Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:23

duidelijk en opmerking waar niet is over nagedacht

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:24

leg die opmerking eens uit?

_Nicky

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:26

In een restaurant vind ik het eigenlijk behoorlijk irritant als er achter je wordt gerookt, ik kan er namelijk niet goed tegen...

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:27

Paraat schreef:
Als er een rookverbod wordt opgelegd komt er nooit een eind aan de overbevolking.

slaat werkelijk als een tiet op een drumstel

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:29

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:41

Kunnen de sigaretten niet in het basispaket?
Verslaafde spuiters krijgen toch ook hun methadon en wiet op recept.

Zal morgen toch eens de dokter bellen voor een receptje camel blauw........

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:12

Terorita, Sans6; http://www.voetafdruk.nl/

De gem. inwoner van Bangladesh neemt de ruimte van 0,7 ha in op aarde. In Nederland 4,7 ha, en in de VS 8,4...

Het is zoals het er nu uitziet, niet eens mogelijk dat derde wereldlanden verdwijnen. Er zou dan simpelweg een gebrek ontstaan van wereldoppervlakte om ons allen van onze behoeften te voorzien.

De westerse maatschappij, met name richting USA, vergiftigen zichzelf. Dat klinkt misschien wat radicaal. Maar koffie, sigaretten, fastfood en stresscarrières doen een mens geen goed. Dit is misschien een stereotype, maar we zijn "dramatisation" wel gewend vanuit uit de media.

Ik houd zelf wel van een sigaret tijdens uitgaan. Schone lucht in treincoupe's waardeer ik 's ochtends zeer. Een rookverbod is een mooi nobel gebaar, maar niet iets waar de wereld op zit te wachten. Uiteindelijk.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:42

Keihard tegen om het simpele feit dat een ondernemer zelf moet weten of die een rookvrije zaak heeft of niet. als er ondernemers zijn die een rookvrije horeca gelegenheid willen creeren dan kan dat dan mag dat. Politici maken er een te groot drama van. er was nooit een probleem tot de politiek zich met deze zaak zich ging bezig houden. Ze betalen miljoenen aan lobbyclubs (lees subsidie sponzen) tegen roken en zetten mensen tegen elkaar op.

Er wordt een probleem gecreeerd om daarna een stempel te zetten op een wetsvoorstel dat dan hun naam mag dragen.

Als ik nu een club open waar gerookt mag worden en ik waarschuw iedereen dat hier gerookt wordt. je moet lid worden wil je naar binnen mogen. dat is toch net zo belachelijk. Ik ben niet tegen mensen die in een rookvrije omgeving zitten. Ik vind het prima als er rookvrije omgevingen zijn in een horecazaak maar om de roker nu grote zondebok te maken dat vind ik gewoonweg een slechte zaak.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 02:11

Karl66 schreef:
Niet roken is ook een keus

Ik bedoelde dat roken wél een keus is, en longproblemen niet .

Citaat:
En als je geen last wil hebben van rokers in de horeca, dan ga je er toch niet naar toe?

Nomgaals: dat is toch omgekeerde wereld? Het is toch niet zo moeilijk om een beetje sociaal te zijn en rekening met elkaar te houden??

Ik hou er enorm van om uit te gaan, te gaan eten, of een drankje te gaan drinken maar ik kan gewoon niet tegen rook. Vorige week zat ik na één avond in de rook weer bij de dokter voor medicijnen en ik ben er een week (!) ziek van geweest. Dus moet ik van jou al die dingen die ik leuk vind maar niet doen omdat anderen mensen willen roken??
Moeten alle mensen met astma e.d. dan maar gewoon niet meer uit gaan?

En als iemand dan over discriminatie begint (wat echt belachelijk is in deze discussie): dan voel ik me ook gediscrimineerd omdat er wel met rokers rekening wordt gehouden en niet met astmapatiënten

Sorry hoor, maar dan moet je nog maar eens nakijken wat discriminatie betekend .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 03:45

En als het straks verboden wordt ga ik dus niet meer uit, wat ik toevallig ook heel leuk vind. Dat is dan mijn keuze, net zoals het nu jouw keuze is om wel uit te gaan met alle gevolgen van dien.

