Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:43

Cayenne schreef:
Tja, en ik ben het weer eens met Judith, wie zijn wij om zulke dingen te bepalen?

Wie wij zijn?? wij zijn wel ff de gene die het betalen hoor.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:44

@ terorita: kijk dan ook maar uit met bijvoorbeeld skaters of zwangere vrouwen: je weet ook niet wat die allemaal onder hun wijde kleding stoppen. Misschien iedereen in z'n ondergoed naar het werk? En als je dat niet doet geen werk en geen uitkering?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:45

Je kunt skaters en zwangere vrouwen echt niet vergelijken met burka dragende vrouwen hoor

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:46

Schimmelig schreef:
xjudithx schreef:
Ik kan je wel zeggen: bijstand is absoluut geen easy money

Hoe kom je daar zo bij? Natuurlijk is het easy... de betreffende stad maakt het elke maand netjes over op je rekening... (mocht je doelen op het controleren... sjah.. het moet iemand ook niet TE makkelijk worden gemaakt)

Ik spreek uit ervaring... en ik kan je zeggen: het was absoluut niet easy.

jasmijn78

Re: Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:47

xjudithx schreef:
Ik vind niet dat je iemand mag dwingen haar burka uit te trekken als ze dat uit geloofsovertuiging doet.

Als je je niet kan of wil identificeren ben je in ovetreding van de WET!!!

xjudithx schreef:
Bovendien: hoe ver ga je in het aanpassen van het uiterlijk van iemand? Als ik geen baan kan krijgen omdat ik lang haar heb. Moet ik dan mijn haar afknippen en krijg ik anders geen uitkering? Of als je dik bent, moet je eerst afvallen voordat je uitkering krijgt?

Je gaat zover als nodig is en om veiligheids, praktische en representatieve redenen. Een bedrijf is geen filantropische instelling. Zij nemen je aan omdat er geld verdient moet worden. En als de klanten wegblijven omdat jij het afschrikt, dan heeft het bedrijf een probleem.

Dus nee, niet iedereen kan dragen wat hij wil. Net zo min als dat iemand altijd maar kan zeggen wat hij wil, of kan doen wat hij wil. Als iedereen dat namelijk zou doen dan zou het een chaos worden in Nederland. Stel je voor dat er iemand met hakenkruizen op zijn arm op het werk komt? Onder het mom van 'ik mag toch dragen wat ik wil?'

Als jij in een levensmiddelenfabriek mag je je lange haar ook niet los dragen, dan moet je een haarnetje om (om hygienische redenen). Enig idee wat een bedrijf een claim van een haar in een bekertje yoghurt kan kosten?

Ga jij met je lange losse haar eens aan een lopende band met draaiende delen werken! Lekker als je haar vastraakt in de draaiende delen (en levensgevaarlijk!) In dergelijke gevallen kan de werkgever je verplichten je haar vast te doen. De werkgever is zelfs verplicht jou te verplichten je haar vast te doen. Als jij dat weigert kan je er zelfs op ontslagen worden (Arbo-wet) Want als jij weigert en er gebeurt een ongeval dat is jou werkgever verantwoordelijk, en kan hij voor alle kosten en boetes opdraaien.
Enig idee wat een claim van een zieke werknemer een bedrijf kost?

Wil jij geopereerd worden door een arts als die allemaal pierings in zijn gezicht heeft? Of lange gel-nagels heeft? Lekker onhygienisch!
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 19-04-06 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:48

Citaat:
Ik spreek uit ervaring... en ik kan je zeggen: het was absoluut niet easy.

Wellicht verschilt zoiets per stad! Hier in Amsterdam is het iig easy money (mijn mening) ... enige tijd geleden konden er in zeer luxe BMW's ook uitkeringen aangevraagd worden (tegenwoordig niet meer) ...

Dat mensen om hun uiterlijke aanpasbare (!) kenmerken niet in aanmerking komen voor een uitkering.. vind ik niet meer dan logisch!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:49

Whiz schreef:

Dat weet ik, maar ik zou me schuldig voelen om zulke uitspraken te doen Ik heb een vriend in Pakistan en zijn moeder draagt dus ook een Burka, maar dat moet van zijn vader. Zelf heeft ze daar nooit voor gekozen. Zij droeg hem ook toen ze hier nog woonden. Daardoor kreeg zij nooit een baan, ook al moest ze van haar man solliciteren. Het liefst had ze hem uitgetrokken, maar ja, dat doen ze dan natuurlijk ook niet. Dus dankzij haar man kan ze in feite geen werk krijgen. Zo kan er altijd wel een verhaal achter zitten Daarom ga ik ook niet oordelen over het feit dat ze hem gewoon niet willen uittrekken.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:50

Jasmijn

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:50

@ jasmijn: ik weet wel dat er bepaalde uiterlijke eisen zijn voor bepaald werk, maar daar heb ik het nu niet over. Het gaat erover of je iemand mag dwingen het uiterlijk te veranderen omdat hij / zij anders geen uitkering krijgt.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:51

Ik geloof dat Aboutaleb het iets genuanceerder bracht. Als het dragen van een Burka iemand belemmerd bij het vinden van een baan dat dan het recht op bijstand zou kunnen vervallen.

