Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 23:36

fohadie schreef:
Hier beide geen rijbewijs en dus ook geen auto. Scheelt een hoop geld, kan ik je zeggen!

Mensen denken altijd dat ze niet zonder auto kunnen, maar meestal kan het wel. Ze willen alleen niet. Dan heb ik het niet over de mensen in dorpen waar het ov slecht of nauwelijks rijdt. Tuurlijk, auto is vaak sneller en ov is ook hartstikke duur, maar zeg niet dat je niet zonder auto kan als je in een stad in Nederland woont. Ook fietsen lijken veel mensen verleerd. Waar je "vroeger" gewend was om 30-60 minuten te fietsen, vind men nu 15 minuten al veel. Zelfs op een electrische fiets!

Afijn, dat is de discussie niet. Ik vraag me wel af of mensen de auto meer laten staan als de gasprijzen nog veel duurder worden dat zelfs het ov nog goedkoper is. Waarschijnlijk niet, we blijven toch gewoonte dieren. :+

Ik heb echt een hekel aan het OV, dus blijf gewoon de auto pakken. :+

Exitium

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:03

MizzMontana schreef:
Ik had gisterochtend wel het idee dat het rustiger was in de weg. Mensen reden ook rustiger.

Hier juist niet, was chaos gisteren richting kantoor, stuk drukker dan normaal :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:31

Hoeveel liter verbruiken jullie dan per week? Het kost mij iets van 5-7,50 euro per week extra. Daar laat ik de auto niet voor staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:11

Kaitlyn schreef:
fohadie schreef:
Hier beide geen rijbewijs en dus ook geen auto. Scheelt een hoop geld, kan ik je zeggen!

Mensen denken altijd dat ze niet zonder auto kunnen, maar meestal kan het wel. Ze willen alleen niet. Dan heb ik het niet over de mensen in dorpen waar het ov slecht of nauwelijks rijdt. Tuurlijk, auto is vaak sneller en ov is ook hartstikke duur, maar zeg niet dat je niet zonder auto kan als je in een stad in Nederland woont. Ook fietsen lijken veel mensen verleerd. Waar je "vroeger" gewend was om 30-60 minuten te fietsen, vind men nu 15 minuten al veel. Zelfs op een electrische fiets!

Afijn, dat is de discussie niet. Ik vraag me wel af of mensen de auto meer laten staan als de gasprijzen nog veel duurder worden dat zelfs het ov nog goedkoper is. Waarschijnlijk niet, we blijven toch gewoonte dieren. :+

Ik heb echt een hekel aan het OV, dus blijf gewoon de auto pakken. :+

Ik ook! Woon-werk verkeer is voor mij per OV gratis, maar ik vind de auto fijner en kan het betalen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:02

Hier rij ik alleen nog naar werk en zwemles. Rest is in principe gewoon met de fiets te doen.
Moet wel zeggen dat ik nu oprecht mijn bakfiets echt wel mis, deze is met de scheiding bij mijn ex gebleven en sinds dien heeft hij naast zijn huis staan wegrotten (3jaar geleden)

Werk zou te doen zijn trouwens op de fiets als ik mijn kinderen niet pas om half 8 bij opvang af kan zetten en zelf 8uur moet beginnen. Is 11km

En als het niet meer haalbaar is financieel dan ga ik vragen voor overplaatsing. Want mijn budget is wel echt helemaal uitgestippeld :\
Of er moet een andere woning aangeboden worden. Want dat zou mij 400euro schelen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:21

Ladyson schreef:
Hoeveel liter verbruiken jullie dan per week? Het kost mij iets van 5-7,50 euro per week extra. Daar laat ik de auto niet voor staan.

Mijn man heeft een 50L diesel tank en die tankt elke week. Verschil is nu zo’n 60 cent per liter en dat is 30 euro voor een tank… dus per maand al 120 euro meer.

Ik tank 1 x pw benzine zo’n 40 L. Als ik het tankstation er op uit zoek en naar de goedkoopste ga, scheelt het zo’n 20 cent, 8 euro. Dat is te overzien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:22

Ladyson schreef:

Mijn auto rijdt best zuinig maar als ik gewoon had moeten werken nu dan had het mij denk ik 10 euro per week gescheeld. Je kan zeggen, dat is niet zoveel. Maar dat is gewoon 500 euro per jaar extra.

