Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Natasja22 schreef:
Ik vind op zich erfbelasting over geld geen probleem of een huis waar je zelf niet in woont.
Voor mij is het op dit moment geen ondenkbaar scenario dat mijn partner er in de toekomst niet meer is ivm ziekte.
We hebben samen een huis en 2 kinderen. Dat houdt in dat wij straks erfbelasting zouden moeten betalen over een huis waar we samen voor betaald en gespaard hebben. Voor de belasting wordt je dan gewoon gezien als gezamenlijk huishouden en heb je door groter inkomen dus nergens recht op. Gaat er vervolgens iemand dood van dat gezamenlijke huishouden wordt je gezien als 2 aparte individuen en mag je fijn erfbelasting betalen en met een beetje pech je huis verkopen.
Dus ik vind dat ze onderscheid moeten maken tussen samenwonende partner met inwonende kinderen en diegene die erven die niet bij het gezamenlijke huishouden horen. De hogere vrijstelling is leuk, maar is soms niet hoog genoeg voor partner en kinderen.

Jij hebt een huis dat meer dan 1,6 miljoen waard is? Want over dat bedrag praat je ongeveer voordat je aan erfbelasting betalen toekomt als partner..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

Cer schreef:
en dan houden ze nog ruim 8 ton over, als ik goed reken (teminste, als ik google goed begrijp) Is dat dan veel of weinig? ze leveren net geen 2 ton in toch?

Op papier wel, maar niet als het in stenen zit. Vermogen zijn niet alleen de contante centen natuurlijk. Zou voor een gemiddeld mens dan toch een verkoop betekenen om die 2 ton aan de overheid te kunnen betalen. Of eigen/huidige huis verkopen, daarmee of met de winst de erfbelasting betalen en in het ouderlijk huis gaan wonen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Yv_ schreef:
Cer schreef:
en dan houden ze nog ruim 8 ton over, als ik goed reken (teminste, als ik google goed begrijp) Is dat dan veel of weinig? ze leveren net geen 2 ton in toch?

Op papier wel, maar niet als het in stenen zit. Vermogen zijn niet alleen de contante centen natuurlijk. Zou voor een gemiddeld mens dan toch een verkoop betekenen om die 2 ton aan de overheid te kunnen betalen. Of eigen/huidige huis verkopen, daarmee of met de winst de erfbelasting betalen en in het ouderlijk huis gaan wonen.

Meestal zijn er ook nog broers/zussen die je dan uit moet kopen, die hebben ook recht op hun erfdeel :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Yv_ schreef:
Cer schreef:

Ja 1 van de twee huizen zal dan weg moeten, je kan niet in twee huizen wonen.

Als ze in een huurhuis wonen, zouden ze dan geen hypotheek voor die 2 ton kunnen afsluiten met het huis van een miljoen als onderpand?

Indien het inkomen niet voldoende is voor die hypotheek, dan is het verkopen van dat huis wel een fijn extra'tje van 8 ton toch? Of denk ik dan te simpel?
Of is het inderdaad zo dat het gaat om in het ouderlijk huis te blijven wonen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Cer schreef:
Moska schreef:
En er over nadenken is eigenlijk niets meer dan nadenken over de gevolgen van bepaalde scenario’s (overlijden, verhuizen, verpleeghuis etc) en dan voor jezelf bedenken of je die gevolgen acceptabel vindt.

Ik denk dat wel dat je redelijkerwijs moet weten wat gevolgen kunnen zijn, en waar je dat dan uit moet zoeken. Een aantal dingen had ik nog helemaal niet van gehoord..
Dus ik denk dat mensen dat weten omdat ze uit een bepaald milieu komen, of via werk ermee in aanraking komen ofzo?
Ik heb zelf een aantal keren gegoogled op bijdrage, erfenis en verzorgingtehuis, en eigenlijk weet ik nog niet veel. (dat kan heel goed aan mij liggen hoor).
En kan je dat navragen bij een notaris? Ik denk dat je daar naar toe gaat als je weet wat je wil. Maar eer je daar bent..?

