Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:32

KiWiKo schreef:
jaaaaaa mag van mij gesubsidieerd

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:39

ninja2 schreef:
Ja in een caravan op kosten van het uitzendburo(speciaal voor polen)

Het uitzendbureau betaald ook tv en eten? En kleding? En vervoer? Ik weet van 1 bedrijf dat die het vervoer regelt en als het echt moet onderdak, maar van enigerlei luxe, eten en kleding worden ze toch echt niet voorzien.

Ik zit toch niet graag 10 weken (minstens) in een caravan. En al helemaal niet hartje winter.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:45

Wat een generalisatie hier zeg...
Je mag niet zeggen dat alle 'buitenlanders' zus of zo zijn, maar wel dat geen enkele nederlander wil werken... Er zijn heus nederlanders die wel dat soort werk willen doen...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:52

Klopt absoluut. Maar how 'bout de club chronisch langdurige werklozen? Die zouden toch wel een keer hun 'principes' opzij mogen zetten en de schouders eronder?

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:53

Zeker, anders was er nog veel meer werkloosheid geweest... Maar persoonlijk kan ik werkloosheid en al die openstaande vacatures niet stroken. En al helemaal niet als ik naar mijn eigen ervaringen kijk. Er zijn relatief toch verdomd weinig mensen met uitkeringen die wél bereid zijn alles aan te pakken. Omdat het gewoon niet goed genoeg is om omdat de uitkering hoger is dan het salaris. Nou, ik zou het wel weten hoor... Als ik aan de slag kan dan ga ik.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:56

Hm, misschien stroken de opleidingen niet met de aangeboden banen? Overgekwalificeerd ben je ook al snel. Of juist ondergekwalificeerd (ze vragen al diploma's voor de raarste baantjes..)

En als je uitkering hoger is dan je salaris.... ga je dan werken?? Dat is toch raar? Dan ga je toch in inkomen achteruit? Als dat al niet zo hoog is, kan je al t geld goed gebruiken... lijkt mij?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:58

Inderdaad. Maar de leegtes die zo achtergelaten worden, worden door oostblokkers opgevuld. Ook niet raar. Het hele systeem is best heel begrijpelijk.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:03

Cer, ik heb 3 maanden gepoetst met een HBO-opleiding...

En van dat salaris: ik heb nu ook gekozen voor de werkplek en de sfeer, niet voor het salaris. Ik heb vanaf mijn 14e gewerkt, we hebben zelf 20 jaar lang een tankstation gehad en mijn vader heeft sinds 2 jaar een eigen rijschool. Ik kom ook bij veel bedrijven over de vloer. Ik kan je garanderen dat je vanuit een uitkerings- of bijstandssituatie niet verder zult komen. Ondernemers haken af op dat gat in je CV, niet geheel onlogisch gezien het risico dat zij met zo iemand gaan lopen. Als jij al aan het werk bent, dan toon je initiatief en wil om te werken. Daar kom je veel verder mee dan wachten op de gouden baan, die hoe langer jij in je uitkering zit, steeds verder weg is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:08

Niet alles gelezen.

Ik ben iemand die graag aanpakt voor het ongeschoolde werk.
Al 15 jaar gedaan in de tuinbouw.
Ik ben er nu uitgegooid (nog niet officieel) omdat er goedkope Polen voor mij in de plaats komen.

Helaas is er op het moment weinig parttime te vinden en de tuinbouw wil nu allemaal Polen.
Wat mag ik dan gaan doen?
Ook voor minder dan het min. loon gaan werken?

Want ze worden wel degelijk onderbetaald.
Nee op papier niet.
Op papier werken ze 40 uur voor het min. loon.
In praktijk werken ze echter 60 uur voor datzelfde loon.
Maar niemand die ziet hoeveel ze werken, niemand die het dus aan kan pakken.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:10

Ja, ik heb ook 6 mnd gepoetst met een MBO opleiding... Applaus voor mezelf Ik doe nu ook werk waar ik niet voor opgeleid ben, alleen maar om werk te hebben.
Maar als ik 1000 euro uitkering zou krijgen (geen idee hoe hoog dat tegenwoordig is, ik werk ook ondertussen alweer 12 jaar, vanaf mn 19e) en ik kan werk krijgen voor 800 euro per maand, dan is 200 euro toch best een hoop geld om te missen, of niet? Helemaal als je een gezin zou hebben oid.