Als mensen (inclusief CAN) de behoefte hebben mij als roker als associale omgeving verpestende egoïst neer te zetten, dan kunnen ze dat van mij krijgen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:06

IK ga niet tekenen, maar ben eigenlijk wel voor.
Vorig jaar ben ik in Italie op vakantie geweest en daar moet de horeca ervoor zorgen dat ze 1 goed geventileerde ruimte hebben waar gerookt mag worden. In de rest van de kroeg mag dan niet gerookt worden.

Persoonlijk heb ik dat als er fijn ervaren. Je kunt nu zelf kiezen of je in de stank wilt staan of niet.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

Karl66 schreef:
En als het straks verboden wordt ga ik dus niet meer uit, wat ik toevallig ook heel leuk vind. Dat is dan mijn keuze, net zoals het nu jouw keuze is om wel uit te gaan met alle gevolgen van dien.

Als mensen (inclusief CAN) de behoefte hebben mij als roker als associale omgeving verpestende egoïst neer te zetten, dan kunnen ze dat van mij krijgen.

Dus om dat handje vol niet rokers wil je dan ook geen rekening houden met de andere niet rokers? Die niet rokers die niets tegen rokers op zich hebben, maar voor wie het gewoon niet lichamelijk op te brengen is om te eten in een restaurantje waar gerookt wordt... want die zijn er helaas echt. Mijn moeder heeft bv een longaandoening en toen ik nog thuis woonde stak ik ooit eens boven in mijn kamer een wierrookdingetje aan -met mijn balkondeur open en mijn kamerdeur dicht-... en mijn moeder die beneden zat met de deur dicht kreeg het terstond benauwd. Dat heb ik dus maar nooit meer gedaan.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:10

ik rook zelf ook. Maar baal ervan als ik thuiskom na een avondje stappen en ik helemaal stink naar rook. Oke ik vind het niet leuk om buiten te gaan roken, maar waarom zou ik daar moeilijk over gaan doen. Thuis rook ik ook buiten omdat mijn moeder astma heeft als ik dat respecteer, moet ik andere mensen die er last van hebben toch ook respecteren.

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

miesie schreef:
Ik heb ook getekend.. Gister nog in een blauwe, stinkende kantine gezeten met als gevolg de volgende dag ziek thuis..
Ik heb een hekel aan rokers, het zijn vaak egoistische mensen die totaal geen rekening met anderen houden! En gewoon lekker terwijl je bijv. in de bushalte staat te wachten gewoon even een sigaret opsteken.. Ik ben er erg gevoelig voor en heb soms tijden dat ik steken krijg van het inademen van rook..
Ik vind het voorbeeld van in een grote stad wonen een beetje een stom voorbeeld... Daar heb ik niet direct last van, van rokers wel!

Een van de ergste dingen vind ik wel rokende mensen, ze stinken ontzettend, met als gevolg dat je zelf ook gaat stinken.. Je haar, je kleding echt verschrikkelijk! Ik maak ook absoluut geen onderscheid tussen rokers.. Een roker is een roker allemaal even erg! Of het nou familie, vrienden of vreemden zijn..

En geef me nou eens 1 goede reden, waarom je zou beginnen met roken?

Wow en bedankt he!!

Iets minder fel mag ook. Je kent niet alle rokers en mag dan ook niet klaar staan met een oordeel. Dat is hetzelfde als zeggen dat iedereen die een eigen paard heeft arrogant is..
Het slaat dus gewoon nergens op.
Dat het stinkt en dergelijke klopt allemaal wel, maar het karakter van een persoon heeft niks te maken met of die persoon rookt of niet..

