Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:56

Urielle schreef:
Whiz schreef:
Goed ik ben zelf ook een geschoolde student die door is gaan studeren en ik heb wel altijd werk kunnen krijgen. Ook voor ongeschoolde functies. Ik ben nooit uitgelachen bij een uitzendbureau en was juist erg welkom! ( raar hoe mensen dat toch weer verschillend kunnen ervaren)

Dat is niet eens een verschil in beleving, ik werd letterlijk geweigerd om in te schrijven! Door drie uitzendbureaus op rij. Ik kon toch geen Frans en voor lagere functies moest ik te hoog betaald worden, dus ze hadden niks aan me. Daar stond ik dan met mijn werkervaring. Verdrietig

En dat krijg niet alleen te horen bij een uitzendbureau, werkgevers bij een kantoor of wat dan ook zeggen ook gerust dat je overkwalificeerd bent.

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:10

Armoede in Nederland is geen keuze. Sterker nog, het bestaat niet eens. Er zullen best mensen zijn die het moeilijk hebben om rond te komen. En dat zal ook vast niet hun eigen keuze zijn. Maar zolang Nederland nog een verzorgingsstaat is, zullen hier geen mensen op straat omkomen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:04

Whiz schreef:
Wajong is voor mensen onder een bepaalde leeftijd. Dus voor oudere echt 100% zelfstandige mensen hebben ze wel weer een andere uitkering.

Inderdaad heel veel instanties, en natuurlijk zijn daar een hoop regels aan verbonden. Maar dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal. En als je het te veel werk vind om het aan te vragen dan is dat een probleem van die persoon zelf. Het is niet alleen met uitkeringen een krime om aan te vragen. Ga maar eens andere dingen aanvragen via een weg vol met ambtenaren. Dat gaat al net zo moeilijk. Als je echt een uitkering nodig hebt dan ben je toch ook bereid om er wat voor over te hebben?!

Trouwens ik zeg helemaal niet dat het iemand zijn eigen schuld is, dat maak jij ervan. Ik zeg lauter en alleen dat het in nederland niet zo hoeft te zijn. Er zijn trouwens ook nog genoeg instanties die deze mensen helpen een uitkering aan te vragen. Of te kijken bij welke betalingen ze vrijstelling kunnen krijgen.

De Wayong is voor mensen met een handicap, of speciale uitzonderingen. Bijstand kom je dus ook niet meer zomaar in hoor, heb je geen recht op als je even geen werk kunt vinden of wat dan ook.
Een oude vriendin van mij had een relatie, al jaren, kregen een kindje, relatie ging nog kapot tijdens de zwangerschap. Zij kwam op strata te staan, bleef doorwerken tot aan haar bevalling, woonde op een kamertje van 3 bij 5, ze kreeg een huisje toegwezen met veel geluk en toen?
Toen kon ze geen drie dagen werken bij haar baas, dat werden er 2 of 4 en dat is niet mogelijk voor een alleenstaande moeder. 2 is te weinig, want daar kan de huur niet van betaald worden en alle andere vaste lasten, 4 is teveel, want an moet het kindje naar een creche, waar ze niet in aanmerking kwam voor subsidie, want een aanvullende uitkering hadz e geen recht op, want ze had gewoon sollicitatieplicht (logisch hoor daar niet van) op een fulltime baan, welke inging op het moment dat haar zwangerschapsverlof verliep.
De bijstand heeft haar dus goed laten zakken op deze manier. De regels zijn wel zo verscherpt, regels zijn regels, maar verrot is het wel als je zo komt te zitten en al was het maar voor tijdelijk een aanvullende uitkering..maargoed, ik ben daar mss wat lomp in. Geen 1 subsidie heeft zij recht op etc en nee, ze verdiend niet veel dat ze daarbuiten komt te vallen.
Dit is maar een voorbeeld van hoe of wat en zo beginnen de schulden wel, waardoor er dus de kans bestaat aan de grond te komen zitten..Kijk als mensen zich in schulden steken doordat ze boven hun stand leven, eigen schuld dikke bult en dat heeft dan ook niets met armoede te maken imo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:33

Schimmelig schreef:
Wat dacht je bv. van 'invoer werk', dat kun je meestal vanuit huis doen, achter de comp... Je komt zo met niemand in aanraking. Zulk werk is vast wel te vinden Ja
Een kennis van mij heeft dat een tijd gedaan, betaalde ok. Wel erg saai natuurlijk Lachen