En ik vermoed dat de prijzen nog meer zullen stijgen. En daarmee ook de prijzen van alle andere producten. Want ook de producenten / winkels hebben hogere kosten. Dus dan kan je maar beter aanleren om wat minder te gebruiken. :)

En mijn energiecontract loopt in oktober ook af. Ik heb niet het idee dat de prijzen dan weer laag zijn. Dus dat wordt ook al snel 50-75 euro per maand extra. En ik stook al weinig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:54

Mijn auto is relatief zuinig, maar met een tank van 60 liter moest ik toch een beetje erg huilen bij de tank. Hoewel ik onder (eigenlijk boven) de rook van Amsterdam woon, is er in mijn dorp geen OV, zelfs geen bus. Als ik moet fietsen naar de dichtbijzijnde bushalte, dan ben ik anderhalf tot twee uur onderweg naar mijn werk. Met de auto zonder file een half uur.

Ik heb vorig jaar een elektrische fiets gekocht, daarmee ben ik een uur onderweg. Op zich te doen, maar ik werk onregelmatige diensten (ziekenhuis). In de winter is dat toch wel pittig, vooral omdat ik dan nog vroeger moet opstaan (nu 5u30) en het stikdonker is op onze onverlichte wegen. Binnenkort gaat de fiets van stal, ik wacht nu nog heel even tot de maartse buien wat afnemen. Want ik ben ook nog eens van suiker :o .

Wat Marlinde zegt is een goede, ik doe ook zuinig met verwarming (en water). Maar dat deed ik eigenlijk al, niet zozeer voor de kosten, maar voor het milieu.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:16

Niet minder, ben een mooi weer fietser.xD
Maar wel met mezelf een bepaald bedrag afgesproken dat ik mag tanken en is dat op; jammer voor mezelf. Dat deed ik overings ook al voor de crisis dus zo’n aanpassing is het niet meer.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:23

Ik werk in de thuiszorg en heb redelijk veel adressen van mensen die echt uit elkaar liggen, ook in de dorpen rondom.
En dan staat mijn pony 24 km verderop. Dus stoppen met auto rijden zit er helemaal niet in.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:28

Niet echt veel veranderingen hier.
Ik fiets al zoveel als mogelijk. Zolang mijn energielevel het volhoud, naar stal en naar werk.
Mijn senior hondje gaat gewoon nog 500 meter naar de uitlaatplaats met de auto. Het enige is dat ik nu wat minder naar de drunense duinen ga met hem (maar dat komt ook omdat de hond ook ouder word en nog maar 1x in de week wil rennen en daarna een boel dagen niet vooruit te branden is)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Ik ging vanwege milieu al veel met ov. Gelukkig is het ov wel goedkoper geworden. Bus abonnement is goed te doen, veel goedkoper dan met de auto (plafond bij €120), trein abbo niet.

Bus abbonement noorden:
Afbeelding De veelverbruiker wordt beloond. Mijn maandabonnement was voorheen € 160 dus ga ik €40 op vooruit.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:46

Ik rijd er niet perse minder door, maar ik reed al veel minder km dan voorheen door het thuiswerken. Woon buitenaf en ga afwisselend met de auto of het ov naar kantoor (locatie wisselt vaak), al naar gelang de drukte en of het ov qua tijd en bereikbaarheid een gelijkwaardig of gunstiger alternatief is. Sowieso zit ik eerst een half uur in de auto voor ik bij het station ben.

Waar ik wel van baal is dat ik echt een paar dagen voordat deze ellende begon, een andere auto heb gekregen (benzine). En dat mijn superfijne, zuinige kleine diesel die technisch 100% is, ineens helemaal geen drol meer oplevert en zelfs voor de sloop amper wat waard is (denk aan 300 euro ipv 2000). Dus die heb ik nu maar geschorst in afwachting van betere tijden :')

Ik neem mezelf al wel een paar jaar voor om te gaan fietsen naar yoga in de zomer(7km verderop), maar vooralsnog ben ik iedere keer zo laat, dat het tot nu toe altijd de auto is geweest.

Boodschappen doe ik altijd met de auto, ook ivm hoeveelheid en afstand (wederom 7km).

Hopelijk is deze ellende snel voorbij en dan vooral voor de mensen daar en voor de stabiliteit in de rest van de wereld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Wij hebben voor anderhalf jaar terug al een klein zuinig autootje gekocht voor de korte ritjes naar oa stal. Deze gebruik ik ook voor mijn woon werk verkeer en op de dagen dat mijn man de lease auto niet gebruikt pak ik die, die rijdt volledig elektrisch. En deze zomer komt er een plug in hybride die 100 km elektrisch rijdt. Dat is met het vooruitzicht dat dit nog wel even gaat duren niet verkeerd. Wordt wel vaker laden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Openbaar vervoer is hier slecht. Kan wel maar lang onderweg.

