Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:57

'Hirsi Ali vertrekt uit Nederland'

Uitgegeven: 15 mei 2006 14:04
Laatst gewijzigd: 15 mei 2006 15:19

AMSTERDAM - In Den Haag wordt rekening gehouden met het vertrek van Ayaan Hirsi Ali. Het VVD-Kamerlid treedt per 1 september in dienst van het American Enterprise Institute (AEI), een conservatieve denktank in Washington. Dit meldt De Volkskrant maandag.

Ingewijden bevestigden het bericht uit de Volkskrant. Volgens het ochtendblad zou Hirsi Ali niet eerder dan op 1 mei volgend jaar naar de Verenigde Staten vertrekken. Maar omdat zij op 27 augustus haar huis in Den Haag moet ontruimen, heeft zij het AEI verzocht of zij per 1 september terecht kon.

Het instituut wordt gezien als een van de belangrijkste adviseurs van de regering van de Amerikaanse president George Bush.

Leugens

Hirsi Ali kwam de afgelopen week in opspraak, omdat zij mogelijk meer leugens heeft verteld bij haar asielaanvraag dan ze eerder al had toegegeven. Zij kreeg in 1992 een asielstatus en werd in 1997 genaturaliseerd. Mensen kunnen hun Nederlanderschap alsnog verliezen als later blijkt dat zij hebben gelogen over bepaalde kwesties.

Wiegel

Het aanstaande vertrek is "geen verlies voor de VVD" en ook niet voor de Tweede Kamer. Dat zei VVD-coryfee Wiegel maandag in het radioprogramma 1opdeMiddag. Hirsi Ali is een "dappere vrouw", maar ze heeft volgens hem standpunten die polariserend zijn.

Wiegel noemde als voorbeeld haar opvattingen over de vrijheid van onderwijs en minderheden. "Ik was het niet met die lijn eens", zei Wiegel. Hij denkt niet dat we nog veel van Hirsi Ali zullen horen als ze eenmaal in de Verenigde Staten werkt. "Dat vind ik niet zo erg", erkende Wiegel.

Ruzie

Wiegel en Hirsi Ali kregen vorig jaar november openlijk ruzie over artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs) en de toon in het integratiedebat. Hirsi Ali wil dat wetsartikel afschaffen, maar volgens Wiegel hoort het bij het liberale gedachtegoed. Hirsi Ali omschreef Wiegel als "reactionair conservatief".

Wiegel vindt het verder terecht en verstandig dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) een onderzoek is begonnen naar de naturalisatie van Hirsi Ali. Nederland moet volgens hem één lijn trekken voor iedereen die hier komt en niet de waarheid spreekt. "Gelijke monniken, gelijke kappen", zei Wiegel.

Plek

Onderzoeker Peter van Ham van Instituut Clingendael verwacht dat Ayaan Hirsi Ali niet op haar plek zal zijn in het American Enterprise Institute (AEI). "Je zou Geert Wilders daar eerder verwachten dan Hirsi Ali", zei de onderzoeker naar aanleiding van het aanstaande vertrek van de politica.

Volgens Van Ham is het AEI een zeer conservatief instituut, dat floreert sinds president George Bush aan het hoofd van de Verenigde Staten staat. "Het is bepaald geen liberaal bolwerk", concludeert Van Ham. Hij verwacht dat Hirsi Ali daar niet aan hoeft te komen met onderwerpen als euthanasie, homoseksualiteit en abortus.

Grote vis

Van Ham: "De mensen die er werken hebben veelal een zeer gekleurd religieus wereldbeeld. Ik denk dat Hirsi Ali daar volstrekt claustrofobisch wordt." Toch begrijpt hij wel dat de politica naar Amerika vertrekt. "Ze is hier een hele grote vis in een erg kleine vijver. Daar is ze een kleine vis in een zeer grote vijver. Je moet daar heel wat doen om zoveel kritiek te krijgen als hier in Nederland", aldus Van Ham. "Ze zal het wel zat zijn om constant het pispaaltje te zijn."

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:58

van nu.nl

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:08

tja mevrouw magan kiest eieren voor haar geld en houdt de eer aan zichzelf....
kan haar geen ongelijk geven.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:17

denk je niet dat ze dit had voor bereid?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:27

hier thuis wordt gespeculeerd dat dat baantje wel érg toevallig is...

ze denken hier dat ze hulp heeft gehad met haar "nieuwe onderkomen"

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:33

Daphnezz schreef:

beslist [staat ook in het bericht], maar ze zou pas in 2007 gaan, in plaats daarvan gaat ze nu, volgens mij om gezichtsverlies te voorkomen.
daarbij als er een procedure tegen haar opgestart wordt en ze haar baan en misschien zelfs nederlanderschap verliest verliest ze ook direct wat van haar aantrekkingskracht op plekken waar ze haar nu nog graag zouden willen hebben.
zoals ik al zei, ze kiest eieren voor haar geld.

