Datalek Odido

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 06:33

Ik zie dat ik ook al gelekt ben, nouja afijn, succes met me oplichten, heb toch geen cent te makken met die dure harige kinderen :+ Dus dat zullen ze wel niet zo snel proberen.

Ik maak me er dus totaal niet druk om, er gaan zich nog wel meer hackaanvallen voordoen in de toekomst met de digitalisering van alles, denk maar niet dat ze niet aan je gegevens kunnen komen als ze echt willen, want dat is echt een illusie :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 06:50

Maartje1990 schreef:
Ik dacht "oh gelukkig ik heb geen odido of tmobile".. wist ik veelndat "ben" onderdeel is van odido... ik heb wel mail gehad dat ik bij het datalek zit.

Wat vinden jullie er van dat, mijn gevoel, odido niks doet?

Ik vind dat fijn. Nu heb ik geen odido of ben en ook niet gehad. Echter als hun gaan betalen dan weet je zeker dat er vlot meerdere hacks volgen omdat het goed verdiend. Al zullen ze ook wel verdienen aan de gegevens op dat darkweb dus winst zullen ze toch wel hebben die hackers.

Nu zal ik vast ooit elders wel gehackt zijn en tja goed opletten wat je doet geldt voor iedereen dus ook voor mij. Heb ook meldingen aan staan qua bankrekening en verder logisch nadenken.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 07:54

dierenfan schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik dacht "oh gelukkig ik heb geen odido of tmobile".. wist ik veelndat "ben" onderdeel is van odido... ik heb wel mail gehad dat ik bij het datalek zit.

Wat vinden jullie er van dat, mijn gevoel, odido niks doet?

Ik vind dat fijn. Nu heb ik geen odido of ben en ook niet gehad. Echter als hun gaan betalen dan weet je zeker dat er vlot meerdere hacks volgen omdat het goed verdiend. Al zullen ze ook wel verdienen aan de gegevens op dat darkweb dus winst zullen ze toch wel hebben die hackers.

Nu zal ik vast ooit elders wel gehackt zijn en tja goed opletten wat je doet geldt voor iedereen dus ook voor mij. Heb ook meldingen aan staan qua bankrekening en verder logisch nadenken.

Maar iets van communicatie vind ik als klant zijnde wel op zijn plaats. Ze hebben alleen een mail gestuurd, nadat het al lang en breed bekend was via andere kanalen, dat er gegevens waren gelekt.. en verder hoor je helemaal niks van ze. Dat vind ik wel een kwalijke zaak...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:10

Dat is het absoluut want ze zullen vast wel mailadressen hebben :+
Stond wel op hun website maar minimaal 1 mail en daarin verwijzing naar de website was netjes geweest inderdaad

kiki1976

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:19

Ik hebcer idd maar 1 mail over gehad van Odido. Daarin stond dat ze geen gegevens hadden ontvreemd betreft legitimatie en/of nummers ervan. Het woordje "geen" stond dus zelfs dik gedrukt.
Dat het anders was, daar is niet over gecommuniceerd door ze.

Wel is kwalijk dat het eigenlijk op de ouderwetse manier is gebeurt. Binnengedrongen doordat ze op de klantenservice op een link hebben geklikt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:24

MarlindeRooz schreef:
Daarvoor heb je een password manager. Die onthoudt dat voor je en die vult hem zelfs automatisch voor je in. :P

Herhalende en simpele wachtwoorden zijn echt heel gevaarlijk.

Domme vraag misschien, maar kan zo'n password manager dan niet gehackt worden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:36

Die werken met versleuteling/codes, lijkt me.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:43

Lieser schreef:
MarlindeRooz schreef:
Daarvoor heb je een password manager. Die onthoudt dat voor je en die vult hem zelfs automatisch voor je in. :P

Herhalende en simpele wachtwoorden zijn echt heel gevaarlijk.

Ja dat kan.
https://bestreviews.net/which-password- ... en-hacked/
En dat is helemaal geen domme vraag.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:46

Ik sta ook op de powned lijst en blijkbaar al jaren!

Al jaren geen klant meer van Odiso, T-mobile of weet ik wat het was, dus ik dacht zelfs dat die mail al de spam was.
Ik heb ineens verassend vaak ruim 30 en een half duizend euro gewonnen wat ik kan claimen... :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:02

xPabloBokt schreef:
Met deze tool kun je zien wat er (tot aan gisteren toe) precies gelekt is. De data van vandaag komt er later nog bij:

https://beholder.watchmen.io/

Bedankt, deze is wel fijn, kun je ook zien wát er van je gelekt is. Mijn bankrekening niet, dus dat is prettig om te weten. Het nummer van mijn ID is van een verlopen ID, dus daar hebben ze niks aan. Geboortedatum, gefeliciteerd! Mailadres en telefoonnummer betekent weer even nog alerter zijn op spammails, apps en sms-jes. Dat was ik al en tot op heden nog geen gekkigheid gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:04

Van waar komt de powned site eigenlijk precies vandaan?
Wij hadden hem namelijk getest met een bepaald email adres en er komt een bijzondere uitkomst uit :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:05

Sunshinedaan schreef:
Ik sta ook op de powned lijst en blijkbaar al jaren!

Al jaren geen klant meer van Odiso, T-mobile of weet ik wat het was, dus ik dacht zelfs dat die mail al de spam was.
Ik heb ineens verassend vaak ruim 30 en een half duizend euro gewonnen wat ik kan claimen... :')

Nou, wat let je :D ?

