De jeugd van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:16

hmmm, in het topic van Welzijn over vermoeidheid bij jongeren wordt, na een onderzoek dat angst bij jongeren zou zorgen voor grote vermoeidheid, juist gesteld door een aantal jongeren dat dit komt door de grote druk om te presteren op school en in hobby's. Zou Breezahtaal de oorzaak zijn?

Alinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:09

Urielle schreef:
Alinda, dat weet je niet want daar was je niet bij De mentaliteit is wel veranderd hoor, maar ja, wie is daar de schuld van he

Maar dat ouderen klagen over de jeugd van tegenwoordig is van alle tijden. Dus het is heus niet van de laatste jaren.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:11

er zijn ook mensen die dislecties zijn, en die worden hier ook afgekraat met leer eerst normaal tiepen dan lesen we mischien wat je te zeggen hebt, als je niet normaal typt maakt het mij niet zo uit wat jij te vertellen heb

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:16

Maar ook met dislexie kun je een normaal Nederlands stukje schrijven, je zult de spellingscontrole moeten gebruiken. En dat doen ze dan ook niet allemaal.
En als mensen eerst even terug lezen voordat ze op het knopje 'plaatsen' drukken, scheelt dat ook weer een hoop fouten.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:21

sommige fouten zie je zelf niet;) ik heb ook een hekel aan mensen die een o in een 0 veranderen en veel letters weg laten ofzo maar ik reageer er gewoon niet op;) of ik vraag normaal of dat die gene misschien ook gewoon kan typen

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:21

Ik ben ook een jongere, maar breezertaal kan ik niet schrijven en niet lezen. Dat er veel jongeren zo schrijven wil trouwens niet zeggen dat het niveau is gedaald, jongeren hebben een taaltje ontwikkelt die de oudere niet snappen. En toch moeten ze in het taaltje van de "oudere" toetsen maken, lezen, noem maar op. Ik denk niet dat het niveau verandert is, ik denk eerder dat het gewoon een trend is, die zich voortzet.
Van mij mogen ze lekker zo praten op msn met elkaar, maar niet op openbare sites zoals bokt, marktplaats en andere sites waar je berichten kunt zetten.
Deze jongeren kunnen echt wel gewone taal, het zit tussen hun oren dat ze "het niet kunnen".

x_Charlie

Re: De jeugd van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:23

Echt zo'n rottaaltje...zéér irritant om te lezen. Typ nou maar gewoon Nederlands, das veel stoerder!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:23

Ook mensen met dyslexie kunnen hoofdletters en leestekens typen, een alinea-indeling maken en indien nodig de spellingcontrole of een woordenboek gebruiken.

Als je dat niet wilt doen omdat dat te veel moeite is, heb ik ook geen zin om moeite te doen om het te lezen. En hier en daar een spelfoutje is echt geen probleem hoor... (Alleen moet je dan dus geen commentaar op anderen gaan geven )

Vanessa: ik heb (buiten Bokt) ooit iemand verzocht om even op de spelling te letten omdat ik er niets van snapte. Krijg ik een boos berichtje terug dat ze echt niet haar hele berichten nog een keer na ging lezen zeg. Tsja, dan doe ik het ook niet he?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:01

Naast het Tem knopje misschien een knopje voor 'spellingscontrole'

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:15

Kimmie_Paard schreef:
er zijn ook mensen die dislecties zijn, en die worden hier ook afgekraat met leer eerst normaal tiepen dan lesen we mischien wat je te zeggen hebt, als je niet normaal typt maakt het mij niet zo uit wat jij te vertellen heb

Maar er zit toch wel een groot verschil tussen 'Breezah'-taal en Nederlands met een X aantal spelfouten.

Zo heb je met 'Breezah'-taal vaak van die hoofdletters om en om, of dubbele I's, en ik denk dat het voor een dyslectisch persoon soms al lastig genoeg is om ABN te schrijven met de grammatica e.d., zonder ook nog eens te moeten letten op hOofDleTtersS om en om.

Het stoort mij in ieder geval enorm. Ik krijg dan echt het gevoel alsof een 3-jarige tegen mij praat. Gatsie zeg. Ik val zelf ook onder de categorie 'jeugd' zoals dat hier zo mooi in de titel van dit topic staat (...) maar ik typ dus wel normaal.