Je gaat juist ook voor advies naar een notaris :j

Die weten allerlei handigheidjes voor in het testament, bvb. bij overlijden van 1, dat dan de ander maar 1% erf en kind(eren) de rest zodat er bij overlijden van de 2e ouder niet nog een keer veel betaald moet worden. Maar dat partner wel vruchtgebruik houdt. En kind dan ook nog niks hoeft te betalen. Rekening gehouden met maximale vrijstellingen op het moment van overlijden en dat soort dingen kunnen ze allemaal adviseren en in testament verwerken :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

BrankaZ schreef:
Schenken bij leven klinkt leuk, maar dan moet er wel cash zijn om te schenken. Mijn moeder zit er niet slecht bij, maar wat ze bezit aan waarde is vooral bakstenen. En ze wil wel graag nog iets op haar spaarrekening hebben voor het geval ze een nieuwe koelkast nodig heeft, haar huis moet laten schilderen, o.i.d.
Als ik erf zal ik of een lening moeten nemen om de belasting te betalen of duimen dat ik het huis zo snel mogelijk kwijtraak. En in dat geval kan de belastingdienst zich ook weer in de handen wrijven want dan kunne ze min de toekomst ook weer extra belasting innen over bezit dat ik heb.

Ga met je moeder naar de notaris. Laat haar elk jaar een bedrag op papier schenken. Die schenkingen worden dan verrekend met je erfenis en dan hoef je geen erfbelasting daarover te betalen.

henshem

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Op zich heb ik geen moeite met erfbelasting. Alleen de mensen met echt veel geld zorgen er via allerlei constructies voor dat ze tijdens hun leven al zo veel mogelijk onder de inkomstenbelasting en box 3 belasting (vermogen) uit komen en zorgen er ook voor dat hun vermogen bijna onbelast wordt doorgegeven aan de volgende generaties. Degenen die zich niet laten helpen door fiscaal adviseurs en notarissen zijn dus wel de pineut. Daar zit voor mij met name het onrechtvaardige in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Palmera schreef:
Even voor de goede orde:

Toen ik 6 was ging mijn moeder weer werken, ik moest dus overblijven op school en regelmatig was ze er ook na schooltijd niet.
Mijn vader heeft een tijd gehad dat hij zoveel en ver weg werkte dat hij vaak pas na 21 uur thuiskwam.

Mijn ouders hebben die keuzes gemaakt toendertijd en zijn verstandig om gegaan met hun geld. En dus word er in een hopelijk verre toekomst geërfd door mij en mijn broer.

Om die erfenis "gratis geld" te noemen, terwijl twee mensen bewust gekozen hebben knetterhard te werken en daardoor óók dingen te missen én meer belasting bij leven te betalen, vind ik schandalig!

Het spreekt voor zich dat ik tegen de erfbelasting ben.

Precies dit. Mijn vader is op zijn 14e gaan werken. Heeft ontzettend veel tijd en geld in avondstudies gestopt en ons dus maar heel beperkt gezien toen we klein waren. Waar andere kinderen stipt om 6 uur aan de eettafel zaten was het bij ons nooit voor 7 uur, dan kwam mijn vader thuis. Mijn moeder werkte ook.
Echt bizar om dit gratis geld te noemen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:08

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

@Henshem: juist de mensen die het zich niet kunnen permitteren gaan niet naar een notaris en al helemaal niet naar een fiscaal adviseur.

Heb net 2 testamenten laten wijzigen, mag je even 750 euro aftikken.
Gesprek van een uur plus uitwerking hiervan en registratie in het testamenten register.
(Zouden we de levenstestamenten ook voor 2 personen laten wijzigen dan zit je al op 1500 euro).