Is niet iets waar je zo maar even aan kan komen. Ik denk dat armoede een keuze is, wel heel stellig is gesteld hoor. Zeker zijn er zat die absoluut niet met geld om kunnen gaan en zich willens en wetens in de schulden steken. Dat doet de maatschappij, kijk eens hoe je een lening letterlijk wordt aangepraat? Sommigen rekenen zich dan rijk, met die stomme reklames over nieuwe keukens, luxe vakanties, nieuwe auto van Leen... Misselijk Zie eens hoe hoog het rentepercentage is van die leningen, de ene lening lost de andere af.

Armoede van mensen die door omstandigheden in een sneltreinvaart financieel in de problemen komen is niet iets wat ze zelf hebben gekozen en is niet iets wat je snel weer kan omkeren. Als je onder het minimum zakt zit je snel tot je nek in de problemen en instanties helpen je dan niet als je aanklopt. Sociaal gezien is Nederland niet zo hulpvaardig.

Dan zijn er genoeg die een rotgevoel afkopen door zich dingen te permiteren omdat ze toch een uitzichtloze situatie hebben. Die grenzen verleg je makkelijk zat als het toch al s*hit is en je er toch al niet meer uit komt.

Dan de chronisch zieken die niet buiten schot gehouden worden, mits je zelf een dure prive verzekering ooit hebt afgesloten, de alleenstaande ouder die van het ene moment op het andere er alleen voor komt te staan, huisje krijg je niet, kan 3 jaar duren, uitkering is niet voldoende om in de vrije sector te gaan wonen, kinderopvang te betalen van je kleine salarisje omdat je nu eenmaal niet hoogopgeleid bent, valt dan ook niet mee, dus blijf je maar thuis met je bijstandsuitkering.

Alles is gruwelijk duur geworden en als je niet crimineel bent aangelegd en de grens om het te worden nog te ver weg ligt, dus eerlijk bent met wat je hebt, kun je met je uitkering snel in de armoedsgrens terechtkomen. De slimmeriken beunen bij en hebben dan genoeg om lekker te kunnen leven. Ja eigenlijk wel slim, maar geef ze ongelijk? Armoede of mee kunnen komen met de rest? Die keuze is niet zo moeilijk, maar die bijkleunbaantjes zwart moet je wel treffen. Ook die liggen niet voor het opscheppen.

Er is geld zat in Nederland, kijk eens op de Nederlandse wegen wat een autoos er rondrijden, kijk eens wat een luxe winkels er bestaan, kennelijk genoeg afzet om te blijven bestaan. Daar waar het wat minder kan is nog steeds in volle overvloed, een eerlijke verdeling is er totaal niet. De middenmoot draagt het vlak te zwaar m.i. Die uitval is ook het grootst en als dank voor hun inzet zitten ze tegen de armoede aan. Dát is Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:41

SoSa schreef:
Armoede in Nederland is geen keuze. Sterker nog, het bestaat niet eens. Er zullen best mensen zijn die het moeilijk hebben om rond te komen. En dat zal ook vast niet hun eigen keuze zijn. Maar zolang Nederland nog een verzorgingsstaat is, zullen hier geen mensen op straat omkomen.

Dan denk ik dat je niet goed om je heen hebt gekeken, want die zijn er wel. Die voedselbank is ook niet voor niets opgericht. Een kennis van mij komt binnenkort op straat te staan en gelukkig heeft ze een schat van een moeder met ruimte waar ze naar toe kan, de sociale woningbouw zal nog 3 jaar duren eer ze een woning krijgt toegewezen. Die verzorgingsstaat is al aan het achterhalen, alleen voor die mensen die uit de lemen hutjes komen en sprinkhanen eten, is het hier een walhalla, idd een verzoringsstaat en die mensen krijgen idd voorrang op een woning, heb ik helaas zelf meegemaakt, stond 8 jaar ingeschreven voor een woning en alle woningen waar ik in wilde werden afgeketst omdat er een allochtoon gezin in moest met huursubsidie.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 01:27

Kimberley77 schreef:
Whiz schreef:
Wajong is voor mensen onder een bepaalde leeftijd. Dus voor oudere echt 100% zelfstandige mensen hebben ze wel weer een andere uitkering.

