toch ik vind het goed dat het afgelast was aangezien dit een route was die redelijk vlak was en het alleen nog maar heter word deze week..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:01

haike schreef:
Vriendin van mij loopt ook al aantal jaartjes mee, zonder echt specifiek te trainen, maar beschikt toch zeker wel over een goede basisconditie. Denk dat iedereen die wel heeft, anders haal je het sowieso niet.

Mijn vriend(militair) liep mee met bepakking. Ik zou met min basisconditie met dit weer en die bepakking nog geen kilometer halen. Clown

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:02

haike schreef:

[/quote]

er word gezecht dat iedereen de 2 a 3 maanden van te voren actief begint te trainen het wel uit kan lopen..
en er zijn ook nog steets mensen die hem ongetraind uitlopen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:03

Haike, ik weet wel zeker dat je je daarin vergist. Mijn collega is in mei begonnen te trainen en deed nooit wat aan sport. Clown
Maar hij heeft dag 1 iig uitgelopen Knipoog

De andere optie met bepaalde punten waar je je voor een tijdstip moet melden is misschien ook een idee. Een soort P/A stops van de endurance Clown
Maar dan nog kun je met dit hete weer niet alles voorkomen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:03

Fitzroy schreef:
Haike, ik weet wel zeker dat je je daarin vergist. Mijn collega is in mei begonnen te trainen en deed nooit wat aan sport. Clown
Maar hij heeft dag 1 iig uitgelopen Knipoog

De andere optie met bepaalde punten waar je je voor een tijdstip moet melden is misschien ook een idee. Een soort P/A stops van de endurance Clown
Maar dan nog kun je met dit hete weer niet alles voorkomen.

..en laat wandelaars in godsnaam geen bier drinken met dit weer. Scheve mond

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:17

Ze konden ook beter 's nachts gaan lopen. Dus rond 23:00 u starten.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:26

dat wat napie zegt was inderdaad een oplossing geweest.
In de nacht was het lekker met een licht briesje .
Maar goed. is nog niks aan te doen. Maar ik vind het erg gewaagd van de mensen die zonder hoofddeksel en genoeg water op pad zijn gegaan .
Ze moeten snappe dat onze lichamen daar niet aan gewend zijn.
maar het is gebeurd. en echt poedersuiker dat t gebeurd is.
maar er is niks meer aan te doen. en vindt t goed dat t afgelast is.
wie weet ware er nog meer doden gevalle.
niet iedereen kan even goed tegen de warmte.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:26

dat moest niet genoeg water zijn xP

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:28

Alleen water kan je niet op leven....je spoelt je lichaam uit!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:31

anne_kaszmir schreef:
er wordt gezegd dat iedereen die 2 a 3 maanden van te voren actief begint te trainen het wel uit kan lopen..
en er zijn ook nog steets mensen die hem ongetraind uitlopen

En dat zijn zeker ook de mensen die met pleistervoeten thuis komen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:32

Zogenaamd trainen wil niet zeggen dat je getraind bent en het verstand hebt van een goede voorbereiding..... Denk dat heeeel veel mensen niet weten dat je aan ALLEEN water niet genoeg hebt! Dus god weet wat nog meer...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:35

orionneke schreef:
Zogenaamd trainen wil niet zeggen dat je getraind bent en het verstand hebt van een goede voorbereiding..... Denk dat heeeel veel mensen niet weten dat je aan ALLEEN water niet genoeg hebt! Dus god weet wat nog meer...

Amen.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:43

Ik heb zelf gisteren de eerste dag zonder veel problemen (ongetraind!!) uitgelopen. Het was wel aanzienlijk zwaarder dan anders en ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen niet goed geworden zijn! Ik heb er dan ook verschillende ondersteboven zien gaan voor m`n neus. Gelukkig was ik al weer thuis toen de ellende echt begon!

Als ik zo hier de reacties lees, zijn er veel mensen die absoluut niet weten waar ze het over hebben en dat is jammer! In 2002 heb ik de Vierdaagse al eens zonder trainen en zonder problemen uitgelopen en je raakt besmet met het gevoel dat er dan door je heen gaat. Mensen die er veel voor getraind hebben, zullen echt niet zomaar opgeven. Zo`n Vierdaagse doet iets met je en dat begrijp je pas als je hem zelf een keer uitgelopen hebt!!

Natuurlijk heb je ook een eigen verantwoordelijkheid aangaande het starten of bijtijds afhaken. Dat is ook iets dat ik zelf altijd goed in mijn achterhoofd houdt, want ik weet dat ik niet getraind heb en het is het mij niet waard om blessures op te lopen. Daarom ben ik in 2003 de beruchte tweede dag van dat jaar dus ook gestopt. Maar wat er gisteren zich voordeed, daar kun je niet op trainen en zo`n flauwte overkomt je gewoon ineens. Er zat een meneer in de schaduw te rusten en water te drinken en ineens viel hij achterover van het muurtje waarop hij zat...