Ja, en dan kun je wel naar een goedkopere notaris gaan...ik wil wel graag iemand met verstand van zaken en die al bewezen heeft dat ie kennis van zaken heeft en betrouwbaar is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Als je je het niet kan permitteren om naar de notaris te gaan, hoef je ook niet bang te zijn voor een hoge aanslag erfbelasting.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Dat klopt ook niet. Het geld zit vaak in de stenen. Daar kun je geen brood mee kopen of een notaris betalen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Het gaat hier om dat de ouders (ooms, tantes etc) hun nalatenschap goed regelen bij de notaris. Dan hebben de kinderen geen probleem om een brood te kopen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Cer schreef:
Op papier wel, maar niet als het in stenen zit.

Was voor ons geen probleem om voor de erfbelasting een hypotheek(je) te krijgen omdat er als kind stenen geërfd werden en geen vermogen. De belasting wordt meestal pas afgewikkeld in het jaar na overlijden, dus als je verkoopt, zijn de centen toch al vrijgemaakt. Het is echt niet zo dat in de maand na overlijden de belastingdienst op de stoep staat.

Het is wel echt heel belangrijk om te zorgen dat je wettelijk als partner geregistreerd staat! En als je met 2 een huis hebt, en je betaald daar samen voor, dan is het huis al voor de helft van jou. De ander helft erf je dan, en het kan zijn dat je daarvoor een extra hypotheek moet opnemen, maar dan heb je ook wel echt een heel duur huis (>1,6 miljoen).
En als het goed is heb je dat ook afgedekt met een overlijdensrisicoverzekering.

Een bezoek aan de notaris is niet goedkoop, maar kan je een hoop ellende schelen.
Ik vind het echt een prima middel om te herverdelen. Van mij mag de loonbelasting omlaag en deze belasting omhoog.

Want als je veel erft omdat je ouders dat hebben opgebouwd, betekend dat ze er zelf veel voor hebben gelaten en er niet van hebben genoten. Terwijl jij het in de schoot geworpen krijgt zonder er 1 zweetdruppel voor te laten. Is dat eerlijk ten opzichte van anderen met minder rijke ouders?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Goh, je denkt niet dat als je ouders meer dan 40 u p/w werken je daar als kind geen hinder van ondervindt? Dergelijk vermogen bouw je niet op als je 32 uur in loondienst werkt. Dan heb je het sneller over 2x fulltime.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

996981 schreef:
Goh, je denkt niet dat als je ouders meer dan 40 u p/w werken je daar als kind geen hinder van ondervindt? Dergelijk vermogen bouw je niet op als je 32 uur in loondienst werkt. Dan heb je het sneller over 2x fulltime.

En dan heb jij er dus recht op?
Bijzondere redenering.
Ik heb mijn ouders altijd gezegd hun geld zoveel mogelijk op te maken en er leuke dingen van te doen. En dat hebben ze gelukkig ook gedaan ❤️
Ik kan zelf werken voor mijn centen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 58 min geleden

prompter schreef:
Bij leven alvast geven is inderdaad beter, schenkbelasting is minder hoog dan erfbelasting.

Als je geld vastzit in een huis kan je weinig geven. Ja, als je het huis verkoopt heb je geld om te schenken. Maar ook de belastingdienst in je nek hijgen omdat je dan geld hebt waarover je belasting moet afdragen. En geen woning.

Schenken op papier klinkt leuk, maar daar zit ook een (jaarlijks)maximum aan en iedere keer dat je dat doet betaal je notariële kosten (honderden euro’s per keer) en jaarlijks moetje ook rente betalen over het bedrag watje hebt geschonken op papier want het wordt gezien als een schuld die je aangaat bij de ontvanger en daarover moet rente worden betaald. Die rente is overigens extra inkomen voor de belastingdienst, dus als er een groot bedrag op papier is geschonken moet er meer rente worden betaald en moet de ontvanger dus meer afdragen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

kebie schreef:
Want als je veel erft omdat je ouders dat hebben opgebouwd, betekend dat ze er zelf veel voor hebben gelaten en er niet van hebben genoten. Terwijl jij het in de schoot geworpen krijgt zonder er 1 zweetdruppel voor te laten. Is dat eerlijk ten opzichte van anderen met minder rijke ouders?