Inderdaad heel veel instanties, en natuurlijk zijn daar een hoop regels aan verbonden. Maar dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal. En als je het te veel werk vind om het aan te vragen dan is dat een probleem van die persoon zelf. Het is niet alleen met uitkeringen een krime om aan te vragen. Ga maar eens andere dingen aanvragen via een weg vol met ambtenaren. Dat gaat al net zo moeilijk. Als je echt een uitkering nodig hebt dan ben je toch ook bereid om er wat voor over te hebben?!

Trouwens ik zeg helemaal niet dat het iemand zijn eigen schuld is, dat maak jij ervan. Ik zeg lauter en alleen dat het in nederland niet zo hoeft te zijn. Er zijn trouwens ook nog genoeg instanties die deze mensen helpen een uitkering aan te vragen. Of te kijken bij welke betalingen ze vrijstelling kunnen krijgen.

De Wayong is voor mensen met een handicap, of speciale uitzonderingen. Bijstand kom je dus ook niet meer zomaar in hoor, heb je geen recht op als je even geen werk kunt vinden of wat dan ook.
Een oude vriendin van mij had een relatie, al jaren, kregen een kindje, relatie ging nog kapot tijdens de zwangerschap. Zij kwam op strata te staan, bleef doorwerken tot aan haar bevalling, woonde op een kamertje van 3 bij 5, ze kreeg een huisje toegwezen met veel geluk en toen?
Toen kon ze geen drie dagen werken bij haar baas, dat werden er 2 of 4 en dat is niet mogelijk voor een alleenstaande moeder. 2 is te weinig, want daar kan de huur niet van betaald worden en alle andere vaste lasten, 4 is teveel, want an moet het kindje naar een creche, waar ze niet in aanmerking kwam voor subsidie, want een aanvullende uitkering hadz e geen recht op, want ze had gewoon sollicitatieplicht (logisch hoor daar niet van) op een fulltime baan, welke inging op het moment dat haar zwangerschapsverlof verliep.
De bijstand heeft haar dus goed laten zakken op deze manier. De regels zijn wel zo verscherpt, regels zijn regels, maar verrot is het wel als je zo komt te zitten en al was het maar voor tijdelijk een aanvullende uitkering..maargoed, ik ben daar mss wat lomp in. Geen 1 subsidie heeft zij recht op etc en nee, ze verdiend niet veel dat ze daarbuiten komt te vallen.
Dit is maar een voorbeeld van hoe of wat en zo beginnen de schulden wel, waardoor er dus de kans bestaat aan de grond te komen zitten..Kijk als mensen zich in schulden steken doordat ze boven hun stand leven, eigen schuld dikke bult en dat heeft dan ook niets met armoede te maken imo..

Excuseer maar ik had in een post boven deze die jij gequote hebt al gezegd dat wajong voor mensen was die bijvoorbeeld in therapie zitten en dergelijke.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:35

SoSa schreef:

Of jij woont in een stad/ dorp waar alleen de rijkere mensen zich bevinden, of je loopt op straat met oogkleppen op.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:04

Er wordt verschillende keren gezegd dat nederland uniek is als verzorgingsstaat. Dat is niet waar. In Norwegen bijvoorbeeld is het vele malen beter geregeld. je mag daar bijv een jaar sabatacal nemen en daarna moet je werkgever je etrug nemen. De vrouw heeft enkele maanden betaald zwangerschapd verlof. En de man kan ook zwangerschapsverlof nemen. Ieder bedrijf heeft verplichte kinderopvang.

In Nederland hebben we het nog best goed. Maar het gaat hard achteruit. En de nederlanders die het al niet breed hebben, worden het zwaarst getroffen. Op deze manier komen heel veel mensen in de problemen. En krijgen we straks ook klinieken voor mensen die het kunnen betalen. Scholen voor mensen die het kunnen betalen. Dus er zal een grotere scheidingslijn komen die er tot nu toe is geweest.

Tuurlijk zijn er mensen die het zelf in de hand hebben. maar er zijn ook een hele boel mensen die het echt niet kunnen voorkomen en in de schulden komen. En dat worden er steeds meer. Nu merk je al dat veel meer mensen schulden hebben. Zelfs jongeren. Over enkele jaren hebben we een groep mensen die zoveel schulden hebben dat ze op straat komen. Ik vrees dat er dat ook steeds meer worden.