Daarnaast breng ik voor mijn werk onze hond naar de oppas.
Dat is sws al niet echt handig, en duur.
In mijn geval is met de auto goedkoper.
Maar tanken geeft je gierende hartkleppen
Mijn man baalde wel, die moest nu naar een klus stuk verder weg.
Dieselbus, en zzp' er.
Gelukkig redelijk zuinig voor een bus.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Ladyson schreef:

Poeh ik heb nu in een week tijd 3x getankt zo’n 45/50 liter. Heb dan ook abnormaal veel kilometers gereden want moest ver rijden voor werk. Rijd hier op de autobahn tussen de 130-170 kilometer per uur. Is afhankelijk van hoe druk het is op de weg, maar met alle wegwerkzaamheden blijf ik op een stuk van ruim 500 kilometer alsnog hangen op gemiddeld 100 km per uur. :')
Normaal gesproken tank ik 1 tot 2 keer per week, afhankelijk van mijn zakelijke bezoeken en of ik familie/vrienden in Nederland bezoek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Nee we rijden niet minder.
Maar mijn man telt niet, die rijdt volledig elektrisch. :P
Ik heb een niet oplaadbare hybride, die vrij zuinig is en een kleine tank heeft. Dus voor mij is wat het meer kost niet echt een reden om minder te gaan rijden.
Kleine afstanden loop/fiets ik sowieso vaak al

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Ik heb even gerekend, het kost me nu een paar euro per week extra, ik maak me meer zorgen over alle verhogingen die verder doorgerekend gaan worden. Boodschappen, hooi etc, alles moet ook gemaakt en vervoerd worden…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Mijn paard staat 30km van mijn huis, dus fietsen is niet te doen. En het ov ook niet (je moet dan nog 2km lopen naar stal, plus 4 keer zo lange reistijd. Dus ik heb hier voor de auto nodig.

Ook duiken gaat niet met het ov. Ik heb de afgelopen winter relatief weinig ver van huis gedoken, maar voor een duikstek met vis moet ik toch 86km enkele reis rijden. En wil ik gewoon niets zien (alleen zand, maar deze winter zelfs dat nog niet eens omdat het zicht maar 30cm was), dan moet ik nog 45km enkele reis rijden.
Afgelopen zondag had ik een trainingsduik met iemand in een bepaalde plas gedaan, en ben daarna nog wel 25km doorgereden naar een andere plas om op zoek te gaan naar parende padden. Dus dan komt er 50km bij. Noodzakelijk? Misschien niet, maar wel om je hobby en dus je ontspanning uit te oefenen.

Ik heb ook nog een cursus gepland staan in Frankrijk. Overnachtingen zijn geboekt, dus zoiets kun je ook niet uitstellen. Ook zijn de cursuskosten al gemaakt.

Hoe mensen er bij komen dat het ov goedkoper kan zijn dan met de auto begrijp ik niet. Het enige ritje wat ik met het ov wekelijks maak is die naar kantoor en die is in principe met de auto echt wel goedkoper (en zeker efficienter, heb met het ov een volledig dubbele reistijd).
Het ov is nog steeds: het brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip wat je niet past.
Hier is nog zo veel verbetering mogelijk, tijd is geld, maar ook gewoon qua prijs.

Een Aldi zit hier op 12km afstand, dus ook dat is niet lopend of met de fiets te doen (want je moet je boodschappen immers ook weer meenemen).

Conclusie: minder rijden moet wel mogelijk zijn, maar is het hier niet.