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:04

ja idd lief stukje

@miesie

ik ben dus egoistisch en ik stink, leuk om te horen van iemand die mij niet kent. ik sta altijd voor iedereen klaar, maar omdat ik rook ben ik egoistisch.
Als ik naast jou een sigaret zou opsteken en jij zou er wat van zeggen dat je er last van hebt zou ik ergens anders gaan staan, of hem gewoon uitmaken. En ik rook altijd buiten dus zo erg valt die stank wel mee mijn moeder is astmatisch dus als ze vond dat ik naar rook stonk had ze dat ook allang gemeld

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:14

Ik rook zelf niet en als ik ergens ben waar veel gerookt word krijgt ik last van mijn ogen en neus enz. Maar ik vind sommige reacties wel overdreven. Roken verbieden waar gegeten word ala, maar in een cafe,discotheek vind ik dat je dat niet kunt verbieden.
En die strijd tussen rokers en niet rokers vind ik echt zo ego.
Als nou eens niet ioedereen elkaar in een hokje zou stoppen en gewoon een beetje rekening met elkaar houd.
Maar dat zal wel een vage droom zijn.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:17

Citaat:
[
Oh, in tegenstelling tot ja?
Uhm, volgens mij vergeet je een paar dingen.
Door roken verandert je gedrag niet (niet in grote mate dan tenminste), door alchohol en drugs wel, zeker als je overmatig gebruikt.
Kan het zelfs nog wel zo gek maken dat doordat iemands anders fastfood eet en andere ongezonde troep (met het gevolg veel en veels te dik zijn) anderen er last van kunnen krijgen.
Maar dat is mierengeneuk, maar wat betreft drugs en alchohol sla je de plank volledig mis.
[/quote]

Ik denk dat jij de plank hier mis slaat.

- het overgrote gedeelte van de Nederlanders drinkt af en toe alcohol (op feestjes of in het weekend) dit in tegenstelling tot roken. Dit is een verslaving die je een aantal keer per dag moet bevredigen.

Als anderen alcohol of drugs willen gebruiken heeft mijn gezondheid daar geen last van. Van meeroken kan ik wel ziektes krijgen. En dat is dan nog minder erg dan de stank in mijn kleren en haar, last van mijn lenzen en longen.

Als anderen zich vol willen eten wordt ik daar echt niet dikker van. Iemand die heel erg dik is veroorzaakt voor mij weinig overlast. Ik ga er niet van stinken, krijg geen last van kanker of mijn ogen/luchtwegen. Dat krijg je door rokers wel!

Rokers veroorzaken overlast en zijn schadelijk voor ieders gezondheid. Daarom pak de overheid deze mensen zo hard aan.

Waarom doet men in Nederland zo moeilijk? In het buitenland zie je nergens meer rokers in de horeca. Wat betreft roken kan je nu eenmaal niet echt rekening met elkaar houden. Dat gaat in een besloten kring misschien nog maar niet in het openbaar. Daarom moeten ze het ook algemeen gaan verbieden. Een rookvrije zone is onzin het is veel te duur en vaak niet mogelijk in veel cafe's en restaurants.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:45

vikki schreef:
Dus om dat handje vol niet rokers wil je dan ook geen rekening houden met de andere niet rokers? Die niet rokers die niets tegen rokers op zich hebben, maar voor wie het gewoon niet lichamelijk op te brengen is om te eten in een restaurantje waar gerookt wordt... want die zijn er helaas echt. Mijn moeder heeft bv een longaandoening en toen ik nog thuis woonde stak ik ooit eens boven in mijn kamer een wierrookdingetje aan -met mijn balkondeur open en mijn kamerdeur dicht-... en mijn moeder die beneden zat met de deur dicht kreeg het terstond benauwd. Dat heb ik dus maar nooit meer gedaan.

Zoals ik in een eerdere post al zei, ben ik altijd een sociale roker geweest, maar als mensen als miesie en de CAN mij in een asociaal hoekje willen stoppen, wie ben ik dan om niet aan hun beeld te voldoen?

Nog los van het feit dat ik niet rook op een plek waar niet gerookt mag worden en dat is tegenwoordig overal met uitzondering van je eigen huis, de horeca en buiten (voor zolang als dat nog duurt).