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:06

Ik heb even op de link gekeken en mijn iban ingevuld. Mijn naam, adres en iban zijn gelekt, terwijl ik nooit geen contract bij hun heb afgesloten oid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:08

Wonkeydonkey schreef:
Ik heb even op de link gekeken en mijn iban ingevuld. Mijn naam, adres en iban zijn gelekt, terwijl ik nooit geen contract bij hun heb afgesloten oid.

Wel bij ben of tele2?

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:11

Nee, beide niet. Ik ben al jaren klant bij KPN.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:12

Wonkeydonkey schreef:
Nee, beide niet. Ik ben al jaren klant bij KPN.

Altijd al? Want het moet zo zijn dat je ergens ooit klant was. Anders hadden ze je gegevens niet.

Ik was tot begin 2023 klant van Tele2. Dus ze hebben illegaal mijn gegevens bewaart. Echt een top partij. :7

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:19

Ik ben al zo geprogrammeerd op argwanend zijn op gekke linkjes en mails dat ik ook die linkjes om te checken of er iets gelekt is als verdacht vind _O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:26

Josien_ schreef:
Ik ben al zo geprogrammeerd op argwanend zijn op gekke linkjes en mails dat ik ook die linkjes om te checken of er iets gelekt is als verdacht vind _O-

Dat heb ik ook :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:37

kiki1976 schreef:
Ik hebcer idd maar 1 mail over gehad van Odido. Daarin stond dat ze geen gegevens hadden ontvreemd betreft legitimatie en/of nummers ervan. Het woordje "geen" stond dus zelfs dik gedrukt.
Dat het anders was, daar is niet over gecommuniceerd door ze.

Wel is kwalijk dat het eigenlijk op de ouderwetse manier is gebeurt. Binnengedrongen doordat ze op de klantenservice op een link hebben geklikt

Dat laatste klopt niet. Het is gebeurd d.m.v. social engineering. Een support engineer heeft een telefoontje van ze gehad dat ze niet meer konden inloggen en heeft de MFA gereset waardoor de hackers hun eigen MFA device konden introduceren en zo in het systeem konden komen. Het is geen phishing link geweest.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:59

Mijn gegevens liggen ook op straat, maar maak me er echt 0 zorgen over merk ik. Rare telefoontjes of mailtjes filter ik er meestal toch wel uit, denk dat je er pas echt last van gaat hebben als je tig keer per dag gebeld gaat worden bijvoorbeeld. Maar of dat echt gaat gebeuren is een tweede.
En het zijn gegevens van 6,2 miljoen mensen hè, ik ben echt niet belangrijk genoeg voor die gasten. Al sta je nou in de Quote 500 is het misschien een ander verhaal, maar dat is hier niet aan de hand :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:04

Ik word al sowieso plat gespamd door allerlei mailtjes. Ik maak me er ook niet druk om.
Telefoontjes die ik het nummer niet van ken neem ik niet op. Als het belangrijk is bellen ze maar nog een keer of spreken ze maar iets in mijn voicemail.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:49

Ik had afgelopen week de powned website gecheckt en daar kwam ik er achter dat mijn gegevens (e-mail en nog wat andere gegevens) al meermaals zijn buitgemaakt. Tot nu toe niet mijn officiële naam, dus kunnen ze er weinig mee, behalve mailtjes sturen en bellen.

Mijn vriend zat bij het eerst lek, en ik zat bij het tweede lek. Hier helaas dus wel mijn officiële naam. Het is maar even afwachten wat er gaat gebeuren.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 11:13

Lieser schreef:

In theorie ja. Naar je kan hem met meerdere verificaties vergrendelen. Ik ga niet vertellen welke ik heb geactiveerd want ik ben ook de dupe van de Odido hack .maar reken maar dat ik mijn beveiliging een stuk heb opgeschroefd. Plus ....Je wachtwoord manager van Google is een stuk beter beveiligd dan de database van Odido.

Odido faalde niet alleen op avg gebied .

Maar ze hebben ze zich dus ook niet gehouden aan de iso27000 regels. Bedrijven die zich daar aan houden en zorgen dat ze het certificaat hebben zijn zeer moeilijk te kraken. Je moet wel echt een zeer grote jongen zijn wil je daar doorheen hacken.

Odido heeft in 2025 al een boete gehad omdat ze hun beveiliging niet op orde hadden. Ze hadden dus TOEN direct actie moeten ondernemen. En dat hebben ze niet gedaan.

Odido is dus ENORM nalatigheid geweest en heeft zeer verwijtbaar gehandeld.Ze wisten al donders lang dat ze zeer kwetsbaar waren en deden geen moer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:02

Wonkeydonkey schreef:

Dat bedoel ik inderdaad, wij hadden als check een "dood" email adres ingevuld, nooit geopend, nooit gebruikt en zeker nooit ingevuld op sites of bij abonnementen.
Maar was toch gelekt bij oa odido en shein? }:0

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:05

Via Reddit kwam ik ook nog benjegelekt.nl en datagelekt.nl tegen. Daar kan je ook op oa adresgegevens en IBAN zoeken. Verrassend genoeg zitten mijn gegevens niet tussen de Odido-lek, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Bij 1 heb ik ook het telefoonnr van mn vriend ingevuld, ondanks dat die een actief abo bij Ben heeft kwam die ook niet als gelekt terug.
Dus dat valt weer mee.

Maar mijn email staat op haveibeenpowned wel al 12x op een gelekt-lijst dus in die zin is spammailtjes dagelijkse kost. Ben ook een hele periode regelmatig gebeld door spamnummers, maar dat is gelukkig al even rustig *klopt af*