Maar natuurlijk zijn er ook landen waar het veel slechter is. Toch denk ik niet dat we moeten vergelijken. Maar moeten gaan kijken naar ons eigen kikkerlandje en hoe we deze neerwaartse spiraal gaan oplossen. Want als dat veel gaat verergeren, gaan meer mensen sparen en/of minder uitgeven, waardoor de economie niet aantrekt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:09

Het probleem met Noorwegen (en ook Zweden) is dat die hard achteruit hollen op de lijst met welvarende landen. Hun sociale stelsel is zo geweldig dat het niet meer te betalen is.

Het probleem is altijd dat je zwakkeren in de samenleving moet helpen, maar dat de grens altijd steeds verder omhoog schuift. Zelf zou ik liever zien dat de werkelijk zwakkeren ook echt geholpen worden en dat de grensen beter bewaakt worden in plaats van dat de helft van de bevolking gepamperd wordt, waardoor er eigenlijk niet voldoende geld is om die zwakkeren werkelijk te helpen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 01:09

Inderdaad, daar heb je gelijk in. Al die regeltjes. En er zijn genoeg mensen die de mazen in de wet weten te vinden. En de echte zwakkeren hebben daaronder te lijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:17

Ik denk niet dat armoede echt een keuze is. Je kunt daar door omstandigheden terecht komen.
Echter, ik denk dat een heleboel mensen boven hun stand willen leven terwijl ze dat financieel absoluut niet trekken. Dan zou je kunnen zeggen dat het een niet zo handige keuze is.
Ik verbaas me er ook altijd weer over als ik hoor/zie dat mensen in de bijstand zitten dan wel geld hebben om sigaretten te kopen. Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Stop dan eerst eens met roken en begin dan te mekkeren dat je kinderen niet op sport kunnen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:45

Fitzroy schreef:
Ik denk niet dat armoede echt een keuze is. Je kunt daar door omstandigheden terecht komen.
Echter, ik denk dat een heleboel mensen boven hun stand willen leven terwijl ze dat financieel absoluut niet trekken. Dan zou je kunnen zeggen dat het een niet zo handige keuze is.
Ik verbaas me er ook altijd weer over als ik hoor/zie dat mensen in de bijstand zitten dan wel geld hebben om sigaretten te kopen. Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Stop dan eerst eens met roken en begin dan te mekkeren dat je kinderen niet op sport kunnen.

Hier ga je in mijn ogen te ver, jij wilt blijkbaar kunnen bepalen waar mensen hun geld aan uitgeven.
Of is dat ook al boven hun stand leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:12

Gezond eten kost meer dan een pakje sigaretten per dag. Laten ze eerst het gezonde eten maar eens goedkoop maken, lees ergens dat er een bananenberg is, nou wij betalen nog de volle prijs, dus als bv verse groenten (zijn wij geen argrarisch land) via overheid aan prijzen worden gehouden, dan zal iedereen gezond kunnen eten en minder snel ziek worden. Hoevelen roken niet een pakje per dag en eten 4 keer per week friet? Het is idd maar waar je je geld aan uit geeft, maar dat heeft niets met armoede te maken. Bij de Zeeman shoppen is geen schande, pizza's en friet eten ook niet, maar geeft wel aan hoeveel je te besteden hebt. Dat sigaretje is ook een keuze, maar weegt niet op tegen andere kosten.

Over dat gezond eten, dat haal ik aan omdat in Engeland in sommige wijken, de achterstands wijken, niet te krijgen is omdat het gewoon te duur is. Die mensen zijn dus chronisch slecht gevoed en die kinderen zijn nu al chronisch ondervoed waardoor ze niet oud zullen worden en ziekelijk zullen gaan zijn. Nu wil de overheid daar een beleid voor gaan voeren. En terecht. Volksgezondheid is een plicht van de overheid. Als gezond goed eten heel makkelijk betaalbaar is in de supermarkten kan iedereen gezond eten, minder zieken, betere geestelijke gezondheid (bewezen dat slecht eten depressief maakt) meer geld te besteden voor de armen, hebben we al een heel ander plaatje.