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:23

Ik ben ook voor. Vieze rokers, stinkt verschrikkelijk en zorgen voor veel overlast bij niet-rokers. En als je er wat van zegt op een normale manier, krijg je vaak nog een grote bek terug. Er wordt waarschijnlijk niet begrepen hoe veel last het roken kan zorgen bij andere mensen. En dan heb ik het nog niet eens over de vieze stank die in je kleren/haar ed gaat zitten! Ik vind het ook leuk om af en toe uit te gaan. Maar één van de redenen waarom ik dit niet doe is omdat ik, zoals meerdere mensen, astma heb. Omdat iemand anders niet van zijn verslaving af kan komen, moet ík daar maar rekening mee gaan houden. Ik dank je vriendelijk. Kijk een avondje leuk uit kan wel, maar dan heb ik daarna weer 2 dagen last en zit ik aan de medicijnen die ook niet al te goed voor mijn gezondheid zijn.
Wat sjoert zegt, een apart gedeelte voor de rokers lijkt me een prima plan. Zo zadelen ze hun ellende niet op andere mensen.

FZ_Lin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:34

miesie schreef:
Ik heb ook getekend.. Gister nog in een blauwe, stinkende kantine gezeten met als gevolg de volgende dag ziek thuis..
Ik heb een hekel aan rokers, het zijn vaak egoistische mensen die totaal geen rekening met anderen houden! En gewoon lekker terwijl je bijv. in de bushalte staat te wachten gewoon even een sigaret opsteken.. Ik ben er erg gevoelig voor en heb soms tijden dat ik steken krijg van het inademen van rook..
Ik vind het voorbeeld van in een grote stad wonen een beetje een stom voorbeeld... Daar heb ik niet direct last van, van rokers wel!

Een van de ergste dingen vind ik wel rokende mensen, ze stinken ontzettend, met als gevolg dat je zelf ook gaat stinken.. Je haar, je kleding echt verschrikkelijk! Ik maak ook absoluut geen onderscheid tussen rokers.. Een roker is een roker allemaal even erg! Of het nou familie, vrienden of vreemden zijn..

En geef me nou eens 1 goede reden, waarom je zou beginnen met roken?

waarom houden rokers geen rekening met anderen? omdat ze roken? sorry maar dit vind ik geen rekening houden MET rokers! dus niet alleen rokers zijn egoistisch
en dat mensen die roken stinken? ik rook zelf ook, maar ik stink niet je ruikt idd wel wat naar rook als je uitgaat bv en veel mensen roken, dan ruik je idd naar rook, maar dat valt bij mij ook mee ik gebruik geurtjes, dus zo erg ruik je het rook niet
en er zijn goede redens om te roken maar ook totaal geen goede reden zoals bij mij het geval is, bv ik begon te roken als jong meisje omdat ik het "stoer" vond, maar heb het uiteindelijk zelf nooit stoer gevonden en optie is ook stoppen met roken, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan
en als je er gevoelig voor bent, tja dan moet je gewoon netjes vragen aan die persoon die in het bushokje staat of hij/zij hem weer uit wilt maken

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:44

miesie schreef:

Tja, daar heeft ze wel een punt. Rokende mensen hebben dat mss minder in de gaten, maar ze ruiken uit hun mond en ze zijn vaak omringd door een rokerslucht. Mensen die sjag roken, hebben vaak ook van die bruin/gele vingers. Jak!

Ik ga alleen verder niet mee in het verhaal van Miessie. Mij iets te agressief geschreven. Maar ik vind niet dat rokers beledigd moeten zijn als een niet-roker zegt dat ze stinken. Voor niet-rokers, stinken rokers nu eenmaal. De waarheid is hard... *knikt bijdehand met het hoofd*

Maar iemand die net de stallen heeft uitgemest, vuil heeft opgehaald, riool doorgespoten heeft, stinken ook. Stink allen maar lekker door! ...Ik doe wel een stapje opzij.

Edit @Vanessa, ook als je allerlei lekkere luchtjes opspuit... dan nog is het te ruiken. Voor niet-rokers komt die lucht echt overal boven uit.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:46

venissa schreef:
en dat mensen die roken stinken? ik rook zelf ook, maar ik stink niet je ruikt idd wel wat naar rook als je uitgaat bv en veel mensen roken, dan ruik je idd naar rook, maar dat valt bij mij ook mee ik gebruik geurtjes, dus zo erg ruik je het rook niet

Natuurlijk stink jij wel! Het voordeel voor de roker is dat hij/zij het zelf niet ruikt.