Ah, dus omdat mijn ouders heel hard gewerkt hebben werk ik nu automatisch niet? :\ Geloof me, ik heb heel goed geleerd wat hard werken is.

Dan, ik durf er vergif op in te nemen dat de gemiddelde mens hard werkt voor zichzelf en zijn/haar familie. En niet om zoveel mogelijk af te dragen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn ouders liever hebben dat hun geld naar mij en mijn broer gaat dan naar de Belastingdienst.

En als laatste: zijn mijn broer en ik er schuldig aan dat andere ouders bijvoorbeeld minder hard gewerkt hebben, wel mee gingen naar clubjes, wel op tijd thuis waren voor het avondeten, etc, etc.
Díe ouders zijn/waren volwassen mensen die hun keuzes ooit hebben gemaakt. Mijn ouders ook.
Ik vind het dus niet fair dat ik moet betalen voor de keuze van andermans ouders.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

En toch kan het opwegen tegen de erfbelasting. Daarom moeten mensen zich laten adviseren. Een advies kan ook betekenen: ‘in uw situatie toch beter niet doen’.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Als mijn partner overlijdt ben ik gewoon nog eigenaar van het huis en en betaal ik daar naar mijn weten geen erfbelasting over.

Je bent mede eigenaar en na overlijden is de helft voor jouw en de andere helft erf jij (en eventueel je kinderen).

En daar zou ik dan belasting over moeten betalen :?
Dat vind ik best wel bizar eigenlijk.
Heb ik niet geweten. Ik dacht dat dat was als wij beiden overlijden.

Vind ik heel anders dan wanneer ik erf van mijn ouders. Dat vind ik eigenlijk wel prima, en ja, ik erf veel.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 49 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Het begrip de Belastingdienst is abstract. Maar waarom moeten we belasting betalen? Het grootste deel van de zorgkosten wordt uit de belastingen betaald, leraren van basisschool tot universiteit, politie, rechtspraak, wegen, bruggen, enz, enz. De meeste van ons willen in een land leven waar een groot aantal zaken redelijk geregeld zijn en ja daar is geld voor nodig. En natuurlijk is niet iedereen het altijd eens met bepaalde uitgaven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

ik zat dat eens te googlen, maar je mag dus belastingvrij 6.908 per jaar schenken. Als je dat meteen overschrijft dan is dat gratizz.

Als je dat op papier doet, dan moet je 6% rente uitbetalen, dus je moet dan ook 414.48 euro per jaar betalen (aan je kind dan denk) Na 10 jaar heb je je kind dan 4.144,80 euro rente betaald, en ze krijgen 69.080 uit je nalatenschap zonder daarover belasting te betalen.

Ik zie niet helemaal hoe deze rente die je aan je kind betaald, extra inkomen is voor de belastingdienst? Oh wacht het is inkomen voor het kind, hoeveel belasting gaat er dan overheen in box 3?

Je hoeft niet ieder jaar terug naar de notaris lees ik, dat scheelt weer

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

De ouder moet idd de rente betalen en voor het kind is het inkomen. (Sorry net fout getypt).

Dit kan ook bij de eenmalige hoge vrijstelling van ruim €33.000.

Nb er zijn plannen om de 6% te verlagen.
Laatst bijgewerkt door henshem op 29 min geleden, in het totaal 2 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

Eretria schreef:
Ik vind erfbelasting niet oke.
Hoe sommigen het beschrijven als ‘geluk met gratis geld’ vind ik ook intens triest. Is het echt zo’n geluk als een dierbare overlijdt? Ik heb liever mijn dierbare dan die rotcenten.
Als de dierbare dan toch overlijdt, heb ik liever dat ik zelf een goed doel mag uitkiezen om een schenking te doen, dan dat de overheid zijn handje weer komt ophouden. De overheid had immers geen relatie tot mijn dierbare. En geeft het geld uit aan dingen waar ik het niet mee eens ben.