Maar ik weet niet hoe dat werkt hoor. Alleen weet ik wel dat er ook mensen zijn die hun best doen om aan werk te komen, en dat dat toch niet lukt. Heel makkelijk om te zeggen dat dat aan henzelf ligt.

Uiteraard zitten er luie varkens tussen, maar dat zijn ze niet allemaal. Ik weet dat mijn vader er echt niet blijer van werd dat hij er uitgeknikkerd werd door een jongere goedkopere kracht met een papiertje. En niet iedereen trekt dat dan nog, als je eenmaal wat ouder bent.

Ik merk het hier in het bedrijf ook, werknemers van 50+ die allemaal cursussen moeten gaan volgen om bij te blijven, het werk is erg verandert in de 30 jaar dat zij hier werken. Voor een aantal is dat niet makkelijk..
Sommigen trouwens wel hoor, die kunnen op leeftijd nog een omscholing aan, dat vind ik echt bijzonder knap !

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:16

Cer, het gaat mij er om dat ik nog nooit te horen heb gekregen dat ik overgekwalificeerd zou zijn... Zelfs voor poetswerk niet.

En ja, ik zou voor het werk gaan. Ik loop na een week thuiszitten al tegen de muren aan. Als ik werk tegen het minimumloon kan krijgen dan pak ik dat. Ik wil die gaten ook niet in mijn CV, ik zoek liever vanuit een werkpositie verder. Eerst maar eens aan de slag kunnen, als je werk hebt mag je veeleisend zijn.

RK, dat is idd wat ik ook al meermalen aangehaald heb. Ik hoop ook echt dat dat straks veranderd als de Polen tegen dezelfde voorwaarden moeten gaan werken, ik hoop dat er dan op zo'n zaken ook controle komt. Ik weet van 1 uitzendbureau waar een klant van me mee werkt dat het netjes geregeld is, die schrijven gewoon alle uren (en het uurloon ligt bijna gelijk aan een Nederlandse uitzendkracht). Helaas is dat bij veel bedrijven anders, vooral in de agrarische sector. Ook niet geheel onbegrijpelijk imo, het is daar nou niet bepaald kaasje om je kop boven water te houden.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:19

..moet het allemaal nog maar zien gebeuren hoe dit gaat verlopen.....ik denk persoonlijk dat het niet goed is voor ons bedrijfsleven en zeker voor de MKB dat er een grote strop zal worden..voorbeeld: wij een klein schildersbedrijf, stuk of 10 mensen, allemaal NL....schrijven in op een project met 2 andere schildersbedrijven, met goedkopere krachten meer man personeel...zij krijgen het werk aangezien zij goedkoper konden inschrijven ivm goedkopere personeelskosten...maar waar blijven wij dan met onze NL schilders???..wij willen kwaliteit leveren...dat weet je met vaste schilders met mensen uit het buitenland gaat dat een stuk moeilijker, spreken de taal niet?..hebben ze wel dezelfde diploma's??.kan je ze wel particulier laten werken, want laten we eerlijk zijn..kom iemand bij jou een huiske schilderen wil je ook dat ie NL praat en niet zo eng uit zn ogen kijkt(en neem van mij aan...zo denken heeeelll veel NL, want oww we discrimineren niet maar een ander kleurtje kan al een teken van wantrouwen zijn, zeker als zo iemand in je huis komt werken)...Dus je bent als bedrijf dadelijk verplicht om bijv. polen aan te nemen maar je kan geen kwaliteit meer afleveren + daarbij dat de NL schilders op straat komen te staan en omdat ze teveel kosten??...dan weet je niet wat een schilder verdient in NL!..daarbij vind ik ook dat de schilders hier best extra mogen verdienen omdat ze wel die opleiding hebben gedaan en een sterk staaltje vakmanschap leveren..Het zijn niet alleen maar de afvalberoepen die ze te doen krijgen...er gaat zo ook een hoop vakmanschap verloren en ik denkt dat door deze regeling de kleine bedrijven het of erg zwaar krijgen of over de kop gaan..ik vrees er voor...want ze zijn gewoon goedkopen..Hoe gaan wij dat volgend jaar tegen onze schilders zeggen met gezinnen???..verkoop je huis maar en ga maar in een huurwoning zitten??...offe je kinderen kunnen echt wel met wat minder kleding doen hoor...kijk maar naar bijv. de polen...is dat fair dan??..mensen die al 15 jaar in dienst zijn??