Ik ben sinds een half jaar van het roken af. Ik werk in de horeca en een rook-verbod hoeft er van mij niet te komen. Ik heb geen last van de rook. Ik heb ook begrip voor rokers, ik kan me voorstellen dat het minder leuk is om te gaan stappen als je niet mag roken. Voor een roker hoort die sigaret er gewoon bij.

Maar aan de andere kant vind ik het niet normaal dat mensen met een allergie voor rook niet kunnen gaan stappen. Sommige rokers in dit topic doen wel heel erg hun best om iets wat krom is, recht te praten.

Draak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:50

Kunnen we ook een petitie maken voor het roken in restaurants... Pfff zeg wat een gezeik... De meeste restaurants hebben al aparte rookruimtes.. Oke roken in een trein is niet alles, dat half uurtje... Maar stel je wilt roken in de horeca verbieden, dan ga ik lachen want kunnen we meer openluchtparty's gaan houden!!! Want uiteindelijk staat iedereen toch bij de rokers, want dat is gezelliger!!!

FZ_Lin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:13

lies schreef:
venissa schreef:

Natuurlijk stink jij wel! Het voordeel voor de roker is dat hij/zij het zelf niet ruikt.

Ik ben sinds een half jaar van het roken af. Ik werk in de horeca en een rook-verbod hoeft er van mij niet te komen. Ik heb geen last van de rook. Ik heb ook begrip voor rokers, ik kan me voorstellen dat het minder leuk is om te gaan stappen als je niet mag roken. Voor een roker hoort die sigaret er gewoon bij.

Maar aan de andere kant vind ik het niet normaal dat mensen met een allergie voor rook niet kunnen gaan stappen. Sommige rokers in dit topic doen wel heel erg hun best om iets wat krom is, recht te praten.

maar ik zei ookal dat ik er niet naar stink, maar je ruikt het wel, maar niet zo asociaal erg zoals je het bv bij me vader ruikt, maar heeft er ook mee te maken dat me geurtjes nooit lang meegaan vind naar rook ruiken zelf namelijk ook vies

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:16

Draak schreef:
Kunnen we ook een petitie maken voor het roken in restaurants... Pfff zeg wat een gezeik... De meeste restaurants hebben al aparte rookruimtes..
Helaas is dat dus niet zo. Ik zie maar heel weinig rookvrije ruimtes. Het is voor veel eigenaren veel te duur een aparte ruimte en dan nog een installatie. Daarbij is het vaak ook niet mogelijk ivm de ruimte, intereur, te klein etc).

Oke roken in een trein is niet alles, dat half uurtje... Maar stel je wilt roken in de horeca verbieden, dan ga ik lachen want kunnen we meer openluchtparty's gaan houden!!! Want uiteindelijk staat iedereen toch bij de rokers, want dat is gezelliger!!!

Ik denk niet dat iedereen bij rokers gaat staan hoor. Ik sta liever binnen zeker als het buiten koud is of het regent. Als ik kijk op verjaardagen en bij ons op de hogeschool staan de rokers buiten of in een apart hok. Reken maar niet dat daar mensen voor de gezelligheid bij gaan staan.

Uit onderzoek in het buitenland is juist gebleken dat mensen veel minder gaan roken. Iedereen vind het vervelend om in de horeca naar buiten te moeten. Je moet je door een mensen massa heen wringen en dan weer op zoek naar je vrienden. Rokers blijven dan maar liever gewoon binnen.

Het algemene beeld is juist dat mensen even snel naar buiten gaan en dan snel weer naar binnen. Buiten is het koud en staan mensen op de tocht. Daarbij mis je alle lol binnen.

Het beeld van "de gezellige roker" is in Nederland aan het verdwijnen. Door alle regels komen rokers in een apart hoekje van vies en ongezonde figuren.

En om heel eerlijk te zijn rokes stinken. Ik ken er een aantal en als ze naast mij gaan zitten ruik ik het meteen. Ook als ze praten krijg je een rookwalm in het gezicht. Alle lapmiddelen helpen totaal niet (klasgenoten zie ik vaak in de weer met mondsnoepjes/spray/ eten en deo etc). En buiten staan roken maakt niets uit. De walm gaat in/op je lijf en kleding zitten.