Zunzuncito

Re: Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:43

Toch ga ik ervan uit dat als Verdonk besluit dat ze geen Nederlandse meer mag zijn en de U.S of A haar met open armen ontvangt (want dat gaan ze doen, heb ik het gevoel, die kunnen het echt geen r*k schelen dat iemand liegt om een Nederlandse vergunning: het gaat om wat je hun land te bieden hebt) dat veel mensen hier zich nog achter de oren gaan krabben en dat er dan weer een hele discussie losbarst ten gunste van Ayaan Hirsi Ali... Of is het, nu ze blijkbaar weggaat, niet meer belangrijk of ze Nederlandse blijft of niet?

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:47

persoonlijk vind ik dat het haar inderdaad afgepakt moet worden en ze als ze dan toch verblijfsvergunning en eventueel nederlanderschap zou willen ze opnieuw in de molen moet, net als taïda, wel zo eerlijk.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:55

Typisch dat de toenmalige voorzitter van de VVD (dus toen Ayaan daar binnenkwam) de boel omdraait.
Nederland staat voor gek als we een persoon die internationaal zo belangrijk is het Nederlanderschap afnemen en en passant gaf hij ook nog even de PVDA de schuld, dat die toen niet geprotesteerd hebben .
Verder vond hij die leugent(jes) voor bestwil over naam, land waar ze vandaan kwam, toestand met de familie en leeftijd niet zo belangrijk

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:06

Ja maar, toch blijft het raar. Iedereen, en daar vallen jij en ik ook onder, hebben in de afgelopen jaren haar (kunnen) horen zeggen dat ze gelogen heeft. Ze is genoeg op tv geweest om dat duidelijk te maken. Dat is blijkbaar nooit een punt geweest en nu, na al die jaren, is het onoverkomelijk...waar was iedereen de afgelopen jaren? Aan de ene kant de politici die nu aan het steigeren zijn (okee, naast de VVD die graag de andere kant op keek) maar ook de niet-politici...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:42

Ze heeft wel gezegd dat ze gelogen had, maar meer om te schuilen voor de zogenaamde wraak van haar familie.
Nu is duidelijk geworden dat ze over nog veel meer zaken gelogen heeft, ook uit een ander land kwam en er van eerwraak helemaal geen sprake is binnen de cultuur waar zij uit komt.
Ik heb haar altijd veel te polariserend gevonden, echt gevaarlijk voor een samenleving die probeert om samen te leren leven met verschillende culturen.

En ze wilde wel altijd heel graag in de media.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:50

Daphnezz schreef:

Ik ga er nu van uit dat het een hele slimme vrouw is, heeft contacten waarvan wij geen weet hebben. Wellicht misschien wel niet eens zo braaf, iemand die zo een schijn op kan houden, kan bad-news zijn.

Maar ik heb nog steeds het Singh Varma gevoel.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:12

godzijdank tieft ze op _/-o_ (sorry voor het foute woord maar geeft wel even mijn mening over haar aan)

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:42

Rita wil haar het Nederlanderschap ontnemen, ruik ik hier een verkiezingsstrijd .
Ik denk maar zo dat er nogal wat verdeeldheid binnen de VVD heerst .

Iig stapt Ayaan al op als kamerlid.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 02:01

Het is toch eigenlijk ook belachelijk dat ze Bush nu mag gaan adviseren... Om te beginnen is ze geen amerikaanse, dus is de wereld nu al zo ge globailiseert (hebruik ik het juiste woord?) dat buitenlanders, aangenomen worden door een lands bestuur om te komen regeren??

vind ik niet kunnen!

Niet dat ik iets tegen buitenlanders heb, maar ik vind dat wanneer je een land gaat besturen je op z'n minst iets met dat land moet hebben, en er dus moet wonen voordat je de politiek in gaat, en niet zoals Ayaan, het land in komen om te gaan regeren...

Ik begin me aan mezelf te ergeren hoe ik me zo aan Ayaan kan storen...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 03:04

Daphnezz schreef:
Het is toch eigenlijk ook belachelijk dat ze Bush nu mag gaan adviseren... Om te beginnen is ze geen amerikaanse, dus is de wereld nu al zo ge globailiseert (hebruik ik het juiste woord?) dat buitenlanders, aangenomen worden door een lands bestuur om te komen regeren??

vind ik niet kunnen!

Niet dat ik iets tegen buitenlanders heb, maar ik vind dat wanneer je een land gaat besturen je op z'n minst iets met dat land moet hebben, en er dus moet wonen voordat je de politiek in gaat, en niet zoals Ayaan, het land in komen om te gaan regeren...

Ik begin me aan mezelf te ergeren hoe ik me zo aan Ayaan kan storen...