Ik schrik mij nl steeds weer de pleuris als ik weer een gezondheidsmanie heb en mijn kar vol heb met verse gezonde produkten voor een hele week. Niet verwondelijk als de armen vette goedkope rotzooi gaat kopen om rond te komen, die sigaret maakt dan ook niet uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:20

jaantsje schreef:
Hier ga je in mijn ogen te ver, jij wilt blijkbaar kunnen bepalen waar mensen hun geld aan uitgeven.
Of is dat ook al boven hun stand leven?

Nee hoor, maar loop dan ook niet te zeuren dat je de kinderen geen pleziertjes kunt geven omdat daar geen geld voor is. Weet je wat een pakje sigaretten tegenwoordig kost? Daar kun je heel wat andere leuke dingen mee doen.
Roken is geen noodzaak, eten wel.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:21

Fitzroy schreef:

Hier ben ik het mee eens, (stoppen met) roken is namelijk wel een keuze. Als je een pakje per dag rookt = 4E x 31, toch zo'n 120 Euro per maand. En dat is veel als je in de bijstand zit oid!

Ik zou het trouwens geen slecht plan vinden als gezond voedsel goedkoper zou worden (fruit, verse groente), de kosten die dat met zich meebrengt zou je dan kunnen overhevelen naar het ongezonde voedsel, door die duurder te maken.

Ik denk ook niet dat armoede in Nederland een keuze is, wel vind ik dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden moet nemen. Dus niet al je geld verbrassen en vervolgens de maatschappij de schuld geven, je hebt dat geld toch echt zelf uitgegeven. Ook vind ik dat je actief wat aan je eigen 'armoede' moet proberen te doen, niet alleen maar thuis zitten klagen hoe moeilijk je het hebt dus.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:24

Dat klopt russel, na de invoering van de euro is er veel de verkeerde kant uit gegaan.
Het salaris is door de helft gegaan maar de prijzen liggen gem. al hoger toen het gulden teken ervoor stond.
De gevolgen hiervan zullen steeds groter worden met het gevolg dat er steeds meer mensen in de problemen komen.
Bijv. een bloemkool, die koste rond deze tijd 2 gulden.
Die zie ik nu voorbij komen tussen de 2 en 4 euro.
Werk is er ook niet voor iedereen, in het Noorden is dit nog steeds een groot probleem en niet alleen voor de ouderen maar ook voor de jeugd.
Er zijn hier zat bedrijven die geen personeel aannemen boven de 17 jaar.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:44

Ik vind het een moeilijke vraag om te beantwoorden. Immers ken je niet alle individuele gevallen, en om alles over één kam te scheren gaat mij te ver. Er zullen best veel mensen zijn die door onvoorziene omstandigheden weinig te besteden hebben, die net tussen de mazen van het net doorvallen, e.d. Het staat vast dat de Nederlandse verzorgingsstaat aan het aftakelen is. Als je ergens tegen beschermd wil zijn, zul je het zelf moeten betalen ( in veel gevallen door een verzekering te regelen natuurlijk ).
De vergelijking met Scandinavië gaat hier zeker op, ook voor deze landen zal een dergelijk voorzieningenniveau in de toekomst veel te duur worden. Dit hangt natuurlijk ook sterk samen met de bevolkingsgroei.
Ik denk dat het in veel gevallen een kwestie is van verkeerde keuzes als mensen weinig geld hebben. Ik ben het volledig met Fitzroy eens dat als je kan roken van je geld, je niet moet zeuren dat je geen geld hebt om je kinderen te laten sporten ( Misser laat duidelijk zien dat je van dat geld immers zelf op paardrijles kan ).
Als je in de bijstand zit, vind ik trouwens dat er best voorwaarden gesteld kunnen worden aan waar je je geld aan uit geeft. Het is immers geld van de gemeenschap! Als een vereniging subsidie krijgt moeten ze ook elke eurocent kunnen verantwoorden. Het probleem is alleen dat dit bij uitkeringen niet gecheckt kan worden, omdat dat veel te veel mankracht zou vergen.
Daarnaast ben ik van mening dat de term armoede in Nederland nog al snel gebruikt wordt. Frisdrank, een internetabonnement, een tv-gids, roken en alcohol zijn allemaal luxe in mijn ogen. Ik zou het zelf ook moeilijk vinden om bepaalde zaken op te geven, maar als het moet dan moet het.
Toen ik 17 was kwam ik van de ene op de andere dag op straat te staan, geen huis, niks. Ik kwam rond van 600 gulden in de maand ( incl. huur van 400 gulden ). En toen voelde ik me ook niet arm. Dan at je maar weer eens twee weken hutspot, zoals mijn collega zou zeggen. Er is meestal wel een mouw aan te passen.
In sommige situaties is het voor veel mensen gewoon moeilijk om de juiste keuze te maken. Daar ligt denk ik eerder het probleem.
Oh, ja nog 1 opmerking over ouderen in de AOW: ik vind het onzin dat alle ouderen AOW krijgen, ook degenen met een zwembad in de tuin. Als de AOW nou eens inkomensafhankelijk zou worden, zou er waarschijnlijk een veel betere verdeling komen, en het terecht komen bij de mensen die het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:53