Kijk ook even naar de omliggend landen...die dus niet de grens wagenwijd openzetten, bijv. Duitsland, Belgie, Spanje....dat betekend dat wij daarin weer de grootste klappen krijgen want onze grenzen gaan wagenwijd open, terwijl omliggende landen een grens hebben tot het aantal mensen die ze toelaten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:20

ja, jij toevallig niet, ik ook niet, maar ik heb wel gehoord dat dat voorkomt.. Iemand met universitair die op een mbo baan solliciteerd, zal het niet worden vermoed ik.

Als je een bepaald inkomen gewend bent, en je wordt ontslagen of wat dan ook, en je moet vervolgens aan de slag voor minder dan een uitkering is het niet altijd een kwestie van willen, maar ook van kunnen veroorloven.
Trouwens, niet iedereen vliegt tegen de muren op hoor, er zijn mensen die zichzelf best kunnen vermaken zonder werk. Als ik de 15 miljoen ga winnen, ga ik echt geen minuut langer meer werken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:20

Maar hoe willen ze die uren gaan controleren?
Op papier klopt alles, worden ze ook netjes uitebetaald.

Maar er word gewoon gezegd, zoveel planten per uur hoor je te halen bij dat soort werk.
(uiteraard ligt dat aantal planten te hoog en kunnen ze dat nooit halen)
Ben je klaar, mag je naar huis.
Haal je dat niet, moet je doorwerken voor datzelfde loon.
Ze praten die Polen gewoon een schuldgevoel aan dat ze sloom zijn en die zijn al lang blij dat ze er niet uitgeschopt worden maar dat de baas toch zo aardig is hen de kans te geven het af te mogen maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:21

Idd Dimitri, zo werkt het

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:22

Maar daar sla je de spijker op z'n kop: de werkgevers, en niet de Polen zijn de boosdoeners. Mss uit nood geboren, maar toch.

Overuren zijn op zich wel te controleren. Controleur sturen, bedrijf in de gaten houden, personeel dat van zich af spreekt... Niet gemakkelijk, maar het kan.

juudje86

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:24

die polen gaan het werk doen dat veel werkzoekende nederlanders niet willen doen. ookal kun je geen werk vinden waar je voor opgeleid bent, kun je nog wel ander werk doen. maarja daar voelen veel nederlanders zich te goed voor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:24

De Polen zijn zeker niet schuld.
Die hebben groot gelijk, al verdienen die hier minder dan het min. dan is dat voor hun nog bakken met geld.

Maar de regering is schuld door alles open te gooien.
Bedrijven zijn schuld als ze het niet eerlijk doen.
Maar hebben de bedrijven keus?
Zoals dat aangehaalde schildersbedrijf, die uiteindelijk het ook zo gaat doen, om niet failliet te gaan.

En ja dan gaan er mensen, die jaren goed werk hebben geleverd uit.
En ik ben er 1 van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:26

Juudje
dat geld voor een paar mensen, de beroeps ww-ers.
Die moet je aan het werk schoppen en anders geen geld meer geven.

Maar een heleboel mensen willen wel werken, maar worden er nu uitgegooid in ruil voor een goedkope Pool.
En aangezien de hele bedrijfstak dat doet, kunnen die mensen nu ook minder makkelijk werk vinden, of moeten verplicht om gaan scholen oid.

Jasmijn76

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:41

juudje86 schreef:
die polen gaan het werk doen dat veel werkzoekende nederlanders niet willen doen. ookal kun je geen werk vinden waar je voor opgeleid bent, kun je nog wel ander werk doen. maarja daar voelen veel nederlanders zich te goed voor

dat is toch onzin!!....bouwvakkers??....voelen zij zich te goed??..waarvoor??...schilders??..voelen zij zich te goed??..waarvoor??..zij doen al werk met hun handen, eerlijke mannen die al jaren werken, die jaren erover hebben gedaan om het loon te krijgen wat ze nu hebben, dat hebben ze verdient hoor!!...en wat moeten zij anders gaan doen dan???..voor de helft van het geld putjes scheppen en dan mogen zij zich daar niet te goed voor voelen???..ze hebben groot gelijk!, daar zijn ze ook te goed voor....Maar kom niet over een paar jaar klagen als de pannen van je dak af kletteren omdat ze niet door vaklui zijn gelegd...en nee het is idd niet de schuld van de polen!..maar wel van deze regering en de maatschappij die alles maar goedkoper willen maar ook in deze positie worden gedrukt door deze zelfde maatschappij met alle rare fratsregeltjes...eerst de euro en klap nu alles maar open..YEEEHHH...we moeten vooral lekker europees blijven denken, weten we zeker dat we naar de donder gaan..De rest om ons heen wordt alleen maar rijker en wij armer