Ach ze gaat bij een ultra conservatieve denktank werken, te vergelijken met de Burke-stichting hier in Nederland. Dat zal haar noch zwaar tegenvallen tussen al die ultra conservatieve extreem christelijke amerikanen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:49

Jaaa, en die kunnen zich ook behoorlijk door het geloof laten leiden, iets waar zij niet tegen kan. Dan dat vrijgevochten denken dat wij hier hebben, moeten ze echt niets van hebben.

Hollanditisch toch?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:56

Moet je nagaan: De democraten in Amerika zitten nog zelfs rechts (!) van de VVD, laat staan waar de republikeinen dan zitten met hun ideeen...en daar gaat ze even conservatief mee denktanken. Ik vind ook dat je iets moet weten van het land waar dat je het over hebt, laat staan dat je er moet wonen. De Verenigde Staten zijn geen Nederland. Ik ben zeer benieuwd hoe dat dit gaat lopen, maar heb al wel begrepen dat statenloos worden niet mag en dat Verdonk dus veel kan willen, maar niet haar paspoort afpakken. Ik ga ervan uit dat Ayaan zelf een Amerikaans paspoort zal aanvragen: die heeft genoeg van alles wat onder de zeespiegel ligt.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 16-05-06 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:02

Ach de stap van de Wiardi Beckmanstichting naar een kamerzetel voor de VVD was ook snel gemaakt.
Opvallend gisteren in het interview was dat ze Neelie haar leidende moeder noemde die ze onmiddelijk belt als ze problemen heeft.
Neelie deed het af als "ik heb recentelijkt contact gehad"
Het dumpen is al begonnen, ze is nu alleen nog maar schadelijk voor de VVD.
Ben benieuwd naar haar persconferentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:03

Volgens rechtsongelijkheid heeft ze geen recht op dit paspoort. Volgens mij heeft ze ook een misdrijf gepleegd door het op die manier te doen.

Paspoort wordt waarschijnlijk wel afgenomen en moet ze opnieuw de procedure gaan volgen. Waarom zou ze niet terug gestuurd kunnen worden? Ze loopt immers geen gevaar en economisch vluchteling hoeft ze niet te zijn, hoog opgeleid, fantastisch CV, engelssprekend, dus zowel in eigen land als over de grenzen kan ze solliciteren, eventuele verblijfsvergunning zal dan ook wel volgen.

Persona non grata zou ze ook nog kunnen worden, maar dat schaadt natuurlijk weer het politieke gezicht naar buiten toe.

Wedden dat balkie zwicht voor een politieke beslissing waardoor hij inspeelt op de buitenland gedachte? Ze zal wel met een liftje naar USA gebracht worden en dat paspoort daar wordt niet meer over gesproken. Of paspoort weg en nationaliteit nog nog niet beslist? Zal wel weer een modus worden die door de einduitslag te rekken in de doofpot kan komen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:13

De VVD heeft moeite de gelederen te sluiten. Iedereen die het al jaren niet zag zitten met Ayaan doet nu een duit in het zakje en aan de andere kant diepe verontwaardiging van de manier waarop deze "geweldige vrouw" behandeld wordt.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken in de strijd van Rita voor het leiderschap, ze toont zich iig consequent, maar of dat haar in dank afgenomen wordt, ik betwijfel het.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:23

sarabande schreef:

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken in de strijd van Rita voor het leiderschap, ze toont zich iig consequent, maar of dat haar in dank afgenomen wordt, ik betwijfel het.

Ze zal ook wel consequent moeten zijn. Dat is immers haar lijfspreuk:
"Ik ben niet links, ik ben niet rechts maar recht door zee".
Maar idd dit zal waarschijnlijk niet in haar voordeel zijn voor het stemmen...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:28

Nee ze is min of meer in haar eigen kuil gevallen.

De New York Times heeft een geschokt artikel over de tollerantie in Nederland en het parlement vraagt zich af of we nog een MP hebben.

Balkie Balkie onze troubleshooter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:29

In mijn ogen is Ayaan het probleem niet. Als persoon moet ik zeggen dat ik er weinig mee had. Haar uitspraken vond ik niet echt geweldig.

Maar de VVD is altijd op de hoogte geweest van haar verhaal en die vonden het allemaal niet zo belangrijk destijds. Nu het bekend is geworden steekt de VVD en dan met name topcrimineel Verdonk haar een mes in de rug.

Ayaan heeft misschien gelogen, maar de VVD heeft het in de doofpot gestopt. En nu probeert Verdonk de boel ineens te redden. Vies zaakje.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:30

Al komt het Ayaan natuurlijk heel best uit................ze kan nu roepen dat ze zich hard heeft ingezet voor alles. En dat het stank voor dank is........

Wat een goede beurt van Nederland weer