Ha, nou idd, hier op het platteland zitten ettelijke rijke boerkes. Hebben hun kiet verkocht of hun land onteigend maar dan hebben ze wel een dikke prijs gekregen. Dus we praten over de tonnen tot een dikke miljoen op de bank. Zij krijgen ook AOW! Maar zat laatst bij mijn schoonmoeder die dus echt aan de onderrand hangt, trots als een pauw dus niets van de familie wil aannemen en toch huisje altijd open heeft staan voor visite, wil dus niet alleen zitten. Tja ook die rijke ouwelui loopt haar gastvrijheid plat, borreltje hier en borreltje daar, kost haar klauwen geld. Afin, ik was daar dus toen ze een koffietafel weer vol had, roept de grootste dikste miljonair dat die euro toch wel duur is, en jaaaaa knikken die ouwtjes, best zwaar met je auw-tje, JAAA roept meneer de miljonair het hardst. Koffie (of thee)! Koffie (of thee)! Hij mag van mij best gierig zijn, maar recht op die aow heeft hij volgens mij niet. Geef dat overschot maar aan mijn schoonmoeder, kan ze behoorlijk leven. Heb je bijstand dan mag je geen geld op de bank hebben, maar heb je als bejaarde tonnen op die bank staan, mag je wel een aow! Blond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:16

erleyne schreef:
Als je in de bijstand zit, vind ik trouwens dat er best voorwaarden gesteld kunnen worden aan waar je je geld aan uit geeft. Het is immers geld van de gemeenschap! Als een vereniging subsidie krijgt moeten ze ook elke eurocent kunnen verantwoorden. Het probleem is alleen dat dit bij uitkeringen niet gecheckt kan worden, omdat dat veel te veel mankracht zou vergen.

En daarin ben ik het niet met je eens, want dan moet je voor andere mensen gaan bepalen wat er belangrijk is. Zo kregen wij geen nieuwe kleren maar mochten we wel een hobby uitoefenen (daarvoor krijg je overigens ook weer subsidie van de gemeente), voor mij en mijn zus dus paardrijden. Mijn moeder vond het belangrijker dat we ook nog een jeugd hadden, want er kon al zo weinig. Iemand anders zou dat totaal onnodig vinden misschien. Kleren namen we dan over van familie of er werd een keer per jaar stof op de markt gekocht en mijn moeder naaide zelf. Plannen waar mensen hun geld aan uitgeven gaat voor mij teveel de communistische kant op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:32

Het hangt er heel erg van af welke voorwaarden er gesteld worden natuurlijk. Ik vind het onzin dat mensen een playstation en een internetabo hebben, maar wel naar de voedselbank moeten voor brood. Daar mag best wat van gezegd worden.
Overigens is het hele idee van uitkeringen tot licht socialistisch ( communistisch vind ik in deze bijna een vies woord aan het worden, maar dat is een geheel andere discussie die ik ook regelmatig op de uni aanga Haha! ); de herverdeling van middelen ligt hieraan ten grondslag. En dat is een puur socialistisch idee ( bedenk me ineens weer een stukje Troelstra uit mijn eerste jaar Knipoog )