ow, en is het trouwens zo dat de Polen ook belasting moeten gaan betalen aan ons???..net zoals wij moeten doen?....ik weet het niet...misschien iemand hier??

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:42

Nou RK, als ik sommige poster moet geloven, ligt dat dus helemaal aan jezelf. Dus aan het werk, luie donder!!

generaliseren is zooo makkelijk...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:46

Bij sommige ligt het ook aan hunzelf.
Ben ik ook met ze eens.
Dat zijn van die mensen die nooit of zelden wat doen.
En die zijn bij betreffende uitkerings instanties ook bekend.
Want die komen daar te vaak
Aanpakken die hap

Maar er worden nu mensen uitgegooid die nog nooit een WW uitkering hebben genoten, of andere uitkering.
Mensen die door hard werken wat gestegen zijn in loon.
En die noemen ze nu te duur en gaan eruit.
Moet je die ook aan gaan pakken? Zijn die ook schuld?

En dat komt ook omdat het bij veel bedrijven nu ook niet goed gaat, dus met goedkoper volk proberen ze hun bedrijf nog te redden.
Maar diegene die dat niet wilde, moeten ook wel, want de concurent doet het ook, dus moet je wel.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:52

Moet zeggen dat ik blij ben dat het in het transport weer op zijn retour is want het was wel te merken aan het vrachtaanbod... en als dat zo door zou gaan dan was ik wel bang voor een heleboel banen..

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:04

De regels nu zijn ook niet goed, Polen worden voor een hongerloontje uitgebuit. Daarom moeten er ook duidelijke regels komen waar bedrijven zich aan moeten houden. Dan is er niks aan de hand. Gewoon gelijk loon voor gelijk werk. Naleving van de CAO normen, alleen al vanwege de slechte arbeidsomstandigheden voor Poolse werknemers nu. Dat het handhaven van de regels moeilijk is geef ik onmiddelijk toe.

Je hebt nu een 'zelfstandigenconstructie' welke misbruikt wordt.

Verder een klein dingetje: ik heb na mij afstuderen (WO) een week of 6 op LBO gewerkt, puur omdat ik aan het werk wilde en even niks had. Dit is me toch wel zwaar tegegevallen. Ik werd zeg maar gillend gek. (niet eens zozeer door het werk hoor...) Ik weet niet of dat zo goed was geweest voor de maatschappij.
Dus ja, ik ben ook een lui en ondankbaar varken..... Gelukkig vond ik al snel ander werk

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:11

Cer schreef:
Nou RK, als ik sommige poster moet geloven, ligt dat dus helemaal aan jezelf. Dus aan het werk, luie donder!!

Kawa is niet beroerd om aan te pakken. Ik ken wel iemand die met een universitair diploma 9 jaar(!) thuis heeft gezeten omdat er in die sector geen werk was en poetsen, fabriekswerk etc. was allemaal beneden niveau 'want daar heb je niet voor gestudeerd'. Nou, ik vond dat je ook niet studeerde om vervolgens 9 jaar thuis te zitten. Nou was dat niet iemand die zou gaan klagen over die Polen, want die pikken de universitaire banen echt niet in maar wel tekenend voor de werkeloosheid. Ik doe nu zelf weer een HBO-studie omdat ik hier in Belgie als managementassistente niet aan de bak kon komen (kan geen Frans), maar ik heb in mijn leven ook al in de fabrieken gestaan, gepoetst, koerierswerk gedaan, achter de tap gestaan, cateringwerk gedaan, stallen uit staan mesten (en meer werk in de paarden maar dat was voor de leuk, en niet voor de moet), typiste en telefoniste geweest, kranten rondgebracht etc. etc. En de meeste baantjes zijn helemaal niet zo verschrikkelijk, soms best leuk, als je ze eenmaal doet! Leuker dan thuis zitten in elk geval.