Het dragen van een Burka kan nl wel degelijk van invloed zijn of iemand makkelijk aan het werk komt of niet. In een publieke, dienstverlenende, representatieve functie of een functie waarbij je direct te maken krijgt met 'het publiek', opdrachtgevers, klanten dan kan een burka echt een belemmering zijn.

Deze vrouwen plaatsen zich dan buiten de arbeidsmarkt en enig bewustzijn daarop is helemaal niet verkeerd.

In vergelijkbare functies zullen trouwens ook geen punkers met hanekammen, mensen met gezichtspiercings, 'lonsdale'dragers etc. etc. etc. worden aangenomen.

Waarom zouden de punkers, lonsdalers, gepiercten, paarsharigen, etc. etc. etc. zich wel moeten aanpassen en burkadragers niet?

terorita

Re:

nu geloof ik niet zo snel dat een nederlandse zwangere vrouw, vreemd word aangeken als ze een winkel binnen komt.
er lopen hier in almere aardig wat burka's rond
en die komen dan bij mij in de winkel nog wel eens een gegrild kippetje kopen.
werk daar al 8 jaar, zolang komen ze ook al in de winkel, als ze dan nog steeds niet fatsoenlijk het woord KIP hun strot uit willen krijgen dan vraag ik je.
punt 2 als het op zaterdag druk ik, moet je ze echt in de peiling houden, zelfs zakjes gehakt kruiden verdwijnen onder de burka.
tuurlijk zijn er zat nederlanders die ook jatten, maar deze vrouwen. ik weet het niet,.
krijg er een beetje kriebels bij.
ze willen wel in nederland wonen, maar niet na onze maatstaven leven
wat mij betrefd mag je dan een enkeltje terug nemen.

Schimmelig

Re:

Cayenne schreef:
Whiz schreef:

Dat weet ik, maar ik zou me schuldig voelen om zulke uitspraken te doen Ik heb een vriend in Pakistan en zijn moeder draagt dus ook een Burka, maar dat moet van zijn vader. Zelf heeft ze daar nooit voor gekozen. Zij droeg hem ook toen ze hier nog woonden. Daardoor kreeg zij nooit een baan, ook al moest ze van haar man solliciteren. Het liefst had ze hem uitgetrokken, maar ja, dat doen ze dan natuurlijk ook niet. Dus dankzij haar man kan ze in feite geen werk krijgen. Zo kan er altijd wel een verhaal achter zitten Daarom ga ik ook niet oordelen over het feit dat ze hem gewoon niet willen uittrekken.

In zo'n situatie zit je niet gedwongen, hoe moeilijk het ook is om bij zo'n man weg te gaan.. het is mogelijk! Dus man dumpen, dan mag de jurk ook uit! Leve emancipatie!

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:52

Het valt me trouwens wel op dat de mensen die hier "ervaring" mee hebben of het van dichtbij hebben meegemaakt (bijv Judith en ikzelf) dat die zich toch beter in die vrouwen verplaatsen. Niets ten nadele van anderen, maar je weet niet hoe het er daar in die samenleving aan toe gaat, die dingen worden niet zomaar voor de lol gedragen hoor.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:54

Die dingen worden daar in die samenleving idd niet voor de lol gedragen en hebben ook zeker een heel erg praktisch nut.

Alleen zijn we niet daar, maar hier. En hier in Nld is er geen praktisch nut bij een burka.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:55

Cayenne schreef:
Het valt me trouwens wel op dat de mensen die hier "ervaring" mee hebben of het van dichtbij hebben meegemaakt (bijv Judith en ikzelf) dat die zich toch beter in die vrouwen verplaatsen. Niets ten nadele van anderen, maar je weet niet hoe het er daar in die samenleving aan toe gaat, die dingen worden niet zomaar voor de lol gedragen hoor.

Van de burka staat werkelijk niks in de koran. Verzonnen regel door mannen geloof ik .... maar niet een 'geloofs regel', dus sjah... wat is 'zomaar' in zo'n situatie....

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:57

Apple schreef:
Die dingen worden daar in die samenleving idd niet voor de lol gedragen en hebben ook zeker een heel erg praktisch nut.

Alleen zijn we niet daar, maar hier. En hier in Nld is er geen praktisch nut bij een burka.