Wel ben ik van mening dat de organisatie een grote inschattingsfout heeft gemaakt en dat had ik niet verwacht! In ieder geval is het daarop volgende besluit het verstandigste geweest dat ze hadden kunnen nemen, hoe triest ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:51

Een van de overledenen was goed getraind, liep al voor de dertiende keer mee. Zo zie je maar dat het iedereen kan overkomen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:58

Hmmm, knap van jou dat jij het ongetraind kunt maar ik denk dat je een van de uitzonderingen bent. Je hebt misschien krokodillenleer als voeten Tong uitsteken en bovendien nog een goede conditie. Ik zou het nu echt niet kunnen, dat weet ik zeker.
Mijn zus heeft iedere keer wel veel getraind en je wilt niet weten hoe haar voeten er uit zien na een paar dagen Vierdaagse.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:28

Ik zou het ook niet kunnen getraind of ongetraind Tong uitsteken

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:36

Citaat:

Een goede vriend van mij heeft de vierdaagse uit gelopen, 50 km. Had niet getraind, heeft overgewicht en sport nooit omdat ie daar niks aan vindt. Aan de andere kant is ie dan wel weer stronteigenwijs en dat is blijkbaar ook genoeg. Wat niet betekent dat het een slim plan van hem was om ongetraind te gaan lopen, het gaat hem ook niet nog een keer lukken want dan sluiten we hem gewoon 4 dagen op Haha! .

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:42

Zoals IrisLove al schreef: zo'n flauwte overkomt je opeens en daar kun je niks aan doen! Tuurlijk kun je genoeg eten en drinken, goede conditie hebben, hoofddeksel dragen en weet ik niet wat nog allemaal meer maar ook dat is in zulke omstandigheden geen garantie dat het jou niet overkomt!

Ik vind het goed dat ze de Vierdaagse afgelast hebben; sommige mensen snappen nu zelfs nog niet waarom met zo'n temperaturen als vandaag ze niet konden gaan wandelen; zulke mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen! Bovendien bleek er gisteren al niet eens genoeg medische hulp te zijn (volgens een krant kwam er geen ambulance voor een hartpatient die onwel was geworden, omdat er geen medische hulp beschikbaar was zo druk hadden ze het!!), dus is het onverantwoord om met die wetenschap zo'n evenement niet af te lassen.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:32

Ik heb met 9 andere mensen, 3 dagen(maandag tot woensdag) in deze klo-te hitte gereden op het paard.. Scheve mond
De eerste 2 dagen ging het eigenlijk wel super, heel véél water gedronken en zeer rustig aan gedaan.
Totdat we het bericht gisteravond hadden gehoord.. brr dat was best wel schrikken
Want dit had ons net zo goed kunnen gebeurd zijn. Scheve mond
Vandaag hebben we extreem rustig aan gedaan, omdat we wel naar huis moesten.
We zijn extra vaak gestopt en de paarden een aantal keer gekoeld
Én we zijn allemaal veilig en wel aangekomen op de manege Lachen
Ik begrijp het echt super goed dat de 4daagse is afgelast, want het was echt geen pretje om in deze hitte te rijden
Dus wandelen al helemaal niet.. vooral niet met zoveel mensen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:25

Fitzroy schreef:
Hmmm, knap van jou dat jij het ongetraind kunt maar ik denk dat je een van de uitzonderingen bent. Je hebt misschien krokodillenleer als voeten Tong uitsteken en bovendien nog een goede conditie. Ik zou het nu echt niet kunnen, dat weet ik zeker.
Mijn zus heeft iedere keer wel veel getraind en je wilt niet weten hoe haar voeten er uit zien na een paar dagen Vierdaagse.

Krokodillenleer? Volgens mij had IL toch echt op ieder hak een mooie blaar dus dat lijkt me niet echt :p En een zeker basisconditie heb je zeker nodig, en zelfkennis. Dat laatste ontbreekt bij veel lopers waardoor en ongelukken gebeuren. Ze weten niet wanneer ze hun grens bereikt hebben.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:25

Ik heb inderdaad geen krokodillenleer onder m`n voeten Knipoog, maar wel twee grote blaren, op iedere hak een Cool . Maar dat is standaard, ik krijg altijd blaren op mijn hakken, maar daar heb ik meestal vrij weinig last van. Nu zijn ze door de warmte iets groter (4,5cm) en pijnlijker dan anders, maar ik kan er nog prima op lopen!

Wat ik wel altijd doe met de Vierdaagse is mijn voeten intapen met leukoplast, waardoor je een soort tweede huid creeert. En nu met de hitte had ik voortdurend een kletsnatte theedoek in mijn nek om te koelen en dat werkte heel goed! Maar ondanks al deze voorzorgsmaatregelen was het niet erg verstandig om verder te gaan met de Vierdaagse, want ik moet eerlijk zeggen dat ik niet denk dat ik de tweede dag ook nog zonder problemen door gekomen zou zijn!

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:20

Ik heb hem ook 1 nauwelijks en 1x ongetraint gelopen en 2x geen blaren, het kan (het is niet verstandig) maar trainen kan je niet behoeden op een flauwte of te worden overvallen door warmte. (terwijl het de hele tijd warm is)

In ieder geval het is jammer maar wel het meest verantwoord door het aflasten.

En wat betreft HET vierdaagse gevoel dat weet je inderdaad pas na 1x uitlopen.
(en het niet kunnen lopen door geen slaapplaats gevoel is dan heel erg!)

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:29

Ik heb ook al 2 keer meegelopen, de eerste keer uitgelopen maar vorig jaar moest ik helaas na de 7 heuvelenweg uitstappen, ondanks dat ik hard had getraind (bleek later ook dat ik pfeifer had).
Die weg waar veel mensen het zwaar hadden is ook een rot weg, als je die dijk oploopt zie je de waalbrug al in de verte, maar dan moet je echt nog heel lang lopen, en in dit geval dus in de velle zon.
Ik ben 'blij' dat ik dit jaar nog last van mijn knieen had (van de vorige keer) en dat ik dus volgend jaar weer meedoe, maar dan hoop ik wel op wat koeler weer Haha!.

Een collega van mij wilde ongetraind de 50 lopen, na een dag zat hij in de kreukels (vind het toch nog wel knap dat hij dat heeft volgehouden Haha!)