Ik maak me ook wel zorgen om de toekomst. En dan dus niet alleen over de stijgende prijzen, maar ook over hobby's. En ja, je kunt zeggen is luxe, maar de tijd dat ouders bijvoorbeeld gaan zeggen 'nee, we rijden niet meer voor de voetbalclub' komt zo wel steeds dichterbij.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Miran schreef:
Ik heb even gerekend, het kost me nu een paar euro per week extra, ik maak me meer zorgen over alle verhogingen die verder doorgerekend gaan worden. Boodschappen, hooi etc, alles moet ook gemaakt en vervoerd worden…

Ja dat gaat sowieso voor iedereen heel hard aantikken. Ook al fiets je overal heen.
En denk dat veel mensen ondertussen al lang goedkoper boodschappen zijn gaan doen.
Dat houd ook een keer op dat nog meer te kunnen doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Had wel uitgerekend dat ik in december nog 73 euro betaalde voor 40 liter en nu 92 euro voor 40 liter. Ik tank 2x per maand dus dat is dan toch wel bijna 40 euro meer. Als ik snel reken..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Ik wil de fiets meer gaan pakken. Heb een goede fiets gekocht vorig jaar dus eigenlijk geen excuus. Behalve dan dat ik een nieuw fietszadel wil want van die ik heb krijg ik zadelpijn :+ Dus nog even een zadel zoeken.

Wel doe ik aan kiteboarden en ik woon in Drenthe. Dus hopelijk meer carpoolen met mijn kitevrienden :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

germie schreef:
Mijn paard staat 30km van mijn huis, dus fietsen is niet te doen. En het ov ook niet (je moet dan nog 2km lopen naar stal, plus 4 keer zo lange reistijd. Dus ik heb hier voor de auto nodig.

Ook duiken gaat niet met het ov. Ik heb de afgelopen winter relatief weinig ver van huis gedoken, maar voor een duikstek met vis moet ik toch 86km enkele reis rijden. En wil ik gewoon niets zien (alleen zand, maar deze winter zelfs dat nog niet eens omdat het zicht maar 30cm was), dan moet ik nog 45km enkele reis rijden.
Afgelopen zondag had ik een trainingsduik met iemand in een bepaalde plas gedaan, en ben daarna nog wel 25km doorgereden naar een andere plas om op zoek te gaan naar parende padden. Dus dan komt er 50km bij. Noodzakelijk? Misschien niet, maar wel om je hobby en dus je ontspanning uit te oefenen.

Ik heb ook nog een cursus gepland staan in Frankrijk. Overnachtingen zijn geboekt, dus zoiets kun je ook niet uitstellen. Ook zijn de cursuskosten al gemaakt.

Hoe mensen er bij komen dat het ov goedkoper kan zijn dan met de auto begrijp ik niet. Het enige ritje wat ik met het ov wekelijks maak is die naar kantoor en die is in principe met de auto echt wel goedkoper (en zeker efficienter, heb met het ov een volledig dubbele reistijd).
Het ov is nog steeds: het brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip wat je niet past.
Hier is nog zo veel verbetering mogelijk, tijd is geld, maar ook gewoon qua prijs.

Een Aldi zit hier op 12km afstand, dus ook dat is niet lopend of met de fiets te doen (want je moet je boodschappen immers ook weer meenemen).

Conclusie: minder rijden moet wel mogelijk zijn, maar is het hier niet.

Ik maak me ook wel zorgen om de toekomst. En dan dus niet alleen over de stijgende prijzen, maar ook over hobby's. En ja, je kunt zeggen is luxe, maar de tijd dat ouders bijvoorbeeld gaan zeggen 'nee, we rijden niet meer voor de voetbalclub' komt zo wel steeds dichterbij.

De enige manier wanneer OV goedkoper is, is als ik voor de werkgever reis want dan is het 100% vergoed. Vorige maand naar de huishoudbeurs geweest en een NS-deal gehad, anders zou dat heen en terug €68,- zijn geweest, 2e klas. En dan moet ik eerst ook nog 17km rijden én parkeren bij het dichtstbijzijnde station.

Met de auto zou ik dan zeker goedkoper uit zijn geweest, maar in dit geval gekozen voor gemak en ik had dus een deal waardoor het €50,- pas inclusief entree.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

OV heb ik 100% gratis, altijd, met dank aan mijn werkgever. Dus ik pak soms ook het OV voor werk. Vooral als ik geen parkeerplek heb. Want 90 min opgehokt in het OV (en dus niet alvast wat werk kunnen doen) vs 40 auto is makkelijk kiezen. En dan woon ik in de Randstad.

Werk ik hier in de buurt fiets ik (30 min) of pak ik de trein/bus (30 min deur tot deur).

Privé pak ik het OV wel vaker, lekker met de trein naar een stad ergens :D geen brandstofkosten (of elektrakosten), geen parkeerkosten.
Laatst bijgewerkt door Unwritten op Gisteren, 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Selina schreef:
Ik ga er niet minder om rijden, maar doe wel veel klagen en huilen bij de pomp.

Dit is ook mijn tactiek.