Praktisch nut, hmmm. Wist je dat die vrouwen in de zomer met 'overhittings verschijnselen' wel eens worden opgenomen? Een bevriende dokter heeft dikwijls zulke vrouwen over de vloer (en natuurlijk klagen dat ze doen), maar het enige advies dat de dokter geven kan is: trek de burka uit.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:57

Cayenne schreef:
Whiz schreef:

Jah maar zulke uitspraken doe ik ook niet.... Lees mijn post hiervoor ff door. Ik vind niet dat alleen de vrouwen met burka hier op afgerekend moeten worden.. Sterker nog... Ik denk dat deze groep dermate klein is dat het van geen enkel significant belang is.. En dat het een stunt is om snel zieltjes te winnen voor deze.. meneer abutaleb.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:58

Ik zal ook niet alle mannen over 1 kam scheren daar natuurlijk en inderdaad we zitten hier. Kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor, maar ik ben nog steeds van mening dat het "je woont hier, dus volg onze regels" ook wel een beetje anders mag. Als wij daar komen, hoeven we ook niet helemaal in hun kledij om geaccepteerd te worden. Maar dat is mijn ervaring Dat zal ook wel weer per regio verschillen.

Overigens nog een interessant artikeltje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Burka

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:00

weet je wat erg is.
je eigen ouders in de stront zien zitten, dakloos.
en dan de leegstaande huur huisjes die vrij zijn, naar deze mensen zien gaan.
meneer u bent niet zielig genoeg, u heeft 2 dochters die beide een eigen huis hebben, ga daar maar wonen,
uitkering, nee dat gaat niet zo makkelijk.
en man die 25 jaar hard heeft gewerkt,
zo in de put zien zitten, vreselijk.
een gezin uit verweggistan komt in een huis terecht, compleet gemeubileerd.
week later zijn ze vertrokken, inclusief meubulair, zelfs het behang was van de muur getrokken.
dit waren vrouwen met kinderen, inderdaad met burka.
uiteindelijk mochten mijn ouders in dit huis, mochten ze wel zelf voor een behangetje zorgen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:00

Schimmelig, je hebt het dan over de burka in Nld bij het Nlds klimaat (en vaak ook nog eens met allerlei lagen kleding eronder). Zoals al eerder gezegd: in Nederland heeft een burka geen praktisch nut.

In landen waar de burka vaker voorkomt is het vaak woestijnachtig, zon met zand en stofwinden. Burka's zijn daar gemaakt van heel licht en luchtig materiaal. Houd het stof buiten en is luchtig om je koel te houden.

Koeler met dan zonder burka.

jasmijn78

Re: Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:02

xjudithx schreef:
Het gaat erover of je iemand mag dwingen het uiterlijk te veranderen omdat hij / zij anders geen uitkering krijgt.

Ja!!!! Gezien mijn voorbeelden in mijn eerdere posts is het niet reeel van werkgevers te verwachten werknemers in een burka aan te nemen.

Cayenne schreef:
Ik heb een vriend in Pakistan en zijn moeder draagt dus ook een Burka, maar dat moet van zijn vader. Zelf heeft ze daar nooit voor gekozen. Zij droeg hem ook toen ze hier nog woonden. Daardoor kreeg zij nooit een baan, ook al moest ze van haar man solliciteren

Tsja, dus wie zijn probleem is het dan? Dan moet haar man maar zorgen dat hij genoeg geld binnenbrengt. In nederland zijn man en vrouw gelijk, dat staat zelfs in de grondwet. We leven hier niet in Pakistan!

Cayenne schreef:
Dus dankzij haar man kan ze in feite geen werk krijgen.

Prima, maar dan ook je handje niet ophouden. Het is toch te zot voor woorden dat iemand die gezond van lijf en leden is, dan maar niet hoeft te werken en geld toekrijgt omdat ze weigeren die burka af te doen?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:03

@ Apple: in dat soort landen is het praktisch inderdaad, maar dan maken wij er ons niet druk om, aangezien ze dan niet uitkerings gerechtigd zijn in NL ... dus thuis een burka, geen enkel probleem mee hoor ... Burka voor mijn neus en een uitkering, muchos problemos

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:04

In het voorbeeld van Cayenne: als haar man werkt dan heeft ze sowieso geen recht op bijstand.

Schimmelig: als je mn eerste post nog eens goed doorleest dan zie je dat ik het heb over het praktisch nut van de burka buiten Nld.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:05

nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen maar ik heb zoiets als:
we wonen in nederland, dus zal je je eige maar moeten aanpassen aan de nederlandse samenleving. Wij nederlanders dragen geen burka,s ect. Wij laten ons zien zoals we zijn. Hebben niks te verbergen.En als je het daar niet mee eens ben, dan hoef je ook niets van ons te verwachten. Geloof prima, tuurlijk, zolang je er andere maar niet mee lastig valt. En wat taalgebruik aangaat, leer maar nederlands ipv dat wij onze kennis qua taal uit de kast moeten halen. Wij passen ons teveel aan een ander aan ipv andersom. daar staat nederland om bekent, meegaant volkje. (ons kan je ruim zien)
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 19-04-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:06

K'miste het woordje 'daar' ... no biggie