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:40

russel schreef:
Ha, nou idd, hier op het platteland zitten ettelijke rijke boerkes. Hebben hun kiet verkocht of hun land onteigend maar dan hebben ze wel een dikke prijs gekregen. Dus we praten over de tonnen tot een dikke miljoen op de bank. Zij krijgen ook AOW! Maar zat laatst bij mijn schoonmoeder die dus echt aan de onderrand hangt, trots als een pauw dus niets van de familie wil aannemen en toch huisje altijd open heeft staan voor visite, wil dus niet alleen zitten. Tja ook die rijke ouwelui loopt haar gastvrijheid plat, borreltje hier en borreltje daar, kost haar klauwen geld. Afin, ik was daar dus toen ze een koffietafel weer vol had, roept de grootste dikste miljonair dat die euro toch wel duur is, en jaaaaa knikken die ouwtjes, best zwaar met je auw-tje, JAAA roept meneer de miljonair het hardst. Koffie (of thee)! Koffie (of thee)! Hij mag van mij best gierig zijn, maar recht op die aow heeft hij volgens mij niet. Geef dat overschot maar aan mijn schoonmoeder, kan ze behoorlijk leven. Heb je bijstand dan mag je geen geld op de bank hebben, maar heb je als bejaarde tonnen op die bank staan, mag je wel een aow! Blond

Ik ben het voor een deel wel met je eens maar ook voor een deel niet. Vaak de oudere mensen met geld hebben wel hun hele leven keihard ervoor gewerkt (uitzonderingen van mensen die alles in hun schoot geworpen krijgen)
M'n opa en oma bv hebben een goedlopend transportbedrijf, huis van meer dan een miljoen en kopen om het jaar een nieuwe mercedes. Mn opa heeft zich altijd 4 slagen in de ronte gewerkt, is begonnen met armoe en weet hoe het is om niet veel te besteden te hebben. Nu nog met geld kopen ze nog geen achterlijke dingen, hebben een keuken uit het jaar 0 en eigenlijk weinig echte luxe in huis. Ook hij klaagt wel eens over de euro en dat alles zo belachelijk omhoog is gegaan kwa prijs. Vind het zn goed recht want het is ook allemaal belachelijk duur geworden waardoor het in deze tijd nog moeilijker word om en bedrijf te starten (en te houden)
Hun hebben ook net als bv jou schoonmoeder ook heel hun leven gewerkt dus waarom voor hun dan geen AOW?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:07

Omdat ze het niet nodig hebben en er mensen zijn die het wel heel hard kunnen gebruiken (mensen die alleen van een AOW leven bv)?

Mijn opa heeft een goed pensioen en ook AOW, dat stort ie rechtstreeks op zijn spaarrekening. Wat moet een man van 83 nou met een dikke spaarrekening?? Gaat straks allemaal naar de belasting.
Mijn oma (van de andere kant) leeft van alleen haar AOW. Heel erg krap dus. Ze kan de kleinkinderen niet eens een cadeautje kopen. En dat alleen omdat mijn opa vroegtijdig zijn beroep (veehandelaar) moest opgeven vanwege een ongeluk, hij heeft haar achtergelaten zonder geld of pensioen.

Ik vind daarom dat de AOW alleen zou moeten gelden voor mensen die het nodig hebben (en dan zou het best wat hoger kunnen). Zelfde verhaal met kinderbijslag overigens. Of geef de 'rijkere' mensen wat minder. Ik ben niet rijk, maar zou dat geld echt niet missen hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:20

SoSa schreef:

Oh, dan zijn er dus geen zwervers!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:22

Mijn ouders kunnen goed rondkomen. Ze hebben het altijd goed gehad, maar ja, ze hebben zich OOK kapot gewerkt hun leven lang. Ze verdienen dus elke cent die ze aan AOW krijgen, ook al rijden ze een dikke vette auto en wonen ze in een bungalow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:27

Desiree schreef:
Mijn ouders kunnen goed rondkomen. Ze hebben het altijd goed gehad, maar ja, ze hebben zich OOK kapot gewerkt hun leven lang. Ze verdienen dus elke cent die ze aan AOW krijgen, ook al rijden ze een dikke vette auto en wonen ze in een bungalow.

Hiermee wil ik onderstrepen dat het dus een keuze is helaas.

iedereen begint met nul, t is alleen de kunst om van een duppie een euro te maken, dus keihard werken,
slim met je geld omgaan en iet uitgeven als water.

Ik heb ook een sociaal minimum, maar heb wel alles wat mn hartje begeert, en hoef niet op een stuiver te kijken.
Mensen die niet rond kunnen komen kunnen gewoon iet met geld omgaan, maar dat is mijn mening.