(Ik vraag me trouwens ook nog eens af of bij die kinderen ooit het normale ABN nog wel bijgeleert kan worden, want de totale grammatica met alle regels wordt totaal genegeert... Het zou voor mij niet de eerste keer zijn als ik iemand iets hoor zeggen in de trent van: 'Oh sorry voor de spelfouten, ja ik typ altijd in MSN- en Breezah-taal, behalve nu, daarom doe ik het al vanzelf en kan ik het niet meer tegenhouden.' )

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:18

Schimmelig schreef:
Naast het Tem knopje misschien een knopje voor 'spellingscontrole'

De opmerking van de dag .
Toch ga ik ervan uit dat als een deel van Bokt foutief blijft schrijven, dit de agressie (die gezien de vele gesloten topics volop aanwezig is) tegengaat. Zeg nou zelf: Egt nie! Iik hb al 3ffe 3 keehr gezegt dat dah nie kan kloppuh!
Daar kan je toch niet boos om worden? Hoogstens gaan je tanden er van knarsen of behang je spontaan je kamer zodat je er iets achter kan plakken....

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:23

Sander_ schreef:
Maar er zit toch wel een groot verschil tussen 'Breezah'-taal en Nederlands met een X aantal spelfouten.

Zo heb je met 'Breezah'-taal vaak van die hoofdletters om en om, of dubbele I's, en ik denk dat het voor een dyslectisch persoon soms al lastig genoeg is om ABN te schrijven met de grammatica e.d., zonder ook nog eens te moeten letten op hOofDleTtersS om en om.

Het stoort mij in ieder geval enorm. Ik krijg dan echt het gevoel alsof een 3-jarige tegen mij praat. Gatsie zeg. Ik val zelf ook onder de categorie 'jeugd' zoals dat hier zo mooi in de titel van dit topic staat (...) maar ik typ dus wel normaal.

(Ik vraag me trouwens ook nog eens af of bij die kinderen ooit het normale ABN nog wel bijgeleert kan worden, want de totale grammatica met alle regels wordt totaal genegeert... Het zou voor mij niet de eerste keer zijn als ik iemand iets hoor zeggen in de trent van: 'Oh sorry voor de spelfouten, ja ik typ altijd in MSN- en Breezah-taal, behalve nu, daarom doe ik het al vanzelf en kan ik het niet meer tegenhouden.' )

Ik zie hierboven ook een aantal spelfouten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:24

Sander_ schreef:

(Ik vraag me trouwens ook nog eens af of bij die kinderen ooit het normale ABN nog wel bijgeleert kan worden, want de totale grammatica met alle regels wordt totaal genegeert... Het zou voor mij niet de eerste keer zijn als ik iemand iets hoor zeggen in de trent van:
'Oh sorry voor de spelfouten, ja ik typ altijd in MSN- en Breezah-taal, behalve nu, daarom doe ik het al vanzelf en kan ik het niet meer tegenhouden.' )

Toen ik net op bokt zat was ik ook zo vreselijk. Ik snap dat nu helemaal niet meer.
Maarja toen was ik ook jonger. 1 jaartje maar, maar okee.

edit: Door bokt heb ik wel normaal leren typen.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:38

Schimmelig schreef:

Ik zie het inderdaad, ja. Maar kan het nu helaas niet meer veranderen. Ach ja, een mens is geen machine, maar Breezah-taal is in ieder geval wel iets wat je kunt voorkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:39

Sander_ schreef:
Schimmelig schreef:

Ik zie het inderdaad, ja. Maar kan het nu helaas niet meer veranderen. Ach ja, een mens is geen machine, maar Breezah-taal is in ieder geval wel iets wat je kunt voorkomen.

Voorkomen wel, genezen niet.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:41

Hehehe, yep

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:41

Anoniem schreef:

Laten we hopen van wel, anders zullen sommige sollicitatiebrieven er in de toekomst zo uit gaan zien.

(Ik acht de kans klein dat ze dan worden aangenomen, maar dat terzijde.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:45

Sander_ schreef:
[naam] schreef:

Laten we hopen van wel, anders zullen sommige sollicitatiebrieven er in de toekomst zo uit gaan zien.

(Ik acht de kans klein dat ze dan worden aangenomen, maar dat terzijde.)

Laat ik het dan zo zeggen: Die kinderen zéggen dat het niet te genezen is.