germie schreef:Mijn paard staat 30km van mijn huis, dus fietsen is niet te doen. En het ov ook niet (je moet dan nog 2km lopen naar stal, plus 4 keer zo lange reistijd. Dus ik heb hier voor de auto nodig.
Ook duiken gaat niet met het ov. Ik heb de afgelopen winter relatief weinig ver van huis gedoken, maar voor een duikstek met vis moet ik toch 86km enkele reis rijden. En wil ik gewoon niets zien (alleen zand, maar deze winter zelfs dat nog niet eens omdat het zicht maar 30cm was), dan moet ik nog 45km enkele reis rijden.
Afgelopen zondag had ik een trainingsduik met iemand in een bepaalde plas gedaan, en ben daarna nog wel 25km doorgereden naar een andere plas om op zoek te gaan naar parende padden. Dus dan komt er 50km bij. Noodzakelijk? Misschien niet, maar wel om je hobby en dus je ontspanning uit te oefenen.
Ik heb ook nog een cursus gepland staan in Frankrijk. Overnachtingen zijn geboekt, dus zoiets kun je ook niet uitstellen. Ook zijn de cursuskosten al gemaakt.
Hoe mensen er bij komen dat het ov goedkoper kan zijn dan met de auto begrijp ik niet. Het enige ritje wat ik met het ov wekelijks maak is die naar kantoor en die is in principe met de auto echt wel goedkoper (en zeker efficienter, heb met het ov een volledig dubbele reistijd).
Het ov is nog steeds: het brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip wat je niet past.
Hier is nog zo veel verbetering mogelijk, tijd is geld, maar ook gewoon qua prijs.
Een Aldi zit hier op 12km afstand, dus ook dat is niet lopend of met de fiets te doen (want je moet je boodschappen immers ook weer meenemen).
Conclusie: minder rijden moet wel mogelijk zijn, maar is het hier niet.
Ik maak me ook wel zorgen om de toekomst. En dan dus niet alleen over de stijgende prijzen, maar ook over hobby's. En ja, je kunt zeggen is luxe, maar de tijd dat ouders bijvoorbeeld gaan zeggen 'nee, we rijden niet meer voor de voetbalclub' komt zo wel steeds dichterbij.
De enige manier wanneer OV goedkoper is, is als ik voor de werkgever reis want dan is het 100% vergoed. Vorige maand naar de huishoudbeurs geweest en een NS-deal gehad, anders zou dat heen en terug €68,- zijn geweest, 2e klas. En dan moet ik eerst ook nog 17km rijden én parkeren bij het dichtstbijzijnde station.
Met de auto zou ik dan zeker goedkoper uit zijn geweest, maar in dit geval gekozen voor gemak en ik had dus een deal waardoor het €50,- pas inclusief entree.