Nee, ik kies dan liever zelf.
Daarnaast betaal ik al over alles belasting. Over mijn loon, de dingen die ik koop, over alles. De belasting pikt genoeg graantjes mee van iedereen.

In geval van huis erf… dan vind ik helemaal triest. Je erft een huis door verdrietige omstandigheden, en mag dan tonnen belasting gaan betalen over iets wat de overheid niet eens bezit. Het is het bezit van je dierbare dat nu bij jou komt. En dan mag jij dus tonnen gaan ophoesten, of je moet het maar weg doen. Veel mensen zullen die tonnen niet hebben om het huis te kunnen aanhouden.

Het ‘oneerlijk’ vinden van een erfenis zie ik ook voorbij komen. Dat komt best over als jaloezie….
Maar hoe jaloers kun je zijn op het overlijden van iemands dierbare? Kom op….

Maargoed, dat is mijn visie, en uiteraard staat iedereen er anders in. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Wat je schrijft is hoe ik het ook voel. Ik gun iedereen een vangnet. Zelf heb ik altijd kunnen werken ondanks tegenslagen en ook altijd meer dan mocht voor toeslagen.

Palmera schreef:
Even voor de goede orde:

Toen ik 6 was ging mijn moeder weer werken, ik moest dus overblijven op school en regelmatig was ze er ook na schooltijd niet.
Mijn vader heeft een tijd gehad dat hij zoveel en ver weg werkte dat hij vaak pas na 21 uur thuiskwam.

Mijn ouders hebben die keuzes gemaakt toendertijd en zijn verstandig om gegaan met hun geld. En dus word er in een hopelijk verre toekomst geërfd door mij en mijn broer.

Om die erfenis "gratis geld" te noemen, terwijl twee mensen bewust gekozen hebben knetterhard te werken en daardoor óók dingen te missen én meer belasting bij leven te betalen, vind ik schandalig!

Het spreekt voor zich dat ik tegen de erfbelasting ben.

Bij mijn ouders net zo. Keihard werken. Mijn vader werd chronisch ziek en nam toen genoegen met een baan waarbij hij bijna een derde aan inkomen inleverde. Maar hij bleef wel aan het werk! Nooit een uitkering ontvangen. En het gezin kwam rond doordat mijn moeder ook een baan nam. Moesten we wel 1 x per week bij opa en oma overblijven en soms wachten tot mijn moeder thuis kwam van haar werk.
Heb ik wel van geleerd dat ik altijd kan werken, maar soms mijn eisen bij moet stellen qua voorkeuren.

henshem schreef:
BrankaZ schreef:
Schenken bij leven klinkt leuk, maar dan moet er wel cash zijn om te schenken. Mijn moeder zit er niet slecht bij, maar wat ze bezit aan waarde is vooral bakstenen. En ze wil wel graag nog iets op haar spaarrekening hebben voor het geval ze een nieuwe koelkast nodig heeft, haar huis moet laten schilderen, o.i.d.
Als ik erf zal ik of een lening moeten nemen om de belasting te betalen of duimen dat ik het huis zo snel mogelijk kwijtraak. En in dat geval kan de belastingdienst zich ook weer in de handen wrijven want dan kunne ze min de toekomst ook weer extra belasting innen over bezit dat ik heb.

Ga met je moeder naar de notaris. Laat haar elk jaar een bedrag op papier schenken. Die schenkingen worden dan verrekend met je erfenis en dan hoef je geen erfbelasting daarover te betalen.

En elke keer kan mijn moeder weer honderden euro’s aan notariële kosten betalen en elk jaar wordt de verplichte rente die ze over de schenking op papier moet betalen hoger omdat het bedrag hoger is.
De overheid ziet hetniet als een belastingvrije schenking, maar als schuldbekentenis aan de ontvanger van die schenking op papier. Been there, done that.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Tegenwoordig is sparen voor je kinderen later.

Sparen voor de regering geworden.

Eigenlijk moet de ouders, oom en tante alles gewoon beter opmaken. Zodat er niks of weinig te erven is.